מערכת COL | יום י"ב ניסן ה׳תשס״ו 10.04.2006

"גילוי האחדות בעולם כהכנה לגאולה" / מאמר דעה

בעולם הגשמי שורר פירוד. הגשמיות מבטאת מציאות עצמית וישות. על מנת שתהיה בחירה חופשית, הקב"ה הסתיר את עצמו בעולמנו הגשמי. כדי שהאדם יוכל לתפקד ולכבוש את העולם, ה' קבע חוקי הטבע שעל פיהם הוא מפעיל את העולם הגשמי. חוקים אילו מסתירים את הקשר בין הבריאה והקב"ה ● מאמר על "גילוי האחדות בעולם כהכנה לגאולה" מאת פרופסור יעקב פרידמן בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים ב'כתבה מלאה'
הצפייה לגאולה (ציור: ברוך נחשון)
בעולם הגשמי שורר פירוד. הגשמיות מבטאת מציאות עצמית וישות. על מנת שתהיה בחירה חופשית, הקב"ה הסתיר את עצמו בעולמנו הגשמי. תהליך הבריאה היה "בדבר ה'" "בעשרה מאמרות נברא העולם" שזה מבטא התנתקות מהמקור. כדי שהאדם יוכל לתפקד ולכבוש את העולם, ה' קבע חוקי הטבע שעל פיהם הוא מפעיל את העולם הגשמי. חוקים אילו מסתירים את הקשר בין הבריאה והקב"ה.

עבודת האדם - לגלות אחדות בעולם המפורד. רמב"ם כותב במשנה תורה, הלכות יסודי התורה ד' יב' "בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ- מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע ה' הגדול". " מה רבו מעשיך ה' כולם בחוכמה עשית מלאה הארץ קניינך"-תהילים קד' כד'. מדע מגלה חלק מחכמת ה' שבעזרתה הוא ברא ומנהיג את עולמו.

מדע יכול להיות גורם המבטא האחדות בבריאה. במאמר "מדוע ניוטון לא נולד בסין?" (באור התורה 11) כותב פרופ' אברהם קושלבסקי:" שרק בזכות רעיונות על אחדות הבורא, שהגיע אליהם מעם ישראל, וחיפוש האחדות בבריאה שיצר בורא עולם הביא מדענים במערב לגילוי חוקי הטבע המקשרים ביו תופעות שונות". מדע מגלה קשר בין תופעות שונות וכוחות שונים כגון כוחות חשמלי, מגנטי וכוח החלש. בזמננו, חוסר מודל אחיד בפיסיקה מהווה גם חסרון בהבנת האחדות בבריאה.

לעתיד תתגלה האחדות בעולם, כמו שכותב ישעי' שלעתיד "ומלא הארץ דעה את ה' " "נגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר". על פי הזוהר ח' א קיז, א פ' נח "בשנת השש מאות לאלף השישי יפתחו שערי חכמה למעלה ומעינות החכמה למטה (חכמות העולם-מפרשי הזוהר) והעולם יתוקן כדי שיוכל להיכנס לאלף השביעי (תקופת המשיח)" (תרגום מארמית) המדע גם יתרום לגילוי זה.

הרבי ב-"ליקוטי שיחות" טו' נח ב מסביר:" שערי חכמה למעלה מסמל התפתחות תורת החסידות שמהווה הכנה ל"מלאה הארץ דעה את ה'. " הוא שואל "כיצד משמשת התפתחות חכמות העולם כהכנה לאלף השביעי? " והרבי עונה: ניתן להשתמש במדע וטכנולוגיה, שפותחה על ידה, לתועלת בעבודת ה' ולהפצת תורה בכל קצווי תבל. היות שהמציאות האמיתית של העולם היא אחדות פשוטה של אלקות, מתבטאת אחדות זו גם במציאות העולם, שגם בו ישנה "אחדות". אחדות זו בעולם מתגלה יותר ויותר על ידי התפתחות חכמות העולם. והרבי מביא דוגמאות לזה.

לפי זה נשאלת השאלה:" למה המדע לא הצליח לבנות תיאור אחיד לתופעות שונות בעולם?" בזמננו פיסיקה משתמשת בתיאורים (מודלים מתמטיים) שונים כדי לתאר תופעות ברמה אטומית ותופעות בעולם הגדול. אומנם כל המדענים מעוניינים במציאת תיאור אחיד אבל לא מצליחים לפתח אותו.

אולי תשובה לזה היא (בדרך האפשר): הצלחות של מדע אחרי תקופת ניוטון נוצלו על ידי מדענים להרגשה של התנשאות. הייתה הרגשה כאילו המדע יוכל לפתור את כל בעיות העולם. אוניברסיטאות נהפכו למרכזי כפירה. אולי זה גרם לזה שאחדות בעולם הוסתרה מהם. זה דומה למצב האדם הראשון אחרי שאכל מעץ הדעת.

אומנם בזמננו רואים סימני "חזרה בתשובה" במדע, שמדענים גדולים מכירים בהגבלות של מדע. בין מדענים יהודים ישנם רבים שומרי תורה ומצוות. גם תנועת "התשובה" התפשטה חזק בין מדענים יהודיים. לכן, ניתן לצפות שמדע יוכל להשלים את המשימה לגלות את "החכמה" המאחדת מאחורי חוקי הטבע.

ניתן להגיד שבזמננו מדען גם בעבודתו המדעית, על ידי "בכל דרכיך דעהו" (-משלי ג' ו'), יכול לפעול לקירוב הגאולה.


נ. ב. לכותב שורות אילו ישנה תוכנית לפיתוח מודל אחיד לפיסיקה. שלבים ראשונים של תוכנית זו בוצעו בהצלחה. כל מי שמעוניין ויש לו מה לתרום להצלחת התוכנית נא לשלוח מסר לכתובת: [email protected]
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.