חסידים מספרים על הרבי
בפתיחת הכתבה, שודר ניגון חב"די במשך מספר דקות ולאחר-מכן ביקש אחד השדרנים, לדבר על עניין ה'יחידות' אצל הרבי.
אתה ביקרת אצל הרבי. מהי ההרגשה, מה קורה כשחסיד נכנס אל הרבי ביחידות?
אחד החסידים: "זה קירוב הניצוץ אל המאור".
תוכל לפרט מהי ההרגשה כשנכנסים אל הרבי?
אחד החסידים: "קשה לומר במילים ספורות. זה עניין שצריכים להתוועד במשך שעות. אם נתמצת: הרגשתי שהנה אני נכנס אל האדם הקרוב ביותר שיש לי בעולם. אדם שמכיר אותי יותר מעצמי והוא יוכל לעזור לי יותר מכל אדם אחר".
ההכנה ל'יחידות'
אחד החסידים מוסיף: "הייתי אצל הרבי לפני ארבע שנים, בחודש תשרי בשנת תשכ"ב. וכך הולך סדר ההכנה לפני הכניסה ל'יחידות': החסיד טובל בבוקר במקווה, מחליף את בגדיו ולאחר-מכן ממתין עד שעות הלילה, ועד אז לומדים חסידות ואומרים תהילים.
"את הדברים שאני רוצה להגיד לרבי, אני כותב בצורה מפורטת בפתק. כשאני נכנס ל'יחידות', אני מגיש את זה לרבי. כשהרבי שואל, החסיד משיב. מיד בכניסה מברכים 'שהחיינו וקיימנו'... את הפתק מסרתי לידיו של הרבי. הוא קרא במהירות וענה על כל השאלות בפרטיות".
מה הרגשת כשנכנסת ל'יחידות'?
"הרגשתי עושר עצום שנכנסתי פעם ראשונה לרבי. ייתכן וברגעים הראשוניים זה פחד, אבל לאחר-מכן זה עושר עצום שקשה לתאר אותו במילים".
אתה יכול להסביר את העושר?
הרב שמואל חפר: "אנחנו מאמינים שהרבי מגלה לאדם את ייעודו".
מדוע דווקא הרבי?
אחד החסידים: "הרבי הוא אדם שהצליח להתגבר על כל דבר והחומר אינו מסתיר מפניו. הרבי הוא עצם רוחני שאין בפניו נסתרות ומכיוון שהייתי מכנה אותו שהוא הסך-הכל של המידות הטובות של עם-ישראל, הוא חש את כל אחד מתוך קרבו".
הרב חנזין, האם כל אחד ואחד יכול להתקבל אצל הרבי?
"כן, כולם".
"אתה פונה שם אל המזכירות ואם יש אפשרות, אז נכנסים. יש אנשים שמחכים חודשים רבים, אם-כי הרבי מקבל למעלה משבעים איש מידי ערב".
האם חסידים שבאים מאמינים שיש לרבי תכונויות על-אנושיות?
אחד החסידים: "אני לא חושב שביטוי זה הוא כל-כך הולם. רבי וחסיד - זה להוציא מתוך פנימיות האדם".
ראש בני-ישראל
בא נגיד לדוגמא: ישנם אנשים מכפר-חב"ד ששולחים מכתב על מחלה שיש להם והרבי מציע להם דרך לרפא. האם אין כאן כוח על-אנושי?
אחד החסידים: "בעצם, אני לא התיימר למצות ולהגיד בתשובתי מהו הרבי. אבל כפי שאמרתי שהרבי הוא ראש של כל עם-ישראל וכשם שאצל האדם - הראש מרגיש מה קורה אצל כל איבר ואיבר, כך-גם אצל הרבי שהוא מרגיש מה קורה אצל כל אחד ואחד מישראל".
מה ההשכלה הדתית והחילונית?
אחד החסידים: "אני לא חושב שהביטוי הולם. אולי מה ההשכלה התורנית צריך לומר. אז ובכן: הרבי הוא הכי גדול בתורה הנגלית והנסתר. גאוני ישראל בדורינו פונים אליו בשאלות הכי קשות והרבי משיב. כשהייתי לפני שמונה שנים בארצות-הברית, אמר לי ידיד גדול בתורה שהרבי הוא 'חד בדור' שכל דבר שהוא פונה אליו, מיד מקבל תשובה.
יש לו השכלה חילונית?
אחד החסידים: "הוא גמר כמה תוארים, מהנדס ועוד".
שלושה נבראים, שלושה מטרות
לאחר ניגון חב"די נוסף, מסכם אחד החסידים את הראיון: "אני רוצה לספר סיפור מהתקופה של טרום הטכניקה. שני אנשי מדע תכננו לנסוע לפטרבורג. למטרה זו, שכרו עגלון עם סוסים. תוך-כדי הנסיעה, חשבו הסוסים: כמה טוב להיות מול המטרה שלנו - האוכל, אז נוכל לאכול כמה שנרצה ואילו העגלון חשב: כמה טוב יהיה כשאני יגיע למטרה - בקבוק יי"ש ואילו אנשי המדע חשבו - כמה טוב יהיה כשנגיע למטרה, אז נוכל להעשיר את שכלנו בעוד פרטים מדעיים. אנו רואים פה שלושה שלושה סוגים שנוסעים לאותו המקום וכל חוש מתענג מהדברים המתאימים לו.
"הנמשל הוא האדם: הנפש הבהמית, הנפש הטבעית וההנפש האלוקית. כדי להגיע למטרה, צריכים את שלושתם ביחד".
אחד השדרנים מסיים: "כדי לתאר לכם את האווירה, נספר לכם שאנחנו בבית-המדרש הישן של כפר-חב"ד. אנחנו יושבים על-יד שולחן עץ ישן ועל השולחן בקבוק וודקה. בחלונות, עומדים ילדים שמציצים ודוחקים להיכנס ובאווירה כזו שמזכירה את בית-המדרש הישן כשחסידים עטורי זקנים נסיים בניגון 'הנה מה טוב ומה נעים'".