מערכת COL | יום ט' ניסן ה׳תשס״ו 07.04.2006

קשרים עם הרבי: פרופ' ירמיהו ברנובר מספר

"לאחר יציאתי מברית-המועצות, הייתי צריך לנסוע לפילדלפיה. נכנסתי אל הרבי והוא אמר לי שאני חייב למצוא בפילדלפיה פרופסור שעוסק בעבודה מסויימת 'כי יש לזה חשיבות רבה להמשך עבודתי', כלשונו. אני יצאתי נבוך, כי לפי ידיעתי, לא שמעתי על אדם כזה שנמצא בפילדלפיה ומתעסק עם עבודה כזו" ■ הפרופ' ירמיהו ברנובר מספר על אישיותו של הרבי מתוך תוכנית ששודרה ב'קול-ישראל' לפני קרוב לשלושים שנה. וגם: הרב טוביה בלוי מספר ■ לרגל י"א בניסן, יום הולדתו של הרבי ■ לשמיעה וקריאת הראיון המלא
קשרים עם הרבי: פרופ' ירמיהו ברנובר מספר
צילום: שמואל בן צבי - שבט תש"ל
לשמיעת התוכנית: לחצו כאן

פרופסור ירמיהו ברנובר: "כשישבתי בהתוועדות המוקדשת ליום הולדתו של הרבי ב-770 וראיתי את המוני האנשים שנכנסו לאולם: נציגים של מדינות, סנאטורים, ראש-העיר ניו-יורק וכדומה - חשבתי הרבה על אישיותו של הרבי. על העוצמה שלו.

"הגעתי אז למסקנה שמנהיג כזה עוד לא היה אצל העם היהודי. פה חשוב לי לומר דבר שמאוד מציק לי: לדעתי, העם היהודי לא מספיק מעריך את העובדה שהוא חי בזמן שיש מנהיג כזה. שמעתי פעם מחסיד שאומר: אצלנו ב"ה הכל בסדר, אבל יש בעיה אחת - שאין אנו יודעים להעריך כראוי את המנהיג שלנו".

עצות של רבי

"אני בטוח שאם היינו מקיימים את כל העצות שהרבי נותן לנו - המשיח היה בא מזמן. הרבי נותן רבבות עצות לאנשים שבאים אליו. אז נכון, לפעמים העצות נשמעות מנוגדות לשכל הקטן שלנו ועד שאנו לא רואים במוחש שהרבי צדק, אנחנו לא מבינים את זה בשכל. הסיבה פשוטה: כל אדם שמגיע לשאול את הרבי שאלה, אז יש לו גם דעה קדומה משלו וכשהרבי מציע הצעה שהיא בדיוק הפוכה ממה שהוא חשב, זה לא כל-כך מתקבל.

"הרבי נתן הרבה עצות לממשלת ישראל, אבל היא בחרה לא לשמוע. לצערנו, אנחנו מרגישים את זה טוב-טוב על בשרינו. אנחנו לא מפנימים שיש בדורנו מעיין כזה של חכמה שבקיא בכל נושא. אני חושב שגם לתקשורת יש בעיה שהיא לא מספיק נותנת לזה מקום".

השדרן: אם הרבי היה בישראל, אולי זה היה אחרת?

"אני לא חושב שזה כל-כך חשוב היכן הרבי נמצא. הרבי הוא מנהיג רוחני. הנה, לדוגמא: יש בתקופה האחרונה התעוררות רוחנית עצומה אצל יהודים בברית-המועצות זאת תודות לרבי מליובאוויטש שנמצא מעבר למסך-הברזל.

"עוד נקודה, בארצות-הברית יש קרוב לשש מליון יהודים. לפני כמה עשרות שנים - המצב היה בכי רע. הרבי הגיע למקום והחל לפעול: הוא שלח אלפי שלוחים לנקודות שונות בארצות-הברית והם מקרבים אלפי יהודים לתורה ויהדות. אני לא רוצה לתאר מה היה קורא לו הרבי היה עוזב את ארצות-הברית... רק לחשוב שכל ששת מליון היהודים היו נשארים ללא רועה צאן".

זיכרון בלתי-רגיל

"כל פעם שאני מגיע לרבי, הוא מקדיש בזמן ה'יחידות' הרבה זמן לעבודות שלי. האמת, הייתי רוצה לשמוע בזמן הזה דברי-תורה, אבל הרבי תמיד מתעניין לפרטי-פרטים בעבודות שלי. אני משוחח על העבודות המדעיות שלי עם הרבי בצורה מאוד חופשית, ממש כמו שאני מדבר עם חבריי לעבודה.

"גם אם אסביר שהרבי למד את המקצוע לפני שלושים שנה ולכן הוא מבין בזה, זה הרי מגוכח. כי כל אדם שוכח במהלך השנים את הפרטים והרבי ממש מעודכן בכל החידושים. יש לרבי זיכרון בלתי-רגיל.

"יש לי ידיד שהוא מדען גדול מאוד בארה"ב. הוא סיפר לי בכמה הזדמנויות שבכל פעם שהוא הגיע אל הרבי עם העבודות שלו, הרבי מיד סימן לו על שגיאות במאמריו ונתן לו עצה לקרוא מאמרים כאלה ואחרים, מהם יבין במה טעה. כך גם היה אצלי: הגעתי פעם אל הרבי והוא העמיד אותי על כמה טעויות שאף-אחד מחבריי לעבודה לא עלה על זה. רק הרבי". 

כשהרבי מייעץ להישאר...

"כשיצאתי מברית-המועצות נסעתי לארה"ב. כעבור כמה חודשים הייתה צריך לנסוע לפילדלפיה ולפני שנסעתי, נכנסתי אל הרבי והוא אמר לי שאני חייב למצוא בעיר הזאת פרופסור שעוסק בעבודה מסויימת 'כי יש לזה חשיבות רבה להמשך עבודתי', כלשונו של הרבי. אני יצאתי נבוך, כי לפי ידיעתי, לא שמעתי על שום אדם כזה שנמצא בפילדלפיה ומתעסק עם עבודה כזו.

"כשהגעתי לפילדלפיה, חיכה לי שם חסיד חב"ד. אני סיפרתי לו את המקרה והוספתי שנראה כי חלה טעות. עוד לא סיימתי את המשפט ואותו חסיד אמר לי בביטחון גמור: 'אם הרבי אמר - זה מה שצריך לעשות' ואכן, בשהותי בפילדלפיה מצאתי פרופסור ממוצא סיני שמתעסק באותה עבודה. במהלך שיחתי איתו, הוא הציע לי להופיע עם המחקר שלי באיזה-שהוא אירוע שהיה אמור להתקיים במקום באותם ימים, אבל מכיוון שזה לא התאים ללוח-הזמנים שלי - וויתרתי על ההצעה.

"חזרתי לניו-יורק ונכנסתי אל הרבי. ב'יחידות' סיפרתי לו על כל המקרה והרבי אמר לי מיד לחזור לפילדלפיה ולהיות נוכח בכינוס. 

"כך עשיתי, למרות שקשה להשלים עם העצה. לא העלתי על דעתי אפשרות שאני מגיע להתייעץ עם הרבי ואני יעשה הפוך. כשנכנסתי לאולם בפילדלפיה, ניגשו אלי שני אנשים ממוסד המחקרים של חיל-הים האמריקאי והציגו את עצמם. הם סיפרו לי שהם ידעו שאני הולך להגיע לאירוע ולכן הם הגיעו במיוחד בכדי לפגוש אותי - מפני שיש להם עבודה לפי חוזה שנתי.

"כעבור כמה זמן, התחלתי לעבוד אצלם ובזכות המשכורת שקיבלתי מהם, יכולתי להקים בארץ-הקודש מעבדה גדולה שעלתה כסף רב ולולא חוזה לא הייתי מסוגל להקים אותה. סיפור זה, ממחיש עד כמה חשוב לקבל את עצתו של הרבי ועד כמה הרבי רואה דברים שאנו לא חוזים בכלל".

בהמשך התוכנית, דיבר הרב טוביה בלוי, רב קהילת נווה-יעקב בירושלים שדיבר על כוחו של הרבי כמנהיג.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.