מערכת COL | יום ז' ניסן ה׳תשס״ו 05.04.2006

'עוצמתיות תהלוכת הטנקים הוכיחה את עצמה'

תהלוכת טנקי המצוות הגדולה בעולם - 56 רכבים - תצא ביום חמישי השבוע לסבב ברחובות ניו-יורק ותזכיר לאלפי יהודים את חג הפסח הקרב. זאת בנוסף לזוגות התפילין ונרות שבת ■ "מתנת יום ההולדת הכי עוצמתית לרבי", אומר ר' מרדכי הירש העומד בראש המוסד הפועל בצורה עצמאית. "כבר שלושה חודשים שאנו עובדים במלוא הכוח יום ולילה, ללא גוזמה" ■ העלות היא 75 אלף דולר, והכמות הגודלת של תרומות מורכבת מסכומים קטנים - מאת אנ"ש ושלוחים מקראון-הייטס ועד פלורידה ■ לראיון המלא
'עוצמתיות תהלוכת הטנקים הוכיחה את עצמה'
בחורים מטלפנים במשרד הטנקים בקראון-הייטס, אמש * צילום: בנימין ליפשיץ, COL

75 אלף דולר, 56 שנות נשיאות, 32 שנה להתייסדות הטנקים, ורבי אחד. אלה הנתונים שרצים בראש של קבוצת אנ"ש ובחורים כבר מספר חודשים. לכל אחד מהם תפקיד אחר, מוגדר במדוייק. רשימות, מסמכים, טלפונים – הכל מגוייס למען המטרה.

'תהלוכת טנקים' – מסע רכבי האוטומוביל המזוהים עם חסידי חב"ד – הפך למסורת שנתית ברחובות העיר ניו-יורק. מעוטרים בשלטים על יהדות ומצוות, הם ישמיעו מוסיקה חסידית בקולי קולות, יזכירו לעוברים ושבים את יהדותם ויציעו לאנשים ונשים בסבר פנים יפות להניח תפילין או להדליק נרות שבת. הפעם הם גם יחלקו קופסאות של מצות שמורות טריות.

בעשור האחרון, התהלוכה הנערכת לרגל יום הולדתו של הרבי לא עבדה מתוך מסגרת מסודרת וכתוצאה מכך שידרה מסרים שונים. בתקופה היא פעלה תחת 'צעירי-אגודת-חב"ד המרכזית', ובתקופה אחרת תחת 'המרכז העולמי לקבלת פני משיח'. פעם שלטים מכובדים, ופעם שלטים צהובים.

אך כל זה הופסק, נאמר ל-COL. כיום, טנקי המצוות הם גוף עצמאי ומוסד בפני עצמו.

"אנחנו מוסד של טנקי מצוות ולא לוקחים צדדים", אומר ר' מרדכי הירש, מאנ"ש קראון-הייטס, העומד בראש הפעולות יחד עם עמיתו ר' מוישה שמוקלר. הם פועלים בחסות צא"ח בניו-יורק, אולם מדגישים "אנחנו ארגון ומוסד בפני עצמו שפועל לאורך השנה כולה".

השנה הם ארגנו תהלוכה של 40 רכבים עם סוכות, וכן תהלוכת אורות בחג החנוכה. תהלוכת הטנקים לרגל י"א ניסן תצא ביום חמישי הקרוב מ-770 - מרכז חב"ד העולמי ובית-מדרשו של הרבי בדור האחרון.


פעולה צבאית לכל דבר

ר' מרדכי, המוכר בשם 'מוֹרדִי', מעדיף לכנות את המתכונת החדשה של הפעילות "עצמאית" מאשר "א-פוליטית". המשרדים ממוקמים בקומה שנייה בבניין ברחוב קינגסטון בלב שכונת קראון-הייטס, ניו-יורק. בחורים מאיישים עמדות טלפונים, מתרימים אנשים, מארגנים הסעות ונהגים, ומשבצים פעילים.

"אלה שארגנו את התהלוכה בעבר אמרו לנו: מוסד רגיל עושה הרבה דברים אחרים, ולא יכולים להקדיש את כל המאמצים לפעולה בודדת", הירש אומר בשיחה עם כתב COL בניו-יורק. "בדרך-כלל המארגנים היו מתעוררים כמה שבועות לפני ואומרים לעצמם 'אוקיי, מה נעשה השנה'. וכך הפוטנציאל של התהלוכה לא מוצתה".

היום, הוא מספר, התהלוכה מאורגנת "באופן לא-ייאמן".

"כבר שלושה חודשים שצוות גדול בניו-יורק עובדים במלוא הכוח יום ולילה, ללא גוזמה", הוא אומר. "שלוחים ואנ"ש בכל העולם תורמים בלב ונפש. אנו עומדים בקשר קרוב עם שלוחים רבים שנותנים לנו ייעוץ, הכוונה".

כפי שמצטייר, העבודה נעשית כמו פעולה צבאית לכל דבר. התפקידים מחולקים לפי אגפים, ולכל אגף יש אחראי ראשי. אחראים על ההשכרה, הנהגים, גיוס כספים מאנ"ש, גיוס כספים משלוחים, מודעות ופרסום והרשימה נמשכת. "התהליך רץ באופן חלק. כל אגף עומד בקשר עם האחרים", הירש אומר.


בעיות עם התאריך

יש להם אפילו אחראי על מיקומים ("לוקיישן"). הפעיל עובר על מפות רחובות שכונות ניו-יורק, ועל הדו"חות מהפעילות בשנים שעברו ומנתח כדי להציג את המקומות בהם אפשר יהיה להגיע לכמות המירבית של אנשים.

תזמון ומיקום היו מהבעיות שהמארגנים נתקלו השנה. י"א ניסן, יום הולדתו של הרבי, יוצא ביום ראשון – יום חופש לועזי בארה"ב. "מנהטן ריקה יחסית מאדם ביום ראשון", ר' מרדכי אומר. "ביום שני זה לא התאים מכיוון שזה לאחר י"א ניסן. אז החלטנו לקיים את התהלוכה הכי מאוחר שאפשר, לפני התאריך. וזה יצא ביום חמישי הקרוב".

הירש דווקא מוצא סיבה נוספת לקיום התהלוכה לקראת סוף השבוע: "כך נוכל גם לעודד את הנשים להדליק נרות שבת קודש - מתנה לרבי".

קיום התהלוכה ביום חמישי העלה את נושא הפעילים, אלה שמאיישים את הטנקים.

 את הטנקים מאיישים ברובם תלמידי ישיבות. לאחר הנסיעה המסודרת ברחובות, הם יעצרו במקום הומה-אדם, יחנו את הרכב ויצאו להעלות אנשים לטנק במטרה להניח איתם תפילין, לצייד אותם בעלונים תורניים וקופסאות מצה. הרבה מהפעילים הם בחורים הלומדים בישיבות חב"ד בארה"ב ובעולם, מחוץ לניו-יורק. חלקם יגיעו לי"א ניסן רק ביום שישי, או במוצאי-שבת.

וכאן נכנס לפעולה 'אגף השיבוצים'.

הם עשו שני צעדים לטיפול בנושא. הראשון היה סבב טלפונים למשרדי התלמידים השלוחים לישיבות. איתם הם תיאמו את בואם שלהם ושל תלמידי הישיבה. וחילקו את הטנקים לפי ישיבות, ולפי כמות המגיעים מאותה ישיבה. לדוגמא, ישיבת "אור אלחנן" בלוס-אנג'לס אחראית על 3 טנקים.

במקביל, הם מצטרפים לפעילות ילדים בגילאים 8 עד 16. "זה בראש ובראשונה חינוך לשליחות ומבצעים. הילדים מקבלים מכך חיות בלתי-רגילה", אומר מרדכי הירש. "כל ילד מקבל חולצה מיוחדת בה מודפס שמו המלא ומספר הטנק שהוא יעלה עליו. אנו מבקשים מהבחורים שעל הטנק ללמד את הצעירים על המבצעים, צורת הדיבור והגישה לאנשים".

יחד עם זאת, הם מבקשים מהורי הילדים לתרום סכום כספי עבור השירות-זכות הזה.


"התמיכה חוצה גבולות"

בעיני המארגנים, התהלוכה היא "מתנת יום ההולדת הכי עוצמתית בעולם". הם מזכירים את הנחת-רוח הרבה שהיה לרבי מהתהלוכה בשנות התשעים.

העלות של 'מתנת יום ההולדת' היא 75 אלף דולר.

בנוסף להשכרת ואחזקת הטנקים (הזוללים דלק), הם יציידו את הפעילים עם מאות זוגות תפילין, וכמות של 2,500 פאונד מצות שמורות. "אני עצמי המום מהמספרים", אומר מרדכי הירש בגילוי-לב ומוסיף כי לוקח לו חודשיים שלמים לסיים עם החובות הכספיות לאחר התהלוכה.

במישור גיוס הכספים, נראה כי ה'עצמאיות' הוכיחה את עצמה.

"אנשים אוהבים את התהלוכה", מסביר ל-COL הת' אליעזר גורקאוו, האחראי על גיוס כספים מאנ"ש בקראון-הייטס ובארה"ב. "התמיכה חוצה גבולות. הרבה רואים בזאת נחת-רוח לרבי ואחרים שמחים לשמוע שצעירים אחראים על הארגון. נראה שזה יותר קל לבקש כסף עבור פרוייקט בודד מאשר עבור מוסד או ארגון".

בהקשר ההתרמה, גורקאוו מספר כי אנ"ש תורמים ביד נדיבה. "אנחנו כבר בשבוע רביעי של טלפוני התרמה. כבר אספנו 35 אלף דולר והמטרה היא לאסוף מאנ"ש 50 אלף".

לתורמים מפלורידה, קליפורניה, אילינוי או קונטיקט, המטלפנים מסבירים כי התהלוכה לא נערכת בניו-יורק בגלל שמדובר בארגון ניו-יורקי, אלא כי "כאן הרבי התגורר, וכאן נמצא הריכוז היהודי הכי גדול בעולם".


מקבלים כל תרומה

"אנ"ש נותנים ביד נדיבה", אליעזר גורקאוו מגלה. יש לו במחשב רשימת שמות וטלפונים של אנ"ש, והסכום שהם תרמו בשנים שעברו. מידי ערב, מגיעים למשרדו קבוצת בחורים, מתיישבים ליד הרשימות ועושים סבב טלפונים בין השעות 7 עד 11 בלילה.

"אנו מרימים טלפון, מספרים על התהלוכה, האנשים מודיעים על התרומה שהוא מתכוונים לתת, ואז ניגשים לאופן התשלום. העברה בכרטיס-אשראי נעשה מיד בטלפון, ותשלום צ'ק נעשה דרך הדואר, שאז אנחנו שולחים מעטפה מוכנה עם כל הפרטים הדרושים.

"הייתי אומר שרוב התרומות מגיעות בסכומים קטנים של ח"י (18), פעמיים ח"י (26) וכדומה. אנחנו מקדמים כל תרומה, כל סכום יעזור. נכון לעכשיו, שליש מהאנשים כבר שלחו את התרומות, אך אנחנו מחכים לשאר", גורקאוו שיגר בקשה. תרומות נוספות מגיעות מאת שלוחי חב"ד בעולם.

המחירים מתחילים מ-500 דולר לטנק, 250 לחצי טנק ועד תרומות כמו 56 לציון שנות הנשיאות של הרבי או 32 לציון השנים מאז התייסדות טנקי המצוות על-ידי הרבי.

המארגנים העבירו קריאה דרך COL לאנ"ש ואוהדי חב"ד לנצל את ההזדמנות ולהרים תרומה לפעולה החשובה. "כל התפילין והמצוות שייעשו ביום חמישי יירשם לזכותכם וזכות משפחתכם", הם מציינים.

הטלפון לתרומות ופרטים נוספים: 718-804-0077. ילדים הרוצים להצטרף למבצעים, נא לבקש שלוחה 105.

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
2.
עלו והצליחו!
ז' ניסן ה׳תשס״ו
אחד מאנ"ש
3.
לא הכי גדולה בעולם
ח' ניסן ה׳תשס״ו
כדאי לדייק ולהזכיר אודות תהלוכת תשעים (90)!!! הטנקים שהתקיימה בניורק בתשנ"ב לרגל יום ההולדת ה-90 לרבי מה"מ. אני זוכר את הקופה הענקית שעמדה ליד 770 בקרן הרחובות איטערן פארקוויי וקינגסטון לצורך המימון, כמדומני כבר מחודש תשרי של אותה שנה. התהלוכה אז אורגנה ע"י הת (אז) שמואל שטרסברג, ומה חבל היה כשחודש וחצי לפני קיום התהלוכה הענקית הזו קרה מה שקרה בכ"ז אדר א והחלום של מארגן התהלוכה -שמוליק שי- לראות את הרבי מניף את ידו בעוז עם צאת התהלוכה כבשנים עברו, לא זכה להתגשם (בגשמיות עכ"פ).
4.
Why?
י"א ניסן ה׳תשס״ו
Why Is there no mention of all the hard work Levi Cohen- Manchester UK has done and continues to do constantly for the Mitsvah Tank Office
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.