מערכת COL | יום א' ניסן ה׳תשס״ו 30.03.2006

"ש"ס המרוויחה הגדולה מהפגיעה בחב"ד ביתד-נאמן"

"ש"ס הפתיעה בכפר-חב"ד כשקיבלה לא מעט קולות חב"דיים אשכנזיים. היא המרוויחה הגדולה מ'פרשת יתד', זו הייתה פשרה בין חוסר הרצון להצביע בעד מי שמגנה את חב"ד לבין תמיכה במפלגה החרדית ביותר. ההתלבטות בכפר הייתה קשה. אין ספק", מצוטט ברקה מנדלזון בכתבה שפורסמה בעיתון 'בקהילה' תחת הכותרת: 'מתלבטים כל הדרך אל הקלפי'. לכתבה המלאה
ח"כ ישי מבקר בכפר-חב"ד שבועיים לפני הבחירות (ארכיון)
הפרסום האומלל ב'יתד נאמן' בעיתוי מביך כשלעצמו, שלושה ימים לפני הבחירות, ניצב במוקד הבחירות בכפר חב"ד, שזכה במערכת הבחירות הנוכחית להתעניינות מתמשכת מארבע מפלגות שחיזרו אחר קולותיו * שלמה קוק היה שם ביום הבחירות

שלמה קוק

השאלה היחידה שנותרה פתוחה בכפר חב"ד, ואשר, מה לעשות, מסקרנת את כולם (מלבד אדם אחד שיודע את תשובתה אבל זהותו אינה ידועה) היא: מיהו הפרובוקטור ששלשל לקלפי פתק הצבעה עבור המפלגה הערבית 'בל"ד'? עליה אין ספיקות. בטוח שלא היא "המפלגה החרדית ביותר".

אז מיהו האיש? לא, אל דאגה. לא קובי אריאלי. שכניו טוענים בתוקף שהצביע ג'. אז מי זה כבר יכול להיות?
שמח בכפר.

משכני הקלפי היחידים בכפר חב"ד, הקרובים כל-כך זה לזה – בבית-הספר 'בית רבקה' ובמתנ"ס המקומי – הם האות היחיד לכך, שבעצם, בסופו של דבר, מדובר רק בכפר (לשם השוואה, בשכונת הר-נוף בירושלים נפתחו 9 קלפיות). כי הרוח שהצליח הכפר לנשב, לפני יום הבחירות ובמהלכו, הייתה רועשת בהרבה מהרוחות בכל ערי הבירה גם יחד. שלא לדבר על היישובים החרדיים האחרים.

מדי מערכת בחירות זוכרים ראשי המפלגות הדתיות והחרדיות בעיקר דבר אחד בכל הנוגע לחסידות חב"ד: הוראתו של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל להצביע "לרשימה החרדית ביותר". עם פתיחת מערכת הבחירות הנוכחית, החלו קרבות איתנים על הקול החב"די בכפר וברחבי הארץ. ליצמן, ישי, אלון ומרזל ניסו להוכיח, כל אחד בתורו, כי הם העונים לשם התואר והפועל 'המפלגה החרדית ביותר' וכי רק להם היה מורה הרבי להצביע היום, אילו היה בחיים.
הוכחות והבטחות נשמעו למכביר. אבל התשובה הסופית ניתנה בקלפי ביום הבוחר. וזו גם הסיבה שבכפר חב"ד הכי מעניין. שום דבר לא צפוי, שום דבר לא סגור עד לרגע האחרון. איש על-פי החלטתו והבנתו, על-פי פסיקת רבו. ויש החלטות מכל הסוגים.

"כל הימים הייתה כאן אווירה מאוד יפה ליהדות התורה", אומר ר' ברקה מנדלזון מחוץ לקלפי. "ג' עמדה במקום הראשון. חסידי חב"ד רצו הפעם להתאחד למענה. ברגע האחרון, בגלל מאמר אחד, הכול השתנה. אבל עדיין", הוא מודה, "יש לא מעט שהצביעו להם".

מנדלזון מתכוון למאמרו של הרב שלמה לורנץ ב'יתד נאמן', דווקא ערב הבחירות, בו הוקדשה כמעט כפולת עמודים לדברים אישיים, קשים ופוגעים כלפי האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל. לאיש אין ספק כי הדבר פגע במוניטין שצברה יהדות התורה בקרב חסידי חב"ד. שום דבר לא עזר. גם לא ההתנצלויות השונות. "מה שבטוח, שלמרות הכול, ליצמן עדיף ממרזל", אומר לנו ישראל שיינפלד. אבל זאת לא מחמאה גדולה.

למי כן מצביעים? ובכן, גם לשלטי החוצות, מסתבר, יש קשר לתוצאות. לפחות במגמת האווירה. האווירה החזקה ביותר בחוצות הכפר ביום הבחירות הייתה שייכת לאיחוד הלאומי-מפד"ל. הסלוגן "יהודי מאמין מצביע לימין" עמד בחזית. שלטי ענק נפרסו בכניסות, ביציאות ובטרמפיאדה ושלל נימוקים היו למצביעים החב"דיים.

"בוא נעמיד דברים על השולחן", אומר לי מצביע איחוד-מפד"ל, חסיד חב"ד. "אף אחד מאנ"ש לא באמת חושב ש'טב' היא המפלגה החרדית ביותר, ככוונת הרבי. אבל הרבי אמר עוד משהו. הוא זעק לא מעט על שלמות הארץ, כמה שזה פיקוח נפש. ולפי הבנתי יהדות התורה יש סיכויים שתשב בממשלה שמוכנה למסור שטחים".

לקראת ערב, הגיע גוף נוסף בניסיון לגנוב את ההצגה. כרוז מטעם אנשיו של ברוך מרזל שקרא להצביע למענו. בית דין רבני חב"ד, ובהם רב הכפר, הורו לא לחזור על הטעות ולא להצביע בשום אופן למרזל. הדבר לא מנע ממרזל ואנשיו להזין כל העת את הציבור החב"די בדיס-אינפורמציה על רב זה או אחר שקוראים אחרת, כולל שימוש שווא בשמו של הגר"מ אליהו, המקובל על חסידי חב"ד, שקרא כביכול להצביע לו.

המכנה המשותף של מצביעי מרזל מקרב הכפר היה עובדת השתייכותם לפלג המשיחיסטי, שזה מכבר קרא תגר על סמכות רבני חב"ד. גם הם התביישו לדבר על כך. הם העדיפו להצניע את המעשה, בעיקר לאחר ספירת הקולות, בשעה ששמעו שוב ושוב את ה"אמרנו לכם שהוא לא יעבור" והותקפו על-ידי הרוב השפוי של חסידי חב"ד.

היה גם מי שנותר בביתו. "המרא דאתרא אמר לא להצביע למפלגה שאין לה סיכוי לעבור את אחוז החסימה", הסביר לנו ר' מנחם-מנדל כהן. "מצד שני, צריך קצת להירגע מהמאמר ב'יתד'. לכן העדפתי להישאר בבית. חבל שהמיתוס התנפץ ולא מקבלים 100 או 200 דולר מסאטמר בתמורה להפקדת תעודת הזהות ערב הבחירות".

וש"ס הפתיעה, כשקיבלה לא מעט קולות חב"דיים אשכנזיים. היא המרוויחה הגדולה מ'פרשת יתד, אומרים לנו תושבים בכפר. זו הייתה פשרה בין חוסר הרצון להצביע בעד מי שמגנה את חב"ד לבין תמיכה במפלגה החרדית ביותר.
"ההתלבטות בכפר הייתה קשה. אין ספק", סיכם ברקה מנדלזון.
לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
1.
זהות המצביע של בל"ד
א' ניסן ה׳תשס״ו
מישהו מזקני הכפר שחשב שפא"י עדיין מתמודדת...

כזכור, האות של פא"י היתה ד, ששייכת היום לבל"ד.
2.
ל-1
א' ניסן ה׳תשס״ו
לכל אחד יש טעות
3.
יפה
א' ניסן ה׳תשס״ו
א. כתבה יפה ועניינית
ב. ל-1! זה באמת ?ברצינות?
הייתי בטוח שזו הלצה...הלצה טובה
4.
סוג ב
ב' ניסן ה׳תשס״ו
משיחיסט נוסח מוחמד.
5.
זה שהיה מצביע לפא"י
ב' ניסן ה׳תשס״ו
כבר לא בחיים...
6.
נו, זה לא רציני.
ב' ניסן ה׳תשס״ו
כמה קולות יש בכל הכפר?
כמה מהם הצביעו לש"ס?
כמה מהם הצביעו לג ולש"ס גם יחד?

חברה, תפסיקו להוציא את הדברים מפרופורציות.

ואגב, לחב"ד יש בירושלים הרבה יותר קולות מאשר בכפר חב"ד. ובירושלים מרבית החב"דניקים הצביעו לג (שאגב זכתה בירושלים לשליש מהקולות כולם).

ג זוכה להערכה רבה בקרב הציבור החב"די בירושלים, לאור הצלחת ראש העיר - מג - ועוזריו, שיודעים איך לנווט את הענינים בסובלנות ותוך התחשבות, ותוך מתן סיוע לאנ"ש בקרב כלל התושבים.

האדמו"ר מגור הצליח לשכנע את הקהילה הגדולה ביותר של אנ"ש, שהוא רציני ביחסו החיובי לרבי ולעקרונות חב"ד. כן יש לזכור שבירושלים כמעט ואין חברים בקבוצה המשחית, ולאור כל הנ"ל אלפי קולות של חב"ד ומקורביהם הצביעו בירושלים ג.
7.
הטעות הכי גדולה
ב' ניסן ה׳תשס״ו
א. חברה תפסיקו אם כל הויכוחים ג יצאה נגד חב"ד ונגד הרבי אני לא מבין איך יש חבדניקים שהצביעו למפלגה כזו.
ב. ג המפלגה "החרדית" ישבה בממשלת הגירוש ובכך הביאה חורבן וגרמה צער ליהודים.
ג.בפעם הבאה כל החכמים שיפקחו עניים וישמעו לרבנים.


אחד שכואב לו.
8.
7 צודק 100%
ג' ניסן ה׳תשס״ו
מה כל ההתחנפיות האלו אני ממש לא מבין?אחיר הבחירות לא אלי אשי ולא יהדות התורה תיראה את חבד אז מה הענין כולם מגיעים להתחנף לפני הבחירות!!
9.
נקווה לא להתאכזב
ג' ניסן ה׳תשס״ו
הצבענו לש"ס בלית ברירה תוך שאנו סותמים את האף.
אכן ג הפסידה קולות רבים מכיוון שלאחר הכתבה לא יכולנו להצביע להם.
עכשיו נותר לקוות שאכן הם יתנגדו לגירושים ח"ו
והעיקר להתפלל ולבקש משיח נאו.
שלוחים מהדרום
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.