מערכת COL | יום כ"ט אדר ה׳תשס״ו 29.03.2006

אחרי המפץ הגדול: ליקוי חמה

אחרי המפץ הגדול בשמי הפוליטיקה הישראלית, זוכים אזרחי ישראל לצפות בתופעה אסטרונומית לא פחות מרתקת. הבוקר החלה "קדחת ליקוי החמה" שמסעירה את חובבי האסטרונומיה ■ רבים הגיעו לאתרים ברחבי הארץ כדי לחזות בתופעה, ומאות אנשים הרחיקו לכת לחו"ל לחזות בליקוי מלא ■ כך זה נראה מעדשת מצלמתו של מאיר דהן ■ לתמונות נוספות
אחרי המפץ הגדול: ליקוי חמה
תמונה שווה יותר מאלף מילים. למעלה: ליקוי חמה, היום • למטה: ליקוי ירח לפני שנתיים
הליקוי בישראל החל היום ב-11:35 לערך. שיאו - 3.5 דקות - יהיה סביב השעה 12:55, והוא יסתיים ב-14:15, בהבדלים קטנים התלויים במיקום הגיאוגרפי.

מסלול הליקוי נע ממזרח ברזיל, דרך אפריקה (לוב, ניגריה, צ'אד), עובר בחלקה של ישראל, בטורקיה ומסתיים ברוסיה ובמונגוליה. בטורקיה ובלוב ניתן יהיה אף לראות ליקוי חמה מלא בשיאו של האירוע.

בישראל ליקוי החמה יגיע רק ל-83%. זהו השיעור שבו יהיה גלגל השמש מכוסה על ידי כתם צל שיוצר הירח, כשמסלולו עובר בין השמש לכדור הארץ. בנוסף להסתרת חלק מהשמש, תהייה בשעות אלה אפשרות לראות בשמיים גם כוכבים. כשמדובר בליקוי בשיעור של 83%, אין פירוש הדבר שתהיה כאן עלטה בצהריים. כמעט שלא יורגש שינוי בעוצמת אור השמש.

ליקוי החמה הוא אמנם תופעה מרתקת, אך אסור לצפות בו ללא שימוש באמצעי מגן. האסטרונומים ממליצים על אמצעי תצפית מיוחדים, כמו טלסקופים עם מסננים מיוחדים, משקפי מגן ומגיני רתכים, בעיקר כדי להגן על העיניים. תצפית לא מוגנת עלולה להיות מסוכנת, עד כדי עיוורון. אסור להשתמש בזכוכית מפוייחת, בפילם או במשקפי שמש רגילים.

ליקוי חמה מופיע כאשר כדור הארץ, הירח והשמש נמצאים על אותו ציר. המסלולים מצטלבים אחת לשישה חודשים ומכונים עונת הליקויים.כל עונת ליקוי נמשכת חודש, ואז מסתיר הירח את השמש מעיני צופים הנמצאים על כדור הארץ. ליקוי מלא מתרחש במקום כלשהו על פני כדור הארץ רק אחת לשנתיים או שלוש שנים, ונקודה מסוימת תזכה לליקוי-חמה מלא רק אחת ל 360 שנה.

כאשר הירח מכסה את השמש כולה זהו ליקוי חמה מלא. ליקוי חלקי קורה כאשר הירח אינו קרוב דיו לציר שמש-ארץ, לחסימה מוחלטת של אור השמש. גם כאשר מתרחש ליקוי מלא, הוא נראה במלואו רק בפס צר לאורך כדור הארץ, למשך דקות ספורות. בזמן הליקוי המלא ניתן לראות את עטרת השמש. מכיוון שמרחק הירח מכדור הארץ משתנה מעט, לעיתים מתרחש גם ליקוי טבעתי בו בשיא הליקוי במקום שהירח יסתיר את כל השמש, נראית סביבו טבעת זוהרת. ליקוי חמה הוא ארוע אשר יכול להתרחש אך ורק סמוך מאוד לתחילתו או סופו של החודש העברי.

לא בכל פעם שיש ירח מלא או ירח חדש יופיעו ליקוי ירח וליקוי חמה, מאחר ומישור מסלול הירח מוטה ב-5.2 מעלות ממישור מסלול כדור הארץ סביב השמש. לכן, ליקוי ירח או ליקוי חמה יופיעו בשתי נקודות החיתוך של שני המישורים. ליקוי החמה שהתרחש ב29 במאי 1919 שימש לאישוש תורת היחסות הכללית של אלברט איינשטיין.

משלחת מדעית הצליחה לצלם בזמן הליקוי המלא כוכב שהיה אמור להיות מוסתר ע"י השמש בזמן הליקוי. אולם העובדה שכוכב זה נצפה, הוכיחה את טענתו של איינשטיין לגבי עקמומיות היקום שגורמת לאור לנוע בציר עקום וכך לעקוף את השמש. 
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
מדהים
כ"ט אדר ה׳תשס״ו
תמונות 10
2.
מדהים
כ"ט אדר ה׳תשס״ו
מאיר התמונות חבלזיות
3.
מאיר פלא פלאים ...
כ"ט אדר ה׳תשס״ו

1 . "מה רבו מעשיך השם"
2 .אין עליך
3. אז מאיר איפה אתה לא רואים אותך ? .. יפה מאוד.





6.
יפה מאוד
כ"ט אדר ה׳תשס״ו
איך הצלחתם ניסיתי עם פילים הכהתי תתמונה ומה לא?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.