מערכת COL | יום כ"ב אדר ה׳תשס״ו 22.03.2006

שאלות ותשובות בדרך לקלפי / מאמר דעה

מה צריך לעשות חסיד חב"ד בתוך הקלפי? האם אפשר להצביע למפלגה בלי להזדהות עמה? מה למעשה קורה עם הקול שלי אם אינני משתתף בבחירות? ■ חמש שאלות וחמש תשובות מאת הרב אהרן-דב הלפרין עורך שבועון 'כפר-חב"ד' ■ למאמר המלא• בחירות ב-COL
שאלות ותשובות בדרך לקלפי / מאמר דעה
שאלות בדרך לקלפי. הרב אהרן-דב הלפרין
* האם אנו, חסידי חב"ד, יכולים להזדהות עם מפלגה כלשהי?

- לא. חסידי חב"ד, על-פי הוראתו והנחייתו של הרבי, אינם מזדהים עם שום מפלגה. גם אילו היתה קיימת במציאות מפלגה שתואמת במאת האחוזים את דעתנו והשקפתנו (ואין מפלגה כזו), לא היינו מזדהים עמה ולא היינו חלק ממנה.

* אם-כן מדוע, חסידי חב"ד משתתפים בבחירות?

- אנו משתתפים בבחירות משום שהרבי אמר שחובה להשתתף בבחירות. אין זה סותר, כמובן, את הנחת היסוד שחב"ד אינה מזדהה עם שום מפלגה. אילו ההצבעה לכנסת היתה עניין של הזדהות עם מפלגה, ברור שלא היינו משתתפים כלל בבחירות. אולם, להצבעה לכנסת יש השלכה מאוד מעשית: כיצד תתנהל המדינה ומה יהיו פניה בארבע השנים הקרובות, ועל עניין זה – כדברי הרבי – כל אחד מחוייב להשפיע.

* אבל בפועל כשאני מצביע למפלגה מסויימת, הרי אני למעשה כאילו מזדהה אתה, ואם במציאות אין שום מפלגה שאנו, חסידי הרבי, יכולים להסכים לכל מעשיה, הצהרותיה והשקפותיה – איך אפשר להצביע?

- משום שהרבי סובר שאין להתייחס לבחירות מהצד הרעיוני-השקפתי אלא רק מהצד המעשי. מי שמתייחס לבחירות מהצד הרעיוני-השקפתי, ולא מעניין אותו כלל מה יהיו ההשלכות המעשיות, יכול להימנע כלל מהשתתפות בבחירות (כמו, למשל, נטורי קרתא ואלו ששמים פתק לבן) או להצביע למפלגות שקרובות לליבו אך אין להן סיכוי לעבור את אחוז החסימה. מי שנוהג כך, כמו אומר לעצמו: לא מעניין אותי כלל מה יהיו ההשלכות המעשיות של הצבעתי או אי-הצבעתי, העיקר שהבעתי את אמונתי והשקפתי.

הרבי, כאמור, שולל לחלוטין את הגישה הזאת. כך, לדוגמה, כותב הרבי: "וכבר ידוע פסק תורתינו הקדושה, לעולם יראה עצמו שקול וכו' וכל העולם שקול, ובעניין הבחירות, הרי לפעמים על-ידי קולות בוחרים מתי-מספר יכולה להשפיע במשך הזמן שלא תתקבל איזה גזירה או גם לבטל מהגזירות הקיימות כבר, ומי הוא זה בימינו אלה היכול לומר אני את נפשי הצלתי".

* מה למעשה קורה עם הקול שלי אם אינני משתתף בבחירות?

- תלוי. מי שאינו משתתף בבחירות, או מי ששם פתק לבן, קולו מתחלק בעצם בשווה בין כל המפלגות. מי שלמשל הצביע למפלגה שאינה עוברת את אחוז החסימה, הצביע מבחינה מעשית למפלגה הגדולה, כי הקול שלו – לפי החוק הישראלי – עובר למפלגות הגדולות.

* לסיכום – מה צריך לעשות חסיד חב"ד בתוך הקלפי?

- כל חסיד חב"ד, כשאין הוראה ברורה מבי"ד רבני חב"ד עבור איזו מפלגה להצביע, ישים אל מול עיניו את עמדותיו הברורות של הרבי בכל הנושאים של שלמות התורה, שלמות העם ושלמות הארץ, כולל, כמובן, כל זעקותיו בנושא של פיקוח נפש, וישקול, מהבחינה הכי מעשית, איך יוכל, ע"י הצבעתו, להביא לכך, כדברי הרבי שצוטטו לעיל: "להשפיע במשך הזמן שלא תתקבל איזה גזירה או גם לבטל מהגזירות הקיימות כבר".

ויה"ר שנזכה עוד לפני הבחירות לראות בעיני בשר את הממשלה האמיתית, המלך האמיתי, מלך מבית דוד, משיח צדקנו, יבוא ויגאלנו, תכף ומיד ממש.

(באדיבות שבועון 'כפר-חב"ד')
לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
15 תגובות
1.
מהיכן שאבת ידיעה זו ?
כ"ב אדר ה׳תשס״ו
"כי הקול שלו -לפי החוק הישראלי- עובר למפלגות הגדולות"
מהיכן שאבת חוק זה, אולי ביכולתך להודיענו מראה מקום לחוק זה ?
תואיל בטובך לענות.
2.
הגדולות לוקחות את הקולות
כ"ב אדר ה׳תשס״ו
חוק באדר עופר נותן יתרון למפלגות הגדולות בחלוקת השאריות.

כך קיבל הליכוד בבחירות האחרונות 2 מנדטים מהשאריות (המנדט ה-38 וה-39).

אם קדימה תקבל ח"ו הכי הרבה מנדטים, היא תיקח הכי הרבה מהקולות שלא יעברו את אחוז החסימה.
3.
"בית היוצר של קדימה"
כ"ב אדר ה׳תשס״ו
כך התבטא, למשל, נשיא מכון גיאוקרטוגרפיה, הסוקר המפורסם אבי דגני: "המפלגות הקטנות שלא עוברות את אחוז החסימה, הן בית-היוצר של הקולות לקדימה"

4.
הסוקר רפי סמית
כ"ב אדר ה׳תשס״ו

לכל אלו שחושבים להצביע מרזל הנה מה שאמר היום הסוקר רפי סמית ב YNET




בתגובה לשאלה
האם קדימה יעברו את מחסום 40 המנדטים - רז
================================================
אתמול ב-YNET כתב הכותב רפי סמית:
"נכון לעכשיו, הסקרים האחרונים מראים שקדימה נעה יותר לכיוון של 35-37 מנדטים. יתכן מצב שבו בגלל שמספר מפלגות קטנות לא יעברו את אחוז החסימה, לפי חוק באדר-עופר, חלוקת עודפי הקולות תגרום לכך שקדימה תקבל יותר מנדטים."




18:48

5.
יש להם אלוקים???
כ"ב אדר ה׳תשס״ו
אולי זה לא העת לעשות חשבונות "צרים" אבל במחשבה שניה אולי כן ,אולי כן נכון להצביע על השד ה"דעתי" שאולי מתחבא בעורכינו.

"אין דעותיהם שוות" כבר אמרו חז"ל, וזה בסדר שיש דעות לכאן ולכאן אבל כשבאים לשולחן ערוך של ממשלה בישראל צריך להיזהר מלהיות "מחמיר" במקום שצריך להתפשר , ולאידך להיות "מיקל" במקום שצריך להיות קשה כקנה ..
ברוך השם שריחם עלינו הקב"ה והשאיר לנו את יבנה וחכמיה בי"ד רבני חב"ד שהרבי השקיע בו הרבה כידוע. ורק בית דין חזק יכול לכופף עסקנים ולהביע דעתה של תורה בלי לפחד "להפסיד כיסאות" ולהם יש את הסייעתה דשמייא בכל הקשור לחב"ד .אבל דא עקה שאלו שרוצים למנות עצמן על הציבור הרי יש בהם כל הסימנים שנתנו חז"ל על ממונים אלו. רוצים הם לכופף את הבית דין שיש לו יעילות וגושפנקה עצומה גם אם יש כמה עוררין שמכונן בהם עניין של קנאה מלשון מוצאין האדם מן העולם... זאת ועוד שיש מאלו שמתימרים להיות "חב"ד וליובאוויטש" והם הראשונים שזורקים רפש ובוץ על הב"ד מבלי לתת את הדעת על הפועל יוצא בזה במישרין ובעקיפין.ולא עוד אלא שבאים ואומרים ומראים טלפיים עם סימנים כשרים....שהרבי אמר כה והרבי אמר כך,.. אבל דעת משה רבינו האמיתית לא מענינת אותם כלל אלא רק למכור את מרכולתם המסוכנת ומה שיותר מהר המסווית בדעת תורה עם גאווה עצמית .
מי שזרק אבנים לבור ומרעיל המים על בית דין משה אל לו לבא לשתות מהבור. אל לו לבא וטשטש הגבולות של אחריות "בשם חב"ד" -שהרבי נתן אותה באה"ק לבית דין !!
מי שהבין בדברי הרבי בצורה מסולפת עניין מסויים אל לו לבא לבכות לפני הרבנים "הצילו" וזאת לפני שהכה על חטא ברבים וביקש מחילה.!!~!!!מי שחבר לשונאי ליובאוויטש אל לו לנופף בשיחות הרבי הקדושות!!!!אל לו לעשר את המלח. מספיק המלח שזרו על פצעינו בתקופת הסתר זו.
אם היה למחנה מסויים האמץ והשכל להגיד לא!! לתובנה "הפרד ומשול" אלא לומר "חזק ואמץ" וחילוקי דעות היו נסגרים בתוך ליובאוויטש אז מי יודע אולי למפלגה מסויימת היה לה את "הכמה קולות החסרים"למנדט ול"רץ" מסויים היה הסיכוי לעבור אחוז החסימה כי בדרכי שלום יש את האיש לרעהו יעזורו ויש סייעתה דישמיא.. אבל כשבענינים של פיקוח נפש עומדים הם על "זו דעתי" ורק בצורה הזו והזו" ובאופן כזה וכזה ואני יעמוד בראש וכולו וד"ל.ועשו ועושים בלבול נורא בכל הקשור ל"והיה מחניך קדוש " ועוד עם האצבע צרידה. אז מה להם להשתמש בתגא של מלכא???

אין בדברים אלו להמליץ על משהוא מסויים או נגד מישהו חלילה אלא לשים דברים בפרפורציה נכונה.
6.
בורות מדהימה
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
אני ממש נגד מרזל אבל למה לכתוב שטויות .
עיינו באתר הכנסת בהסבר שיטת הבחירות ותראו שאין שחר לכך שהקולות שלא עברו את אחוז החסימה עוברים למפלגות הגדולות אלא האמת על פי החוק היא שהם יורדים מחישוב הקולות בשלב השני לאחר שבשלב הראשון השתמשו בהם לחישוב אחוז החסימה ובזה מסתיים תפקידם במערכת הבחירות בדיוק כמו פתק לבן רק שפתק לבן לא נכנס אפילו לשלב החישוב הראשון אבל למעשה שניהם כלא חשיבי וזה מספיק גרוע כנגד הוראתו של הרבי ואין צורך להמציא הפחדות חדשות שכביכול מוסיפים קולות למפלגות הגדולות .
נ.ב. כנראה שמר דגני הוא גם בור לא קטן וזה מלמד על מיקצועיותו הרבה בסקרים המלומדים שעורך הוא וחבריו המגמתיים.
7.
זה לא יעזור
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
כל המטורפים (המשיחיסטים) יצביאו מרזל, הם לא אנשים שאפשר להסביר להם, הם הולכים עם הראש בקיר לא רק בעניין הבחירות...
8.
למגיב 6
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
לך תעשה שוב שיעורי בית בנושא. אין ספק שאתה לא צודק.
9.
למגיב 8
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
6 צודק במאה אחוז!
2 המנדטים של הליכוד נבעו משיטת חלוקת יתרת המנדטים, דהיינו שנשארו למשל 7 מנדטים מהשאריות של כל מפלגה שלא הגיעה לככל מנדט שלם ובכל סיבוב בחלוקה המנדטים, מקבלת המפלגה בעלת השארית הגדולה של המצביעים. ועיין ב- http://www.knesset.gov.il/elections17/heb/about/MandatesSystem.htm
10.
קול פסול
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
ישנו אופן לפסול את קולך והוא כאשר אתה שם כמה פתקים ואז אף אחד לא נהנה מזה וגם לא השפעת על אף אחד מכל ה מנוולים שיושבים שם
11.
איחוד הלאומי
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
אולי מישהו יכול להסביר לי איך אפשר להצביע עבור מפלגה שבה יושבת המפד"ל. זו מפלגה שהרסה את הדת, ישבה בממשלה בעניין ההתנתקות וכו. מה שלא יהיה, למפלגה כזו אי אפשר להצביע. מה גם, אם תעיינו במצע של האיחוד הלאומי תראו שהם בעד אוטונומיה לערבים עם רצף טריטוריאלי. נחמד לא. אולי אני לא בקי אבל נראה לי שזה לא מה שהרבי רצה?????
12.
עם כל הכבוד למגיב 6...
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
יש שתי אפשרויות. אפשרות ראשונה שלא ממש הבנת את הנוסח המסורבל והמפותל באתר הכנסת. אפשרות שניה שגם אבי דגני וגם רפי סמית שזו התמחותם המקצועית פשוט בורים ועמי הארץ. כי שניהם קובעים חד משמעית שעפ"י החוק הקולות שלא עברו את אחוז החסימה עוברים למפלגות הגדולות. הסבירות שהם לא מכירים את החוק (בעניין עיקרי הקשור למקצוע שלהם) זה בערך כמו הסבירות שרב ופוסק גדול לא יודע שאסור לאכול יחד חלב ובשר...
13.
צודקים סמית ודגני
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
קראתי את כל מה שהבאת ופשוט לא הבנת כנראה. הדברים מחזקים ומאשרים את דברי הסוקרים שקדימה תזכה בכמה מנדטים בגלל הקולות שלא עברו את אחוז החסימה. הנה בקצרה הנוסחה:
א. המפלגה הכי גדולה זוכה בהכי הרבי עודפים.
ב. הקולות שלא עברו את אחוז החסימה נמדדות כדי לקבוע את אחוז החסימה וממילא מביאות לפחות מפלגות שעברו וליותר עודפים (של כמה מנדטים).
ג. העודפים יעברו בעיקר למפלגות הגדולות.
מסובך? לא נורא. לכן המקצוענים נתנו לך רק את הסך הכל: קדימה תקבל תוספת מנדטים כתוצאה מהמפלגות שלא עברו את אחוז החסימה.
14.
למגיב 13
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
א. אין קשר בין גודל המפלגה לעודפים והראי ששינוי המפלגה השלישית בגודלה לא קיבלה מנדט נוסף.

ג. כל מפלגה שעושה הסכם עודפים יש לה יותר עודפים ממפלגה גדולה, עיין ערך שינוי
15.
למגיב 13
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
אתה כנראה עדיין לא מבין דברים פשוטים שכתבתי .
לאחר החישוב הראשון הקולות שלא עברו את אחוז החסימה גמרו לשחק, ולא יתכן שבגללם יש יותר עודפים מפני שהמודד לחישוב המנדטים הם רק הקולות שעברו את אחוז החסימה בשלב השני של החישוב והעודפים נוצרים בגלל השאריות של הקולות שלא מצטרפים לכדי מנדט שלם וגם אז לא מקבלות המפלגות הגדולות את המנדטים הנותרים אלא כל המפלגות לפי חישוב מודד נוסף, ולדוגמא בבחירות האחרונות זכו במנדטים האחרונים הליכוד שהיא אכן המפלגה הגדולה אבל גם ישראל ביתינו שהיא קטנה.
ועיי"ש באריכות בכ"ז ואכ"מ.
מגיב 6
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.