מערכת COL | יום כ"ב אדר ה׳תשס״ו 22.03.2006

בחירות בכפר-חב"ד במערכות בחירות האחרונות - נתונים

כפר חב"ד היתה מאז ומעולם האינדיקציה לאופי ההצבעה של חסידי חב"ד בישראל. זהו המקום היחיד בו מתגוררים רק חסידי חב"ד, בניגוד לריכוזי חב"ד אחרים (נחלת הר-חב"ד, צפת, לוד, שיכון חב"ד בירושלים) בהם מתגוררים אוכלוסיות נוספות המשפיעות על תוצאות הבחירות. לפני הבחירות שבפתח נברנו בארכוני הבחירות בכפר-חב"ד, בשתי מערכות הבחירות האחרונות (1999, ו-2003), וגילנו נתונים מעניינים. להמשך הכתבה * בחירות ב-COL
בחירות בכפר-חב
מצביעים בכפר-חב"ד בבחירות 2003 (ארכיון)

ככלל, במערכת הבחירות האחרונה בכפר-חב"ד היו 2,294 בעלי זכות הצבעה. רק 1556 מימשו את זכותם הדמוקרטית. 67 אחוזי הצבעה. (יש להתחשב במספר תלמידי הישיבות השוהים בחו"ל, ב'קבוצה', ובשליחות בעולם). 9 קולות נפסלו בשלושת הקלפיות הפועלות בכפר-חב"ד.

מפלגת 'חרות' זכתה ל-1,134 קולות 73% אחוז מכלל הקולות הכשרים. רבני חב"ד לא יצאו אז נגד ההצבעה למפלגה, והתוצאות ניכרו בשטח. מפלגות ימין נוספות היו 'האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו' (אביגדור ליברמן) שזכתה ב-116 קולות (7.5%) וה'מפד"ל' שזכתה ב-76 קולות כ-5 אחוז. סה"כ גוש הימין קיבל בכפר-חב"ד: 1,326 קולות שהם 85% מסך הקולות הכשרים.

בתחרות בין המפלגות הדתיות גברה ש"ס על יהדות התורה. ש"ס זכתה ב-64 קולות (4 אחוז) ואילו אגודת-ישראל זכתה ב-44 קולות (3 אחוז). מפלגת 'הליכוד' זכתה בכפר-חב"ד ל-54 קולות (3.5 אחוז), ו'ישראל בעלייה' בראשות נתן שרנסקי עם 51 קולות (3.8 אחוז).

מפלגות שזכו בקול אחד היו: אהבת ישראל בנשיאות גדול המקובלים הרב כדורי, ל.ה.ב.ה, מרצ, הברית הלאומית המתקדמת - מפלגת האחדות הלאומית, עלה ירוק, עם אחד בראשות עמיר פרץ זכתה ב-2 קולות .הרשימה הערבית המאוחדת.

במערכת הבחירות בשנת 1999 בה הצביעו בפעם האחרונה בשתי פתקים, זכתה בכפר-חב"ד מפלגת 'האיחוד הלאומי' (מולדת, חרות, תקומה) ב-748 קולות, שהם 53.05 אחוזים, 'ישראל ביתנו' (ליברמן) קיבל 149 קולות (11 אחוז), והמפד"ל זכתה ב-40 קולות (2.84).

מפלגות דתיות זכו יחד ב-387 קולות (27 אחוז). מספר בעלי זכות בחירה עמד על 1982 (300 פחות מאשר ב-2003). מספר מצביעים: 1430 (72 אחוז). קולות פסולים: 20.

לסיכום:

ככלל, המפלגות הדתיות, שזכו לעדנה בבחירות בשנת 1999 - 387 קולות (27 אחוז) "התרסקו" בבחירות ב-2003: 108 קולות (7 אחוז). 20 אחוז מתושבי הכפר נתנו את קולם למפלגות ימין מובהקות שזכו בסה"כ ל-85 אחוזי תמיכה לעומת 67 אחוז בהם זכו מפלגות הימין בבחירות 1999.

שימו לב להתרסקות המפלגות הדתיות: ש"ס ירדה מ-165 קולות (1999) ל-64 קולות (2003), ג' ירדה מ-222 קולות (1999) ל-44 קולות (2003).

המפד"ל התחזק ועלתה מ-40 קולות ל-76, כמו גם הליכוד ששמר על כוחו סביב ה-50 קולות.

בבחירות 2006 מאמינים רבים כי "יהודי חרדי מצביע למפלגה חרדית". נראה, האם הפעם תחזור העדנה למפלגות החרדיות בכפר-חב"ד. הערכה היא שכן, ובגדול.

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
מקווה שלמדתם לקח
כ"ב אדר ה׳תשס״ו
תושבי כפר חב"ד היקרים אני מקווה כי נלמד הלקח מהמערכה האחרונה ולא תשובו להצביע למפלגת הסרק של מרזל למרות הקירבה האידואולוגית חשבו מהראש ולא מהבטן וחזקו את גוש הימין בראשות נתניהו.
2.
דברי הרבי על הבחירות
כ"ב אדר ה׳תשס״ו
לקראת הבחירות לכנסת השניה (הבחירות הראשונות בתקופת נשיאותו של הרבי), בכ”ד בסיוון תשי”א הורה הרבי (אגרות-קודש כרך ד’ עמוד שמה ובהנסמן שם): “על של עתה באתי להדגיש . . על החוב והזכות קדוש, אשר כל אחד מהחרדים ויראים לדבר ה’ צריך להשתתף בבחירות, הן בעצמו והן בהשפעה על זולתו, להצביע בעד הרשימות החרדיות ביותר, שלא ילך לאיבוד אפילו קול אחד
והנני מוסר בזה רשות ויפוי-כוח לפרסם את דעתי בכל התוקף ובכל החוזק, אשר על כל אחד ואחת מיראי ה’ וחושבי שמו לעשות ככל יכלתו להרבות מספר המצביעים בעד הרשימות החרדיות ביותר”..
אלא, שבתקופות מאוחרות יותר, הכניס הרבי תנאים שונים ונוספים לטיב המפלגה עבורה אמורים להצביע. הגדרות אלה הבהירו כי במושג “המפלגה החרדית ביותר” אין הכוונה לזו המכונה כך בעגה המקובלת, אלא זו העושה עבור עניינים שהרבי ראה אותם עקרוניים למען תורת ישראל ומצב היהדות באה”ק.
“... במענה לשואלים אודות עמדתי בנוגע לבחירות לכנסת - ובאם יש שינוי מדעתי בזה בעת הבחירות הקודמות,

דעתי בבחירות הקודמות שבמכתבי ממחרת יום הכפורים תשכ”ו מבוארת שם בטעמי’ אשר בתוקפן הם במצב ההוה ועוד ביתר שאת, וכן עמדתי בתקפה”.
“במענה לשאלתם בקשר להבחירות לכנסת - מתאים לפסק דין ברור בתורתנו כל שיצביע בעד אלה שרשמו גוים כיהודים ובעד חבריהם התקלה האיומה והקולר דכל הנרשמים תלוי בצווארו ואין להצביע אלא בעד החרדים לדבר ה’ זו הלכה.
“במענה לשאלתכם בקשר לבחירות לכנסת, יש להצביע בעד היותר חרדים לדבר ה’. מתאים לפסק-דין ברור בתורתנו.

כל שיצביע בעד אלה שרשמו גוים כיהודים ובעד חבריהם, התקלה האיומה והקולר בכל הנרשמים תלוי בצווארו.

להצביע בעד החרדים לדבר השם.
בחודש ניסן תש”נ נוצרו נסיבות יוצאת-דופן, שבהן דעתו של הרבי קבעה בפועל אם תקום ממשלת ימין או שמאל. כתוצאה מכך פרסם הרבי את דעתו הברורה בנושא והביא בפועל למניעת הקמתה של ממשלת שמאל ולהקמת ממשלת ימין צרה. הרבי הדגיש כי אין הוא מתערב בפוליטיקה, אך הודיע ברורות כי צריכה לקום ממשלה חזקה, שלא תוותר לתביעות הערבים.

גם במקרה זה הובהר בצורה חד-משמעית כי מדובר בנושא עקרוני, שאינו עומד לסחר מכר תמורת “הישגים דתיים” כלשהם, ואפילו לא תמורת עניינים עקרוניים אחרים. הדבר בא לידי ביטוי חד וחריף בעובדה הבאה:

באותה תקופה התקשר מר פרס למזכירות, וביקש למסור לרבי שבאם הרבי יוריד את התנגדותו לממשלה בראשותו הוא מבטיח לתקן את חוק מיהו יהודי.

הרבי ענה על כך: “ניט פרס און ניט מיהו יהודי!” [=לא פרס ולא מיהו יהודי!!!].

בהקשר זה ידועה גם שיטתו של הרבי בקשר למפלגות שטענו שחייבים לשבת בקואליצי’, כי עי”ז יקבלו תקציבים לישיבות וכיו”ב. הרבי צעק שזה נסיון מגוחך לתת “שוחד” לקב”ה, אך אי אפשר לוותר על מצוה אחת (מיהו יהודי או שלימות הארץ) תמורת מצוה אחרת. זאת בנוסף לעצם החינוך שמבוסס על כסף שדם יהודי נוטף ממנו.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.