מערכת COL | יום כ"ב אדר ה׳תשס״ו 22.03.2006

"המפד"ל התחייבה שלא לפרוש מהאיחוד לאחר הבחירות"

לקראת הבחירות שייערכו בעוד כשבוע מפרסם COL ראיון שבועי עם אחד מראשי המפלגות המתחרות על קולם של חסידי חב"ד: האיחוד הלאומי, ש"ס, 'חזית יהודית', ו'יהדות התורה'. והשבוע: עורך COL שרון גושן בראיון אישי עם ח"כ בני אלון יו"ר מפלגת 'האיחוד הלאומי' שמגלה כי "זבולון אורלב וחבריו במפד"ל חתמו והתחייבו בפני הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא, שלא לפרוש מהאיחוד הלאומי, ושכל פעילותם במפלגה תתבצע על פי הנחיות הרבנים". הראיון ב'כתבה מלאה' * בחירות ב-COL
בני אלון (צילום: רויטרס)
בפתח הראיון ברצוני לדרוש במצב בריאותך, ולאחל לך רפואה שלימה בשמם של אלפי הגולשים.

תודה רבה.

אתם פונים לחסידי חב"ד האמונים על הוראת הרבי להצביע לחרדים לדבר ה'. האם אתה חושב שהרשימה שלכם עונה על ההגדרה הזו?

ככל שלימדו אותי, "החרדים לדבר ה'" על-פי התפיסה החב"דית, וגם על-פי פסק בית דין רבני חב"ד, הם אלו שרואים לנגד עיניהם את סימן שכ"ט והאיסור למסירת שטחים. אין פה עניין של פוליטיקה. כשהרבי התחיל לדבר על כך שעצם הדיבורים מביאים חולשה לעם ישראל, אנשים לא הבינו. כיום רואים כיצד החמאס רוצה להשמידנו ולכלותנו. מפלגת 'האיחוד הלאומי' מתחייבת שלא לשבת בממשלה שתמסור שטחים, ולא תיתן יד לשום מהלך כזה, וככזאת היא עונה על ההגדרה "החרדים לדבר ה'" העומדים מול הסכנות הקיומיות של עם ישראל.

מדוע לא חתמתם על מכתבם של רבני 'פיקוח נפש' ובו התחייבות כזאת?

אני אישית חתמתי. באשר למפלגה – אף אחד לא פנה אלינו. אני בטוח שבאם יפנו לחברי המפלגה ויבקשו מהם לחתום - הם יחתמו. אין לנו שום בעיה לחתום. דרך אגב, מה שהם מבקשים זה פחות ממה שאנחנו מחוייבים במצע שלנו. במכתבם הם כותבים שנתחייב שלא נמסור שטחים לארגון חמאס. זה הרי דבר ברור, אנחנו מחוייבים להרבה יותר.

במצע שלכם לא הוזכר שאתם בעד אוטונומיה?

שקר וכזב. במצע שלנו לא מוזכרת "אוטונומיה לערבים". הדבר היה חלק מהמצע כאשר רצנו יחד עם ליברמן בבחירות האחרונות. שם נכתב שאנחנו תומכים בגירוש כל הפליטים לארצות ערב, ולאחר שהם יגורשו, ולאחר שנספח בחוק את השטחים לישראל - הערבים שיישארו ויתנהגו יפה, ניתן להם בעיירות שלהם אוטונומיה לניהול טכני. זה היה הרעיון אז, וכיום הוא כלל לא רלוונטי. יש לנו מצע אחד מחייב ובו לא מופיע כלל עניין ה'אוטונומיה'.

מדוע הצטרפתם לממשלת שרון-שינוי שפגעה במוסדות התורה והכריזה על הליכה להתנתקות?

היינו צריכים אז לבחור בין שתי חלופות גרועות. או להצטרף לקואליציית שרון-שינוי, בתקווה שנצליח למנוע מהלכים מסוכנים, או לאפשר לשרון להקים קואליציה עם העבודה, ואז לא נוכל להשפיע כלל. בהתלבטות הקשה הזאת החלטנו שהיכולת שלנו להשפיע ולמנוע נסיגות תהיה הרבה יותר גדולה אם נשב בממשלה. בדיעבד אני מתחרט על המהלך הזה מעמקי נפשי. פוליטיקאי יכול לטעות. טעיתי, והתחרטתי על כך פעמים רבות.

אבל בהמשך ראיתם לאן הדברים הולכים. למה לא פרשתם ברגע ששרון הודיע על קבלת תכנית "מפת הדרכים"?

באותה תקופה התגלגלו בממשלת שרון שתי אופציות: מפת הדרכים ותכנית ההתנתקות. החלטנו שעדיף להיאבק ביישום מפת הדרכים, כי יישומה היה תלוי בערבים, ואנחנו כפינו על הממשלה 14 הסתייגויות שמנעו למעשה את מימושה. כך הצלחנו למנוע בחצי שנה את יישום התכנית.

ואז שרון הלך על ההתנתקות, ואתם עדיין נשארתם בפנים.

אכן, כשראש הממשלה ראה שאינו יכול להעביר את מפת הדרכים, הוא הלך על מהלך של התנתקות חד צדדית, שבו לא צריך פרטנר בצד השני. בשלב הזה היה אסור לנו לפרוש, כי בישיבתנו בממשלה מנענו משרון את הרוב להעברת התכנית. אלה שקראו לנו להתפטר מהממשלה לא הבינו שזה למעשה האינטרס של שרון. ואכן, כשהוא ראה שאנחנו מונעים ממנו לאשר את התכנית, הוא פיטר ב-6 ביוני את שרי האיחוד הלאומי, ואיים על פיטורי שרים נוספים, ובכך העביר את ההתנתקות. יש אנשים שלא התבגרו, וחושבים שהתפקיד בכנסת מתבטא במחאה בלבד. התפקיד הוא להשפיע, לקדם מהלכים חיוביים ולמנוע מדיניות שלילית. וזה מה שעשינו עד שפוטרנו.

וגם אז ידידך זבולון אורלב נשאר בממשלה.

עם כל הכעס שהיה לי בשעתו על זבולון אורלב, הוא חשב שיוכל לדחוף למשאל עם ביוזמה משותפת עם נתניהו. כשראה שנכשל – התפטר מיד מהממשלה. נכון, הצפייה מזבולון היתה שיפרוש מיד.

האם אתה לא חושש שאורלב ינצל את ההזדמנות הראשונה לברוח מהאיחוד ולקפוץ לממשלת אולמרט? הוא כבר הצהיר שאינו רואה פסול בישיבה בממשלת אולמרט.

דבריו של אורלב הוצאו מהקשרם. אורלב כבר הכחיש אותם. אורלב וידידיי במפד"ל חתמו והתחייבו בפני הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא שלא לפרוש מהאיחוד הלאומי, ושכל פעילותם במפלגה תתבצע על פי הנחיות הרבנים. כולנו מחוייבים במידה שווה. זו גם הסיבה שהאיחוד התעכב. אם זכור לך התנהל קמפיין שלם שקרא לי ללכת בחזית מאוחדת. לא הסכמתי עד שחברי המפד"ל יפקידו מכתב חתום בידי הרבנים כי לא יפרשו מהמפלגה לאחר הבחירות.

אולי החבירה למפד"ל היתה טעות? לולא חברתם למפד"ל היו כל חסידי חב"ד מצביעים לכם. כעת הקולות מתפזרים בגלל הכעס על השתתפות המפד"ל בממשלת הגירוש והאנטי-דתית.

בפנינו עמד הצורך ליצור כוח גדול ומאוחד. גם הרבי חתר לכך, וחזר על כך בכל הזדמנות. כשיוצרים חזית מאוחדת תמיד ניתן למצוא חסרונות, אך המאחד גובר על החיסרון. הרבי למשל מציין שכשיש איחוד משקיעים את התעמולה החוצה, כדי להגדיל את המחנה בכללו, במקום למאבקים פנימיים. הרי אם לא היינו הולכים ביחד, היינו עסוקים בלתקוף את המפד"ל והם היו מרכזים את המאמץ בהתקפות נגדנו. כעת כולנו פועלים בכוחות משותפים כדי להגדיל את הגוש של נאמני ארץ ישראל, וכך נוכל להיות גוש ימין חזק שבע"ה יעצור מהלכים נוספים של מסירת שטחים והפקרת ביטחון יהודי ארץ ישראל. השיקול הזה הכריע את הכף.

מדוע לא נעניתם לפנייתו של ברוך מרזל לתת לו את המקום ה-11 ברשימה המשותפת? אולי שוב בגלל החיבור למפד"ל?

הדבר נבדק מבחינה מקצועית, והיה בסיס לחשש שההפסד יהיה גדול מהתועלת שבהצבתו ברשימה.

אתם בטוחים שמרזל לא יעבור את אחוז החסימה?

בבחירות האחרונות, כשברוך מרזל קיבל כ-36 אלף קולות, לפחות 20 אלף מתוכם היו מחסידי חב"ד. כעת, כשחסידי חב"ד מבינים שלברוך אין סיכוי לעבור את אחוז החסימה, ולאור מכתב בית-דין רבני חב"ד, אני משוכנע שהוא לא יתקרב כלל לאחוז החסימה, וכל הצבעה עבורו – היא זריקת קול לפח.

האם יכול להיות מצב שאתם תהיו שותפים לממשלת לאולמרט?

חד משמעי: לא. לא נשב בממשלת אולמרט שמצהירה על כוונתה לעקור 60 אלף יהודים מבתיהם.

אתם שמים בראש מעייניכם את נושא ארץ ישראל, אבל יש גם נושאים דתיים חשובים. איפה האיחוד עומד בזירה הזאת?

הקדנציה האחרונה הוכיחה איזה נזק נגרם למחנה הדתי והחרדי כתוצאה מפיצול והעובדה שכל מפלגה דאגה לעצמה ולא חשבה על חברותיה. אני מתחייב בפניך, ובפני חסידי חב"ד, שלא אתן ידי שוב לפירוד בתוך הציבור הדתי והחרדי. לא אתן יד לחילול ה'. לא נשב בשום ממשלה שבה לא יהיו ש"ס ואגודת ישראל. אני מקווה שאם ראשי המפלגות יהיו תמימי דעים איתי בנושא זה, נפעל ליצור גוש של שלושת המפלגות כדי להיכנס רק ביחד לממשלת ימין.

האם אתה לא סבור שיהודי חרדי צריך להצביע למפלגה חרדית, שדואגת גם לשלמות העם והתורה?

אין לי דבר נגד המפלגות החרדיות, ואדרבא חשוב שהן יהיו חזקות, ויחד ניצור גוש טכני להיכנס לממשלה, כמו משפחה אחת גדולה. גם אנחנו נלחמנו על חוקים דתיים לא פחות מהמפלגות החרדיות, ובכל הצבעה ישבנו ונשב יחד עמן במליאת הכנסת, על מנת להעביר חוקים דתיים. המפד"ל היתה המפלגה החלוצית בהעברת חוקים דתיים בכנסת עוד מקום המדינה.

תודה רבה
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
בלית ברירה
כ"ב אדר ה׳תשס״ו
אחרי שקראתי את כל הראיונות החלטתי שבלית ברירה אני מצביע לאיחוד, ובדעתי שהקול שלי ילך לאנשי האיחוד ולא למפד"ל.
הכיצד אפשר לחלק? אבל זה רצון הרבי שיהיה איחוד וכל אחד יצביע למפלגה שלו.
2.
לא משכנע
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
רק ש"ס!! הם בעד תורה ולא שרים התקווה
3.
בלית ברירה
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
בלית ברירה לא אצביע הפעם לאיחוד,
המפד"ל היו אלו שעשו את הצרות הגדולות ביותר בפרשיית מיהו יהודי,
וגם במאורעות האחרונים, הם הלכו נגד דת ותורת ישראל הן בפגיעה במוסדות התורה, והן בהתנתקות!!!
4.
כל יום הוא אומר משהו אחר.
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
ב"ה
לפני כמה שבועות אמר בני אלון בראיון ל-ynet "שאינו פוסל אישית את אולמרט".עכשיו הוא אומר שלא ישב עם אולמרט.
הזיגזוגים שלו עלו לנו כבר ביוקר.
טם היה פורש בזמן,מפלגתו יכלה להפיל את שרון הרבה לפני הגירוש.
באיזה זכות הוא בא לבקש את אמונם של חסידי חב"ד?
5.
מצטער ידידי מר בני אלון
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
אני לא אצביע הפעם לאיחוד הלאומי.
ולך מס 1 כדאי שתשמע קודם את הרבי בלינק שאני מצרף ואז תחליט אם אתה מוכן לתת את הקול שלך למפלגה שהמפד"ל חלק ממנה:

http://www.harabbi.com/NewArticle.asp?Lng_SubjectId=25&Lng_ArticleId=1924

לגלול למטה הרבה עד שמגיעים לשיחה החמישית, מכ מר-חשון תשל"ה.
6.
הרע במיעוטו
כ"ג אדר ה׳תשס״ו
נכון הם שרים התקווה. אבל הם היחידים שילחמו על ארץ ישראל.
ש"ס ואגו"י יכנסו לקואליציה באלף תירוצים.
אז אין ברירה.
פעם הצבענו לגנדי, וגם הוא שר התקווה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.