מערכת COL | יום י"ז אדר ה׳תשס״ו 17.03.2006

הרב לאזאר דורש: להחמיר עם האנטישמים ברוסיה

"אנו עלולים לראות עוד אירועים כמו התקיפה ב'בלשוי ברוינא', אם הממשלה הרוסית לא תנקוט באמצעים חמורים כנגד האנטישמיות", אומר הרב הראשי לרוסיה בערל לאזאר בראיון לעיתון "ג'רוזלם פוסט". הוא מקשר בין האירועים האנטישמים לבין הקיצוניות ושנאת הזרים שנמצאים במגמת עלייה במדינה, ומודאג בעיקר מהתנועות הלאומניות הפופוליסטיות. "לא כמו בעבר, הרשויות מבינות שיש בעיה רצינית". המשך הראיון - ב'כתבה המלאה'
הרב לאזאר דורש: להחמיר עם האנטישמים ברוסיה

המתקפה על בית-הכנסת במוסקבה בתחילת השנה הלועזית עלולה להיות הבשורה להתרחשות עוד אירועים כאלה אם הממשלה הרוסית לא תנקוט באמצעים חמורים כנגד האנטישמיות, אומר הרב בערל לאזאר, שליח חב"ד והרב הראשי לרוסיה בראיון לעיתון הישראלי באנגלית "ג'רוזלם פוסט".

"מעשי האנטישמיות ברוסיה קשורים לעליית הקיצוניות ושנאת הזרים במדינה. על הממשלה לעשות יותר בנושא", אמר הרב בראיון שהתפרסם בגיליון סופשבוע. "כל זמן שספרות ודברי תעמולה אנטישמים יכולים להימצא במרכז מוסקבה, והאנשים שמפיצים חומר דוחה באינטרנט ממשיכים להתחמק, אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שלא יהיו עוד טבח של יהודים".

"יש תופעה מדאיגה של תנועת לאומניות פופולריות שמושכים אליהם הרבה אנשים צעירים", הרב הוסיף על-אף שנפגש בעבר עם שני ראשי מפלגות לאומניות-קיצוניות ברוסיה. ולדימיר ז'ירינובסקי וחברי מפלגתו LDP נהגו להשמיע בקביעות דעות אנטישמיות, ומפלגתו של דמיטרי רוגוזין "רודינה" נמנית בין החתומים על עצומת 500 האישים בקריאה לגרש את היהודים מרוסיה. "הפגישות הכנועות האלה מעלים כעס ובחילה", בכיר במשרד החוץ הישראלי התבטא בשעתו.

"אני שמח לדעת שהרשויות לקחו ברצינות את התקרית הזאת, ולא כמו בעבר, הם מבינים שיש בעיה רצינית", הרב אמר בהתייחסות לתקיפה של הרוסי אלכסנדר קופצב על שמונה מתפללים בבית-הכנסת 'בלשוי ברוינא' בינואר השנה. קופצב הודה בחקירתו כי מעשיו הושפעו ממשחקי מחשב וספרות אנטישמית.

"ההשפעה של קבוצות אלה על עתידה של רוסיה מאוד מזיקה", הרב לאזאר קובע.


להחמיר עם הקיצונים

"בתקופה הסובייטית, אנטישמיות הייתה ממוסדת. היום אנחנו יודעים בוודאות שזה לא המדיניות של הממשלה", אמר הרב לאזאר, למרות שבעבר התובע הכללי של רוסיה הורה לפתוח בחקירה האם ספר ההלכות היהודי "קיצור שולחן-ערוך" אינו כולל דברי גזענות. בסופו של דבר, החקירה בוטלה בעקבות לחצים מהרב לאזאר והמיליארדר לב לבייב, נשיא איגוד הקהילות היהודיות בחבר-העמים.

"עדיין היינו רוצים לראות יותר מעשים נגד הקיצונים", הרב לאזאר מאיץ במשטרה והפרקליטות של רוסיה. "מאוד חשוב שאלכסנדר קופצב יורשע לא רק עבור תקיפת אנשים, אלא הבערת שנאה, סכסוך בין-דתי ואנטישמיות".

לפני שלושה שבועות, 12 מהמפלגות המרכזיות ברוסיה חתמו על "ברית אנטי-פאשיזם" נגד לאומנות, שנאת זרים ושנאה בין דתות. ההסכם מבטיחה שמעשים כאלה יהיו אסורים לפי החוק הרוסי, ויש גם לגנות מבחינה מוראלית מעשים כאלה. אולם 25 מפלגות נוספות סירבו לחתום על ההסכם, בטענה כי הן לא יקחו חלק "בתרגיל ציבורי מסוג זה".

25 איש נהרגו ב'פשעי שנאה', ועוד הותקפו 200 איש הותקפו בשנה האחרונה, כך מסר אלכסנדר ברוד, ראש הלשכה המוסקבאית לזכויות אדם.


עוד בנושא:
+ 'סעודת הודייה' לציון הצלת היהודים במוסקבה

+ 'משפחה': חרדים במוסקבה בעקבות הדקירה

+ קרן תממן הגברת המיגון בבתי-כנסת ברוסיה

+ הדוקר הרוסי: "קינאתי ביהודים על רמת חייהם"

+ מוסקבה: התקפה רצחנית בבית-הכנסת 'ברוינא'

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.