מערכת COL | יום ט' אדר ה׳תשס״ו 09.03.2006

ה"חושן" - הקשר ל"נחש" ול"משיח" / שולחן שבת

שמונה "בגדי כהונה" לכהן הגדול: חושן, אפוד, מעיל, ציץ, כתונת, מכנסים, מצפנת ואבנט, המאמר הנוכחי עוסק במפואר ובמיוחד שבכולם – ה"חושן", שהוא ה"ראשון" ו"המעולה שבכולם * מבט לפרשת-השבוע, לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות לאור תורת חב"ד מאת הרב יוסף קרסיק. המאמר - ב'כתבה המלאה'
ה

פרשת תצווה - "וְנָתַתָּ אֶל חשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים גו'"

ה"חושן"

בגד מיוחד של הכהן הגדול * הקשר ל"נחש" ול"משיח"

המעולה שבבגדי כהונה

שמונה "בגדי כהונה" לכהן הגדול: חושן, אפוד, מעיל, ציץ, כתונת, מכנסים, מצפנת ואבנט, המאמר הנוכחי עוסק במפואר ובמיוחד שבכולם – ה"חושן", שהוא ה"ראשון" ו"המעולה שבכולם":

החושן הוא תכשיט מפואר השזור מחוטי זהב צמר ופשתן , ובתוך משבצות הזהב שבו הונחו שנים עשר אבנים יקרות מפוארות ונוצצות בשלל גוונים - שחור, לבן, אדום, ירוק, קריסטל, כחול, טורקיז, סגול וצהוב - שהיו תרומת נשיאי ישראל בעת הקמת המשכן במדבר סיני.

שנים-עשר האבנים נבראו מאת ה' בגודל זהה ומותאם במדוייק לתבנית החושן, בלי כל צורך בהתערבות אנושית של חציבה, שיוף וליטוש.

על כל אבן ואבן חקקו שם של אחד משנים עשר השבטים וגם שמותיהם של האבות הקדושים - אברהם יצחק ויעקב [חקיקת השמות נעשתה בתולעת שמיר ולא באיזמל, כדי לא להחסיר מהאבנים את החריטה]. כך שכשכהן נשא את החושן על לבו, שנים עשר שבטי ישראל היו לזכרון בפני ה', והושפעה ברכה לכל טוב גשמי ורוחני, לרפואה, פרנסה וגאולה קרובה .

רוח הקודש שרתה בחושן

החושן נקרא גם "אורים ותומים" משום שהיו בו כוחות על טבעיים ורוח הקודש לגלות דברים עתידים - כיצד?

השם הקדוש והמפורש של הקב"ה הוא סוד כמוס ונסתר שאינו ידוע לשום אדם חוץ ממשה רבינו, הוא העלה אותו על הכתב והטמינו בתוך כפלי החושן, ובכל עת שהתעוררה שאלה חשובה בעניני הציבור "שאל לו במשפט האורים לפני ה'", כלומר שאלו את הכהן הגדול הלבוש בחושן, והאותיות החרוטות שעל אבני החושן בלטו ונצצו (בכוח השם הקדוש) וסימנו את תשובת ה', לכן הוא נקרא "אורים ותומים" כי הוא האיר ופירש לישראל כיצד לנהוג .

[את האותיות הנוצצות היה צורך לפענח ולפרש, כלומר לדעת להציבם בסדר נכון ולהבין משמעותם. לדוגמא אותיות כ' ש' ר' ה' יכולות להתפרש "כשרה" או "שכרה" (מלשון שיכורה. כידוע שבזה טעה עלי הכהן, בחושבו שחנה אשת אלקנה שיכורה ולא כשרה), וזה פוענח בנבואה על-ידי הכהן].

מסתתר בשם י-ה-ו-ה

בתורת הקבלה מוסבר שהשם הקדוש המפורש שהונח בחושן הוא שם "י-ה-ו-ה" במילואו, כלומר כפי שאותיותיו מופיעות בצורה מלאה, שהם לא רק י' ה' ו' ה' (שהגימטריא שלו היא 26), אלא כפי שכותבים כל אות בצורה מלאה: יוד, הי, ויו, הי (מילוי יודי"ן), יוד, הא, ואו, הא (מילוי אלפי"ן). לשמות אלו עוצמה אדירה ואין-סופית הרבה יותר מכפי שהשם נכתב באותיות י-ה-ו-ה עצמם - ביאור הענין במשל מתכונות האדם:

לכל אדם יש תכונותיו וכשרונותיו פעילים בגלוי ויש כשרונות וכוחות סמויים ונסתרים שהם רק בפוטנציאל אבל אינם גילויים (ולעיתים אפילו האדם בעצמו אינו יודע ומכיר בקיומם), וכדי להפעילם צריך לגלותם, כלומר לא ליצור אותם, אלא לעוררם מחביונם במעמקי ומיסתורי הנפש,

בקבלה מוסבר שכוחות האדם יונקים חיותם מאותיות השם , אלא שהכוחות הגלויים והפעילים יונקים מאותיות השם עצמו, למשל אדם הקרוי "משה", מאותיות מ' ש' ה', אבל כוחות הנסתרים יונקים מאותיות החבויות בשמו - מם, שין, הא;

כך גם לבורא העולם, ישנם כוחות הפעילים בגלוי והם קשורים לאותיות י-ה-ו-ה, ויש כוחות סמויים ונסתרים והם קשורים לאותיות הנסתרות יוד, הי, ויו, הי. יוד, הא, ואו, הא.

מוסיפים בקבלה ומסבירים שהכוחות האלוקיים הנסתרים הם בעלי עוצמה הרבה יותר נעלית מהכוחות הגלויים, ודווקא בשל עוצמתם האלוקית הנעלית הם מוסתרים וגנוזים מעיני בשר-ודם, שאינו מסוגל להכילם בגופו הגשמי, חוץ ממובחר המין האנושי - משה רבינו, שאליו זה מתגלה.

עתה נבין את העוצמה האדירה של החושן, שבתוכו הונח הכתב המכיל את הכוחות האלוקיים האדירים והנשגבים ביותר, אלו הגנוזים מכל ייצורי תבל, ובכוח עוצמה שרתה בו רוח-קודש שגילתה נבואות ודברים העתידים להתרחש בעולם.

המילים הכתובות על אבני החושן

מדוע ציוותה התורה להניח את השם הקדוש בחושן ולא בשאר בגדי הכהונה, כי אבני החושן הם "כלי" המתאים להשראת קדושה נעלית זו:

הדבר מתבטא בגימטריא של אותיות הנסתרות בשם הקדוש: יוד, הי, ויו, הי - גימטריא 72 ("שם עב"). יוד, הא, ואו, הא - גימטריא 45 ("שם מה"), וגם באבני החושן אותם מספרים: 72 אותיות חרוטות באבני החושן (אברהם, יצחק, יעקב, ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר, זבולן, דן, נפתלי, גד, אשר, יוסף, בנימין, שבטי ישרון ). 45 אותיות בשמות כל אבני החושן (אדם, פטדה, ברקת, לשם, שבו, אחלמה, נפך, ספיר, יהלם, תרשיש, שהם, ישפה).

[שם עב הוא כוח החכמה שבעולם אצילות, ושם ב"ן הוא כוח המידות שבאצילות (המחבר בין הספירות שבאצילות ומשפיע מהם לעולמות שתחתיהם), מכאן ניתן הכוח המשולב שבחושן: גם "חושן משפט" - בחינת חכמה, וגם "הונח על הלב" - בחינת המדות, כפי שיוסבר בהמשך].

קשר המספרים מצביע על זיקה מהותית פנימית של אבני החושן לשם הקדוש, לכן הוא הונח בתוכו, והוא היווה כלי מתאים להשראת רוח הקודש .

השבעים ושתיים

מעלת מספר שבעים ושתיים באה לידי ביטוי בדבר נוסף:

ב"סנהדרין הגדולה" שבירושלים שבעים ואחד דיניים, גם ב"בית דין של מעלה" שבעים ואחד מלאכים וכוחות רוחניים, והמספר שבעים ושתיים זה הקב"ה בכבודו ובעצמו, הניצב מעל 71 חברי הסנהדרין והמלאכים .

כל שבעים ואחד הדיינים מחוייבים לפסיקת הדין של התורה, ואין להם כח ויכולת לפטור את החייב ולחייב את הזכאי נגד הוראת ההלכה, אף לא לפסוק "לפנים משורת הדין"; אבל הקב"ה בכבודו ובעצמו שהוא, בעל הדין וההלכה, יכול לשנות את הדין ולפטור אדם שלפי ההלכה הוא חייב (ככתוב "נושא עוון ועובר על פשע". לכן אמרו חז"ל שהחשן מכפר על מעוותי הדין, כי על-ידי החושן זוכים להתקרב לה' שמעל הדינים והסנהדרין).

לפי זה אנו מבינים את עוצמת הכוח העצומה והמופלאה שאבני החושן ובאורים ותומים שהם בבחינת מספר 72 - הקשורים להקב"ה בכבודו ובעצמו.

חושן בקבלה ובחסידות

אדמו"ר הצמח צדק מוסיף לבאר במעלתו המופלאה של החושן ומקביל בינו לתפילין של ראש:

משפט נעשה במוח שבראש לכן החושן הקרוי "חושן משפט" הוא בחינת "ראש", והיא מקביל לתפילין של ראש. לכן כשם שפרשיות הקלף בתפילין אלו מחולקות לארבעה תאים (בשונה מתפילין של יד, שכולם מונחות יחד בתא אחד), כך לכל אבן ואבן מאבני החושן מקום נפרד ומיוחד.

[ה"אפוד" הקושר ותומך בחושן מקביל לרצועה וקשר התפילין בראש. ו"אבני האפוד" שעל כל אחד מהם רשומים שמות ששה שבטים מקבילים לתפילין של יד, שגם בהם כל הפרשיות כתובות בקלף אחד ומונחות בתא אחד. והם בחינת המדות, לכן היו שני אבני אפוד, שהונחו בשני צידי הכהן כנגד שני התכונות הראשיות במדות - ימין ושמאל].

המיוחד בחושן על תפילין של ראש, שלמרות שחושן הוא בחינת חכמה ושכל, הכהן נשאו על לבו וכך חיברו בין המחשבה לרגש ונוצרה ההשפעה הדדית: לימוד התורה נעשה ברגש אהבת ה' וייראתו, ועבודת ה' שבלב, התפילה, תהיה בריכוז הדעת ומחשבה צלולה וטהורה ולא פיטפוטי מילים סתמיים. הלב והמידות הושפעו מקדושת התורה .

האבנים היקרות הנוצצות והמאירות שהונחו על לב הכהן הגדול משפיעים כוח לכל אדם להאיר את לבו ונפש הבהמית לזכך ולתקן אותם, ושנים עשר האבנים מסמלים גוונים ותכונות אופי שונים בבני האדם, ומהאור שבכל האבנים שואב כל יהודי ויהודי, עם כל תכונה ואופי שיהיה, להיות בהיר ונוצץ, להתעלות אל לבו של אהרון הכהן הגדול, לאבינו שבשמים.

חושן, נחש ומשיח

חשן אותיות "נחש" המסמל את כוחות הרע, שהנחש הקדמוני פיתה את אדם וחווה לחטוא, וגרם לעירוב הרע בטוב והתגשמות העולמות. חושן הוא גם בגימטריא "משיח" המסמל את שלמות הקדושה, הפרדת הרע מהטוב, ביטולו והפיכתו לקדושה.

נחש מלשון ניחוש מסמל ניחוש עתידות בדרך זרה ולא כשרה, ואילו בחושן מבררים עתידות בדרך קדושה של רוח הקודש.

וזה לעומת זה עשה אלוקים: בזמן הגלות שהחושן והמשיח בהעלם טומאת הנחש בגלוי, ולעתיד לבוא כשהמשיח והחושן יתגלו הנחש יתבטל. עבודתינו בזמן הגלות לפענח ולגלות את החושן מהעלמו, שיהיה בחינת חושן משפט ולהביא לגילוי המשיח, בקרוב ממש.

מקורות: אנציקלופדיה תלמודית ערכים: אורים ותומים. חושן. ספר הליקוטים להצמח-צדק ערך חושן. ועוד.

לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות שיתקבלו בשמחה: [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.