מערכת COL | יום ח' אדר ה׳תשס״ו 08.03.2006

ח"כ פרוש: "תנו לי יותר כוח"

לקראת הבחירות שייערכו בעוד כשלושה שבועות מפרסם COL ראיון שבועי עם אחד מראשי המפלגות המתחרות על קולם של חסידי חב"ד: האיחוד הלאומי, ש"ס, 'חזית יהודית', ו'יהדות התורה'. והשבוע: עורך COL שרון גושן בראיון אישי עם הרב מאיר פרוש ממפלגת 'יהדות התורה' על השותפות עם 'דגל התורה', התמיכה בממשלת ה'התנתקות', על מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה, ועוד. הראיון ב'כתבה מלאה'
ח
שלום לח"כ הרב מאיר פרוש ממפלגת 'יהדות התורה'

שלום.

אנו עומדים כשלושה שבועות לפני הבחירות, ואתם מחזרים במרץ אחר קולותיהם של חסידי חב"ד. במפלגתכם שותפה 'דגל התורה', העוינת את חב"ד. רק לאחרונה התפרסם המקרה שבו לא איפשר הרב אלישיב לבנות מקווה חב"ד בפתח-תקווה. כיצד אתה מצפה שחסידי חב"ד יצביעו עבורכם?

אני מכיר טענות אלה ואחרות, ויודע שצריכים תמיד לשאוף ל"שיא השלמות". אומר בכנות: אנחנו לא שיא השלמות, ורחוקים מזה. גם במפלגות האחרות, המבקשות את קולותיהם של חסידי חב"ד, יש חסרונות ובעיות לא פחות מאצלנו. אחד הרבנים אמר לי פעם שאנחנו "הרע במיעוטו". אני מקבל את ההגדרה.

אבל עדיין במפלגתם יושבים אנשים המתנגדים לחב"ד, כיצד ניתן להצביע עבורכם?

גם ב'איחוד הלאומי' יש חכי"ם מהמפד"ל שנתנו את ידם לגירוש יהודי גוש קטיף. האם משום כך כל המפלגה פסולה? אני לא רוצה לדבר על חברי סיעתי מ'דגל התורה'. מה שאני יכול לומר שבמפלגת 'יהדות התורה' יש יהודים שאוהדים ומסייעים לפעילות חב"ד. אף מפלגה אינה "טלית שכולה תכלת", ובבחירות מחפשים להצביע למי שהכי טוב.

חסידי חב"ד מעוניינים לחזק מפלגה שהולכת בדרכו של הרבי. הנושא החשוב מכול בשעה זו הוא שלמות הארץ ומניעת נסיגות וויתורים. 'יהדות התורה' אמנם לא תמכה בהצבעה על תכנית ה'התנתקות', אך היא הצטרפה לממשלה שכל ייעודה היה לגרש עשרת אלפי יהודים מבתיהם.

להזכירך, אנחנו נכנסנו לממשלה לאחר שהעבירה ברוב גדול את תכנית 'ה'התנתקות' גם בלעדינו. עמדה לפנינו האפשרות להיכנס לקואליציה ולהוציא ממנה את 'שינוי' שפגעה אנושות בדת ישראל, וגדולי התורה והחסידות המנחים אותנו הכריעו שצריך לעשות זאת. פעלנו בעוד שורה של דברים חיוביים ומועילים לציבור החרדי. לא היה שום שלב שבקולותינו עברה תכנית הגירוש והעקירה של יהודי גוש קטיף.

ניסינו לתקן נואשות את הנזקים שהותירה אחריה המפד"ל בישיבתה הארוכה בממשלה עם טומי לפיד. היא נתנה את ידה לקריסת שירותי הדת במדינה על-ידי פירוק משרד הדתות. נציג המפד"ל היה חבר בועדת בר-און שניסתה להחדיר לישראל את חוק "ברית הזוגיות" (כינוי מכובס לנישואים אזרחיים). הכתם של המפד"ל אינו משנה את צבעו ומהותו ברשימת האיחוד-הלאומי.

לפחות ש"ס לא ישבה בממשלה שגירשה אלפי יהודים מבתיהם.

לדעתי, האופציה להצביע עבור ש"ס אינה קיימת לחסידי חב"ד. כולנו עדיין זוכרים את תמיכתה האומללה של ש"ס בהסכם אוסלו. לא פחות מזה מדאיגה הצהרתו מלפני שבוע של יו"ר ש"ס, ח"כ הרב אלי ישי, בראיון ב'ג'רוסלם פוסט', שיהיה צורך בפירוק ישובים נוספים ביו"ש. זו, כמובן, אינה עמדה התואמת את דעת חב"ד. ההתחמקויות של ח"כ אלי ישי מפליטת פה זו לא יועילו.

להזכירך, העובדה שש"ס לא תמכה בתכנית ה'התנתקות' היא משום שש"ס ישבה באופוזיציה מסיבות אחרות. עמדותיה המדיניות ופסקו של הרב עובדיה יוסף שמותר להחזיר שטחים תמורת שלום – ידועים לכול, ולכן הגיעה עלינו צרת אוסלו. כל הצהרותיו של הרב ישי שמפלגת ש"ס לא תשב בממשלה שתעקור ישובים – אינן נכונות.

זכורה לכולם הסיטואציה שבה העדיף יו"ר המפלגה ר' יעקב ליצמן "לברוח" לים המלח ולהיעדר מההצבעה על חוק 'פינוי-פיצוי'. ייתכן, שטרפוד העברת החוק בוועדת הכספים היה מונע את ביצוע תכנית ה'התנתקות'.

חברי מועצת גדולי התורה שהיו נגד ה'התנתקות' אמרו לי, וכן לח"כ ליצמן, להצביע בעד חוק 'פינוי פיצוי', בנימוק שאם כבר נגזרה הגזרה, שלפחות יקבלו המתיישבים כסף ופיצוי על הפינוי. כך נהגנו.

ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר דיבר השבוע על "תכנית ההתנתקות 2', שתצא לדרך מיד לאחר הבחירות. האם אתה יכול להתחייב שלא תשבו בממשלה שתלך לצעדים כאלו.

אני לא יכול להתחייב על דברים שיוכרעו בבוא העת. אך ברור לי דבר אחד: משקל העמדות הנחושות ב'יהדות התורה' יהיה חזק יותר אם נראה בריכוזי חב"ד הצבעה מסיבית לרשימה. לא אתיימר להבטיח שבגלל זה 'יהדות-התורה' תמיד תנקוט עמדות מדיניות ברוח חב"ד. אך אם אכן תהיה הצבעה משכנעת עבור ג בריכוזי חב"ד, אוכל לתבוע מעמיתיי לסיעה: איך נוכל לפעול נגד רצונם של בוחרינו?

אתה מסייע רבות למוסדות חב"ד בארץ, וראוי אישית לתמיכה. אבל אתה עדיין כפוף להכרעת הרשימה כולה.

מחמיא לי מאוד שחסידי חב"ד רבים רואים בי ידיד אמת. בתום רבים מנאומיי בכנסת, בנושאי ארץ-ישראל ובסוגיות מדיניות, אני מקבל ברכות יישר-כוח בטלפון מהבולטים בחסידות חב"ד. "אתה מבטא נאמנה את דעותיו של הרבי", נוהגים לומר לי. פעם אף הציעה לי אישיות בכירה בחב"ד: "אם תרוץ בעתיד באופן עצמאי לכנסת, נתגייס כולנו להצלחתך, משום שנראה בה רשימת חב"ד". אוסיף גם בעתיד להיות נאמן לעמדות המדיניות שלי בנושאי ארץ-ישראל. אינני אוהב את הכינוי – שהתקשורת הדביקה להן – "עמדות ימניות" ומעדיף לקרוא להן עמדות תורניות. אני נוקט עמדות אלו על דעת מרנן ורבנן. ומדריכה אותי, כמובן, הוראת הרבי שהתנגדות ההלכה להחזרת שטחים אינה נובעת רק מכך שהשטחים הם "נחלת עולם לעם עולם" – אלא גם מדין פיקוח-נפש.

בעבר פעל ברוך מרזל עבור רשימת 'יהדות התורה'. כיום הוא רץ בראש רשימה ימנית שכנראה לא תעבור את אחוז החסימה. לא כואב לך הדבר?

בוודאי שהדבר כואב ומפריע. ידידי ברוך מרזל התגייס בלהט רב לטובת יהדות-התורה במערכה לכנסת ה–15. הייתי אז סגן-שר הבינוי והשיכון, בתפקיד השר, ובכל הצניעות פעלתי רבות למען הבנייה בהתיישבות ביש"ע. ברוך מרזל אמר לי אז: "חבריי ואני נעבוד למען רשימת ג', בגללך... בגלל כל מה שעשית ליש"ע... בגלל כל מה שאנו בטוחים שעוד תעשה בעתיד...".

כאשר מרזל רץ לכנסת הקודמת, הזהירו אותו רבים מידידיו (ואני בתוכם): "אתה עלול לא לעבור את אחוז החסימה, ורבבות קולות יילכו לאיבוד". מרזל, איש אופטימי ביסודו, היה בטוח שרשימתו תצליח להעביר לפחות שני מנדטים. וכדברי איוב: "אשר יגורתי יבוא לי": אכן, הלכו כידוע לאיבוד רבבות קולות. יהדות-התורה הפסידה את המנדט השישי, בגלל חסרונם של ארבעת-אלפי קולות.

והיום, כאשר לאחוז החסימה נדרשים כ–70,000 אלף קולות, אני עוד פחות מבין את מרזל. הוא ניסה פעם ולא הצליח. ניחא. אבל לחזור על אותה שגיאה פעם נוספת? והרי מומחי בחירות צופים שיקבל הפעם אף פחות ממחצית הקולות שקיבל בבחירות הקודמות. האם לא חבל שקולות אלה ילכו לאיבוד? למרזל אין תשובה משכנעת.

לסיום, מה אתה מבקש מחסידי חב"ד?

אני משוכנע שההצבעה עבור "יהדות התורה" היא הדרך הנכונה. חיזוק כוחה של סיעת יהדות-התורה בכנסת ה-17, חשוב יותר מאי-פעם. צרה גדולה עומדת להתרגש עלינו, על-ידי הרוב שעלול להיווצר בכנסת הבאה – חקיקת חוקה למדינה. אני פטור מלהסביר איזה אסון ייגרם לנו, כאשר במסגרת החוקה כל דרישה בעלת אופי דתי – דינה יהיה להידחות על-ידי בג"צ, שעושה כידוע ככל יכולתו לעקור את הדת ולפגוע במורשת האבות. לכן צריכה להיות סיעת יהדות-התורה חזקה – כדי להדוף את מזימת החוקה.

ועניין לא פחות חשוב: בולטת בשנים האחרונות המגמה הברורה להטמיע את תושבי ארצנו הקדושה במסות אדירות של גויים, כדי לטשטש כליל את דמותה היהודית של המדינה. מי פועל יותר מחב"ד למען הבטחת יהדותם ועתידם הרוחני של אחינו במדינות ברית המועצות לשעבר? אלפים, אולי רבבות, חבים לחב"ד את המגע הראשון עם יהדות זו והחזרתה למסורת האבות. אולם בד בבד חובה עלינו לזכור את תביעתו הנבואית של הרבי בשאלה "מיהו יהודי" - ויש לשנות את חוק השבות, כדי לבלום את כניסתם של מאות אלפי הגויים לארץ הקודש. כלומר, אנו צריכים את סיעת יהדות התורה חזקה מתמיד.
לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
28 תגובות
1.
חיבים חייבים לחזק את פרוש
ח' אדר ה׳תשס״ו
זה הזמן לחזק ולהוקיר תודה לאיש היקר הזה , שעשה ועושה רבות בכל ימות השנה למען חב"ד ולמען כל דבר הקשור לרבי ולא רק בזמן בחירות כמו כל המפלגות האחרות שרצים עכשיו לחב"ד כי נזכרו פתאום בנו ....
זה הזמן להראות לכולם שאנו מוקירים תודה למי שכל הזמן בכותרות חב"ד כי עזר לשליח זה או למוסד חב"ד זה וגם נלחם ללא פשרות על ארץ ישראל ולא רק הבטיח...
לכן נחזק כולנו בחב"ד את ג כדי שאגו"י יראו שחב"ד היא קהל בוחריה וכדאי לה לללכת ברוח חב"ד בכל הנושאים!!! כי זו התנועה היחידה שמתחזקת ודואגת לבוחריה כל השנה .
2.
למה להכניס אותנו למערבולת הזאת ?
ח' אדר ה׳תשס״ו
איזה מצוה יש להלעיט את אנ"ש בכל מיני ראיונות (ורעיונות) שלא שייכים לנו.
הרי אנו מחוץ לתמונה אז למה לדון בזה במשך שבועות ארוכים ?
כל אחד יחליט מה הוא רוצה להצביע, כל אחד ישאל את רבו בשקט, ותוך 10 דקות חיגמור להצביע וזה מה שעליו לעשות פעם ב 4 שנים ותו לא.
3.
לא ייאמן
ח' אדר ה׳תשס״ו
חצי מהמפלגה הם מתנגדים שרופים; עיתון המודיע - שמייצג את החצי השני - סירב לפרסם כל חומר שמבטא איזו שהיא התנגדות להתנתקות, וכותביו לעגו לכל הנושא.
ואנחנו עוד נצביע להם...
עד לאיפוא הגענו?
4.
פרוש לא פורש
ח' אדר ה׳תשס״ו
פרוש אכן עזר לחב"ד ויש לו עמדות ימניות, אבל חבל שמפלגתו תמכה בממשלת הגירוש. לכן אסור להצביע למפלגה זו.
5.
אין ברירה
ח' אדר ה׳תשס״ו
מרזל לא בא בחשבון כי זה לזרוק את הקול לשמאל.
ש"ס הצביעו בעד אוסלו ולך תדע מה הם יעשו.
באיחוד הלאומי תקועים המפד"ל.
אז בלית ברירה ובלב כבד אני יצביע לג, כי אין לי אלטרנטיבה אחרת.
6.
ל5 באמת שאין מה להצביע
ח' אדר ה׳תשס״ו
אבל ג זה שמאל!!!!!!!!
להצביע לחרדים זה לתת במתנה קול לשמאל- שעוד ימסור שטחים לא עלינו!!!
7.
אסור לחזק את המתנגדים
ח' אדר ה׳תשס״ו
אני לא מבין איזה חסיד חב"ד יכול להצביע למפלגה שיושבים בה אנשים שמתנגדים לכל דבר שריח ליובאוויטש נודף ממנו וכל הזמן עושים כל מה שביכולתם להשמיץ את שמו של קודש הקדשים רבינו נשיאינו .
אני חושב שיותר קל מבחינה רגשית לשים פתק של מפלגה אחרת כמו ש"ס ועוד מאשר לחזק את כוחם של ג כשיושבים עם "דגל השנאה "
8.
ל-5
ח' אדר ה׳תשס״ו
להצביע ל-ג ?
אתה בטח ירושלמי........
אני מבין את זה גם מנוסח הכתיבה שלך (אני יצביע ולא אצביע)
9.
רק פרוש !!!
ח' אדר ה׳תשס״ו
מאיר אוהבים אותך!!!
בשם כל האנשים בחב"ד שאתה עוזר לנו בכל עת...!!
בטח שנצביע ג.
10.
הימין מחזיר שטחים
ח' אדר ה׳תשס״ו
אין למי להצביע כי הימין מחזיר שטחים, כמו בגין ע"ה,
ושרון החזיר שטחי א"י, וביבי החזיר
את חברון, אז למי יש להצביע?
משנשאר להצביע לאדם ימיני שפועל למען חב"ד.
זה הרב פרוש שליט"א
שיהיה ברוך!
11.
העצרת בכותל
ח' אדר ה׳תשס״ו
כשאתה וחבריך נדחפתם והורדתם דמעות בה' אב בכותל, את ג' זה לא עניין, הם נשארובשטיבלעך ואמרו זה לא הפלייש שלנו. וכשהספידו בעיתונים את שרון לאחר השיתוק המוחי, אמר נציג וויזניץ ר' שמעלקע הלפרט: שרון בחצי שנה האחרונה חזר בתשובה הוא הוציא את שינוי והכניס אותנו. איי הוא גירש יהודים, את ר' שמעלקע זה לא מעניין .
12.
מאיר, חזק ואמץ
ח' אדר ה׳תשס״ו
שליח ציבור אמיתי
מנדי
13.
חייבים לפחות נציג אחד נאמן
ט' אדר ה׳תשס״ו
הלוואי וברוך מרזל היה יכול להיכנס, אך בפועל יש הרבה סימני שאלה, ולכן חובה עלינו לאמץ נציג שייכנס באופן וודאי לכנסת על ידי שיווכח שהיו אחוזי הצבעה גבוהים בריכוזי אנ"ש ברחבי הארץ, הדבר יעזור לו במלחמותיו מבית ומחוץ, כך הוא יוכל להמשיך ולהילחם למען כל המטרות של הרבי.
14.
המפדל התנגדה להתנתקות ועל זה לא היתה שאל...
ט' אדר ה׳תשס״ו
להצביע לאיחוד הלאומי זה לתמוך במועמד רב לראשות הממשלה. לא מחאה אלא להנהיג את המדינה. הרב בני אלון הי"ו אם לא בבחירות הקרובות אז אחריהן.
15.
מדוע לא לחזק את בני אלון?
ט' אדר ה׳תשס״ו
מדוע שלא נצביע למפד"ל/איחוד לאומי, כדי לחזק את הרב בני אלון?

ומדוע שלא נצביע ליכוד כדי לחזק את עוזי לנדא?

ואולי אם נצביע לליברמן, הוא יחוש מחוייב וישנה את מצעו האנטי דתי?

ההצבעה אינה אישית, הרב פרוש האהוב והיקר. ההצבעה היא מפלגתית
16.
המקווה בפתח תקווה
ט' אדר ה׳תשס״ו
מה אם המקווה שאלישיב לא הסכים שיבנו ומה אם המקווה חב"ד ברמות בירושלים שאלישיב שלח אנשים למלאותו בעפר העיקר שלא יהיה מקווה חב"ד ?
פעם ראשונה באמת שאין למי להצביע כשחושבים על הרבי העצה פשוטה תרים טלפון ל"עשה לך רב" מה שהוא יגיד תעשה בביטול מוחלט ועשית את רצון הרבי.
17.
בכפר חב"ד יהיה לפחות ג אחד שלי ,בלי נדר,
ט' אדר ה׳תשס״ו
ואעשה זאת ,כי מרזל {שלדאבוני הצבעתי לו פעם קודמת ,זה לזרוק קול לפח}, לש"ס לא אצביע ,כי הם מרחיקים מהדת יותר מאשר הם מקרבים וד"ל,וגם אוסלו על כתפיהם ,{וההתנגדות האחרונה שלהם להתנתקות ,זה נטו שיקול זר ואופוזציוני}, והאיחוד הלאומי הקים ממשלת שינוי ,ועדיין לדעתי שינוי זה לא החרדית ביותר, ובזמן ההצבעה על ההתנתקות מפד"ל ישבה בממשלה ,ומה גם שאריה אלדד לעת עתה לא עונה על קטגורית החרדית ביותר , ואם כן הרע במיעוטו ובהתאם לחרדית ביותר ,זה אגודת ישראל,ומה גם שמקום שישי נכון לעכשיו זה נציג אגודת ישראל ולא דגל התורה ,ואינני מאמין שהכנסת הקרובה תחזיק מעמד יותר משנתיים וחצי, אז למרות כל הדברים שאינני מרוצה מאגודת ישראל ,אבל לדעתי זה עדיין החרדית ביותר למרות חסרונותיה,
18.
יהיו עוד בכפר
ט' אדר ה׳תשס״ו
אני מכיר עוד כו"כ שבלי חדוה אבל בחוסר ברירה יצביעו ג.
19.
למה מתעלמים מדבר מאוד פשוט?
ט' אדר ה׳תשס״ו
אגודת ישראל אומנם התנגדו בהצבעה הראשונה על ההתנתקות, אבל אחרי חודש בערך כששינוי פוטרו כבר מהממשלה, ושרון ניסה להקים ממשלת עבודה חרדים, כל כותרות העיתונים אמרו אז שאם אגודת ישראל לא יצטרפו לממשלה, ילכו לבחירות תוך שבועות, אז באמת כולם חושבים ששכחנו את העובדה המאוד פשוטה שבלי ג היה בחירות וכל סדר היום היה משתנה? וכמעט בטוח שלא היה התנתקות?

חוץ מזה על המתנגדים שיושבים ברשימת ג אני בכלל לא מדבר שאסור להצביע להם

ובכלל אני חושב שזה סתם לא לעניין להביא דברי שיכנוע של כל מיני מפלגות שזה גורם בעיקר בלבול אצל כל אחד כי לכל מפלגה יש צדדים טובים וכל אחד משכנע בצורה אחרת, לכן אני חושב שכדאי להשאיר את ההכרעה לרבנים והמשפיעים הפרטיים של כל אחד ואחד מאנ"ש יחיו כהוראתו הקדושה של הרבי זי"ע נשיא דורנו שלכל אחד יהיה עשה לך רב איתו הוא יתייעץ בדברים המשמעותיים בחייו
20.
גם בנחלת הר חב"ד
ט' אדר ה׳תשס״ו
גם בנחלת הר חב"ד מובטח לג קולות שלי ושל אישתי לפחות,
כי מאיר פרוש זה הנציג האמיתי של חב"ד בכנסת !!!
21.
אוהבים אותך מאיר אך לא בוחרים ג
ט' אדר ה׳תשס״ו
אם פרוש היה רץ ברשימה עצמאית היה ראוי לתמוך בו. אך מה לעשות ויהדות התורה מורכבת מדגל התורה מחרפי הרבי הלוחמים זה שנות דור בכל עניניו הק, ומאגודת ישראל שבטאונה המודיע לא הסכים לפרסם (אפילו בתשלום מלא)מכתב של כמה מחברי מועצת גדולי התורה נגד ההנתקות.פרוש הוא בבחינת צדיק אחד בסדום.כל אשר בשם חב"דניק יכונה כאשר יעמוד מאחורי הפרגוד ויראה לנגד עיניו את הרבי לא יוכל ליטול את הפתק שעליו מתנוססת האות ג. במיוחד בכפר חב"ד אשר תוצאות הבחירות בו יופיעו בכל העיתונים,הרי שהצבעה לג היא בגדר רבם דקרו ובפרהסיה.
22.
הרב פרוש צדיק אבל לא משכנע
ט' אדר ה׳תשס״ו
ברור לכל ששלמות ארץ ישראל
זה בדרגת עדיפות נמוכה אצלהם.
ברור גם שאצל האיחוד הלאומי
(עם פשרני המפדל) העדיפות של
שלמות ארץ ישראל גבוהה אם לא ראשונה.

לכן מי שחשוב לו מאד שלמות הארץ יודע מה לעשות
ומי שחשוב לו פחות שיצביע ג.

עודד
25.
אופן ההצבעה
ט' אדר ה׳תשס״ו
הרב מאיר פרוש נמצא במקום ריאלי ברשימת ג,
וע"כ כל הצבעה ל-ג,
היא עבור מתנגדי - שונאי חב"ד.

בבחירות אלו אין לי לבחור.

שב ועל תעשה עדיף.
26.
איך המנדט השביעי ייתן כוח לפרוש?
י' אדר ה׳תשס״ו
מנדט שביעי זה חסיד גור ולא נציג של שלומי ישראל
29.
יום הדין
ט"ו אדר ה׳תשס״ו
הרבי יתבע כל אחד שיצביע למפלגתם של שך אלישיב ושו"ת אשר לוחמים בו, ובצבא שלוחיו
ראו הוזהרתם!!!
30.
חובת ההשתתפות בבחירות
ט"ז אדר ה׳תשס״ו
למגיב מספר 25 ולכל המחזיקים בעמדתו ש"שב ואל תעשה עדיף", ידוע לכל את העמדה החד משמעית של הרבי ב"כל מערכות הבחירות" (אף שבדרך כלל לא היה מפלגה שהזדהינו עם עמדתה בתכלית) שחייבים להשתתף בבחירות, ועיין באגרות חי"א שאדם שלא הצביע ביקש מחילה מהרבי והרבי משיב לו שלא שייך ענין של מחילה כי זה לא ענין פרטי שלי "וכבר פרסמתי דעתי ברבים שברור הדבר שכל מי שיש לו הרשות להשתתף בבחירות הרי מחוייב הוא . . ומיעוט קול אחד ברשימה היותר חרדית, מגביר החשיבות הערכית של רשימות המנגדים לה ותורתו".
ופשיטא שגם בבחירות הנוכחיות כיוון שיש מפלגות יותר חרדיות ופחות חרדיות (כמובן באופן יחסי) צריך לבחור כל אחד לפי ראות עיניו (כמובן עדיף בעצת רב) במפלגה היותר חרדית.
31.
גינוי
י"ט אדר ה׳תשס״ו
מדברים פה כמו חילונים ביחס לרבנים, גם אם הם לא הרבנים שלכם אסור לזלזל בהם.
33.
אני גר בכפר חבד ואצביע ג
כ"ז אדר ה׳תשס״ו
השתכנעתי מההבהרה בעיתון המודיע
ובעזה"י אצביע ג
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.