מערכת COL | יום ב' אדר ה׳תשס״ו 02.03.2006

בריאות: מי מכיר את ויטמין D

חוסר בויטמין D הוא נושא עולה ברפואה היום בעיקר בקרב האוכלוסיה החרדית. עד כה היה מקובל, כי חסר בויטמין D שכיח באנשים מבוגרים * לבקשת מערכת COL נאותו רופאי המשפחה ד"ר מיטל עצמון וד"ר חלמיש מקופת-חולים 'מאוחדת' בכפר-חב"ד לכתוב על נושאי בריאות למשפחה מפעם לפעם. השבוע, אנו מפרסמים את מאמרה של ד"ר עצמון על נושאי ויטמין D. לטור המלא
בריאות: מי מכיר את ויטמין D
מי מכיר את ויטמין D?

חוסר בויטמין D הוא נושא עולה ברפואה היום בעיקר בקרב האוכלוסיה החרדית. עד כה היה מקובל, כי חסר בויטמין D שכיח באנשים קשישים, או הסובלים ממחלת כליות כרונית המטופלים בדיאליזה ולא היה ידוע עד כמה חוסר זה קיים גם באנשים צעירים ובריאים.

המקור העיקרי של הויטמין הוא מחשיפה לשמש, על כן אנשים שאינם נחשפים כ"כ לשמש סובלים מחסר הויטמין. בספרות רפואית מקובל, כי בקבוצות אתניות שונות, כגון מוסלמים הדוקים בלבושם הצנוע יתכן בהם שכיחות יתר של חסר ויטמין D המתבטא בעיקר במחלת הרככת של התינוקות.

גם עור כהה, הוא גורם סיכון לחסר בויטמין D מכיוון שהמלנוציטים, התאים המעניקים את הצבע השחור, הם מרובים בבעלי עור כהה. תפקידם של המלנוציטים הוא חסימה של קרינת השמש ועל כן הם עוד יותר מסקלים את ספיגת הויטמין דרך העור.

עד כה לא היתה מודעות עד כמה באוכלוסיה החרדית יש גם שכיחות גבוהה של חסר בויטמין. הסיבה ברורה - הלבוש הצנוע של הנשים וכן הגברים המסתובבים בחליפה וכובע רוב הזמן אינו מאפשר חשיפה מספקת לשמש, כמו-כן לא מקובלת פעילות חוץ בציבור הזה. בנוסף, ממטופלות רבות בגיל העמידה קיבלתי מידע, כי לפני 20-30 שנה לא היה נהוג לתת את התוספות של טיפות A+D כמו היום מכיוון שחששו על ההכשר שלהן.

בשנת 2001 בוצע מחקר ישראלי שהשווה בין יולדות בבית-הרפואה 'מעייני הישועה' לבין יולדות בבית-הרפואה 'איכילוב' ונמצא, כי ליולדות החרדיות היה פי 2.5 יותר חסר בויטמין D. פרופ' יוסף ויסמן, מנהל מרפאת עצם באיכילוב ויועץ קופת-חולים 'מאוחדת' למחלות מטבוליות, הוא אחד מהחוקרים במחקר הנ"ל, מדבר על שכיחות הרבה יותר גבוהה של חוסר בויטמין D באוכלוסיה החרדית ומנבא, למרות שאין עדיין מחקרים בנושא, כי מדובר על חסר כבר מגיל צעיר מאוד.
מנסיוני כרופאת משפחה בבני-ברק ובכפר-חב"ד חוסר בויטמין D הוא מאוד שכיח והוא הרבה פעמים מגיע לרמות של "חוסר עמוק". המשמעות היא בעיקר על העצמות. הויטמין חשוב מאוד לשמירה על מבנה עצם תקין. העצמות שלנו נמצאות תמיד בתהליך של הרס ובניה, כתוצאה מכך הן זקוקות כל הזמן לחומרי גלם.

בין-היתר מדובר כמובן בסידן ומינרלים אחרים וכן לויטמין D תפקיד חשוב בבנית עצם. חוסר בויטמין D גורם לירידה בצפיפות העצם (מצב דומה למחלת האוסטאופורוזיס של הגיל המבוגר בנשים בעיקר) ולשברים פתולוגיים בטרם-עת.
תופעות אחרות שיכולות להגיע כתוצאה מחסר בויטמין D הן חולשת שרירים, כאבים בשרירים ועצמות.

לסיכום: העלאת המודעות של האוכלוסיה לשכיחות המוגברת של חוסר בויטמין D באוכלוסיה החרדית, יכולה להביא לטיפול קל, יעיל וזול בזמן הנכון ולמנוע שברים וחולשה מתסכלת.

ד"ר מיטל עצמון
רופאת משפחה,
מאוחדת כפר-חב"ד ובני-ברק.

עוד בנושא: לחצו כאן

הערת מערכת: ד"ר מיטל עצמון, תושבת בני-ברק, הינה אחת הרופאות הבודדות מהמגזר החרדי.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
חבר מאוחדת
ב' אדר ה׳תשס״ו
רופא מקסימה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.