מערכת COL | יום א' אדר ה׳תשס״ו 01.03.2006

'בקהילה': מגעים בין יהדות התורה וחוגים בכירים בחב"ד

עיתון 'בקהילה' טוען כי 'יהדות התורה' וחוגים בכירים בחב"ד מנהלים מגעים בשלבים מתקדמים לתמיכה במפלגה. הדרישה הועלתה במכתב חסוי ששלח הרב טוביה בלוי לראשי יהדות התורה, המתפרסם בעיתון * ראשי יהדות התורה: לא נוכל להתחייב בלי הוראה מפורשת של גדולי התורה * הסכמה בין כל חברי בית דין רבני חב"ד: אין להצביע לרשימה שקיים חשש כי לא תעבור את אחוז החסימה. לסיפור המלא עוד בנושא: לחצו כאן
'בקהילה': מגעים בין יהדות התורה וחוגים בכירים בחב
מטה ההסברה של יהדות התורה. רוצים את חב"ד?
יעקב ריבלין

לא קל להיות חסיד חב"ד, ובמיוחד בימים של ערב הבחירות העומדות בפתח. העדר גוף מרכזי אחד, היכול לקבל החלטות, המחייבות את הכול, גורם לכך שכל זרם, קבוצה או תת-קבוצה מקבלים הכרעות פוליטיות על דעת עצמם, כאשר מי שאינו מזוהה עם קבוצה זו או אחרת, נאלץ לקבל החלטות עצמאיות לחלוטין.

הקושי הזה הוא גם נחלתם של אלה המעוניינים לקבל את תמיכתה של החצר החסידית הגדולה ורבת ההשפעה בציבוריות החרדית והכללית. מעבר למספר גבוה, אך בלתי נקוב, של חסידים מוצהרים יש לחב"ד היכולת, הכמעט יחידה, בציבור החרדי לצאת החוצה ולהביא אלפים רבים של קולות מהמגזר המסורתי והכללי. עיין ערך 'דידן נצח' של שנת תשמ"ט.

אין פלא אפוא שביהדות התורה, בפרט במצבה הנוכחי, מקדישים מאמצים רבים לשכנוע גורמים מרכזיים בחב"ד להודיע על תמיכתם ביהדות התורה. הפעיל ביותר בתחום זה הוא ח"כ הרב מאיר פרוש המנהל בימים אלו שיחות ממושכות עם ידידים וחברים רבים שיש לו בצמרת חב"ד.

אבל גם ח"כ הרב יעקב ליצמן לא יושב בחיבוק ידיים בנושא חשוב זה ובשבוע שעבר ערך ביקור מתוקשר היטב במוסדות מרכזיים השוכנים בכפר חב"ד. למרות שלא כל הצבעותיו בנושא ההינתקות היו לרוחם של המארחים, קבלת הפנים שקיבל לימדה כי לפחות אחדים מהם עדיין רואים ביהדות התורה את ברירת המחדל.

מהשיחות שקיימו שני הח"כים עם בכירים בחב"ד עולה, כי אופציות ההצבעה של האחרונים הולכות ומתמעטות. בבחירות קודמות הצביעו רבים מחסידי חב"ד עבור רשימתו של ברוך מרזל, שלא עברה את אחוז החסימה והורידה לטמיון קולות חרדיים, דתיים וימניים רבים, לתהום הנשייה. מחישובים שנעשו לאחר הבחירות התברר כי לולא ההצבעה למרזל עשויה הייתה יהדות התורה לקבל את המנדט השישי ובכך לחסום את הקמת הגוש הידוע לשמצה של הליכוד-שינוי-מפד"ל אשר חולל את גזירות תשס"ג.

בתוך כך נודע כי קיימת הסכמה בין כל חברי בית דין רבני חב"ד ולפיה אין להצביע לרשימה שקיים חשש כי לא תעבור את אחוז החסימה.

האופציה השנייה, של הצבעה לאיחוד הלאומי, אף היא לא מעוררת התלהבות יוצאת דופן בחוגים מרכזיים בחב"ד. למרות שנאמנותה של המפלגה האמורה לשלמות הארץ אינה מוטלת בספק, שותפותה של המפד"ל ברשימה גורמת לרבים מהם לעקם את האף. את אורלב מאשימים שם בהחזקת ממשלת שרון על כתפיו במשך חודשים ארוכים עד לצירופה של מפלגת העבודה, ואת יהלום תוקפים שם לנוכח עמדותיו האנטי חרדיות בנושאים רבים.

בין חסידי חב"ד יש גם הטוענים כי אין כל ביטחון לטווח הארוך כי המפד"ל לא תפרוש בשלב זה או אחר ממסגרת האיחוד הלאומי ותצטרף לממשלת אולמרט תחת הנימוק הידוע של להציל מה שאפשר. בהקשר לכך מציינים שם כי במצע המפד"ל הדאגה לחינוך הדתי קודמת לכל ערך אחר. כולל יישוב ארץ ישראל.

מאידך, לא קל לחסידי חב"ד להצביע עבור מפלגה שכמה מח"כיה תמכו בכנסת במספר הצבעות בנושאים שסייעו לתכנית ההינתקות. אשר על כן, שינס הרב טוביה בלוי, רב קהילת חב"ד בנווה יעקב, ואחד הבולטים והרהוטים שבין מסבירני הזרם החב"די, את מותניו ועטו ושיגר בשבוע שעבר מכתב ארוך ומרגש לראשי יהדות התורה.

הרב בלוי מציין כי "זה מספר שנים אני חדור רעיון שעל אנ"ש חסידי חב"ד להצביע עבור יהדות התורה בגין האכזבה מכל מפלגות הימין למיניהן והן בשל ההכרה כי לטובת חינוך הילדים טוב להדק את הקשרים עם כל חלקי היהדות החרדית". הרב בלוי מדגיש כי מעולם לא עלה על דעתו לבקש תמורה עבורו או עבור מוסדותיו בגין תמיכה זו.

אבל הדבר, כך מסתבר, עולה לו בייסורים לא קלים. הוא מציין כי תחילה הייתה הצבעה נגד תכנית ההינתקות, מה שבהחלט שימח אותו, אך לאחריה היו אחרות, בהן נחלקה יהדות התורה בין התומכים והמתנגדים.

הרב בלוי משרטט את מפת ההצבעות האמורה ואת התחושות בקרב חסידי חב"ד בגינה. עם זאת הוא עומד על דעתו, שיש להצביע עבור יהדות התורה, ולכן הוא מציע את ההצעה הבאה: יהדות התורה תודיע כבר כעת שהיא תצביע נגד כל תוכנית נסיגה והינתקות. חד וחלק.

לדעתו, דבר זה הוא מחויב המציאות מתוך עצמו, אך גם כדי לאפשר ליהודים החרדים לפיקוח נפש ושלמות הארץ להצביע עבור יהדות התורה. הרב בלוי חותם את מכתבו באזהרה כי אי היענות לדרישה זו עלולה לסתום את הגולל על הצבעת חסידי חב"ד ליהדות התורה.

ל'בקהילה' נודע, כי בצמרת אגודת ישראל התקיימו השבוע דיונים רצופים בשאלה כיצד לנסח את מכתב התשובה. בשלב זה מסתמן כי יהדות התורה תהיה מוכנה לנוסח מסוים של התנגדות לתכניות הינתקות נוספות ללא כל תמורה מדינית והגברת החשש לשפיכות דמים, אך זאת בכפוף והסכמה מראש לכל החלטה אחרת שתקבל מועצת גדולי התורה.
לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
24 תגובות
1.
אם כולם יתגייסו! ברוך מרזל יעבור!
א' אדר ה׳תשס״ו
לדעתי,
אי אפשר להצביע לג....

ממש אי אפשר!
גם בגלל הפרשה האחרונה... וזה שהם ביחד עם "דגל" והם מאוד, "אוהבים" אותנו!
וגם בגלל שאין דעתם דעת תורה מוחלטת בענייני שלמות ארץ ישראל.
וכן, המפד"ל והאיחוד הלאומי לא בא בחשבון, בדיוק כמו שכתוב בכתבה!

לעומת זאת, אם כל חסידי חב"ד יחליטו בהחלטה נחושה, לעשות מה שיותר מאמצים על מנת לעמוד מאחורי ברוך מרזל! אז מן הסתם הוא יעבור את אחוז החסימה!

כוחנו הוא גדול!

2.
רבם דקרו??
א' אדר ה׳תשס״ו
הבעיה של יהדות התורה היא לא רק בנושא ההתנתקות, אלא בעיקר העניין שהם הולכים עם דגל שעוסקים בהכפשת שם הרבי וחב"ד.

אני שואל איך אפשר ליישם את ההוראה של הרבי להצביע למפגה החרדית ביותר, בכך שע"י הקול שלי יכנס עוד נציג של מפלגה שחלק ממנה הם בגדר של רבם דקרו???
3.
בתור חבדניק לא אוכל לחשות
א' אדר ה׳תשס״ו
ההוראה של הרבי הייתה להצביע למפלגה הכי דתית, ללא תנאי אם תעבור את אחוז החסימה אם לא.

ובמילא המפלגה היחידה שהכי דתית כיום היא מרזל.

אז במחילה מכבוד רבניותם של בית דין רבני חב"ד. הרבי קובע וכבר קבע.
4.
חס ושלום !!!
ב' אדר ה׳תשס״ו
אגודת ישראל - בתנאים מסויימים - כן !
"דגל" כלומר יהדות התורה הכוללת את דגל - לא ולא !!!

בכל תנאי אסור להצביע עבור מפלגה שבה שותפים "דגל" !!!
הלנו הם או לצרינו ?!
ראה תוכן ותוצאות פגישתם של הרב אשכנזי שליט"א עם "פוסק הדור" !!!
5.
יופי
ב' אדר ה׳תשס״ו
מה יש לכם מיהדות התורה? למה להצטרף אל מי ש"גדולי הדור" שבהם הם מתייעצים היו נגד הרבי?
6.
לא מבין כמה דברים
ב' אדר ה׳תשס״ו
1. למה זה שהמפד"ל ישבה בממשלה עד אחרי ההצבעה הראשונה על תוכנית ההתנתקות שקיבלה רוב בכנסת, צריך להפיע לנו יותר מאשר המציאות העובדתית שללא הצטרפותה של מפלגת יהדות התורה לממשלה לאחרי פרישת המפד"ל, לא היה אפשר להקים ממשלה והיו הולכים לבחירות וכך היו מונעים את תוכנית ההתנתקות, שבנוסף לגירוש של אלפי יהודים פשוט הביאה מצב של פיקוח נפש חמור ביותר?

2. מה בדיוק הגדר של "המפלגה החרדית ביותר", אפי אם נתייחס לתירוץ הקלוש והרדוד של הרבנים על ההצטרפות ל"ממשלת ההתנתקות" שטענו, "תנו לי את יבנה וחכמיה", א. מה שווה יבנה וחכמיה כשאותה יבנה תוחרב ואותם חכמים יתפוצצו ח"ו ל"ע בפיגועים וקסאמים?, ב. יש בכלל מקום לטענה הזאת במקום של פיקוח נפש, הרי פיקוח נפש דוחה את כל התורה ובכלל זה את לימוד התורה בישיבות הקדושות, וכ"ק נשיא דורנו זי"ע התבטא כבר על כסף שהגיע על חשבון דברים הנוגעים להלכה ולקיום של עם ישראל, שזהו "כסף הטבול בדם של יהודים" וד"ל?

אני חושב שזה יהיה פשע ללכת ולתת את הקולות שלנו למפלגה שהביאה ועוד תביא מצב של פיקוח נפש על עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל שלא יכולה להתקיים במצב של פיקוח נפש...
7.
לא מבין למה
ב' אדר ה׳תשס״ו
כל התגובות שמגיבים בנוגע לכתבות על בחירות ואו יהדות התורה לא מתקבלות באתר אפשר להבין למה?
8.
לא יעזור
ב' אדר ה׳תשס״ו
כל הבטחות שלהם לא יעזרו ברגע שלאדמו"רים שלהם ענייני ארץ ישראל לא מעניין ודואגים לכסף או כסא.
9.
נו נו..
ב' אדר ה׳תשס״ו
כל השנה אנחנו לא שומעים מהם והם לא מחפשים אותנו.. לפני הבחירות הם תמיד נזכרים שחב"ד קיימת..שייחפשו להם מישהו אחר....
10.
ריבלין תתעדכן
ב' אדר ה׳תשס״ו
הרבה חב"דניקים הולכים להצביע בבחירות הקרובות לרשימת ש"ס
כן, כן. הם חרדים, והם הקפידו על התנגדות להתנתקות והרי הקטע של הגזע לעולם לא הפריע לנו בניגוד לאחרים....
עדיין אין דובר רהוט שיציג את המגמה, אך מתחת לפני השטח הכוונה ברורה - ש"ס הייתה רצונו של הרבי בבחירות הקרובות
11.
Z.Y.C
ב' אדר ה׳תשס״ו
הרב בלוי,
ורק שלימות הארץ הבעיה, מה עם "דגל",האם הם יצאו אם מכתב גלוי שמסתייגים ומבקשים סליחה על כל מה שהראש ישיבה שלהם דיבר נגד הרבי?
12.
את מי הם מעניינים?
ב' אדר ה׳תשס״ו
הם יכולים לכתוב להרב בלוי איזה נוסח שהם רוצים. החב"דניקים לא מסוגלים נפשית להצביע לאנשים שענייני הרבי שווים בעיניהם כקליפת השום (כלל אגודה למעט פרוש), בטח ובטח לא לאנשים שנלחמים ברבי באופן ישיר (דגל התורה).
13.
איך נותנים במה לכזו מפלגה בCOL
ב' אדר ה׳תשס״ו
למה נותנים במה, ועושים פרסומת למפלגה שכל הזמן מה שמעניין אותה זה כסף ועוד כסף ועוד כסף
ההיפך ממה שהרבי רוצה,
הרי הרבי אמר בפירוש שהכסף הזה מגואל בדם אלפי יהודים רח"ל
ואיך נותנים להם במה באתר שמתיימר להיות האתר של חב"ד???
14.
התרגיל המסריח?
ב' אדר ה׳תשס״ו
האם עסקני תש"ן מנסים לחזור, אולי הם לא עיכלו שמזמן הוקיעו אותם ואין להם סמכות לדבר בשם חב"ד.
15.
איך אתם מעלים את זה???
ב' אדר ה׳תשס״ו
איך אתם מסוגלים לחשוב אפילו להצביע למפלגה שכל מה שמעניין אותה זה כסף לתחזוקת הישיבות והיא ישבה בממשלה שבעקבותה נהרסו חייהם של אלפי משפחות! איך???
הרבי התכיוון למפלגה החרדית יהדות התורה בזמנים שהיא היתה נוהגת כחרדית ולא היום שהיא הולכת במוצר נגד התורה וחיה על כסף של דם יהודים!!!
16.
טוב יעשה ר טוביה אם יעזוב אותנו עם הפולי...
ב' אדר ה׳תשס״ו
ואם הם יכתבו מכתב לר בלוי,
והוא יאמר לחסידים להצביע להם,
השאלה האם מישהו ישמע לו? האם הוא יכול להשפיע על כלל חסידי חב"ד?
לא נראה לי כלל שעסקן שדואג לכסף יכול להשפיע על רוב חסידי חב"ד שהכסף הוא לא בראש סדר העדיפות שלהם, לכן טוב יעשה ר טוביה לכולם ויעזוב אותנו (במנוחה),
17.
צריך לבחור באמת
ב' אדר ה׳תשס״ו
צריך להצביע עבור מי שהראה בעבר ומתכוון גם בעתיד ללכת בדרך הישר והאמת. מי יעבור או לא יעבור את אחוז החסימה - את זה תשאירו לקב"ה. מפלגתו של מרזל נראית מספיק אמינה הן בענייני ארץ ישראל והן בכלל ענייני היהדות. דבר שלא ניתן לאומרו על מפלגת יהדות התורה, שהכיחה לכולנו היטב כי ניתן למכור אלפי יהודים יראים ושלמים תמורת בצע כסף.
הרב בלוי, הרי ידועים דברי הרמב"ם: עשה האמת מפני שהיא אמת.
18.
קבוצה בודדת "שמייצגת" את חב"ד
ב' אדר ה׳תשס״ו
אולי תפסיקו לפרסם כל מיני רעיונות משונים, שנועדו לקדם את עניינכם הפרטיים, בשם חב"ד?
19.
מספר 14 צודק ... עוד פעם בלוי בא לקלקל
ב' אדר ה׳תשס״ו
מי צריך לדחוף את חב"ד לכותרות העיתונים כתנועה פוליטית ?!
זה בדיוק היפך הוראותיו של הרבי !
פתחו כעת Ynet ותראו כתבה שחב"ד מתגייסת להצביע ג ...
למה בלוי צריך תמיד להרוס נגד דעתו של הרבי
אולי עדיף להשאיר לחסידי חב"ד לא להתעסק בפוליטיקה וכל אחד ישאל את הרב בקהילה שלו !
אנחנו באים ומשחקים לידים המטונפות של מפלגות
למי זה טוב ? לחב"ד או למפלגות ?!
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3222866,00.html
20.
אין מצב אפי לג
ב' אדר ה׳תשס״ו
שלא ינסו בכלל..........
21.
די די די !!!!!!!!
ב' אדר ה׳תשס״ו
די כבר עם כל נושא הבחירות שלא שייכות כלל לחב"ד. אין לנו עסק בהם.
מלבד יום הבחירות שעלינו ללכת ולהצביע על פי הוראת הרבי, מלבד זה יש להוריד את כל הנושא מסדר היום שלנו.
לא אגודה ולא מרזל ולא מפדל !
תתחילו לכתוב על השלוחים, ועל הפעילות של חב"ד זה בעצם מה שאתם אמורים לייצג.
מי שלא יודע למי עליו להצביע, שישאל את הרב שלו, ובזה נגמר אצלנו כל נושא הבחירות !
22.
לשנות את השם ליהדות הכסף
ב' אדר ה׳תשס״ו
אסור להאמין לאנשים שכבר הוכיחו בעבר עשרות פעמים שגדולי ישראל אצלם זה אך ורק כסף וכסף. ובראשם יו"ר ועדת כספים שתוארו "מחוצף" (חוצפתו לרבי). אנשים אלו ימכרו את אר"=ץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל באיצטלא של כספים לישיבות (ישיבות במשרדי ממשלה). כל מי שכבוד הרבי יקר לו וכבוד הציבור הדתי (שהרי אלו מחללי שם שמים) שלא יעיז להצביע למפלגה מושחתת זו שגרמה לגירוש בעד בצע כסף זעום. וכמובן לא לשמוע בקולו של המדיני הידוע "טוביה חטא וכו".
לצערינו, ובלב נשבר נצטרך להצביע לאיחוד הלאומי - הרע במיעוטו. אין צורך לכתוב שאין לעלות על הדעת להצביע לטיפש מרזל שאולי יגייס מאות קולות של דגלונים וילכו קולות ימין לטמיון ויהיו שותפים לגירוש הבא היל"ת.
23.
לכותב כל התגובות הנ"ל רעיון מבריק!!
ב' אדר ה׳תשס״ו
עושה הרושם שיש מי שאמון במטה מרזל להפגיז תגובות אין ספור בכל מיני כותרות רק מרזל וכו כאילו שלא ברור שזה אדם אחד או שתים כותבים כ"כ הרבה תגובות בשם חב"ד... בתכלס זה רעיון גאוני שכדאי לכל מפלגה לאמץ .
מה שמעניין כאשר דווקא מוזכרת יהדות התורה בקשר להצבעה בחב"ד מטה מרזל נזעק כנראה שבאגו"י יש מרכיב חשוב של מלחמה על ארץ ישראל וזה גורם תחרות קשה למפלגת מרזל שמייצגת את עצמה עם אותו קו תקיף על ארץ ישראל .... רק שמרזל רחוק מאוד מלעבור את אחוז החסימה והמפלגה של מאיר פרוש הנלחם בתכלס על ארץ ישראל הולכים להיות בכנסת ולא כמו מרזל שיהיה בחוץ ויעביר את הקולות של אלה בחב"ד שיתמכו בו לידי קדימה = אולמרט=גירוש......
24.
chabad is not a political party
ב' אדר ה׳תשס״ו
We should not be involved in any way, we have more to lose than to gain! "shev veal taaseh"! I dont think we should go to vote. In any case, the best option is to take an inside poll and see what the majority in Chabad wants. No Rabbi can tell the masses what to vote!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.