מערכת COL | יום ל' שבט ה׳תשס״ו 28.02.2006

משפחת רב שנרצח בטשקנט: המניע אנטישמי

נסיבות רציחתו של הרב אברהם יגודייב-הכהן, רב בית-כנסת בעיר טשקנט שבאוזבקיסטן שהותקף ביום שלישי שעבר, עדיין לוטות בערפל, אך משפחתו הביעה אתמול ביטחון שהרקע לרצח אנטישמי. הרב אבא-דוד גורביץ קרא לבני הקהילה להתאחד. לסיפור המלא
משפחת רב שנרצח בטשקנט: המניע אנטישמי
קרא לבני-הקהילה להתאחד. הרב אבא-דוד גורביץ. צילום: COL
מאת עמירם ברקת וכתבי COL

יגודייב-הכהן עזב בשעת ערב את בית-הכנסת, ומשלא הגיע לביתו החלו בני-משפחתו לחפש אחריו. כמה שעות אחר כך נמצא הרב פצוע בראשו ומחוסר הכרה. הוא פונה לבית-רפואה ונפטר מפצעיו במוצאי-שבת. הלווייתו נערכה שלשום בטשקנט.

באוזבקיסטן התגוררו עד לפני העלייה הגדולה של שנות ה-90 כמאתיים-אלף יהודים, אך כיום נותרו בה אלפים בודדים. השכונה בה נרצח הרב נחשבת למוקד של פשיעה ושל פעילות איסלאמית קיצונית. הרב נהג להתהלך בשכונה כשכיפה לראשו, והיה מוכר היטב לתושבים המקומיים. ואולם, שגריר ישראל באוזבקיסטן, עמי מהל, אמר כי המניע האנטישמי הוא רק אחד מכיווני החקירה. לדבריו, "בעשרות השנים האחרונות לא היתה בעיה של אנטישמיות במדינה". הוא ציין כי בתקופה האחרונה חלה עלייה ניכרת במספר מעשי הרצח בשכונה.

"איש נעים הליכות שתרם המון לקהילה"

הרב יגודייב היה בן 34 במותו, והשאיר אחריו אשה וארבעה ילדים בגילאי שנתיים עד שמונה. המשפחה, ממוצא בוכרי, חיה בתנאים קשים ונתמכה על ידי הג'וינט - ארגון הסעד היהודי-אמריקאי. אחיו של הרב, ניקולאי יגודייב, נעלם לפני 12 וחצי שנים בנסיבות מיסתוריות. אביו, מתיתיהו יגודייב, שהיה גבאי בית-הכנסת, נפטר לפני שלוש שנים.

לאחר מות אביו לקח על עצמו הרב יגודייב את האחריות לבית-הכנסת, הנחשב לישן מבין שלושת בתי הכנסת הפעילים בעיר. באזור התגוררו בעבר יהודים רבים, אך בשנים האחרונות הידלדל מאוד מספר המתפללים בו. בנוסף, שימש הרב גם כשוחט וכמורה של ילדי הקהילה לקראת טקס בר המצווה. "הוא היה איש נעים הליכות שתרם המון לקהילה", אמר מהל. "מותו היא טרגדיה גדולה", הוסיף השגריר.

קרובי משפחתו של הרב יגודייב החיים בישראל אמרו אתמול ל"הארץ" כי הם משוכנעים שנרצח ממניעים אנטישמיים. זיוה מור, בת-דודתו של הרב המתגוררת בישראל, אמרה כי היא וקרובים נוספים הפצירו במשפחה פעמים רבות לעלות לישראל.

אוזבקיסטאן היא מדינה מוסלמית הנחשבת מתונה ובעלת ברית קרובה של ארה"ב. עם זאת, פועלים בה ארגונים מוסלמים פונדמנטליסטיים. בשנת תשס"ד תקף ארגון המקורב לאל-קאעדה יעדים ישראליים ואמריקאיים בטשקנט. בסמיכות זמנים, אירעו אז פיצוצים בשלושה אתרים: בביתן האבטחה ליד שגרירות ישראל, ליד שגרירות ארה"ב ובאולם הכניסה למשרדי התובע הכללי. בפיגועים, נהרגו שלושה אזרחים אוזבקים ושמונה נפצעו, אחדים מהם קשה.

הרב גורביץ לבני הקהילה: "התאחדו"

הרב אבא-דוד גורביץ, רב הקהילה קרא לבני-הקהילה להתאחד בימים קשים אלה. כתב COL מוסיף, כי ראשי-הקהילה בטשקנט נמצאים בימים אלה במגע עם ראשי השלטון בכדי שאלה ישימו קץ לתופעה האכזרית.

'איגוד הקהילות היהודיות' בחבר-העמים הביע את תנחומיו הכנים למשפחתו של אברהם יגודייב והקים קרן סיוע מיוחדת למשפחתו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.