מערכת COL | יום כ"ד שבט ה׳תשס״ו 22.02.2006

יהדות לטביה משתמרת

בערב מיוחד וחגיגי נחנכה במוזיאון 'היכל-שלמה' בירושלים תערוכת 'עקידת יצחק'. בתערוכה שולבו ציורי ילדי לטביה על בתי כנסת וחיים יהודיים במסגרת הפרוייקט של הרב נתן ברכהן ע"ה - מי שכיהן כשליח חב"ד והרב הראשי של המדינה * באירוע נכחו אישים בכירים, ביניהם: נשיאת לטביה ויירה ויקה-פרייברגה, נשיא המדינה מר משה קצב, הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר, הרב מנחם ברכהן ושרים מממשלת לטביה שהתלוו למשלחת הנשיאה. הנכבדים סיירו באגף החדש והביעו את התפעלותם מההשקעה הרבה. צוות כתבי COL הוזמן במיוחד לאירוע פתיחת התערוכה. דיווח מלא * גלריית תמונות מיוחדת ובלעדית מהאירוע - ב'כתבה המלאה'
יהדות לטביה משתמרת
התפעלו מההשקעה. מנהל 'היכל-שלמה' מציג לנשיאת לטביה את ציורי בתי-הכנסת

מאת: חיים ברון
צילומים: שמואל בן-צבי


מצגת עם תצלומים מהספר "לטביה בתי-כנסת ורבנים" של הרב מנחם-מענדל ברכהן, ליוותה את פני הנכנסים לאולם 'היכל-שלמה' בירושלים שבאו להשתתף בחנוכת תערוכת 'עקידת יצחק' המתארת את הנצחיות שבעקידה ומסירות הנפש של העם היהודי. המוזיאון בחר לשלב חדר מיוחד בתערוכה לפרוייקט שיזם ועליו עמל רבות הרב מנחם-מענדל ברכהן, רב קהילת שמי"ר בריגה ובו מובאים פריטים הקשורים לקהילה היהודית בלטביה, עליהם נרחיב בהמשך הכתבה.

לאירוע הגיעו אישים בכירים, בין-היתר: נשיאת לטביה, מרת ויירה ויקה-פרייברגה שהגיעה לכבד את המעמד במסגרת ביקורה הרשמי בישראל, נשיא המדינה מר משה קצב ורעייתו גילה, הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר, ראש הקהילות היהודיות בלטביה מר ארכדי סוכרנקו, מנהל מוזיאון היהודים בלטביה מר מרגר ווסטרמן, קונסולי הכבוד של לטביה בישראל מר אסף כספי והגב' שרה אללוף, שרים מממשלת לטביה, שגריר לטביה בישראל מר קרליס אייכנבאונס ושגריר ישראל בלטביה מר גרי קורן.

הנשיאים התרגשו

תחילה, עלו הנוכחים לראות מקרוב את התערוכה ואת האגף החדש, עליו עמלו רבות במוזיאון 'היכל-שלמה' בשיתוף עם הרב ברכהן ושגריר לטביה בישראל. הרב פרופ' שפרבר מהנהלת 'היכל שלמה' בליווי מנהל התערוכה מר יהודה אלדמע, נתן הסבר מקיף לנשיאת לטביה, לנשיא המדינה ולשאר הנוכחים על הייחודיות של התערוכה ופירט בפניהם את ההשקעה העומדת מאחורי כל שימור הפריטים.

במהלך הסיור בתערוכה הגיעו הנוכחים לאגף מיוחד בו הוצגו ציורי בתי כנסת מילדי לטביה וחלקים נוספים מפרוייקט ההנצחה של הרב ברכהן כולל ספרו 'לטביה בתי כנסת ורבנים 1918-1940' כולל הספר עצמו. הרב ברכהן סייר עם אורחי-הכבוד והמשתתפים באגף והסביר אף הוא בהרחבה על התגשמות חלומו של אביו - פרוייקט הנצחת קהילות לטביה.

הנשיא קצב ונשיאת לטביה התרשמו רבות מהתערוכה וסיירו בה קרוב לעשרים דקות כשהם מעיינים בכל פריט וציור.

באגף החדש, מוצגים בין-היתר 23 ציורים שהשתתפו בתחרות 'ילדי לטביה מציירים בתי כנסת'. ציורים המהווים אמצעי להצגת מקצת מסיפורה של יהדות לטביה. התערוכה משלבת חפצים וצילומים המספרים את סיפורו של בית-הכנסת הגדול בריגה וסיפורם של הרב קוק ע"ה, שמעון דובנוב הי"ד והרב נתן ברכהן ז"ל ילידי לטביה.

מבצע הציורים

מאחורי הציורים המופיעים בתערוכה, עמד מבצע ארוך: בעקבות הספר "לטביה בתי-כנסת ורבנים 1918 -1940" הרב מנחם ברכהן ואגודת שמי"ר יזמו תחרות ציורי ילדים בנושא בתי כנסת בלטביה בתקופת הרפובליקה הלטבית הראשונה 1918 – 1940. בפרוייקט זה היו שותפים מזכירות המשרד למשימות מיוחדות לשיתוף חברתי, משרד החוץ, משרד-החינוך ובתמיכת הועדה הלטבית הלאומית שעל-יד אונסקו.

הפרויקט נעשה לזכרו של הרב הראשי של ריגה ולטביה הרב נתן ברכהן ע"ה שתרם רבות לחידוש והפצת זיכרון הקהילות היהודיות בלטביה ושיקום החיים היהודיים החדשים. מטרת התחרות הייתה הקניית ידע אודות היהודים והיהדות בלטביה עד לתקופת מלחמת העולם השנייה ובתקופת השואה ובמטרה לקדם סובלנות חברתית ובין דתית בלטביה. תחרות ציורי הילדים הפיחה רוח חיים במפעלו של הרב והביאה לתודעת ציבור רחב ביותר בלטביה ובישראל את סיפורה של יהדות מפוארת זו.

אגודת שמי"ר פנתה ל-85 בתי-ספר ברחבי לטביה בבקשה להשתתף בתחרות זו. לפנייה זו נענו 20 בתי ספר אשר קיבלו לוח שנה ובו צילומים של בתי הכנסת וכן את ההנחיות הבאות לילדים: לצייר את בית כנסת שהיה בעירם, הציור ייתן ביטוי כיצד הם רואים את חיי היהודים בעבר, הציור ייתן ביטוי לקשר בין העבר לעתיד

לאחר כשישה חודשים התקבלו 159 עבודות. ועדת שופטים עצמאית שכללה אמנים ואנשים ידועי -שם בראשות נשיא האקדמיה לאומנות ילדים בלטביה העניקה תעודות פרסים למצטיינים. הפרס לארבעת הזוכים היה ביקור בפראג ובמוזיאון היהודי, מפגש עם רב הקהילה וביקור במחנה הריכוז בטרזין הסמוך לפראג.

טפח נוסף מהטבח

לאחר הסיור, התאספו הנוכחים באולם בו התקיים החלק הרשמי של האירוע. המנחה, סיפר תחילה על התערוכה ועל ההשקעה העומדת מאחריה. ראשון הדוברים היה נשיא המדינה, מר משה קצב. "מידי שנה", אמר הנשיא, "אנחנו מגלים עדויות חדשות של אנשים שונים מתקופת השואה". בהמשך דבריו הרבה לדבר על הצורך בהנחלת הגאווה היהודית לדור הצעיר.

לאחריו הוזמנה לדבר אורחת-הכבוד: נשיאת לטביה, ויירה וייקה-פרייברגה שסיפרה על התרגשותה מהתערוכה ועל החשיבות זכרון העבר של יהדות לטביה. בתום נאומה העניקה הנשיאה לנשיא 'היכל שלמה' משה מושקוביץ' את ספרו של הרב ברכהן. הרב יונה מצגר, הרב הראשי לישראל סיפר בנאומו על-כל שהרב הראשי הראשון, הרב קוק הוא יליד לטביה ומרגיש קשר מיוחד בכך שיושב היום על אותו כסא וכי יפה ונכון הדבר הוא לשמר פריטים מקהילה מפוארת זו. בהמשך הערב דיברו דוברים שוני כשלהפסקה קלה, הושמעו קטעי תפילה על-ידי מקהלת גברים ווקלית.

מנהל התערוכה מר יהודה אלדמע מסר בשיחה ל-COL, כי התערוכה תהיה פתוחה בשלושת חודשים הקרובים. בתי-ספר וגנים המעוניינים בביקור בתערוכה יצרו קשר עם הנהלת 'היכל-שלמה'.

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
נשיא יש אחד
כ"ד שבט ה׳תשס״ו
מן הראוי לכנות את קצב (בכיתוב מתחת לתמונה) כנשיא מדינת ישראל ולא בתואר הנשיא סתם. הנשיא זה הרבי וכמדומני שיש ע"ז איזו התייחסות מהרבי.
2.
וואו!!!!!!!!!!!!!!
כ"ד שבט ה׳תשס״ו
יש להרבה מה ללמוד. יותר מעשים ופחות דיבורים!!!
4.
איזה יופי
כ"ה שבט ה׳תשס״ו
כל הכבוד
כל כך מעודד........

ד"ש ליוסי

יהודה
5.
יישר כוח
כ"ה שבט ה׳תשס״ו
ברכה והצלחה לרב מנחם ברכהן ולכל קהילת "שמיר" בלטביה , על התערוכה הנפלאה והמעניינת, מכל צוות "שמי"ר" בירושלים.
6.
כל הכבוד!!!
כ"ה שבט ה׳תשס״ו
מרגש מאוד!
7.
יישר כח!
כ"ה שבט ה׳תשס״ו
הנצחה גדולה ומיוחדת למפעלו האדיר של סבא...
כל הכבוד!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.