מערכת COL | יום כ"ד שבט ה׳תשס״ו 22.02.2006

רעיון לחזרה בבתי כנסת – פרשת משפטים

COL מפרסם גם השבוע דרשה מוכנה לפרשת השבוע לשבת וארא עבור השלוחים והתמימים ההולכים לבתי כנסת לחזרת דא"ח. הדרשה ב'כתבה מלאה'
רעיון לחזרה בבתי כנסת – פרשת משפטים
הפרשה שלנו נקראת בשם "משפטים", ובה מתחילה התורה לפרט את משפטי התורה. בפרשה הקודמת סופר על מתן תורה, שבו ניתנו עשרת הדיברות – ה'כלל' של התורה; אולם התורה כוללת הרבה יותר מעשר דיברות – בתורה יש תרי"ג מצוות, שכוללות פרטים רבים ונוגעות לכל פרטי החיים, מהבית הפרטי ועד החיים הציבוריים, מאיש ועד אשה ומנער ועד זקן.

ובכן, בפרשתנו מתחילה התורה לפרט את המשפטים של התורה. "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם".

מהו ה'משפט' הראשון שאותו מבארת התורה? את דינו של עבד עברי: "כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחפשי חנם" וגומר (משפטים כא, א ואילך). [גם בהפטרה של פרשת משפטים מדובר על נושא זה].

ונשאלת השאלה: מדוע ה'משפט' הראשון הוא בדינו של עבד עברי? - והרי, דין זה של עבד עברי אינו מצוי ושכיח כלל, כי:

א) דין זה יתכן רק בזמן הבית. ב) דוקא כאשר עבר עבירה וגנב. ג) ואחר כך לא היה לו מספיק כסף לשלם. ונמצא, שכדי שיהיה דין זה של עבד עברי יש להקדים כמה וכמה תנאים שאינם שכיחים כל כך;

אם כן, התורה צריכה היתה להתחיל את המשפטים במצוה רגילה ושכיחה יותר!

זאת ועוד: כדי להבין את דינו של עבד עברי, צריכים אנו לדעת כמה דינים קודם: יש לדעת שגנב מחוייב לשלם; יש לדעת את הדין של "אם אין לו ונמכר בגניבתו" – ורק אחר כך אפשר לומר את דינו של אותו עבד שנמכר!
ובכלל, ידוע הכלל שאין פותחים בפורענות; ולמה פתחה התורה במצב כה ירוד – גנב עני שנמכר לעבד?!...

ויש לומר, שהתורה פתחה בדין זה דוקא – בהמשך לסיפור על מתן תורה [שבסוף הפרשה הקודמת, פרשת יתרו]:

החידוש של מתן תורה, שבו בחר הקב"ה בגופו הגשמי של כל יהודי, ונתן את התורה והמצוות בגשמיות העולם, כדי שהגוף הגשמי יוכל לקיימם. וכהפתגם הידוע: "עד כמה יקר הגוף היהודי, ששפכו עבורו כל כך הרבה תורה ומצוות".

והתורה מתחילה בדין עבד עברי, משום שהוא מבטא מעלה זו של יוקר הגוף היהודי:

עבד עברי נמצא בדרגה פחותה ביותר – גנב שנמכר בגניבתו. אפשר היה לחשוב, שאין מענינה של התורה להתעסק עם כזה עבד, שנתפס בגניבה ואין לו אפילו מה לשלם - ובכלל אפשר לזלזל בו ובכבודו;

ועל כך באה התורה ומחדשת, שהגוף היהודי הוא דבר יקר ביותר, שלכן גם עבד פחות זה- עוסקת התורה בדיניו והלכותיו, ומורה לנהוג עמו בחסד וברחמים: האדון חייב במזונותיו, ואף במזונות אשתו ובניו, ובבוא העת הוא אף נדרש לשחררו לחפשי לגמרי!

כל זה מדגיש את חשיבותו ויוקרו של הגוף היהודי – שלשמו ניתנו כל משפטי התורה. ולכן מצוה זו באה הראשונה לאחר מתן תורה – בהיותה מדגישה את גודל החידוש והיתרון שהביא מתן תורה לכל בני ישראל, עד לשפלים ונחותים ביותר.

(התוועדויות תשמ"ז ח"ב ע' 481)
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
תודה
כ"ד שבט ה׳תשס״ו
ישר כוח תמשיכו בכך אבל תביאו זאת יותר מוקדם
2.
פרשת השבוע
כ"ו שבט ה׳תשס״ו
פרשת משפטים ולא וארא
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.