מערכת COL | יום כ"ב שבט ה׳תשס״ו 20.02.2006

'הבנקעט': השתתפות-שיא נרשמה בכינוס השלוחות

שום אישה לא נשארה אדישה באירוע הנוצץ אמש (ראשון) במלון 'מאריוט' בניו-יורק. נאומים מרגשים, רגעי דמעה וגם ריקודי שמחה היו שם, באירוע ה'בנקעט' המרכזי של כינוס השלוחות העולמי. "אתם בכל מקום, מביאים יהדות ובונים בתים יהודיים תחת מצבים קשים. האומץ והמאמצים שלכם ראויים להערכה", אמרה אשת העסקים הגב' דיאנה אברהמס. הן הוקירו את זכרה של הרבנית, והעלו על נס את מנהיגותו של הרבי ואת המשימה שהוא הותיר - אף יהודייה לא נשארת מאחור.כתבה מלאה וגלריית תמונות ראשונה מאת הצלם ישראל טייכמן
'הבנקעט': השתתפות-שיא נרשמה בכינוס השלוחות
השלוחות ובנותיהן במלון מאריוט בברוקלין, אמש * צילום: ישראל טייכמן

נאומים מרגשים, רגעי דמעה וגם ריקודי שמחה. כל אלה יצרו ערב מחשמל ועוצמתי במלון 'מאריוט' בברוקלין. האירוע המרכזי של כינוס השלוחות העולמי הנקרא בשם 'בנקעט' התקיים אמש (ראשון) בניו-יורק וכל המשתתפות בו, צעירות כמו מבוגרות, יצאו ממנו מחוזקים מתמיד למלא את המשימה – אף יהודייה לא נשארת מאחור.

ה'בנקעט' הוא ערב יוקרתי ונוצץ המיועד לשלוחות ובנות משפחותיהן, מקורבות ותומכות. "אני מרגישה שהתעשרתי בצורה אדירה מהיופי והעומק של הנשים שפגשתי. מצאתי את השלוחות והאורחות מרתקות באופן יוצא מן הכלל", אומרת הגב' ג'אקי בוקיאן, מייסדת בתי-ספר יהודיים ומוסדות ללא-רווח בפולו-אלטו בקליפורניה. היא אומרת כי החווייה שלה מהכינוס יביא "להכפלת המאמצים שלה עבור חב"ד".

הגב' בוקיאן הגיעה עם בתה שאני לאחר התקרבות לשלוחת חב"ד המקומית, הגב' דינה לוין. "אלה נשים עוצמתיות, אינטליגנטיות ומלאות נשמה, ואין ספק כי אני ובתי נחזור לכאן שוב ושוב", מוסיפה הגב' בוקיאן.

האירוע באמת מכובד ומרשים. אפילו המארגנים התרשמו. "זהו שיא. הכי הרבה שלוחות שהיה לנו אי-פעם בכינוס. האולם הגדול עמוס, והיינו צריכים לשים שולחנות וכיסאות בחדרים נוספים", אומרים אנשי המרכז-לענייני-חינוך, הזרוע האחראית על מערכת השליחות המארגנת את הכינוס השנתי לנשים.

כתבת COL בניו-יורק מוסרת כי הנתונים מצביעים כי באירוע השתתפו 2250 נשים. החישוב הולך כך: 1400 שלוחות, 500 אורחות (מקורבות, תומכות ובנות משפחה), 200 בנות (עובדות בבתי-חב"ד ומוסדות חינוך) ועוד 150 מורות ונשות חינוך. בשנה שעברה, לשם השוואה, השתתפו 1650 נשים.

לדעתו של הרב ליפא ברענן, אחד מהמארגנים, השתתפות השיא היא "תוצאה של הגידול הטבעי של מערכת השליחות בעולם. הייתי אומר שהגידול הוא ב-15 אחוז משנה שעברה. הן יודעות שפעם בשנה, זה המקום עבורן. יש גם נשים ולא נרשמו ומגיעות בהפתעה. אנו רואים הוספה בשלוחות".


השוקולד של הרב קוטלרסקי

אירוע ה'בנקעט' מגיע לאחר שלושה ימים רצופים של הרצאות, סדנאות ודיונים על שלל הנושאים העומדים על הפרק של הקהילות היהודיות בעולם. החל ממאבק נגד התבוללות ועד הענקת חינוך יהודי.

עבור השלוחות, הכל קשור בכל. הן עומדות מאחורי הבעל השליח, ויש שיאמרו לצידו ואפילו לפעמים לפניו.

מיד לאחר החתונה יוצאים לשליחות לאיזה עיר שייבחר עבורם, יוצרים מעגל קשרים עם יהודים מקומיים, מקימים בית-חב"ד או מחזקים את בית-הכנסת, דואגים בחינוך החל מהגן ועד לתיכון. זקנות וצעירות, נשות עסקים ומובטלות, אדישות ורגשניות. כולן יזכו לקבל נגיעה מהיד החמה של חב"ד.

במקביל לכינוס השלוחות, התקיים תוכניות מיוחדות לקבוצות נפרדות. 150 נשים שהן תומכות ומקורבות השתתפו בתוכנייה שהותאמה עבורן. סדר יום נערך לקבוצה של 180 בחורות שסיימו את לימודן בסמינר וכעת עושות שנת שליחות במוסדות ובבתי-חב"ד, וכן המחנה השנתי עבור צעירות השלוחות. השנה המספר שלהן העפיל ל-400 בנות.

"אחת לאחת, אנחנו משפחה אחת גדולה", פותח בדברים הרב משה קוטלרסקי, יו"ר הכינוס ואיש המרכז-לענייני-חינוך. הוא מכיר אישית את פעולות והתפתחות השלוחות בעת ביקוריו הרבים לעזרת בתי-חב"ד.

"אני זוכרת את ביקורו של הרב קוטלרסקי בבית שלנו", שחזרה בדברי הקדמה המנחה, השלוחה הגב' חיה חיטריק מאיסטנבול, טורקיה. "הוא הביא איתו שוקולד וממתקים עבור הילדים. זה היה מאוד יפה מצידו וזה מראה עד כמה הוא קשור לשלוחים".

הרב קוטלרסקי מברך את קהל השלוחות שיזכו תמיד לכוון לקיים את רצונות של הרבי, יצליחו בכל מעשיהן, ויקבלו נחת חסידי מילדיהן ומקורביהן.

"הרבי פעם קיבל מכתב בקשה לעזרה מהקהילה היהודית בעיר קוצ'במבה בבולוביה. היו שם 100 משפחות בקהילה. הרבי שאל אותי: האם אתה מכיר את הקהילה הזו. אם אתה לא מכיר – אז זה יכול להיות. ואם אתה כן מכיר – מדוע אנחנו לא פועלים איתם", הרב קוטלרסקי סיפר.

"הרבי בחר אחד לאחד את הנבחרים, ושלח אותם לפינות ויבשות בעולם. היכן שנמצא יהודי – שהוא יימצא ושתינתן לו האפשרות לחינוך יהודי. לא נמצאת קהילה יהודית בעולם שלא הייתה לה תוכנית או ביקור מאת השלוחים והפעילים של הרבי.

"חובה של כולנו לחזור הביתה מחוזקים כדי להשיג את המטרה היחידה: לקחת כל יחיד ולהפוך אותם לעוצמה של הכלל. התיבה 'ציבור' הינה הרכב של המילים צדיקים, בינונים ורשעים. אנחנו צריכים לאגד את הציבור. כל הציבור. לרבי היה יותר קשה מאשר למשה רבינו. הוא ידע איפה נמצאים בני ישראל ואיפה ענני הכבוד.

"הדאגה של הרבי ל-18 מיליון היהודים בעולם מונחת על כתפיכן", הרב קוטלרסקי סיים בדרמטיות.


אל תודו לי, הרבי אמר

"הרב נגע בחיים שלהם והותיר את השפעתו על החיים שלנו לתמיד", העידה הגב' דיאנה אברהמס מחברת הנדל"ן "בראון האריס סטיבנס". היא זוגתו של רוברט אברהמס, לשעבר התובע הכללי של ניו-יורק ודיפלומט ששירת את ארה"ב בתפקידים ברוסיה ובעוד מדינות. בנאומה, היא סיפרה על פגישותיהם עם הרבי, וההערות וההוראות המיוחדות שהם קיבלו לאורך השנים.

"לאחר בתנו הראשונה, הרופאים אמרו שיש סיכוי של 5 אחוז שיהיה לנו ילד נוסף. זאת בשל גילי המבוגר. שמרנו לעצמינו את הקביעה של הרופא. בביקור שלנו בהושענא-רבה אצל הרבי, לפתע הרבי אומר לנו: שיהיה לכם הוספה למשפחה שלכם. היינו בהלם מוחלט, ולאחר שישה שבועות אכן הייתי בהיריון. ביום שהלכתי לבית-הרפואה, המזכיר הרב יהודה קרינסקי מטלפן לבית שלנו כדי לברר מה קורה. זה היה בדיוק בזמן שהולדתי את בתי השנייה.

"לאחר תקופה, הגענו כל המשפחה לרבי, והוא אומר לי: אני רואה שהבאת את ההוספה למשפחתך. אנחנו לא הבנו איך הוא מצליח לזכור תינוק חדש, אחרי שהוא רואה מאות אנשים וילדים מידי יום. התחלנו להודות לרבי על ברכתו, ואז הוא אומר לנו "אל תודו לי" והוא מצביע למעלה, לשמיים. הרבי לעולם לא היה שוכח בן משפחה או לחילופין משימה שהוא הטיל עליך".

היא סיפרה על ביקורה אצל משפחות השלוחים במילאנו, מוסקבה, חרסון, ניקולייב ואודסה.

"העצירה האחרונה שלנו הייתה באודסה, אחת הערים היפות באיזור. פגשנו את הרב אברהם וולף במסעדה יפה. 50 אחוז מהאוכלוסייה באודסה הייתה פעם יהודית. יש לה עבר מכובד של היסטוריונים ואמנים יהודיים.

"כשהרב וולף הגיע לעיר – הוא היה מגיע בשעה 7 בבוקר לבית-הכנסת, אם היה לו מניין בשעה 11 זה היה יום טוב. היום באודסה יש אלפים מגיעים בראש-השנה, 5 בתי-ספר פועלים, 2 בתי יתומים ותוכנית טלוויזיה יהודית שמגיעה לעשרות אלפים. אנחנו פה להישאר, הרב וולף אמר לנו. הוא התגאה במיוחד באנשי העסקים שתומכים במוסדות, כי נתינת צדקה לא הייתה מובנת לאנשים אלה בתקופה הסובייטית.

"השלוחים והשלוחות יוצאים כשותפים שיוויוניים", סיכמה הגב' אברהמס. "אחד מארגן מנייני תפילה והשני כותב עיתון. אתם בכל מקום, מביאים יהדות תחת מצבים קשים. האומץ והמאמצים שלכם ראויים להערכה. תחת מנהיגותו של הרבי, אתם בונים בתים יהודיים".


האלמנה ניסתה לנחם את הרבי

באופן מסורתי, כינוס השלוחות נערך בימים הסמוכים לכ"ב שבט, התאריך בו נפטרה הרבנית הצדקנית חיה-מושקא שניאורסון נ"ע, רעייתו של הרבי, בשנת תשמ"ח. עבור רבות, הדמות המלכותית הזו היא דוגמא וסמל של 'עזר כנגדו', ומן הטבע, זמן ניכר מוקדש לאישיותה הבולטת, אך הצנועה לא-פחות.

היום (שני) בבוקר, השלוחות יסעו יחדיו לבית-העלמין 'מונטיפיורי' בקווינס, שם הן יעלו לציוניהם של הרבנית והרבי. הן יישאו תפילה לשלומן, שלום משפחתיהן ומקורביהן, להצלחת עבודת השליחות ולשלום כלל ישראל. בהמשך היום, הן ישתתפו במושב במיוחד שיוקדש לרבנית עם הרצאות והצגה מוסיקלית.

דברים על הרבנית ב'בנקעט' מתבקש לשאת הרב יהודה קרינסקי. הוא מכהן כיום כיו"ר הכינוס והגוף המארגן - המרכז-לענייני-חינוך, ובעבר- מזכירו האישי של הרבי שזכה לשרת גם את הרבנית.

הרב קרינסקי מזכיר את השנה מלאו 18 שנה ליארצייט של הרבנית, והוא מעלה זכרונות מימי ה'שבעה'.

"הרבי ישב לבד, אבל יחיד על הרבנית. היו שורות ארוכות של אנשים שהגיעו לנחם וישבו שם רבנים, אישי ציבור ועסקנים שדיברו עם הרבי על מגוון נושאים. הוא קיבל אותם בחמימות וניהל איתם שיחות שעסקו בתורה ובנושאים אחרים.

"הרבי היה הכי בודד שניתן להיות. אשתו לא איתו, לא היו לו אחים, אחיות או צאצאים. אני תהיתי מהו הכוח שלו לעבור את הפרק הקשה של האבלות. ואני חושב שהסיבה היא אנחנו. החסידים, השלוחים והשלוחות. אנחנו המורשת החיה של הרבנית".

הרב קרינסקי מקריא חילופי מכתבים שהוא היה עד להם באותם ימים.

"בעקבות כ"ב שבט, אלמנה יהודייה כתבה לרבי מכתב ניחומין קצר עם הדברים האלה: אנא קבל את תנחומי. הלוואי וידעתי איזה מילים להגיד כדי לנחם אותך.

הרב מספר כי הרבי ביקש ממנו להחזיר מכתב, בלשון: מצטער שאני לא עונה לך אישית. זאת מכיוון שאין זמן שכן אנו עומדים לפני חג הפסח. על מכתבה, סביב התיבה 'מילים', הרבי שרטט עיגול והוסיף סימן שאלה וכתב במקום 'מעשיך'. כלומר, דרך החיים זה מה שחשוב.

"ניחומין של הרבי אינם מילים אלא מעשים. חיים של תורה ומצוות", הרב קרינסקי סיים וציין כי השלוחות הן ההפגנה הכי גדולה של ייצוג נשים ביהדות.



דיווח נוסף וגלריית תמונות שנייה יופיעו בקרוב


עוד בנושא:
+ השלוחות התוועדו על שוקולד וגלידה


+ כנס השלוחות: צולמה התמונה הקבוצתית

+ נשים ופעוטות בכנס השלוחות העולמי בניו-יורק

+ להורדה: תוכניית כינוס השלוחות העולמי

+ היום: פתיחת הוועידה העולמית של שלוחות חב"ד

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
1.
שליחה מדהימה
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
מושקי ו.!!
איזה כיף לראות אותך....
תמשיכי לעשות חיל בשליחות המדהימה שלך...
הבנות השלוחות לתשס"ו שלא שוכחות אותך לרגע.
2.
very nice picutres
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
Thank you
3.
Beautiful!!!
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
Beautiful pictures-thanks!!
4.
לא *שלוחה*. כן - *שליחה*!
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
ויבוא על מקומו בשלום.
5.
BRAZILIANS!!
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
beautiful pics
good to see u all!!
beijos
diniii
6.
ישראל טייכמן - צלם מספר 1
כ"ג שבט ה׳תשס״ו
תמונות יפות מאוד!
עלה והצלח!
ש&מ
7.
משפחת השלוחים-פרמן ונצואלה
כ"ג שבט ה׳תשס״ו
איזה כיף לראותכם
גאים בכם ומתגעגעים.
אתי, מתי את באה לבקר שוב?
המשפחה מכפר חב"ד
8.
Were is the rest
כ"ג שבט ה׳תשס״ו
were is the rest of the speeches??? and pictures
9.
Hey Chanie
כ"ד שבט ה׳תשס״ו
Keep smiling
So good to see you
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.