מערכת COL | יום כ"ב שבט ה׳תשס״ו 20.02.2006

גרפולוגיה: מה משקף מידת הצניעות?

מהו שורש המילה גרפולוגיה, היהדות והגרפולוגיה ותרומתה לאנושות * פינת השאלה: כתב-ידי משתנה לעיתים קרובות - בבוקר הוא כך ובצהריים אחרת, האין זה מהווה סתירה? * וגם: לקראת כ"ב שבט, יום הסתלקותה של הרבנית חיה-מושקא שניאורסון - נלמד לאבחן את תכונת הצניעות. המדור השבועי מאת הגרפולוגית אתי לוין - ב'כתבה המלאה'
גרפולוגיה: מה משקף מידת הצניעות?
מאת אתי לוין

הכינוי גרפולוגיה מקורו ביונית ופירושו המילולי הינו: גרפוס - כתב, לוגיה - תורה - מדע העוסק בחקר הכתב. הכתב הינו אמצעי להעברת מידע בין אנשים - אמצעי תקשורת, אך הגרפולוגיה אינה מתייחסת לתוכן הכתב, אלא לצורתו, צורת הכתב להבדיל מתוכן הכתב - מהווה אמצעי אשר בעזרתו מנסה הגרפולוג להגיע אל עומק נפש האדם, להבין את מהלך נפשו ולהכיר את האדם מהיבטיו השונים: ההיבט המנטאלי, ההיבט האמוציונאלי, תכונות אופיו, כישוריו, חסרונותיו, דרך התמודדותו ואופן הסתגלותו למציאות, כיצד ומדוע ניתן לאבחן את אופי הכותב באמצעות כתב ידו?

הכתיבה הינה פעולה המשלבת פקודות ע"י המוח, תאום עין-יד ופעולה מוטורית, המוח משדר לכף-היד את פעולת הכתיבה אשר נעשית באמצעות תנועה מוטורית, כתב היד שונה מאדם לרעהו - מהו הגורם לכך שאין כתב אחד שווה לכתב אחר?

אישיות האדם ותכונות אופיו הייחודיים לו, הם המה המעצבים את צורת כתב ידו, אמנם נתונים פיזיים/טכניים, סוג כלי הכתיבה, גיל, מין, יד דומיננטית, ליקויים מוטוריים, משפיעים על התוצר הסופי בדף הכתיבה, אך הניסיון הראה שהרגשת הכותב עוצמתו, תכונותיו ומצב נפשו הם הגורמים המכריעים ביותר, כל תנועה, כל אות, כל קו פסיק ונקודה מחביאים בתוכם את סודות נפש האדם, מדוע סטה הכותב מן התקן? אלו דחפים הובילו אותו לעצב את האות כך ולא אחרת, אילו נקודות תורפה ואלו נקודות חוזק יש לכותב?מדוע הפוטנציאל של הכותב אינו ממומש למרות יכולותיו וכישוריו?מהו הכיוון התעסוקתי התואם לאישיות הכותב?האם העובד ישר ומקבל מרות? לשאלות אלו ועוד יש מענה בתורת הכתב.

גרפולוגיה מבחינה היסטורית - נקודות דרך חשובות

יצר הכרות האדם את חברו, שלט מאז ומעולם באנושות, שאיפה טבעית זו יצרה את ההכרה בכוחם הסגולי של מעלת החיצוניות המסוגלת לשקף את הפנימיות, בתחילה התייחסו אריסטו וחבריו לפני כ-2500 שנה אל קלסתר פניו של האדם ואל תנועותיו החיצוניות, ברבות השנים התפתחו סימנים נוספים, כגון:

כירולוגיה וגרפולוגיה, בשנת 1625 נכתב ספר קטן בנושא ע"י רופא ופרופסור איטלקי בשם קאמילו באלדו, וכעבור 150 שנה הוצא ספר נוסף בידי יוהן כספר ליטר השוויצרי ובחלקו מובאת התייחסות לכתב היד כפוטנציאל לאבחון האישיות, בתקופה זו החלה התעניינות בתחום במדינת צרפת ובעיקר בלט מישון אשר קבע את המונח גרפולוגיה כשם לתורה זו. ונתן פרסום רב לגרפולוגיה המודרנית.

בתחילת המאה העשרים, גילו פסיכולוגים ופסיכיאטרים עניין בגרפולוגיה, מחקריהם הביאו התווית דרך לגרפולוגיה של היום, לארצנו הגיעה הגרפולוגיה באמצעות ד"ר פוקרוני אשר פרסם בשנת 1952 את הספר "כתב היד והאופי", שלושים שנה מאוחר יותר פורסם ספרו הראשון של ישראל אודם, "אדם וכתב ידו", אודם היה הגרפולוג בעל ההשפעה הרבה ביותר בתחום הגרפולוגיה במדינת ישראל ואף ייסד את שיטת הפוטנציות- שיטה הנותנת כלי להתאמת טיפוס אישיות ע"פ הסינדרומים של כתב-היד.


היהדות והגרפולוגיה

הרבי הריי"צ - דיבר על אפשרות הכרת מהות הכותב באמצעות כתב-ידו, בשנת תרצ"ד במאמר חסידות בשם "ואני תפילתי":

"והראיה שלכן הרי מן הכתב אפשר להכיר במהותו של הכותב לא רק בטבעי מידותיו, אם הוא בעל התפעלות או מיושב אלא גם במעלת שכלו ומהלך נפשו, הרי שבאותיות הכתב שהם באים בתמונה ותבנית שווה ממש, מכל מקום הרי בגוף ועצם התמונה של האות הרי יש בו צורה עצמית היינו לא בצורת הציור של האות, כל אחת צורה עצמית אשר בה ועל ידה יכולים להכיר במעלת הכותב וחסרונותיו... הנה כן הוא גם באותיות השכל...".

כמו-כן בספר 'ליקוטי מוהר"ן' נכתב: "דרך כתב היד יכול הצדיק האמיתי להכיר נשמתו של אדם".


תרומת הגרפולוגיה

באבחון הגרפולוגי אנו מגלים לא פעם תכונות שליליות ואף הרסניות, כך שיכול להיווצר מצב בו האבחון יגרום לייאוש? משל למלך שהייתה לו אבן יקרה, אשר הייתה יקרה לליבו מאוד, המלך היה לוקח את האבן לכל מסעותיו ולא עזב את האבן כלל, כאשר היה המלך נוסע לעיירות, התכוננו תושבי אותה עיר ניקו וקישטו את רחובות העיר ויצאו לקראתו המון העם אנשים נשים וטף, נוהג היה המלך בכל אחד מביקוריו להראות את האבן היקרה ויופייה הרב, באחת ממסעותיו החליט המלך להתקרב להמון העם והגיע לאחת העיירות, כל אנשי העיירה יצאו לקראתו לקבלו ולחזות באבן היקרה, הגיע המלך לכיכר העיר והוציא את האבן היקרה ואז ניגש אחד הילדים וביקש מהמלך להחזיק באבן היקרה משום שהוא מאוד משתוקק לכך, חשב המלך והסכים, החזיק הילד את האבן היקרה בהתרגשות רבה וכאשר רצה להחזירה למלך רעדו ידיו... והאבן נפלה ונשרטה...

קמה המולה רבה, לקח המלך את האבן, ראה את השריטה וחלה מרוב צער, חיפשו רופאים לרפאו, אך הרופאים טענו שרק אם תחזור האבן לקדמותה ויופייה הראשוני המלך יבריא, ויהי היום והגיעה שמועה לבית המלך שיש עיר אחת אשר שם יש רופאים ויועצים חכמים מאוד ואולי הם יוכלו לעזור ולהושיע, הוזמנו המומחים לחצר המלך, בדקו את המלך, הסתכלו באבן היקרה ואמרו שיש להם עצה! אך צריכים לתת להם מספר ימים כדי לממש את תוכניתם, לקחו המומחים את האבן, חרטו בה שריטה ועוד שריטה ועוד מספר שריטות, בעוד שרי המלך עקבו בדאגה לראות מה קורה לאבן,
כאשר המומחים סיימו את מלאכתם, ראו שנוצר פרח יפהפה, הגישו את האבן היקרה למלך, אשר לא האמין למראה עיניו, לפתע הוטב מצבו, התבונן המלך שוב ושוב ביופייה של האבן, ומרגע לרגע חזר לאיתנו, החלים, והמשיך ליהנות מהאבן היקרה, אם וכאשר אנו מאבחנים תכונה שלילית (שריטה) אין זה אומר שהמצב לא ניתן לשינוי , ניתן לייעל אותה כפל וכפליים ולהפעיל את התכונה בכיוון החיובי, עד אשר נוצר פרח יפהפה.

מעלת הגרפולוגיה היא:
א. כלי אבחוני רב עוצמה מכל היבטי האישיות.
ב. אבחון נקודות החוזק, גרפולוג טוב הוא גרפולוג שמעצים ומעשיר את האדם ומביא לו את המתנות שאלוקים חנן אותו לידי הכרה ע"מ שיוכל להתמודד היטב עם אתגרי החיים.


התמחויות הגרפולוגיה

הגרפולוגיה כמו מדע הפסיכולוגיה מוצגת כשיטה כוללת לאבחון אישיות האדם, אך היא מוצגת גם בתת-ההתמחויות שלה:

גרפולוגיה בריאותית: הגרפולוג יכול לאבחן בעיות בריאות חמורות, ואף סימפטומים ודגירה של מחלות שטרם אובחנו.

גרפולוגיה משפטית: תחום זה מאפשר לנו לאבחן זיופים, הונאה ותרמיות, אודות חשודים בכל רובדי הפלילים: רצח, הונאה, גניבה וכדו' כאשר ישנם כמה חשודים מתבקש כל אחד לכתוב את הידוע לו על האירוע שבגינו נאסר ובכך ניתן לקבוע מי הם האשמים העיקריים.

גרפולוגיה תעסוקתית: הגרפולוג יכול לסייע במידה מכרעת לנותן העבודה בעקיפין או באופן רשמי בבחירת עובדים מתאימים, מהימנים ובעלי תכונות המתאימות באופן ספציפי למקצוע הנדרש, וכמו"כ אדם הרוצה לדעת למה הוא מתאים לעבוד לפי כישרונותיו ויכולותיו – גם זאת נותן לבדוק דרך כתב היד.

גרפולוגיה בציורים ובציורי ילדים: כבר מגיל 3 ניתן לאבחן ציורי ילדים, ילדים נוטים להביע את רחשי ליבם, רגשותיהם ומאווייהם בציורים, כמו"כ ניתן לאבחן בעזרת ציורים בעיות כגון: בעיות קשב וריכוז, בעיות משמעת וכדו'.

גרפותרפיה: הגרפותרפיה הינו תחום צעיר במקצוע הגרפולוגיה, אי לכך היא מתפתחת באיטיות, הגרפותרפיה היא ריפוי דרך כתב-יד, דוגמא: כאשר אדם רוצה לשנות תכונה מסוימת שלילית שנמצאת אצלו ולהפכה לתכונה חיובית- כמו: חוסר בטחון לביטחון, הוא יתרגל ויכתוב כתב של אדם בעל בטחון עצמי, הגרפותרפיה הוכיחה את עצמה בעקרונותיה.

הערה:
הכתבות באות להראות את ההיגיון שבכתב, אין מסתמכים בגרפולוגיה על סימן אחד בודד, וכן סימן אחד יכול להעיד על מספר תכונות, לכן, אל תאבחנו את עצמכם וקל וחומר את סביבתכם ע"פ כתבות אלו, במקרה של חשש - פנו לגרפולוג/ית מומחה/ית.


הפינה השבועית:
שאלות בתחום הגרפולוגיה וציורים

בפינה זו אתן יכולות לשאול שאלות בתחום אבחון הכתב והציורים, הפעם פתחתי בשאלה אשר אני נשאלת רבות בהרצאות ובאופן פרטי:

שאלה: כתב-ידי משתנה לעיתים קרובות - בבוקר הוא כך ובצהריים אחרת, האין זה מהווה סתירה?

תשובה: אם תתבונני במצב רוחך בבוקר היום, לעומת הצהריים, בוודאי תשימי לב לשינויים קלים, אך וודאי שהפוטנציאל שלך וכישורייך לא הספיקו להשתנות תוך זמן קצר זה, כך גם כתב ידך, אשר לטענתך משתנה לעיתים קרובות, אינו משתנה בפרמטרים המעידים על תכונות אופי קבועות, רמת אינטליגנציה ופוטנציאל, אלא אך ורק הפרמטרים המעידים על מצבי רוח זמניים כ: עייפות, התרגשות מוגברת, לחץ, שמחה פתאומית - הם אלו שישתנו מעט.

***

תכונת הצניעות הנראה בכתב


לכבוד יום היארצייט של הרבנית חיה-מושקא שניאורסון נ"ע, רעייתו של הרבי שהצטיינה במידת הצניעות, נראה מספר פרמטרים לאבחון תכונה זו:

גודל הכתב: קטן עד בינוני: מספר אודות: צניעות, עולם פנימי עשיר מופנמות.

לחץ הכתב: לחץ עדין וחלש: מספר אודות : עדינות, רוחניות, צניעות, הסתפקות במועט.

איכות הקו: כתב דק: מספר אודות: רגישות, טעם עדין, צניעות.

אות ראשונה קטנה בתחילת המילה: מאפיין אופי עניו, צנוע, ונוהג ביראת-כבוד בסביבה.


= = =

אתי לוין היא גרפולוגית מקצועית ומאבחנת ציורי ילדים
* יעוץ תעסוקתי * אבחון אישיות באמצעות כתב * פענוח ציורי ילדים * מיון כוח אדם –למעסיקים,ומנהלי משאבי אנוש
* בדיקת מוכנות לכיתה א' * הרצאות, סדנאות * קורס ציורי ילדים (30 מפגשים) * קורס גרפולוגיה (לאחר פסח) * קורס ציורי ילדים - בהתכתבות *
בישראל: 02-5817580, בחו"ל: 347,4631083.
בימי א-ה: אחר-הצהריים משעה 1.30 עד 3.00. בערב: משעה 8.30 עד 10.
לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
13 תגובות
1.
ze meod
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
ze meod meanyen likro kol prat chel ktav yad hatlaha raba le ete hagrafologit
2.
באמת???
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
האם זה יכול לעזור לאנשים בשידוכים?
3.
זאת אומרת
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
שבן אדם שלא יודע בדיוק את הכשרונות שלו , או איזה עבודה מתאים לו, תוכלי לראות מהכתב?
4.
למס 2
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
נו באמת חמוד\ה...
5.
הגזמתם
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
לא ראוי "לנתח" כת"י של דמויות כמו הרבנית. אין לדבר סוף... האם באמת חושבת כב הגרפולוגית שביכולתה לנתח את אישיותה של הרבנית?? האם מותר לגרפולוגים אחרים לנהוג כך? ומה אם יתחילו גרפולוגים ופסיכולוגיים לקחת צילומי פתקים שמתפרסמים בכפר חב"ד כל שבוע, ולנתח את "אישיותו" של מלכנו נשיאנו? האם יתחילו לומר לנו: הכתב צפוף, גדול, קטן, נטוי, וכו וימציאו אנלוגיה וניתוח על אישיותם של צדיקי ישראל ומאוריו?

חברה, קצת רגישות. הגיע הזמן שתקימו וועד חסידי מפקח, שיש לו רגישות נכונה מה עושים ומה לא עושים.
ויפה שעה אחת קודם.
6.
גרפולוג נחלאי
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
למה לא העלו את כתב היד כאן?
7.
למספר ,3,5,2,- שלום וברכה
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
תודה רבה עלהתגובות

לתגובה5: בנוגע לשאלתך ,את\ה בהחלט צודק\ת ,היתה טעות בניסוח,הכוונה היתה ללמוד את תכונת הצניעות באמצעות הכתב ,


לתגובה 2-אינני עוסקת ביעוץ לצורך שידוכים,(אלא במקרה של חשש לבעייה קשה ,או במקרה של זיווג שני,)מטעמי עקרון-זו עבודה של הקב"ה,ומי אני שיקבע אם השידוך מתאים...

לתגובה 3:בהחלט,באמצעות כתב ניתן לאבחן כישורים ,ולכוון את התחום התעסוקתי התואם לאישיותו ולתכונותיו שלהכותב

בברכה אתי לוין
8.
ל-5 החושש
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
בשנת תשכ"ג (כמדומה לי) הופיע ספר הק"ן, במלאת 150 שנה להסתלקות אדמו ר הזקן. בין המאמרים בספר יש ניתוח גרפולוגי של כתב ידו של אדמו"ר הזקן.
כנראה שאין ממה לחשוש. כל מה שיגלו יהיה רק מרומם הנפש.
9.
לגרפולוגית!
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
לגרפולוגית..ראיתי פרסום שלך באחד העיתונים ובאמת רציתי לדעת איך אני אמורה לשלוח לך כתב יד..כמה עולה..איך בכלל להעביר לך וכו..תודה מראש

(אם בכלל תקראי את את התגובה הזאת)(כי כבר עבר זמנו של הכתבה...)
10.
מענין מאד
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
nv ישר כח על הכתבה ותמשיכי עוד
11.
אהבתיי
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
נורא מענין כל העסק הזה. נהנתי לקרוא.מלא תוכן.
12.
ל 9
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
האם ראית מה שכתוב ממש בסוף הכתבה?
כדמני יש את כל הפרטים שאתה מחפש
13.
אתי גרפולוגית מפורסמת
כ"ב שבט ה׳תשס״ו
נהנתי מאד לקרוא הכתבה, זה מדהים איך שאת כותבת את הכתבה.
אני מחכה בין כתבה לכתבה הבאה
בלי סבלנות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.