מערכת COL | יום י"ט שבט ה׳תשס״ו 17.02.2006

"המוסלמים בקנדה מנסים לאסור בית-הדין הרבני"

הממשל הקנדי סירב להעניק למוסלמים רשות להקים בית-דין פרטי, מחשש לפגיעה בזכויות אדם. הם, בתגובה, דרשו לאסור גם את בתי-הדין היהודיים והפרלמנט דווקא מסכים. "שלא כמו המוסלמים, אנו לא כופים שום חוקים", אב"ד העיר שומאדי הרב רפאל-דוד באנון מוחה נמרצות בראיון ל-COL. אבל הוא עסוק גם בדברים אחרים: מלמדים על פורים בבתי-ספר, מעניקים הכשרים למוצרי פסח, ולא חוששים מאנטישמיות. לסיפור המלא
הרב באנון על רקע בניין הפרלמנט הקנדי בעיר אוטווה
חקיקה שעברה השבוע בפרלמנט הקנדי באוטווה הבירה מונעת מבתי-דין פרטיים, מכל הדתות, מלהחליט בנושאי משפחה, כמו אחזקה על ילדים וגירושין. רבנים ודיינים בקנדה ביטאו את אכזבתם מהחוק החדש שלטענתם יגביל את סמכותם של בתי-הדין הרבניים במדינה.

למעשה, החקיקה הזאת, היא שלב שלפני החוק הרשמי.

בראיון מיוחד ל-COL מדבר הרב דוד-רפאל באנון, הרב הראשי הספרדי של העיר שומאדי ודיין בבית-דין הרבני 'ועד העיר' במונטריאול, על החקיקה החדשה.


הממשל מתנגד

הכול החל לאחר שמוסלמים שרצו להקים בית-דין פרטי משלהם, נתקלו בסירוב עיקש מצד הממשל מחשש לפגיעה בזכויות אדם. "מכיוון שהמוסלמים רצו לכפות על כל מוסלמי שיהיה מחויב להגיע לבית-הדין שלהם", אומר הרב באנון, "הממשל לא ראה את זה בעין טובה".

"המוסלמים, כידוע, מאוד מקובעים. לדוגמה, אם אדם נתפס כשהוא גונב, כורתים את ידו, או למשל, הם רשאים להוציא אישה מבעלה, ללא אישור ממנו ועוד חוקים מוזרים. מסיבות אלו, כאמור, הממשל התנגד".

כשהמוסלמים הבינו שאין להם סיכוי לפתוח בתי-דין, הם עתרו לממשל בדרישה לפסול את בתי-הדין של היהודיים. הנימוק: אם לנו אסור, מדוע להם מותר? וכך, החלה להתגלגל העתירה בבתי-המשפט במונטריאול, עד שכאמור החקיקה עברה השבוע.

האם הרב חושב שהחקיקה תפגע בבתי-הדין?

"אנחנו מאמינים ומקווים שלא יפגע".

יש חושש שתלונת המוסלמים תתעורר גם בשומאדי?

"הכול יכול לקרות. אני מקווה מאוד שלא, זה יחסוך לנו הרבה כאב-ראש והרבה טרדות".

לבינתיים, הרבנות מנסה להתמודד עם המצב החדש ומנסה למנוע את העברת החוק.

לשאלת COL מה הפיתרון המעשי לחקיקה זו, עונה הרב באנון: "אנחנו מסבירים לכולם שבתי-הדין היהודיים לא מחייבים אף יהודי להגיע לבית-הדין ולא כופים שום חוקים. נכון שמצד התורה, כל יהודי מחוייב להגיע לבית-דין ולא ללכת לבתי-משפט, אבל אנחנו מצידנו לא מחייבים, בניגוד למוסלמים".


פורים, פסח ואנטישמיות

במה עסוקים ברבנות בימים אלו?


"אנחנו סיימנו ממש בימים אלו לתת הכשר לכל מוצרי הפסח. בנוגע למאפיות, אנחנו נהיה עסוקים בזה עד ערב החג. כך גם בנוגע לבתי-המלונות.

מה דעתך על ראש-הממשלה השמרני החדש?

"תראה, יש יהודים שתמכו בממשל הזה ויש כאלו שלא, מהסיבה שהשמרנים תומכים בחוקים שהם נגד התורה כמו, למשל, נישואין של מין אחד וכדומה. אני לא חושב שזה ישפיע בפועל על הקהילה היהודית".

יש אנטישמיות בעיר?

"בגדול, אין אנטישמיות. כמובן שפה ושם יש מקרים, בהם אנו נתקלים באנטישמיות".

יחד עם תפקידיו, הרב באנון משמש גם כשליח חב"ד בעיר שומאדי. "הקמנו לפני ארבע-עשרה שנה ישיבה ותלמוד-תורה לבני עדות המזרח וכיום לומדים כאן כארבע מאות ילדים שזו הצלחה חסרת-תקדים".

בימים אלו, גם מתכוננים בבית-חב"ד לפורים. "אנחנו עוברים בכל בתי-הספר, מסבירים על החג, מחלקים דמי פורים ועוד", מסיים הרב.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.