מערכת COL | יום י"ח שבט ה׳תשס״ו 16.02.2006

יהודי אזרבייג'אן חוששים מקץ הדו-קיום עם המוסלמים

יהודי אזרבייג'אן מודאגים לנוכח התגברות כוחם של מוסלמים קיצונים הפועלים במדינה. בארגונים היהודיים בבאקו מעריכים כי רוב הנשים היהודיות שנותרו בעיר נישאו למוסלמים. הרב מאיר ברוק, שליח חב"ד בבאקו אמר ל'הארץ' כי הוא נתקל לא פעם במשפחות שקיימו הן מנהגים יהודיים והן מוסלמיים. לכתבה המלאה
יהודי אזרבייג'אן חוששים מקץ הדו-קיום עם המוסלמים
השליח ר' מאיר ברוק שליח הרבי באזרביג'אן
באקו, אזרבייג'אן. יהודי אזרבייג'אן מודאגים לנוכח התגברות כוחם של מוסלמים קיצונים הפועלים במדינה. ביום חמישי שעבר הפגינו ברחובות הבירה, באקו, לראשונה בתולדות המדינה, קיצונים איסלאמים - תוך מחאה על פרסום הקריקטורות של הנביא מוחמד. יומיים אחר כך, בשיחה עם "הארץ", אמרו בכירים בקהילה היהודית כי גוברת העוינות כלפיהם במדינה, הגובלת בשטחה עם איראן.

ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב ביקרה השבוע באזרבייג'אן. הביקור נועד לבטא את תמיכת הממסד היהודי האמריקאי במדינה המוסלמית המתונה, ש-70% מאוכלוסייתה הם מוסלמים שיעים. ואולם, במפגשים עם חברים במשלחת סיפרו יהודים מקומיים על גילויי אנטישמיות שבהם נתקלו באחרונה - כאלה שאינם אופייניים למדינה שבמשך שנים התגאתה בעברה ה"נקי" משנאת יהודים.

יהודים ומוסלמים חיים זה לצד זה בקווקז למעלה מאלף שנה. הד"ר אבינועם עידן, חוקר קווקז מאוניברסיטת חיפה, שהתלווה לביקור משלחת ועידת הנשיאים, מציין כי יהודים תושבי האזור מעולם לא נרדפו בשל דתם. באזרבייג'אן נותרו כעשרת אלפים יהודים, לאחר שבשנים האחרונות היגרו כ-40 אלף לישראל, לרוסיה ולמדינות המערב.

בארגונים היהודיים בבאקו מעריכים כי רוב הנשים היהודיות שנותרו בעיר נישאו למוסלמים, תופעה שהפכה למקובלת ונפוצה בתקופה שבה היתה אזרבייג'אן חלק מברית המועצות. זוגות מעורבים רבים שולחים את ילדיהם למוסדות החינוך היהודיים שמפעילים בבאקו הסוכנות היהודית, הג'וינט וחב"ד.

הרב מאיר ברוק, רבה של הקהילה האשכנזית באזרבייג'אן, מעיד כי נתקל לא פעם במשפחות שקיימו הן מנהגים יהודיים והן מוסלמיים: "ישנן נשים יהודיות שנוהגות להתפלל על קברי מוסלמים. יש בתים שבהם צמים ברמאדן וביום כיפור, הולכים למסגד ואחר כך מדליקים נרות שבת. יש כאן דו-קיום יהודי-מוסלמי מסוג שהיה פעם ולא נותר כמעט בשום מקום אחר בעולם", אומר ברוק.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.