מערכת COL | יום ז' שבט ה׳תשס״ו 05.02.2006

"לחב"ד יש השפעה אדירה על יהדות בזמנינו"

"העולם היהודי המאורגן, הפרדציות והארגונים, חייבים לשאול את עצמם מדוע כל-כך הרבה אנשים, בעיקר צעירים, הולכים לחב"ד ומדוע כל-כך הרבה אנשים אמידים מחליטים לתרום כסף לחב"ד", אמר ד"ר אבי בקר בדיון פתוח של שאלות ותשובות בנושא העולם היהודי בתפוצות, זאת בהמשך מאמרו המפרגן בעיתון "הארץ" על חב"ד. חילופי הדברים ב'כתבה המלאה'
ד"ר אבי בקר על רקע כינוס צעירי השלוחים בניו-יורק השנה

המהדורה האנגלית באינטרנט של עיתון "הארץ" קיים באחרונה דיון פתוח של שאלות ותשובות עם ד"ר אבי בקר, פובליציסט קבוע בעיתון ולשעבר מזכ"ל הקונגרס היהודי העולמי.

בקר התבקש להתייחס שוב לתנועת חב"ד, בעקבות מאמר שהוא כתב בעקבות כינוס השלוחים העולמי בניו-יורק, בו הוא כתב כי "מפתיעה יכולתה של התנועה להמשיך ואף להרחיב - ללא מנהיג ואפילו ללא הנהגה ריכוזית - את פריצתה המרשימה לפרהסיה היהודית".

להלן חילופי הדברים:


שמואל רוזנר, כתב עיתון "הארץ" בארה"ב:

 

במאמר שכתבת לאחרונה ל'הארץ' הדגשת את הפנומן של תנועת חב"ד וההשפעה שיש לה על קהילות יהודיות ברחבי העולם. למאמר היה גישה מאוד חיובית, והחמיאה לתנועה על המנהיגות שלה - אבל משהו אחד נשאר לא פתור: כשחב"ד ממשיכה להשפיע על קשר בין יהודים לקהילות יהודיות ברחבי העולם, זה גם משנה את הדרך שהם רואים את יהדותם. תוכל לתאר את השינוי שחב"ד תעשה ביהדות עצמה כשהשפעתה גודלת, ואם יש לכך השלכות משמעותיות - מה יכול להיות החיסרון של שינויים כאלה.

אבי בקר, לשעבר מזכ"ל הקונגרס היהודי העולמי ופובליציסט קבוע בעיתון "הארץ":

חב"ד, בעיני, לא בהכרח מציגה מודל אלא אתגר לקהילה היהודית הכללית. אחד יכול להסכים או לא להסכים עם האידיאולוגיה שלהם, אבל לא יכולים לדחות את ההשפעה האדירה שיש לה על חיים יהודיים בזמנינו.

זוהי הסיבה שציטטתי אנשים לא דתיים כגון מייקל סטיינהארט ואלן דרשוביץ'.

העולם היהודי המאורגן, הפרדציות והארגונים, חייבים לשאול את עצמם מדוע כל-כך הרבה אנשים, בעיקר צעירים, הולכים לחב"ד. מדוע כל-כך הרבה אנשים אמידים מחליטים לתרום כסף לחב"ד, ובמקרים מסויימים על חשבון תרומתם לקהילה המאורגנת.

חב"ד פועלת בשוק פתוח, שתחרותי ודרשני: השוק של רעיונות יהודיים. נראה שבכדי להצליח בשוק הזה, צריך שילוב של רעיונות דתיים, מנהגי דת, וריגוש אישי ותחושה כי אתה פוגש אנשים מסורים של אמונה ואותנטיות.

הרוב הגדול של אנשים שמגיעים לבתי-חב"ד לא מכירים את האידיאולוגיה הספציפית שלהם, ומעט מאוד יכולים לקלוט את הטקסט הדתי המוביל שלהם שנכתב במאה ה-19 - ספר התניא.

יותר מכך, הרבה שמגיעים אליהם שמעו על התנודות המשיחיות שהם לא מסכימים איתם, אבל עדיין לא נמנעים מלהיצטרף ולהנות מהחוייה החב"דית.

אני מודע שבהרבה קהילות, סוגיית חב"ד הביאה לחילוקים פנימיים ולפעמים מביא להתמעטות ואפילו לסגירה של מוסדות, כולל בתי-הספר של הקהילה. זוהי הסיבה שבהרבה קהילות, לפחות במנהיגות בקהילה, עשו החלטה מחושבת להצטרך אליהם במקום להיאבק איתם.

חב"ד נחשב בעיני רבים, אפילו בתת-מודע, כשעושה פעולת מאזן חשוב – להילחם בתהליך המאיים של התבוללות שמקיף את העולם היהודי. עבור רבים, חב"ד אינה בהכרח בהתחלה של הרפתקה חרדית, אלא יותר קריאת התעוררות או פקיחת עיניים לאלה שמחפשים תכלית וזהות.



עוד בנושא:

+ 'הארץ' מפרגן: חב"ד מומחים בהפצת יהדות

+ עורך ה'ג'ואיש וויק': "זאת פשוט מהפיכה"

+ קרן חדשה תממן יציאת זוגות חדשים לשליחות

+ פרופ' דרשוביץ': חב"ד נותנת דוגמא לעם היהודי

+ הרב קרינסקי ל-COL: אני עומד המום מההצלחה

+ גדולה יותר וחזקה יותר מאי-פעם / מאמר מערכת

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
emet veyatsiv
י' שבט ה׳תשס״ו
taalo legdola shel mala mala amen.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.