הרב אלי' וולף | יום כ' חשוון ה׳תשפ״ו 11.11.2025

מאות ואלפים \ הרב אלי' וולף

ישבתי הערב, אור לכ"ף מרחשון יום הולדת כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע, ב'זאל' המחודש של ישיבת תומכי תמימים בלוד. אני יושב עם הקונטרס 'החלצו', קורא את השורה הזאת שוב ושוב: "וחלק זה נעתק אחר-כך במאות ואלפים טופסים". לשם מה לציין "מאות", ואחר כך "אלפים"? | הרב אלי' וולף בטור מיוחד ליום המיוחד
מאות ואלפים \ הרב אלי' וולף

 

ישבתי הערב, אור לכ"ף מרחשון יום הולדת כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע, ב'זאל' המחודש של ישיבת תומכי תמימים בלוד.

לקראת כ"ף חשון תשמ"ט הרבי הורה להכנס ביום זה להיכל תומכי תמימים וללמוד שם מתורת בעל יום ההולדת, וכיון שזכיתי לקבל מידו הק' של הרבי - בימי כ"ף חשון תשמ"ח - את קונטרס "החלצו-רנ"ט", הרי שאין מתאים יותר מללמוד מתוך קונטרס זה, ביום זה, במקום זה.

המאמר "החלצו" הינו מאמר של אדמו"ר הרש"ב, אבל כיון שאת הקונטרס קיבלתי מידיו של הרבי - התחלתי את הלימוד מה"הקדמה" לחוברת, ההקדמה שהרבי חתום עליה, כך שחלק זה הוא מעין תורתו של הרבי שבקונטרס.

בין הדברים בהקדמה, הרבי כותב אודות שני החלקים של המאמר, החלק שהרבי הרש"ב אמר, והחלק שהוא המשיך וכתב לאחר מכן. 

ובאשר לחלק הראשון כותב הרבי כך: "רק חלק הראשון של "החלצו-רנ"ט" נאמר בשעתו ע"י כ"ק אדמו"ר (מוהרש"ב) נ"ע. והם הם עשרים הפרקים הראשונים של המאמר. וחלק זה נעתק אח"כ במאות ואלפים טופסים, בכתב וגם באופן מימיוגרפי"...

*
אני יושב עם הקונטרס, קורא את השורה הזאת שוב ושוב: "וחלק זה נעתק אחר-כך במאות ואלפים טופסים".

כל מילה של הרבי מדודה ובעלת משמעות, ואם הוא רוצה לבטא שלמאמר היתה תפוצה רחבה מאוד, שהעתיקו אותו בכמות גדולה מאות של העתקים - לכאורה היה די לכתוב שהמאמר "נעתק .. באלפי עותקים", לנקוט במספר הגבוה יותר, לשם מה לציין "מאות", ואחר כך "אלפים". אם המאמר הועתק ב"אלפים", הרי בוודאי שהוא הועתק ב"מאות".

*
ואולי יש לומר,  שכל מספר מבטא תוכן אחר. 

"אלפים", אכן  מבטא כמות. המאמר הועתק באלפי עותקים, הרבה חסידים למדו אותו. 

אך כאשר מודגש הציון "מאות", למרות שבעוד מילה יהיה כתוב מספר גבוה יותר, כנראה שהוא מבטא תוכן אחר, לא כמות מספרית. הוא מבטא מהות שונה. 

הוא מבטא את החיבור, הצימאון, התשוקה של החסידים לתורה של הרבי. 

הסיבה לכך שהיה צורך להדפיס "אלפים", כמות גדולה, היא כי לפני זה היה מצב של "מאות". היו מאות חסידים שהעתיקו את המאמר של הרבי, השתוקקו ללמוד אותו, הם חשו שזה חייהם, השקיעו כספים וכוחות כדי להעתיק אותו, עוד ועוד ועוד - במאות עותקים.

וכאשר היו "מאות" חסידים שבערו בתורה של הרבי, מאות שהעמיקו בו ושיננו אותו - 

האיכות של ה"מאות", הביאה את הכמות, את ה"אלפים", שהעתיקו אותו ולמדו בו.

יש את ה"כמה", ויש את ה"מה". הביטוי של "כמה" הוא "אלפים", אבל הביטוי "מאות" מדגיש את ה"מה".

וכבר אמרו חז"ל "אל תקרי מה אלא מאה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.