מגן דוד קדוש \ הרב אלישיב קפלון
מגן-דוד קדוש
הרב אלישיב הכהן קפלון
חשבתי לכתוב את הדברים הבאים בעת קיום העצרת, אך הדברים התגמדו פתאום לנוכח האסון המבהיל (ר"ל) שאירע בסיום העצרת, ומשכתי את ידי מתוך קַדרות. מאוחר יותר ולאחר מחשבה נוספת, אמרתי להציע את הדברים הבאים, משום שנראה שחשוב לנסח לתלמידים "דף מסרים" קצר על ההשקפה הנכונה.
אפתח בהבדל הבולט הנמצא במכתב ועד רבני חב"ד על העצרת, ביחס לחיילים הלוחמים בחזית. [לא חזית שער הישיבה, אלא חזית שבה בני אדם, יהודים כמונו, בגיל צעיר, מסכנים את חייהם בפועל ממש עבורנו, בין החיילים גם אבות לילדים קטנים, כידוע]:
בניגוד למכתבים אחרים, שבהם נכתב שרק התורה מצילה אותנו, ורק תלמידי הישיבות, העמלים ושאינם עמלים בתורתם, הם המצילים את העולם בעצם העיסוק באכילת שלוש ארוחות ביום והשינה בפנימיה במסגרת הישיבתית הקדושה מנשוא – כאן במכתב רבני חב"ד נכתב על מסירות נפשם של החיילים היוצאים לקרב, ועל הצורך בחיילים המסורים ללימוד התורה, שהיא באמת מגינה ומצילה את החיילים עצמם הנמצאים במלחמה שמחייבת יציאת חיילים היוצאים לקרב גשמי, פיזי ונוראי.
על השילוב בין דוד ויואב כולנו יודעים. או כמו בפרשתנו בענין ענר אשכול וממרא – ראה רש"י שם (בהשגחה פרטית - בחת"ת של היום).
למרות ההבדל בין המסרים – קבעו רבני חב"ד שהעצרת חשובה מאד, גם אם המסרים שונים מדרכנו. כמובן עלינו להישמע להוראת הרבנים שליט"א, כפי שהנחנו בדרך אמת כ"ק אדמו"ר נשיאנו.
לגוף הדברים, ולא לחידודא בעלמא, אלא לחידוד עם שפיצים, ואתנצל לפני כבוד פב"פ שליט"א אם מרוב תסכולי אכתוב כאן בחריפות מסוימת:
אני מנסה לתאר לעצמי מצב שבו חשובי אורחי העצרת קובעים במכתב שהוציאו נגד כל בתי הרפואה והרופאים במדינה – שאין להיעזר בשום רופא חלילה, כי כבר 3000 שנה שעם ישראל מתרפא מעצמו בכוח התורה ובזכות תלמידי הישיבות.
יסביר לי מישהו מדוע קיים הבדל בין המשל הפשוט הזה לבין הצורך בחיילים קרביים בעלי מסירות נפש כפשוטה. ארגון "הצלה" הוא קודש קדשים; אך כאשר מדובר בחיילים? זו כבר המדינה שנגדנו. אז למרות שכל-כך לא הגיוני להמעיט בחלקם של החיילים – אבל בפועל לא הוזכרה מלה אחת בכל העצרת ובכל המכתבים המקדימים על התודה העמוקה שאנו חבים לחיילים שבשדה הקרב, שנלחמים בתנאים פחות נחמדים מאשר במזגן של הישיבה; או לומר פרק תהלים אחד לזכותם, שישובו כולם הביתה אל אבא ואמא שלהם, שדואגים להם יומם ולילה, ושוב יומם ולילה.
אז שמעתי טענה חזקה, שברגע שניתן לזה מקום בעיני התלמידים – הם עלולים להיות מושפעים מכך, וללכת לצבא. הבנתי: להעריץ את הרופא שמטפל בך, למרות שהאמת היא שגם כאן - דווקא כוח התורה ופרקי התהלים הם נותנים את ההצלחה לרופא, אבל זה מותר, ולא חיישינן שהתלמידים ילכו לאוניברסיטה להפוך לרופאים, אך לומר משהו על תרומת החיילים, שללא כסף [בטח לא סכומי עתק המשולמים לרופאים פרטים] מוסרים את נפשם – זו כבר סכנה לנשמתם הרכה של התלמידים.
אינני תמים. יודע אני כמו כולם, שיש אנשים במטכ"ל ובמפלגות המעוניינים במטרות אחרות לגמרי מאשר נשיאה בנטל. יש המעוניינים בחילון החרדים, להפוך את הפרימיטיביים הללו לבני אדם; יש שמעוניינים "בסך הכל" בהפלת הממשלה. ויש השונאים כל אדם דתי באשר הוא, גם אם ילך לצבא וימסור את נפשו בפועל (ח"ו), כי השנאה היא שנאה לכיפה ולפאות, או לימין בכלל. ועוד (ואכ"מ).
אבל בין הציניים הללו ובינינו - יש בתווך עם שלם הרוצה שלום; אך מבקש באמת להבין מדוע חשוב כל-כך שתלמידי הישיבות ילמדו תורה ולא ילכו לצבא [בודאי לא כשהם תלמידים בישיבה, דהיינו, עד הנישואין, וכהוראת הרבי]. ניתן להסביר זאת, אך רק כאשר מדברים ישירות אל העם בדברים היוצאים מן הלב, ובדברי אמת המיוסדים על תורתנו הקדושה הקובעת שאהבת ישראל היא "כל התורה כולה", אותה תורה המגינה על עם ישראל, שעליה נסוב כל השיח, ובגללה הוציאו רבבות לחוצות ירושלים.
איך מעוניינים שהעצרת תשיג את מטרתה, כאשר דואגים לכך שהעם לא יהיה מסוגל להבין את ההקצנה לצד השני (אין צורך בצבא). אם אנו עצמנו לא מסוגלים להבין זאת – איך יבין העם?!
מה אמורים לחשוב משפחות השכול ה"י, או הפצועים והסובלים בעקבות המלחמה? שהתכוונו כאן לומר שקרבנם היה לשווא?! הלא זה נשמע כאילו טוענים שיציאה לקרב הינה מיותרת, כי די בלימוד התורה כדי להשיג ניצחון ולשמור על הגבולות (ובעיקר על העם היושב בתוך הגבולות, כמובן).
גם אם אין מתכוונים לכך, אבל מה שלא נאמר בפירוש – לא נאמר! איש לא ינחש מה כוונתם הנסתרת של הכותבים הנכבדים; והבהרות מאוחרות לא יועילו. רק מסר ברור של "יחד ננצח" - לומדי התורה יחד עם החיילים - יכול להתקבל בקרב מי שבאמת מעוניין בריפוי הציבור השסוע והמרוט בארץ הקודש.
ובאם תהיה תמיכה של העם – המלחמה של האינטרסנטים נגד תלמידי הישיבות תאבד גובה, ובעז"ה התלמידים יוכלו באמת לשבת ולהגות בתורתנו הקדושה, כאשר במקביל יישמעו - בזכות לימוד התורה - בשורות טובות בכל הנוגע לביטחון החיילים ובטחון כל אחד ואחת מעמנו בני ישראל בארצנו הקדושה. ויהי רצון שנזכה לגאולה השלימה מיד ממש!
תודה על הטור שמתחיל לתת מילים לבהירות שצריכה להיות אצלינו, ללא להתבלבל לא לכאן ולא לכאן
אך פשוט שהנושא מהותי יותר: יש כאן מטרה ברורה לחינוך מחדש.
חיפוש קצר של מסמך ייחוד וייעוד של צה״ל יבהיר מה רוצים להשיג קובעי המדיניות בצבא.
ובנוגע לעצרת: המארגנים בחרו מסר המוסכם על מקסימום אנשים. אך לא מעט אנשים הכינו שלטים עם התוכן המהותי יותר.
סיסמת ״נמות ולא נתגייס״ היא תרגום לשפה מדוברת של ״יהרג ואל יעבור״ לאור תובנה שמדובר במלחמה שתכליתה להשכיחם תורתך וכו׳.
היה מן הראוי להבין זאת ולהסביר את המסר הברור.
אם הצבא היה מתנהל על פי ערכים יהודיים מהיסוד, כל מבצע כל תגובה כל סיכון וכל אסטרטגייה היו נעשים על ידי אנשים שכמובן פקחים ומבינים טוב ענייני ביטחון אך כל השיקולים שלהם מתנהלים על דרך התורה, רוב הציבור במדינה שהוא מסורתי היה מוכן לשרת בצבא כזה, אסור לסכן חיילים להגן על ערבים, אסור לסמוך על ההבטחות שלהם וגם היהדות לא מכירה בזכות מוסרית של הערבים על שום שטח מארץ ישראל השיקול היהודי היחיד זה שלא להתגרות באומות.
צבא יהודי זה לא רק עניין של אוכל כשר ושאין נשים. מה שקורה כאן שזה קבוצה של ערב רב מכריחה אותנו לרקוד לפי החליל שלהם.
ברגע שהעם שלך הופך להיות כל אזרחיה, והארץ שלך היא לא בדיוק שלך ואתה מפונה ממנה וערכי הלחימה מסולפים ומעוותים על ידי פרקליטות של אנשי ערב רב גויים אני לא אתגייס ולא אהיה עבד של צבא כזה
מאפשרים לכם לקבל