מערכת COL | יום כ"ט טבת ה׳תשס״ו 29.01.2006

הבהרה של הרב פדווא בעניין כשרות הויסקי

בעקבות מאמרו של הרב הרב עקיבא אשר פדווא, נכדו של אב"ד לונדון זצ"ל ומפקח בכיר בבית הדין של לונדון, שהציג במהלך כנס הכשרות האירופאי של מרכז רבני אירופה מחקר מעמיק וראשוני על כשרותה של הוויסקי, והפריך חלק מהחששות שעלו לאחרונה, ביקש הרב פדווא להבהיר כי חלו אי אלו דיוקים. מכתבו של הרב פדווא 'כתבה מלאה'.
הבהרה של הרב פדווא בעניין כשרות הויסקי
הנה נודע לי שהרבה מהעיתונים המפורסמים באר"י פרסמו השבוע כאילו בשמי שבמסגרת הכינוס החשובה שערכתם בשבוע שעברה דחיתי את השמועות שנפוצו לאחרונה בנוגע לכשרות משקה הנקרא וויסקי המיוצר בסקוטלנד ושהוכחתי שלמעשה אין שום חשש בוויסקי הסקוטי וכל הסוגים למיניהם מותרים בשתייה.

אני מאד מבקש שתפרסמו בשמי שיש בזה קצת אי דיוק. אכן, נכון הוא שרוב ויסקי רגילה מותר ללא פקפוק, גם אם הם מסוג ה"בלנדד" (BLENDED), בין אם הוא מהסוגים היוקרתיים הנקראים "סינגל מאלט" (SINGLE MALT) לא רק משום שכבר דנו בנושא גדולי הדור הקודם אלא משום שהיום רוב רובם לא משתמשים כלל בחביות של יין, וזה כולל רוב הסוגים הנפוצים בשוק.

אולם מצד שני הזהרתי שהתחדש בשנים אחרונים תופעה חדשה שלא היה קיים בכלל העת שדנו גדולי הדור הקודם בנושא לפני ארבעים וחמישים שנה. הפטנט החדש הוא שלוקחים ויסקי מוכן וגמור שכבר התיישן די צרכו וגם ערבבו אותו כדי לקבל את הטעם הרצוי, אז מכניסים את הוויסקי שוב לתוך חבית של יין שהכינו במיוחד לצורך זה וכך מוסיפים לוויסקי טעם יין. באופן הזה טעם היין מורגש היטב וניתן לזהות בדיוק איזה סוג יין היה בחבית שהשתמשו לעיבוד הסופי ובאמת רושמים את סוג היין על התווית.

יש הרבה אופנים איך שמפרסמים על התווית אודות העיבוד המיוחד, ביניהם SPECIAL FINISH, או DOUBLE MATURED וכן TWO WOOD וכו', הצד השוה שבכולם היות ועיבוד המיוחד הזה עולה הרבה כסף אין ספק שהיצרנים יודיעו ללקוחותיהם ש"השביחו" את הוויסקי שלהם ובאיזה סוג יין, ולכן אם לא מופיע שום דבר בנוגע לסוג יין כלשהו אין צרכים לחשוש שעשו את העיבוד המיוחד.

לכאורה קשה מאד להקל לשתות ויסקי שהוסיפו לו טעם יין בפטנט הזו, ואם כי יתכן שיש פוסקים שהיו מתירים גם משקה כזה, אולם אני לא באתי להתירו בשתייה ולכן המודעות שפרסמו בשמי אינם בדיוק נכונים.

גם ברצוני להדגיש שכל מגמתי הייתה לברר לבעלי הוראה את המציאות כהיום בתעשיית וויסקי בסקוטלנד אולם אין ספק שהמחמיר לשתות אך ורק משקאות שיש להם פיקוח והכשר מוסמך תבוא עליהם ברכה.

בכ"ר ובתקווה שלא יצא שום מכשול ע"י ח"ו.
עקיבא אשר פדווא
בלאאמו"ר הגאון ר' יוסף שליט"א

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
17 תגובות
1.
טובעים בבוץ של וויסקי.
כ"ט טבת ה׳תשס״ו
בעוד שלנגד עיננו מתרחשים סרטי האימה כפי שחזה הרבי והסכנה בא"י גוברת מרגע לרגע ר"ל, ואין פוצה פה וכאילו מדובר בטירור העירקי ולא שמים לב איך שאיראן מתקרבת לזירה , אך כשמגלה מאן דהוא בעיה בויסקי-במשקה- אז ותרעש ותרגז הארץ, ויקומו כל הרבנים בקול רעש גדול זה אוסר וזה מתיר, מזכיר את פרשת הפאות ועוד מעט ליטאים היינו,למתנגדים דמינו, ונצא לשרוף הוויסקי ברחוב, כפי שראינו בתגובות שיש כאלו מביננו שהולכים להצביע עבור ג בתואנה שהרבי אומר להצביע להכי דתיים, האם שכחנו איך ביזו את הרבי ואת כלל אנ"ש ולא מצאנו שום מחאה משום גורם שגודאי גם בהמודיע שלהם לא הוזכר כלום בנדון, ברור לכל בר דעת שבפרשת ההתנתקות האומללה והסכם אוסלו המסוכן היו רבני ואנשי המפלגה "הדתית ביותר" שותפים מלאים ויד להם במעל, הרבי שכל כך כאב את עם ישראל ,והארץ ,וכל יהודי בפרט, זעק והזהיר מדם לבו הטהור שנים על שנים, ולא יאומן- אף אחד מרבניהם לא הזכיר אפילו את דברי הרבי, נוח להם יותר להתחבר לדגל מאשר לרבי, זה פרצופם האמיתי וחבל שיש כאלו מאנ"ש שנהיו זנב לשועלים זנבי הליטאים אבל מה לומר --יותר חשוב הוויסקי--יה"ר וכו וכו
2.
ישכ"ח גדול להרב פאדווא שליט"א
כ"ט טבת ה׳תשס״ו
וממנו יראו ויעשו כל הרבנים המכשירים,
שאם רואים דבר הצריך תיקון, אינם חוששים מלתקן דבריהם, אלא מתקנים ומעמידים האמת על מכונה.
ומכאן גם להרבנים הנותנים הכשר, שברור הדבר שאם באים אחרים ומטילים ספקות וערעורים על ההכשר, שחייבים הם לעמוד על המשמר ולהודיע שאין בערעורים ממש, ולא לפחד מאיש ולא לעשות חשבונות. הרי לזה הם מקבלים כסף, הנקרא "דמי הכשר", וחס וחלילה אם אינם עושים זאת הרי הם מועלים באמון הבעלי מפעלים וחנויות, ויש בזה חשש גניבה, שאינו פחות מאיסור שתיית סתם יינם.
3.
מה"הבהרה" של הרב עקיבא פדווה נראה שצדקו...
כ"ט טבת ה׳תשס״ו
וכל הכבוד לאתר COL שמודיע בצורה רצופה ואמינה על כל ההתפתחויות.

לכן נראה שראוי לכל יר"ש להזהר בזה.

וגם עולה מן הכתבות והתגובות שארגוני הכשרות צריכים לעמוד בכבוד ולהגן על הלקוחות שלהם, כשהם יודעים שרק עלילות מעלילים עליהם, וארגון שאינו עושה זה יש עליו שאלות גדולות.

וגם מענין מה יש לארגון OK להשיב על דבריו הרב פדווה ועל הטענות שיש בנוגע לאחריות לגבי הלקוחות (כמו ראסקינס פיש, קופי בלוואד, מזונות מבן. ועוד).
4.
די לשטחיות
כ"ט טבת ה׳תשס״ו
אין פסק ברור הכל לומדים ומפלפלים אז הבה נעיין במקור ונבין איך כל אחד מדגיש את הוא חפץ בו ולדוגמא: המנחת יצחק כתב אריכות לאסור הויסקי ובסעיף כ"א האחרון מביא מידע שאינו בטוח בו אבל נותן מקום להיתרוכותב שאינו רוצה להתיר עד שיתברר
ואני הק שואל האם כיום שמתברר שכוונת היצרן להינות מטעם היין האם זה יושר שכולם מצטטים מנחת יצחק
ילמדונו רבותינו


ועוד קטע מאגרות משה

הנה בספרי על יו"ד ח"א סי ס"ב - ס"ד התרתי משום שבטל בששה, אבל מ"מ טוב שהרבנים ירשמו איזה יי"ש בלענדעד בשביל בעלי נפש הרוצין להחמיר, שיש איזה
טעמים להחמיר כמפורש שם


הראיתם מאן דהוא שיצטט אשר ר משה פסק לעצמו באותה תשובה שהכל מצטטים ממנה
ואני אף שאני מתיר נזהר אני בעצמי מלשתות בלענדעד

עושים מאתנו צחוק לא חושבים אותנו כבעלי נפש בדרגת ר משה וממילא צועקים אין כל חשש וכדו מה
אולי יעשו סדר בכל הבלבול

כ
5.
אם נניח לרגע את סוגיית הוויסקי בצד, לא נ...
כ"ט טבת ה׳תשס״ו
מה לעשות, יש כאלה שמפחדים, מכל מיני אינטרסנטים, שיש להם השפעות הרסניות וכו, וכשהם יוצאים באיסור כלשהו, במכתב וכיוצא בזה, כנגד חנות או מפעל כלשהו, אז קשה להלחם נגדם.
אז בבקשה לא לבא לאוקיי בטענות. נראה אתכם במקומם. אתם חושבים שזה פשוט? בסך הכל מדובר בכמה חנויות, כמו חנות דגים שכונתית, או מסעדה חלבית שכונתית, או מאפייה גדולה בבורו פארק, ובשביל כמה חנויות, שנכון, הם שילמו כסף, טבין ותקילין, כדי שיתנו להם כשרות ויגנו עליהם, אבל בשביל כמה חנויות לא מתחילים לתקן את העולם ולא תמיד ארגון כשרות צריך להיות דוגמא לצדק ויושר. יש להם עוד הרבה מפעלים שהם נותנים להם הכשר, וזה דבר גדול. אז בבקשה להפסיק להתלונן על אוקיי.
6.
CHK allows wiskey
כ"ט טבת ה׳תשס״ו
1) The CHK (Brook & crew) allows whiskies into their establishments as well.

2) I spoke to one of the Rabbonim at the OK and he told me that B Levertov (one of Brooks cover uppers) called the OK office last week asking for the latest info on the Mashkes.

3) Since all the decisions at the CHK are ltsaarainu made by Brook - not by the Rabbonim, well probably see that all of a sudden the CHK wont allow the mashkes anymore. If the decisions were made by the Rabbonin, Brook would have been out a long time ago. Meanwhile he controls all the Ruchniuis and Gashmius of the CHK. He even decides now how the
Vaad Hakohols $ is spent

4) Its a pity that the Rabbonim dont know whats going on in CH. 80% of the Kehila is no longer medayek to buy items with a CHK When the CHK first started, it was well respected both in CH and out of CH. Now Brook has succeded in bring it to the gutter and no one takes it seriously any more
Is Brook blackmailing the Rabbonin with something, that they allow him to shlep down the CHK and the Kehila?.

Rabbi Osdoba is obviously afraid of YB. He lets YB do & write what he wants on his stationary. We are in the same shape as Hisachdus Horabonim that received the Issur from Reb Zalmen Shimon because they were afraid to stand up to their baalei batim. The Vaad Hakohol has to stand up to YB and fire him, and hire someone respectable to administer the CHK Kashrus so that the Rabonim can truly run the ruchnius.
Do our Rabonim even know the names of the shochtim and mashgichim @ Rubashkin? More than70% are NOT Lubavitchers. All the mashgichim at Ahava/best moo are NOT Lubavitchers (hired and controlled by Hisachdus Horabonim)!
That is what we are feeding our children!
Does Rabbi Osdoba know? Does he care? Does Rabbi Shvei know? Does he care?
Why are they letting YB run our khila into the ground?
7.
וז"ל המנחת יצחק
כ"ט טבת ה׳תשס״ו
(כא) אחרי כתבי כל הנ"ל, נתעוררתי מן הרב הגאון העורך שליט"א שאיש חרדי מהמומחים הגדולים בעשיית יי"ש, הסביר להם כל ענין עשיית הוהיסקי מתחילת היצירה עד סופו, והעולה מדבריו הוא, שהוהיסקי נשאר שנים רבות בתוך חביות כדי שיתעבד היטב, והרבה גורמים לזה כגון המים והתבואה והאויר וכו, וכיון שבתוך החביות יש מין שרף המזיק להיי"ש צריך תחבולה להוציא, ולכן בארצות הברית מהבבין החביות להוציא ממנו השרף (הארסי), ובכאן המציאו שהחוזק מהיין (שהערי) מוציא השרף מהעצים, ומפני מיעוטו אינו מזיק להיי"ש, וכיון שהוציא ממנו השרף הנ"ל, שוב בפעם השני ופעם הג מטילין לתוכו היי"ש בלא העבוד ע"י היין, (ויותר אין משתמשין בהחביות כי חוזק היי"ש מאבד קיום העץ), ואף המומחה ביותר אינו מרגיש טעם היין כי הוא מעט מאד מתחילה, רק מרגיש שינוי מי"ש שלא שמרוהו מלתתו לחביות שאינו מעובד ביין, כי בהאחרון יש שרף הנ"ל, שפועל מהות אחר בטובו של היי"ש הניכר רק לשותים מומחים, עכת"ד, והנה הגם שמה שחידש המומח הנ"ל בענין פעולת היין בתוך היי"ש, נסתר מכמה מומחים שדברנו עמם מזה, וכן מהמבואר בהכתבים שהודפס במקצוע זו שהציעו לפנינו, אבל במה שאמר שאין נרגש טעם היין בתוך היי"ש אין סתירה, וממילא שוב יש לצדד להתרא מטעמים שכתבנו למעלה, ומ"מ אין אני רוצה להחליט שום דבר עד שתתברר עוד ותתלבן הענין בבירור יותר.

8.
בהמשך ל-2 ותגובה ל-3 ו- 4
א' שבט ה׳תשס״ו
לפי מה שכב כותב נראה כי לא קרא ו/או לא הבין דיי את מה שכתב הרב פאדווא ואת מה שהבהיר לאלו שהבנו משום (התאווה שלהם לוויסקי) "מה" כי נתן היתר גורף לכל הווסקי. ישר כוח גדול לכב הרב שראה צורך להבהיר ולתקן כדי שלא להכשיל ח"ו, ואולי הגיע הזמן שעל החלק של הוויסקי שכן מאושר יהי מצויון אישור ו/או השגחה של הגופים הרבניים באירופה וארצוה"ב על הבקבוקים היכן שמייצרים כמו על שאר המוצרים שנותנים כשרות ולא לסמוך על נאמנות של גוי ו/או של חוק מדינה אלא על בדיקה רציפה על פי ההלכה וההידורים של כל הכשר לפי רמת הכשרות שלו
9.
תגובה ל #5 - למה אתה חושב שOK לא יתנו מע...
א' שבט ה׳תשס״ו
אני חושב שהם כן יתנו מענה ענייני.
הם יכולים למשל לענות, וזה ענייני, שהם לא רוצים לסכן את כל הכשרות שלהם בכך שיקחו על עצמם תפקיד של מגיני הצדק והיושר. מה תגיד אם YB יתחיל להעליל עליהם דברים נוספים, וזה יסכן להם את כל ההכשר.

לא מספיק לך שהם גילו שכל הסיפור על ראסקין זה עלילה, והם גם חשפו את תוצאות המעבדה שהוכיחה את זה. זה לא מספיק לך?

אני חושב שמספיק זה, והם לא צריכים עכשיו להתחיל להלחם על האמת לטובת הדגים של ראסקין, רק בגלל שאיזה YB החליט שהם לא מוצאים חן בעיניו.

אותו דבר עם המאפייה של מזונות מבן. אז נכון, היה רב שיצא במכתב נגדם, שהם אופים בשבת, אבל האם אתה יודע שהרב הזה בעצמו הזדרז להגיע למשרד של OK ברחוב טרוי וביקש סליחה על המכתב שלו, אחרי שהתברר לו ששוב הוא נפל בפח של YB ? אז אתה לא ידעת את זה, אבל OK כן יודעים את זה. וזה מספיק להם. למה אתה חושב שהם צריכים לדרוש מהרב הזה שיודיע לכל הקהילה במכתב חדש, שהמכתב הראשון שלו היה מוטעה? למה הוא צריך לעשות את זה לעצמו? ואם יש עוד אנשים שסומכים עליו ועל המכתב הראשון שלו, וכמו גם על המכתב שלו נגד המסעדה החלבית, שגם הפרטים שבמכתב הזה הרי התבררו כלא נכונים, אז מה זה עסק של OK ? האם המסעדה החלבית משלמת להם כדי שהם ילחמו בשבילם?

לסיכום, התפקיד של ארגון כשרות כמו OK זה לתת הכשרים, ולא להיות העורכי דין של החנויות. זה נכון אמנם שאם דבר כזה היה קורה אצל הכשר אחר, כמו למשל הרב לנדא, אז בטח הרב לנדא היה יוצא במכתב להבהיר את האמת, כי אצלו האמת היא לפני הכל, אבל אתה לא יכול לדרושת את הסטנדרטים שלו מכל הכשר אחר.
10.
תשובה למספר 9: אז אתה רוצה לומר ש"או-קיי...
א' שבט ה׳תשס״ו
זה לא יפה ולא יאה.
אולי יש להם הסבר אחר?
נחכה עד שהרב דן יואל ליווי שליט"א יסביר את זה בספריית לוי יצחק, כמו שהסביר על הוויסקי.
11.
בהמשך ל-9
א' שבט ה׳תשס״ו
ארגון כשרות כמו OK צריך לחזק את הסטנדרטים שלו מכל הכשר אחר. ולהיות ברמת כשרות כמו הרב לנדא ב"ב והעדה החרדית ירושלים. כי ישנם הרבה מאנ"ש שסומכים על הכשרות ה OK ולא יודעים כי יש מקרים ומפעלים שהם נותנים את הכשרות ברמת רבנות כמו ה-OU שסומכים על משגיחי כשרות מכשרויות ו/או רבנויות וגופי כשרות שונים, שלא מתאימים לאנ"ש.
12.
To #6
א' שבט ה׳תשס״ו
Its easy to talk or write but you dont bring any prove to your acusations. So far Brook came aout clean of everything. Or you want to tell me that Rabbi Marlow also didnt know what was going on?
13.
לכל המגיבים על הOK
ג' שבט ה׳תשס״ו
אני שאלתי את הרב דן יואל ליווי למה הוא לא יצא בכתב לכל השכונה נגד העלילות שהיו על חנויות בהכשר שלו.
והוא אמר לי שזה היה בהתיעצות עם הרב הלער והוא ביקש שלא יוציא כתב כדי לא לגרום למחלוקת בשכונה, ולכן הוא התספק בזה שהרב שיצא נגדו בא אליו למשרד לבקש סליחה. ואגב הרב ליווי גם ביקש ממנו שיוציא כתב לשכונה שהוא חוזר בו מההשמצות והוא אמר שזה לא מכבודו).
פה בענין הוויסקי זה לא נגד אף רב אחר זה רק פלפול להלכה וכל רב פוסק שעוסק ומבין בנושא צריך להביע את דעתו להכשר שלו או לקהילתו.
14.
למגיב מס 13: אולי תסביר מה הפירוש "שזה ל...
ג' שבט ה׳תשס״ו
אם רב O כותב מכתב ובו מודיע לרבים שמוצר X אינו כשר, ואח"כ מתברר לו ש-YB הטעה אותו, האם אין הוא מחוייב להודיע לרבים "דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי"?
מה זאת אומרת "שזה לא מכבודו"?
אני חושב שהרב העלער בעצמו לא היה נוהג כך, ואילו היה מדובר בו הוא במפורש כן היה מודיע לקהל שזה טעות, ולכן, אני לא מאמין למה שכתבת בשמו של הרב העלער שהוא זה שייעץ לארגון OK שלא לצאת עם האמת החוצה.
שילמד מ-COL: כשיש אמת מול חילול ה, יוצאים החוצה עם האמת ולא עושים חשבון לאף אחד.
15.
13&14
ג' שבט ה׳תשס״ו
I would say that this is the reason why Rabbi Heller wrote to Rabbi Marlow and Rabbi Osdoba that he is excluding himself from Kashrus because he cant sleep at night from the achrayus that is not under his abillity to control.
א ווייטן קוק!
16.
לנומער פערצין: דו קענסט ניט צוגלייכן ראב...
ג' שבט ה׳תשס״ו
ער האט א גרויסע פראבלעם וואס הייסט ראביי יוסי ברוק. אנדערע רבנים האבן ניט די פראבלעם. און אויב ראביי O וועט ער גיין ארויס מיט א מעלדונג אז "דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי", איז "אין לדבר סוף", ער וועט דארף שרייבן אזעלכע מעלדונגען יעדער מאנטיג און דאנארשטיק. אזוי איז די הנהגה פון ראביי O און כבודו במקומו מונח.

אבי דערוויילע לאזט ער אונז אלע זאגן "לחיים" אויף א כשרע וויסקי...
17.
לכשרות האו קיי
ה' שבט ה׳תשס״ו
אני ראיתי בקופסאות של גבינה הנקרא פילדלפיה הכשרות של האו קיי. ולמה לא נכתב בפירוש שזה חלב עכו"ם?? איפה אחריות על מחמירים בכשרות? האם בכך הכשרות בכל האו קיי?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.