מערכת COL | יום כ"ו טבת ה׳תשס״ו 26.01.2006

"מהו הרבי בשבילך"

"לפני כשנתיים התראיינתי לתכנית טלוויזיה שעסקה בנושא החסידות. פתאום הופנתה אליי שאלה ישירה: 'מהו הרבי בשבילך?'. מצאתי את עצמי יושב מהורהר מול המצלמה, מתקשה להשיב". דובר חב"ד, הרב מנחם ברוד, כותב לגיליון החדש והחגיגי של 'חדשות הכפר' למה קשה להשיב על השאלה. לקריאת המאמר ב'כתבה מלאה'
לפני כשנתיים התראיינתי לתכנית טלוויזיה שעסקה בנושא החסידות (צילומי התכנית הופסקו באמצע בשל פטירת העורך הראשי שלה, והיא לא שודרה). נשאלו שאלות רבות על אורח-החיים החסידי, על הקשר עם הרבי וכדומה. ואז פתאום הופנתה אליי שאלה ישירה: "מהו הרבי בשבילך?".

מצאתי את עצמי יושב מהורהר מול המצלמה, מתקשה להשיב. נסו לתאר לעצמכם את הסיטואציה ותבינו שהיא אינה פשוטה. המצלמה מצלמת ואני שותק מולה, חושב מה להשיב. זה נמשך כך לפחות שתיים-שלוש דקות, שזה כמעט נצח במונחים של ראיון טלוויזיה. המצלמה ממשיכה לצלם, ואני תופס שגם השתיקה המהורהרת הזאת היא מבחינתם דרמה. ואז בסוף אני אומר: "הכול! הרבי בשבילי הוא הכול" (הם, אגב, אהבו את השתיקה והתשובה).

* * *

אנחנו עומדים ערב יו"ד שבט, יום ההילולא של כ"ק אדמו"ר הריי"צ ויום קבלת הנשיאות של הרבי נשיא דורנו. אולי זה הזמן לחלוק עמכם את ההרהורים שעברו במוחי באותן דקות, כשחשבתי כיצד להשיב על השאלה – "מהו הרבי בשבילך?". וגם ננסה לבחון אם התשובה "הכול" היא אכן התשובה הנכונה, או שזו תשובה כללית מדיי, שמחפה על הקושי לתת תשובה ממוקדת על השאלה.

אני לא מתכוון לתשובה במישור הרעיוני. אותה הרבי כבר הגדיר באיגרתו הידועה (מג' תמוז תש"י. אג"ק ח"ג עמ' שלא) על הרבי הריי"צ, שעניינו של רבי שהוא "ראש אלפי ישראל, הוא ראש ומוח". הרבי אפוא הוא הראש והמוח שלנו, וממנו אנו יונקים את כל חיותנו.

כשנשאלתי "מהו הרבי בשבילך?" הבנתי את השאלה במשמעות – מה מקומו של הרבי בחיים שלך, במחשבות שלך, בתחושות שלך. התחלתי אפוא לחשוב מהו הרבי בשבילי.

הדבר הראשון שעלה בדעתי הוא – הרבי הוא מורה-הדרך שלי. כל השקפת-העולם שלי וכל צורת ההתייחסות שלי לדברים באה מהרבי. הוא מלמד אותנו איך להאמין בקב"ה, איך להתייחס לתורה ולמצוות, איך להתמודד עם אתגרי החיים, איך למלא בצורה הטובה ביותר את תכלית היותנו בעולם הזה.

אבל אז הרגשתי שהתשובה חלקית מדיי ואינה ממצה. אולי נכון יהיה להגדיר את הרבי כ'מַטְעֶן' שממלא את המצברים הרוחניים שלנו. הוא נותן לנו את החיות, המרץ, השמחה. ממנו אנחנו שואבים כוחות לחיות חיים חסידיים ולמלא את תפקידנו בשמחה ובהתלהבות.

אבל גם זה עדיין לא ממצה. אולי נכון יהיה להגדיר את הרבי כנקודת-האמת שמעמידה אותנו על מיקומנו האמיתי. הוא כמו מצפן, שכאשר אתה חושב עליו אתה מיד יודע אם רעיון מסויים שעלה בדעתך הוא אמיתי וישר, רעיון שמקורו בקדושה, או שאין הוא אלא עצת היצר, גם כשלפעמים היא מתלבשת באצטלא של משי. כשאתה חושב, האם אני יכול לעמוד מול הרבי ולספר לו שעשיתי כך וכך, אתה מיד יודע אם זה מעשה נכון או לא.

וגם זה עדיין חלקי. איפה הברכות והישועות, המופתים והניסים שלמעלה מהטבע? הלוא כשיש לחסיד בעיה כלשהי, הוא מיד פונה אל הרבי ומבקש את ברכתו הקדושה. הרבי הוא הפורץ בעבורנו את מגבלות הטבע, ונותן לנו אפשרות לזכות בישועות על-טבעיות ולראות גילוי אלוקות במוחש.

ומה על ההדרכה האישית, התשובות והעצות שכל אחד ואחת מאיתנו זכו לקבל מהרבי? במובן זה הרבי הוא כמו אבא טוב וחכם, שאפשר לפנות אליו בכל בעיה ותמיד לקבל ממנו תשובה ועצה בהירה וקולעת.

ואם מתרוממים קצת מעל ההיבטים הפרטיים-אישיים, הרבי הוא מנהיג הדור. הוא המנהיג שלנו. הוא הנושא על כתפיו את הבעיות הגדולות והמרכזיות של העם היהודי. הוא המנווט את מפעל האדירים של חב"ד, שזכינו להימנות עליו, בבטחה ובמסירות.

ואולי הרבי הוא החיוך הנפלא, שממס את ליבך ומשכיח ממך בבת-אחת את כל הקשיים והבעיות. או אולי המראה הנשגב של עידוד מארש נפוליון בסוף תפילת נעילה ביום-הכיפורים, והשמחה הגודשת את הלב בהקפות שמחת-תורה.

ועדיין לא נגענו בהיבט של הרבי כמעיין התורה שממנו אנו שותים. אם יש לנו מה לומר בשולחן השבת או בבית-הכנסת, הרי זה מאוצר שיחותיו. אם אנחנו יכולים להבין פירוש רש"י על החומש או פרק בתניא, הרי זה הודות לביאוריו המופלאים.

ואולי הרבי הוא התקווה. הוא מקור האמונה והביטחון שבקרוב ממש, בימינו אלה, יסתיים המסע הארוך והמפותל של עם-ישראל, ויפציע האור הנשגב של הגאולה האמיתית והשלמה.

* * *

כל זה חולף בראשי במהירות, בשעה שמצלמת הטלוויזיה מטרטרת מולי. אני לא מסוגל להתמקד בנקודה כלשהי, לבודד היבט אחד ולשים עליו את האצבע. מה הפלא שלבסוף נפלטת מפי מילה אחת: "הכול".
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
מדהים
כ"ו טבת ה׳תשס״ו
תמצית האין סוף שבעולם הגשמי
2.
מרגש מאד
כ"ו טבת ה׳תשס״ו
אחת הכתבות הכי יפות שראיתי על הרבי.
לא בזבוז לשים כתבה כזאת בעתון מקומי של כפר חב"ד בלבד?
3.
כל הכבוד!
כ"ו טבת ה׳תשס״ו
כל הכבוד למערכת חדשות הכפר על העיתון המדהים, והכתבה המדהימה. ולתגובה 2!!! עיתון חדשות הכפר הוא לא בזבוז! הוא עיתון יפה. עם תוכן. ועם קצת עזרה כלכלית הוא יכול להפוך להיות העיתון המוביל ביותר.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.