מנדי ברגר | יום ל' אב ה׳תשפ״ה 24.08.2025

ההתחלה שלהם - האחריות שלכם! • טור להורים לקראת שנה"ל

ביום שני הקרוב יצעדו אלפי ילדים למוסדות החינוך הפותחים בשעה טובה את שנת הלימודים, חדשים כממשיכים – בתי ספר וישיבות • מחקרים מראים שבכל התחלה חדשה אנו מתמלאים בפרץ של אופטימיות המאפשרת לנו לחלום בגדול ולומר לעצמנו שהפעם זה יהיה שונה • ר' שמעון ריינהולד - ייעוץ חינוכי והכוונת הורים, בטור חשוב לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו
ההתחלה שלהם - האחריות שלכם! • טור להורים לקראת שנה

מערכות חינוך מטבען מזמנות הן לתלמידים והן להורים מגוון דילמות והתלבטויות במהלך השנה ולא תמיד אנו מצליחים לעשות את ההפרדה הנדרשת בין הצורך שלנו לוודא שהילד / הבחור מתפקד כראוי ומתפתח לבין הצורך של הילד לקחת אחריות על בחירותיו ולהתנהל באופן עצמאי (כן, זה נכון לכל גיל).

בשנים האחרונות כיועץ חינוכי אני נפגש עם המון המון הורים המגיעים אלי טרודים ולא רגועים וכשאני מנסה להבין ולדייק יחד עמם מה הקושי של בנם אני מזהה סוג של מצוקה רגשית של ההורים ביכולת להכיל את רגעי הקושי של בנם ואת הצורך תמיד לגונן ולעשות הכל כדי שהילד/הבחור לא יתמודד עם אתגר שעל פניו נראה קצת גדול ומורכב.

זה נכון להורים לעולים לכיתה א, זה נכון לילד שעובר כיתה ומחליף מחנך, זה נכון לילד שעולה לכיתה בוגרת, זה נכון לבחור שמתחיל ישיבה או ממשיך – זה בעצם נכון לכולם.

האתגרים במוסדות החינוך מגוונים ונוגעים בקשת רחבה של נושאים: פער לימודי, חוסר מוטיבציה בלמידה, קשיים חברתיים, התפרצויות רגשיות, חוסר התאמה והתנגשות בין כללי המוסד מבחינה רוחנית לאורח חייו של הילד או הבחור, תחושת חוסר שייכות, חוסר חיבור לצוות או לערכי המוסד, חוסר חיבור למחנך או למשפיע, קשיי קשב, אתגרים התנהגותיים....., הרשימה ארוכה מאוד וכל מרכיב כזה משבש את סדר היום התקין של הילד במוסד ומייצר התנגשות.  בשנה הזאת בהחלט ניתן להוסיף את השפעת המלחמה על החוסן הנפשי, את הויכוח הציבורי בארץ בנושא גיוס תלמידי הישיבות  כדבר העלול לערער את החיבור בין הבחור לישיבה, את החשיפה המוגברת לתכני אינטרנט שונים ומסוכנים (בעיקר לאחר חופשות) וכו'.

אז מה תפקידנו כהורים וכמחנכים: כל ילד או בחור הנמצא ברגע של מצוקה כלשהיא מחפש דבר ראשון קרקע בטוחה עליו הוא יכול ללכת, אנו ההורים חייבים להיות אותה קרקע יציבה. אם אנו לא נרגיש בטוחים הילד או הבחור יחפש קרקע יציבה אחרת והוא ימצא אותה ישר, וזה ממש לא יהיה המקום בו אנו רוצים שהוא ידרוך.

קרקע יציבה פירושו שאנו כהורים לא נבהלים משום התמודדות של הילדים, אנו לא מגיבים בצורה ספונטנית מהבטן, אנו מאפשרים לילד מרחב בחירה גם אם הבחירה כרגע תגרום לו לתוצאה "בעייתית" מבחינתנו – אנו נשדר לילד שלנו שאנו סומכים עליו מאמינים בו ונמצאים כאן עבורו לכל צורך שהוא ירצה.

זה דורש מאיתנו שינויי חשיבה, התגברות על פחדים, דיוק פנימי בתוכנו ועם עצמנו, נשימות עמוקות אבל זה נחוץ כדי שהילד והבחור יגדלו בריאים ויבחרו בסוף את הבחירות הנכונות.

וכמובן: השותף השלישי הוא מרכיב משמעותי בחינוך ילדנו, ממליץ לכם בסיום תפילת שחרית לקחת לכם עוד 3 דקות שקטות ומידי יום לקרוא את פרק התהילים של ילדכם ולבקש מהקב"ה כל אשר תרצו (מנסיון אישי – זה עובד)

והכי חשוב: לא להתבייש, ללכת להנחיות הורים מקצועיות, לשאול, להתייעץ גם על דברים הנראים לנו שוליים.  בסוף המטרה של כולנו היא אחת: ילדים בריאים נפשית ורוחנית!!

מאחל להורים, לצוותי החינוך וכמובן לכלל התלמידים שנת לימודים מוצלחת ופוריה, התפתחות וצמיחה אישית, חיבור אמיתי לרבי והמון המון נחת רוח יהודי / חסידי

שמעון ריינהולד

ייעוץ חינוכי והכוונת הורים

054-7294770 / sh.reinhold10@gmail.com

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.