מערכת COL | יום כ"ו טבת ה׳תשס״ו 26.01.2006

נחתם כינוס הכשרות האירופאי

בהצלחה רבה נחתם הכינוס האירופאי בענייני כשרות, בהשתתפות כל ארגוני הכשרות מאירופה ומרחבי העולם * אחד מהנאומים הוקדש לנושא הווויסקי * אחרי יומיים של חוויה לימודית, לא היו מילים בפי הרבנים להודות לראשי 'מרכז רבני אירופה'. אך, היתה להם בקשה אחת צנועה, משותפת לכולם: מתי תתקיים הוועידה הבאה? לסיפור המלא
נחתם כינוס הכשרות האירופאי
אף אחד מהנוכחים בכינוס הכשרות האירופאי הראשון, שהתקיים בבריסל, לא זכר ארוע כזה מעודו. ההרכב האנושי המיוחד של הכינוס – ראשי מערכות הכשרות הנחשבות מכל העולם – הנואמים הדגולים, והנושאים כבדי המשקל שעלו לדיון, הפכו את שני ימי הכינוס שארגן 'מרכז רבני אירופה', לוועידה יוקרתית ונדירה, שהדיה לא ישככו זמן רב. יומיים של דיונים מעמיקים, ובעיקר של מפגשים רב תכליתיים עם כל השמות הגדולים בתחום הכשרות. האנשים שעל פיהם יישק דבר במערכות הכשרות הגדולות ברחבי העולם, סיווגו את הכינוס כאחד המיוחדים והראשוניים בתחום.

הגיעו להתבשם

במלון הכינוסים המפואר "סוד" בבריסל, הורגשה השבוע תכונה גדולה. אחד לאחד הגיעו אליה האורחים רמי המעלה. ראשי ומנהלי מערכות הכשרות ברחבי העולם. מומחים, כימאים, מפקחים, וכל מי שהתחום אינו זר לו, ראו לעצמם חובה להשתתף בכינוס הייחודי הזה. לא היתה כמעט קהילה יהודית נחשבת, או מערכת כשרות שמכבדת את עצמה, שלא שיגרה את נציגיה לוועידה. כולם רצו להתבשם מן ההזדמנות הנדירה שנקרתה להם.

את פניהם קיבלו בכבוד רב פעילי מרכז רבני אירופה המסורים, בראשות המנכ"ל הרב משה גרליק. כל אורח הובל אחד כבוד לחדרו במלון, ומשם היישר אל אולם הדיונים המיוחד, שם החלו מיד בסדרת הדיונים המתוכננת. המעמד רב ההוד נפתח בברכתם הלבבית של הגאונים: רבי גרשון מענדל גרליק שליט"א אב"ד במילאנו, רבי דוד משה ליברמן שליט"א אב"ד קהילת שומרי הדת באנטוורפן, ורבה של קהילת מחזיקי הדת בבריסל, הרב מנחם חדד שליט"א.

לא פחות מששה מושבים, גדושים ועמוסים, התקיימו במהלך שני ימי האירוע. במהלך המושבים, שנוהלו בידי רבנים מרחבי אירופה, נשמעו נאומים מרתקים של ראשי המערכות. שלל של מונחים מקצועיים ומושגים הלכתיים התעופפו בחלל, ודיונים ערים התנהלו בין הפרקים. ההרצאות מלאות התוכן, והסימפוזיונים הארוכים שבאו בעקבותיהם היוו הזדמנות נאותה לרבנים, לשתף את הנוכחים בחוויות אישיות בשאלות הלכתיות, ובשורה של אירועים שלקוחים כולם מחיי הפרקטיקה והנסיון שמלווה את המשתתפים - בכירי מערכות הכשרות.

עשרות נאומים

הרצאות כשרותיות העניקו, בין השאר, הרבנים החשובים: הרב יוסף מרדכי זילבר ממערכת הכשרות של מחזיקי הדת בעלזא, שדיבר על חומרי תסיסה, הרב ירמי' מנחם כהן אב"ד פאריס - על חומרים מחמיצים בתעשיית החלב. הרב עקיבא אשר פדווא, נכדו של אב"ד לונדון זצ"ל ומפקח בכיר בבית הדין של לונדון, שהציג מחקר מעמיק וראשוני על כשרותה של הוויסקי, והפריך את החששות שעלו לאחרונה. הרב אליעזר ליבר שנייבלג אב"ד עדז'ווער, על מערכת הכשרות בעבר ובהווה. הרב בצלאל שוץ מנהל מחלקת הכשרות של אב"ד בני ברק הגרמי"ל לנדא, על הכשרת מפעלים. הרב יוסף דוד פרנקפורטר אב"ד עדת יראים בפאריס, על נהרא נהרא ופשטיה, הרב יצחק טעלער מרבני ארגון הכשרות האו. קיי. - על שמן וחומצת שמנים. הרב פנחס הכהן בינדר מומחה הכשרות של וועד הכשרות שעל ידי העדה החרדית, על תמצית גליצרין בתעשייה. הרב יהודה אשר שטיינר דיין של מנצסתר בית דין, על מערכת הפיקוח של המשגיחים, הרב שמואל שטרנפלד מהעדה החרדית - על החרקים והתולעים במזון, הרב אהרן נשר יו"ר מכון משכיל לדוד, על בעיות כשרות בדגים. הרב אליעזר וולף, דיין באמסטרדם על בעיית המיכשור החדש בתעשיית יין, והרב ישראל הולנדר, אחראי מערכת הכשרות של הOU באירופה.

זוהי רק רשימה חלקית של הרבנים שנשאו נאומים בנושאי עשרות שנמצאים על שולחנם של ראשי מערכות הכשרות. אך, במקביל להרצאות המקצועיות התקיימו עוד עשרות נאומים וברכות של רבנים מכל קהילות אירופה. שורה ארוכה של נאומים וברכות נישאו בידי רבני ונציגי הקהילות השונות, ובהם הובעו דברי ברכה לראשי ארגון מרכז רבני אירופה על היוזמה הברוכה, ולמשתתפים החשובים שהשכילו לשבת יחדיו וללבן את הנושאים הבוערים בתחום כה חשוב, שהוא אחד מיסודות היהדות.

בבוקרו של יום שני, ביקרו האורחים בבניני הארגונים היהודים בבריסל, שם התפללו ברוב עם תפילת שחרית נלהבת, וסעדו לארוחת בוקר משותפת.

מתי תתקיים הוועידה הבאה?

בין הפרקים, בהפסקות ובארוחות השונות, היה זה מחזה מרנין לראות את עשרות הרבנים, מנהלים ביניהם דיונים עירניים, מחליפים חוויות ורשמים, וחולקים ביחד את נסיונם העשיר. כל המחיצות שקיימות כביכול בין מערכות הכשרות השונות נפלו באחת, כאשר המומחים, שגם כך מקיימים ביניהם קשר מקצועי שוטף, ישבו ביחד וליבנו סוגיות כשרותיות כבדות משקל. סוף סוף, לא כל יום מתכנס הרכב כה בכיר תחת קורת גג אחד, כדי לדון במשותף בבעיות השעה. אכן, לא היתה זאת משימה קלה, לאסוף את כל האישים הללו תחת קורת גג אחד, שכן רובם ככולם מפוזרים בימים כתיקונם, על פני רחבי תבל, במשימתם הקשה והמסובכת: לבצר את חומת הכשרות.

בצדדי האולמות, ובקרנות המלון, עמדו עשרות פעילי מרכז רבני אירופה, הגוף שעמל בחדשים האחרונים על ארגון האירוע, מוכנים ומזומנים לבצע את משימתם על צד היותר טוב. כל אורח קיבל הדרכה והכוונה בכל נושא, לצד שירות אישי חם ולבבי, כראוי למעמדם הרם. אולמות מוחדים הוכנו להרצאות ולמצגות ולחדרי אוכל, ומטבח מיוחד הוכשר לקייטרינג המשובח של "הופיס" שניהל את שירותי הקייטרינג בימי הכינוס. על כל הפעילות הארגונית ניצח במיומנות רבה ר' יוסף קורניק, הממונה על פרויקטים מיוחדים במרכז רבני אירופה ור' יוסף הופמן שריכז את הכינוס.

אחרי יומיים של התעלות, ושל הנאה צרופה, התפזרו הנוכחים, איש איש לביתו, רב ורב לקהילתו. סביר להניח שחלק גדול מהם לא שב לביתו אלא המשיך בשגרת חייו, במסעות נרחבים למדינות רחוקות ונידחות כדי לעמוד מקרוב על תהליכי הייצור, ואולי ליישם הלכה למעשה את החידושים הרבים ששמעו בוועידה הנוכחית.

אחרי יומיים של חוויה לימודית עזה, ושל אגירת אוצרות פז של ידע, לא היו מילים בפי הרבנים להודות לראשי מרכז רבני אירופה. אך, היתה להם בקשה אחת צנועה, משותפת לכולם: מתי תתקיים הוועידה הבאה?
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
כשרות מרכז רבני אירופה
כ"ו טבת ה׳תשס״ו
מצפים ומחכים לכינוסים הבאים בשילוב של כל הכוחות של הרבנים המשתתפים למערכת כשרות חזקה ומאוחדת לרבני אירופה ושתכלול גם את מערכות הכשרות של הרבנים החרדים הספרדים לביצור וחיזוק הכשרות בעולם כולו.
2.
מתי יפרסמו את הדיונים
כ"ו טבת ה׳תשס״ו
מתי יפרסמו את הדיונים והדברים החשובים שנדונו בימי הכינוס החשוב???
3.
משה גרליק
כ"ו טבת ה׳תשס״ו
איפה אתה לא רואים אותך
4.
tmounot picture
כ"ו טבת ה׳תשס״ו
im efshar yoter tmounot if its posible more picture think you
5.
איחוד הכשרויות
י"א שבט ה׳תשס״ו
אני חושב שצריך לפני הדיונים החשובים כמובן לאחד את הכשרויות עד כמה שניתן ולנסות להכים איזה שהו אירגון בן לאומי בנושא ומקושר בן כולם ארבה אירגונים עשו זאת ויצליחו ודבר חשוב לא פחות למען זיכוי הרבים לפעמים בעל עסק לא מקבל כשרות מימקום מסוים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.