קיה קרניבל: מה סוד ההצלחה של המיניוואן המשפחתית?

מלבד מיצובישי אאוטלנדר שאינו אלא גי'פון, כל יתר המיניוואנים הקלאסיים האחרים גוועו אי שם באמצע הדרך, מותירים את השטח לשטף הג'יפונים הצפופים שזרמו לכאן בעשור האחרון או לצונאמי הסיניות החשמליות שנפל עלינו בשלש השנים האחרונות.
היחיד שהצליח לשרוד בשוק מאז ועד עתה הוא קיה קרניבל. הוא גדול, מרווח, מגיע עם תא מטען גדול והוא שימושי ומנצח בכל פרמטר.
אבל לא רק העובדה שהוא זקן השבט עומדת לצידו אלא גם זאת שהוא מצליח בכל פעם להמציא את עצמו מחדש. הדגמים שליוו אותנו בהצלחה רבה בעשור האחרון – ושבגלל היותם כה מוצלחים נבחרו להיות רכביהם של ראשי ערים או של שרים המחזיקים במשפחות ברוכות ילדים – תמיד שמרו על עיצוב מרשים ובלטו מעל כל השאר.
קיה קרניבל החדש ממשיך לעשות זאת ובענק. כפי שכתבתי כאן בעבר, קשה בימינו להרשים עם עיצובי רכבים, אבל בקיה הצליחו ליצר משהו שממשיך גם ב-2025 לצוף מעל כל השאר ולהביא מכונית שתרשים אותנו ותמשוך את תשומת ליבנו.
מדובר ברכב מרשים מאוד. הוא גדול מימדים, אבל זה בא לידי ביטוי גם בשלל נושאים נוספים. קחו למשל את הגריל הענק-הענק, הגלגלים עם החישוקים המדהימים, הפנסים האחוריים המרהיבים, וגם אפילו – ואת זה לא ראיתי אף פעם – בפסי כרום המרוחים על החלק החיצוני האחורי בדפנות הרכב ובחלקו האחורי. בשורה התחתונה, קיבלנו פה רכב עם עיצוב תכשיט ועשירי, אך גם רחוק מקיצ'י.
בניגוד ליריבה העיקרית שלו, טויוטה סיאנה שמיובאת כאן רק ביבוא מקביל, הוא ל6א מצטנע. כך, בעוד בטויוטה בחרו להקטין את המידות והמראה החיצוני; בקיה בחרו להבליט אותם. ללכת על כל הקופה. ליחצן את הנוכחות. להראות שהם גדולים.
הוא עוצמתי אך גם עתידני ומודרני ומרהיב.
כניסה פנימה מגלה חלל שחור אבל מאוד עכשווי, עם חיפוי דלתות פנימי בצבע אפור-ברונזה, וכך גם משענת היד. בתא הנהג הוא מגיע עם צג עליון הפרוס לכל רוחבו. מתחתיו יש עוד צג קטן יותר, תפעולי. הקרניבל מציע חימום מושבים ואפשרות להזזתם בצורה חשמלית, הגה מתחמם, בורר מצבי נהיגה, מערכת 'אוטו הולד', בלם יד אלקטרוני, מקום מיוחד לפתחי האוורור, שליטה והזזה קלה של המושבים מאחור, גג נפתח, דלת תא מטען חשמלית שנפתחת לגמרי על ידי לחיצה על שלט, 7 שקעי הטענה לטובת כל הנוסעים בענק הזה, מערכת מיזוג מפוצלת עם פתחים לכל השורות, איתות 'שטח מת' במראות הצד ושפע בלתי נדלה של תאי אחסון גדולים ושמישים מאוד. יש פה משהו נוסף שאהבתי והוא היכולת להסיט או להזיז את הכסא שליד מושב הנהג באמצעות לחצנים על משענת הראש, בצד הקרוב לנהג. אגב, השלט שלו הוא המאובזר ביותר שנתקלתי בו בימיי חיי. הוא מופיע עם 7 לחצנים ונועד לעשות לכם חיים קלים בכל פרמטר.
מבחינת מערכות בטיחות כמובן שהוא עמוס גם בכך לעייפה. הקרניבל מצויד בכל המערכות ובכללן מערכות התראה מכל סוג ולכל צרה שלא תבוא, בקרת שיוט אקטיבית, בקרת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
המנוע שלו, מיותר לציין, אדיר וזה הופך את הנסיעה לכיפית עוד יותר. מנוע הבנזין האטמוספירי בנפח 3.5 ליטר מגיע עם 291 כוחות סוס, ומציע מומנט מרבי של 36 קג"מ המושגים ב-5,000 סל"ד. למרות שמדובר ברכב גדול וכבד, הוא מגיע מ-0 ל-100 בתוך 8.6 שניות וזה נתון שמבטא את הכוחות שניחן בהם. הקרניבל מהנה בנסיעה ונותן אפשרות לצאת לעקיפה קלילה מבלי להתאמץ, תוך שהוא מבטיח יציבות כביש, אחיזה טובה ותחושת ביטחון לנהג.
כאפיזודה אישית שתעיד על חוויית הנסיעה ועד כמה "הרגשתי אמריקה" אוכל לספר שבעודי נוסע בו שמעתי מוזיקה חב"דית של שמחת בית השואבה בחצרת קודשנו. בעודי שומע את המוזיקה ולוחץ בהנאה על דוושת הגז כדי לצאת מרמזור שהפך לירוק, הרגשתי לרגע, אבל באמת, שאני בכבישי קראון הייטס.
כיוון שמדובר במכונית שאינה חשמלית או היברידית, ידענו מראש שנתון הדלק כאן לא מזהיר, וסיימנו נסיעה משולבת בצריכת דלק ממוצעת של ליטר דלק לכל 8.4 קילומטר. ת'כלס, בהתחשב במה שהוא מציע – אורך של יותר מחמשה מטרים ורוחב של כמעט שניים - זה לא הרבה. הייתי מעז לומר אפילו שזה נתון יפה.
הנתון האחרון שלנו, והוא חשוב מאוד היה תא המטען שבו ניתן העמיס 627 ליטרים. בניגוד לכל הג'יפונים שמציעים תא מטען עם גג 200 ליטרים שבו ת'כלס אתם לא יכולים לסחוב כלום ושוב דבר, הקרניבל מציע תא מטען פשוט נהדר שאין די מילים כדי לבטא אותו. בפעם הבאה שאתם שומעים את המילה 'בלתי נדלה' תחשבו על תא המטען הזה. הוא הרגיש לי ממש כמו משאית. להעמיס ולהעמיס ולהעמיס.
