









אם תאמר "מי אני?!", יאמר לך בוראך: אני מכיר אותך, אתה יכול!

היה פעם רב בעל מעמד ביהדות אמריקה שהיה אצל הרבי והרבי ביקש ממנו שיביע את דעתו התורנית בקשר לנושא חשוב שהיה אז על הפרק. הרב שלא רצה להתבטא בנושא, התחמק תוך ציטוט מאמר הגמרא במסכת מגילה ׳אמרי במערבא: מלה בסלע משתוקא בתרין׳, כלומר, בארץ ישראל היו אומרים: אם על מלה שנאמרת משלמים מטבע אחד של סלע, הרי שעל שתיקה משלמים שתי מטבעות. או כמו שרש״י מבאר על המקום: אם תרצה לקנות הדבור בסלע תקנה השתיקה בשתים.
הרבי לא ויתר והשיב לו מיני וביה, אכן על שתיקה מקבלים שתים, וזה אומר שגם אם תשתוק שעה שלמה תקבל שתי מטבעות בלבד. לעומת זאת, על דיבור של מילה אכן מקבלים רק מטבע אחד, אבל אם תדבר הרבה מילים, הרי שעל כל מילה תקבל מטבע ואחרי שעה יהיו בידיך הרבה סלעים.
*
בשבת פרשת פנחס קוראים את ההפטרה הראשונה של ׳בין המצרים׳, והשבוע יקראו מספר ירמיה את סיפורו של ירמיהו הנביא, נביא החורבן, שנשלח להזהיר את ישראל ולנסות להשיבם מדרכם הרעה.
בכנות ובשפה עשירה וציורית השמורה לסיפורי התנ״ך, מתאר ירמיהו איך הודיע לו הקב״ה שהוא נביא: ״ויהי דבר ה׳ אלי לאמר: בטרם אצרך בבטן ידעתיך, ובטרם תצא מרחם הקדשתיך, נביא לגויים נתתיך״. במילים פשוטות: אני מכיר אותך לפני שנוצרת, כבר אז ידעתי וקבעתי שתהיה נביא לעמים.
אבל ירמיהו, כמו משה בשעתו, ניסה לסרב וטען: ״ואומר אהה, ה׳ אלוקים, הנה לא ידעתי דַּבֵּר, כי נער אנוכי״.
וה׳ עונה לו, כך ממשיך ירמיהו ומתאר בפסוק ח: ״אל תירא.. כי אתך אני!״.
מכאן ואליך מתחילה השליחות של ירמיהו הנביא, ארבעים ואחת שנים לפני החורבן.
הסיפור והתיאור הנפלא הזה של ירמיהו הנביא אינם רק פיסת היסטוריה מרתקת. הרבי הרי דאג שלכל דבר יהיה חיבור אקטואלי, והוא לקח את הפסוקים הנ״ל והצמיד אותם לכל אחד ואחת מאתנו.
הקב״ה בעצם מודיע ואומר לכל אחד: יש לך שליחות לבצע, השתמש בכוחות שיש לך ועשה טוב לסביבה שלך. ואם תאמר ״אני? מי אני?!״, יאמר לך בוראך: ״בטרם אצרך בבטן ידעתיך, ובטרם תצא מרחם הקדשתיך״ - אני יודע מי אתה! אני מכיר אותך לפני שנוצרת! אתה יכול!
אולי תנסה לסרב ותגיד: ״אבל ׳נער אנוכי׳, איך אני יכול להתמודד עם העולם שסביבי?״, יאמר לך אביך שבשמים: ״אל תירא.. כי אתך אני״.
שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי
