מערכת COL | יום כ"ב טבת ה׳תשס״ו 22.01.2006

הבשורה: 30 סניפי 'שפרה ופועה' יוקמו בישראל

תנופה חשובה צפוייה בשנה הקרובה למוסד "שפרה ופועה" לעזרת נשים יולדות. בערב השנתי בכפר-חב"ד שציין 30 שנה להתייסדות על-ידי הרבי (בעיצומו של יום כיפור), הוכרז על התפתחות מרשימה (30 סניפים חדשים, ועוד אחד בצרפת), חיזוק הפעילות הקיימת (יום עיון מקצועי). זאת לצד ערב מהנה וחווייתי עם שיר שהולחן במיוחד ('ללא מילים'), ילד פלא (מיכאל ריבקין) ומונולוג של יולדות * כתבה נרחבת ושתי הקלטות אודיו ב'כתבה המלאה'
הבשורה: 30 סניפי 'שפרה ופועה' יוקמו בישראל
הרב אשכנזי נואם בפני משתתפות האירוע החגיגי בכפר-חב"ד, אמש

בי' תשרי תשל"ז, בעיצומו של יום הכיפורים, הרבי החליט על הקמת 'שפרה ופועה' – מוסד מתנדבות לעזרת יולדות ומשפחותיהן. "יקום בכפר ויתפשט לכל העולם", הרבי התבטא אז ודבריו הקדושים קיבלו אמש (מוצ"ש) חיזוק משמעותי בערב חגיגי לציון 30 שנות פעילות שנערך בכפר-חב"ד.

אנו מתכוונות להקים בשנה הזאת 30 סניפים חדשים של 'שפרה ופועה' ברחבי הארץ, הכריזה מנהלת הארגון נשי ובנות חב"ד בארץ-הקודש, הגב' שרה זילברשטרום.

שלושים שנה עברו מאז. אלפי יולדות, משפחות ותינוקות נעזרו ללא-לאות. אמש, במוצאי-שבת, מאות הגיעו להכיר תודה, להודות, לחזק ולתמוך.

"החיים היו נראים אחרים ללא 'שפרה ופועה'. בעצם, אני לא מתארת מציאות ללא נוכחותן", אחת המשתתפות אמרה לרעותה.

מתנדבות המוסד מושיטות יד ליולדת ולמשפחתה עוד טרם חזרה היולדת לביתה. האב המאושר אינו מש ממיטת רעייתו שזה עתה ילדה והילדים הקטנים שחוזרים מהגן ומבית הספר – מתרוצצים בבית עייפים ורעבים. מתנדבות המוסד שומרות על הילדים, דואגות לאוכל חם ולמוצרים בסיסיים לתינוק – והכל ללא תמורה.

לפי הנתונים שנמסרו ל-COL, בשנה האחרונה עצמה נעזרו קרוב ל-250 יולדות. חשבון של השנים האחרונות, מגיע ליותר משמונה אלף יולדות כן ירבו.


פעילות 'שפרה ופועה' במצרים

הערב שתואר על-ידי משתתפות כ"מרגש וחווייתי" התקיים באוהל הגדול בחצר בית-הכנסת "בית מנחם", עם תוכנית מרתקת.

המנחה הייתה הגב' חופית הלוי, תושבת הכפר שאף נעזרה בעת לידה. אחרי שהיא התאוששה מהלידה, היא אמרה לפעילות 'שפרה ופועה' שהיא מוכנה לעזור בכל. כשהן ניגשו לארגן את הערב, הן ידעו שאפשר לסמוך עליה. בקטעי מעבר מעניינים, היא הוסיפה חן ורגש לערב.

החלק האמנותי-מוסיקלי הראשון היה של מיכאל ריבקין, ילד פלא בן 11 מהכפר. ילד נחמד עם קול יוצא דופן, הוא מנגן את השיר "כי לך טוב להודות, ולשמך נאה לזמר". התיבות שמהללות את הקב"ה יפות בפני עצמן, אולם נבחרו לאירוע לאור האות ל' המופיעה רבות, לציון 30 שנה לייסוד המוסד.

הנאום הראשון נישא על-ידי המרא דאתרא, הרב מרדכי-שמואל אשכנזי. בפתח דבריו, הרב מספר שהוא על הקשר האישי שלו לאירוע. "אותי אישית זה מרגש מאוד, מכיוון שזכיתי להיות שותף ללידה של הארגון לפני 30 שנה", הוא אומר. "ב"ה שהגענו עד הלום, שהמוסד התפתח לא רק בכמות אלא גם באיכות. מוסיף והולך הן בעזרה ליולדות, והן בעידוד וסיוע".

האירוע מתקיים בסמיכות לפרשת שמות, בה נכתב על שתי המיילדות העבריות – שפרה ופועה. השתיים עבדו בצל הגזירה האיומה של המלך פרעה נגד הריבוי של עם ישראל. הרב מספר על הקשיים של אז, ואיך השתיים שכנעו את הנשים להמשיך ללדת, והפעילו מערך של מתנדבות, כמו היום.

"ברגע שהאישה יודעת שיש לה יד מסייעת, עזרה, בגשמיות ורוחניות, בלידה, ואחר-כך כשמביאים הילד הביתה בגידולו, זה מביא אותה לשמוח שה' בירך אותה בעוד ילד ועוד ילד, עוד נר ועוד נר. ועל-ידי זה ייבנו בתים של בניין עדי עד", הרב מסביר לקהל המשתתפות.


הקמת המשחקייה לטיפוחים

המוסד הקים השנה משחקיית 'טיפוחים' באולם מתנ"ס יצירה בכפר-חב"ד. המקום מקווה מרכז לפעילות חווייתית פרטנית לקידום הילדים, "להם מגיע הטוב ביותר".

אחד החדרים במשחקייה הוקדש על-שמה של המחנכת המנוחה, הגב' דבוניא סלומון ע"ה. "היא הייתה גננת מיוחדת. היא כל-כך התמסרה והקריבה עבור הילדים, ופעלה גם עם הורים ומשפחות", העידה עליה עמיתתה למקצועה – הגב' שרה תאומים, המפקחת הארצית של גני הילדים בממ"ד של משרד החינוך.

זה חודש שני שהמשחקייה פועלת בהצלחה, בתיאום עם וועד כפר-חב"ד והגב' יהודית פייגין.

"ההקדשה לגב' סלומון ממש מתאימה וראוייה", בארגון אומרים. "אנו עכשיו מחפשות תורם למשחקייה כי אנו מעסיקות אנשי מקצוע בתחומים של מלאכת-יד, וקריאת סיפורים".

בערב מוקרן סרט תדמית מרשים עם צילומי וידיאו מהמשחקים והפעילות במשחקייה. הילדים נהנים וההורים מאושרים. "זה לא גן ילדים, אלא מקום להתפתחות הילד והקשר עם אמו", נאמר.

המוסד גם מארגן סדנאות לנשים על התקופה שאחר הלידה, חינוך ובריאות. ההתכנסויות מסובסדות על-ידי גופי רווחה מקומיים ו'קופת חולים מאוחדת' שהסכימה לעזור בתמיכה כספית.


בקרוב: סניף חדש בצרפת

בארגון מספרים כי הן מעניקות "המון ייעוץ ותמיכה" לארגונים וותיקים וחדשים הפועלים בתחום, כמו של החסידויות ויז'ניץ וגור.

"לפני תקופה קיבלתי טלפון מהגב' חני ליפסקר מברינווא (צרפת), המבקשת עזרה בהקמת סניף מקומי", אומרת אחת המארגנות. אחת ההחלטות של המוסד לשנה הקרובה היא לערוך ימי עיון בנושא, להענקת ידע מקצועי לפעילות ולעודד נשים לתרום מזמנן למטרה הנעלה של הקמת משפחות יהודיות.

המתנדבות כבר צברו ניסיון רב. "בהתחלה היינו מעבירות סיר עם אוכל מוכן, הלוך וחזור. מבית המבשלת לבית היולדת", אחת מהן מספרת בנוסטלגיה. "היום אנו נותנים עזרה מתמשכת ליולדות שלא 'חוזרות לעצמן'. אנו לא עוזבים משפחה חלילה. דואגים לאמא היולדת, הוולד החדש, ולשאר בני המשפחה הנותרים בבית לא סיוע בסיסי, במקרים מסויימים".

בשנה הקרובה הן ינסו גם לחזק את האופרציות בסניפים והתפתחותן לתועלת קהילות חב"ד הגדלות בישראל. לשם כך, בערב נערכה התרמה בסכום ההתחלתי של 540 שקל (אם אפשרות לפריסה בתשלומים). התורמות קיבלו ציור שובה-לב של נשיאי חב"ד צועדים יחדיו ברחוב אירופאי, כשהרבנית חיה-מושקא שניאורסון ע"ה מביטה מהחלון.

בראש המוסד, שבסיסו בכפר-חב"ד, עומדות הנשים: שושנה רוטנברג שושנה ריבקין רבקה טננבוים ומרים חדד.

"אנו מקוות שהערב המוצלח והמהנה יעזור. קיימנו אותו כדי לציין את התייסדות המוסד על-ידי הרבי, וגם כדי לבקש להמשיך להרים תרומות", אחת מהן מסרה. "אנו פונות לכל אחת שהשתתפה, ולאלה שלא יכלו להשתתף, להעביר את התרומות לאחת הפעילות או לת"ד 66 כפר-חב"ד".


השיר המיוחד "ללא מילים"

לגב' אורנית פרץ היו רק מילים טובות וחמות על פעילות הארגון. המנהלת החדשה של מחלקת הרווחה במועצה האזורית עמק-לוד הגיעה כדי לעודד תמיכה במוסד ולספר על היכרותה עם המעשים הנצרכים עבור נשים ופעוטות. הגב' ורד עבדה במסירות עם תושבי הכפר במסגרת העבודה הסוציאלית. "היא עוזרת לנו רבות, ואנו מודות לה על הכל", אומרים במוסד.

נאום מרכזי נישא על-ידי הגב' בקי רוטשטיין, מרצה לענייני רפואה. הקהל היה מרותק כשהיא דיברה על חשיבה חיובית. חצי הכוס הריקה תמיד תהיה למעלה. מה שיש בפנים נמצא למטה בכוס, וצריך דווקא להתמקד בו.

בחלק מוסיקלי נוסף הגב' יפוש ברכהן שרה שיר מיוחד שהיא הלחינה לרגל האירוע, בשם "בלי מילים". הטקסט שנכתב על-ידי הגב' מאירה נחימובסקי, מדבר על הבכי של התינוקות, ועל הנשים מרים יוכבד במצרים. שיר נוסף הושר על-ידי שרה'לה נוי.

קטע קומי בשם "מונולוג של יולדת", הוצגה על-ידי הבמאית אילנה נוי, והנשים דבורי קוק, רחל פרידמן ורותי הולנדר. אחת מהן סיפרה כי לפני חמש שנים, היא השתתפה במופע בערב השנתי. "רק עכשיו, אחרי שהתחתנתי וקיבלתי את עזרתן, אני מבינה עד כמה העזרה שלהן חשובה והחלטתי להמשיך לתרום מכישרונותי לטובתן, שזה טובתינו".


* * *

להאזנה לנאומו של הרב אשכנזי - לחצו כאן
להאזנה לשירו של אריאל ריבקין - לחצו כאן
הקלטות נוספות וקטעי וידיאו יפורסמו במדור חדש המיועד עבור נשים בלבד

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
צילום
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
באלוש רוזנבאום.
נא לתקן
2.
מציגות..
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
זאת רותי רבינוביץ כעת..לשעבר הולנדר נא לתקן.
3.
דבורי קוק!!!!!!!!!!!
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
אם את הצגת אז בטוח היה מהמם!!
תמשיכי להציג כמו שרק את יודעת !
מחזיקים לך אצבעות...

המחכות בציפיה להצגותיך...
4.
יישר כח!!!
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
בלוש אחלה של תמונות,
והלוואי שמלכת הצלמות
תמשיך לככב!!!!
5.
ל4---
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
היא תמשיך ובגדול!!!!!!!!
6.
חופית התותחית!
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
אין עלייך! עלי והצליחי!
אחייך הגאים!
7.
כל התמונות הם של הצלם
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
אני חושב שהתמונות הם של הצלם מאיר דהן . ורק 3 תמונות של בלוש ..

מאיר דהן יישר כח .
8.
ב"ה
כ"ג טבת ה׳תשס״ו
בנים! זה לא בשבילכם...
(:
9.
חופית מס 1
כ"ד טבת ה׳תשס״ו
חופית כל הכבוד יישר כוח המשיכי בעשייה הרב תחומית אוהבים אותך משפחת גת צפריה
10.
תקון טעות
כ"ו ניסן ה׳תשס״ו
דרך אגב לילד קוראים מיכאל ריבקין ולא אריאל
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.