מערכת COL | יום י"ט טבת ה׳תשס״ו 19.01.2006

אברהם השני

מיוחד: בימים אלו, מציין השליח הרב אברהם כהן, מנהל בית-חב"ד וותיק הנקרא "בית-משיח" בבאר-שבע, שלושים שנות פעילות. בראיון שהעניק ל-COL הוא מספר על הקשיים הראשוניים, מכתבי העידוד שקיבל מהרבי, סיפורי-המופת ששמע ממקורבים, על הפעילות הברוכה וגם: שני סיפורי שליחות מרתקיםלראיון המלא
אברהם השני
מאת חיים ברון, COL

לא היה קל לקיים ראיון עם הרב אברהם כהן. "אני לא מחפש פרסום", הוא טען בלהט כל אימת שביקשתי ממנו לספר לגולשי COL את סיפור שליחותו המעניין. אבל לאחר מספר שכנועים, נאות הרב כהן לשוחח איתנו. הרב כהן, יהודי נינוח וחייכן. הוא מדבר בבהירות. בכלים אלו, הוא גם מצליח לכבוש את מאות המקרובים של בית-חב"ד בבאר-שבע.  

בימים אלה, מציין הרב כהן מנהל בית-חב"ד – בית-משיח בבאר-שבע שלושים שנות פעילות. "כשאני מסתכל לאחור", אומר הרב כהן בשיחה מיוחדת ל-COL, "אני לא מאמין איך היינו שורדים ללא כוחו של המשלח".

ואכן, במהלך הראיון, מסתבר שהקשיים שצצו לאורך השנים, לא היו קלים. "הרבי הדריך אותנו שלב-אחר-שלב ולמעשה כיוון אותנו בנושאים שונים".

הרב כהן יצא לשליחות בחודש טבת תשל"ו והיה השליח מספר שש-עשרה בארץ-הקודש. הרב משה סלונים שהכיר את כישרונותיהם של הזוג הצעיר, הציע להם לעבוד עם עולי רוסיה בבאר-שבע. "באותה תקופה", מספר הרב כהן, "הנושא של יהדות רוסיה היה מאוד חם והיענות ליהדות מצדם, הייתה מאוד חזקה". מפעילות עם עולי-רוסיה, עבר הרב כהן לפעילות עם שאר הסקטורים, כשאת מטה הפעילות הוא מנהל מביתו. בית-חב"ד.

"האמת", הוא מספר, "לא עיכלתי עדיין שאני משמש כשליח. כל פעם שמצאתי את עצמי עומד לדבר בפני קהל, המילים היו בורחות לי. היה לי מן פחד קהל. בכלל, באותה תקופה כל הנושא של שליחות לא היה כל-כך נפוץ והדבר לא היה פשוט".

כעבור שנה של פעילות, פתח הרב כהן בית-חב"ד קטן, שם ריכז את כל פעילותו.

עבודה של הרבי...

בחודשים הראשונים לשליחותו של הרב כהן, הוא פגש המון אנשים שסיפרו לו על היתקלויות שלהם בחסידי חב"ד בעולם: מעולי מרוקו, רוסיה ותימן. "לכולם היו מילים חמות וטובות על השלוחים", מספר הרב כהן. "לאחר מספר פעמים התחלתי להבחין שמפגש של שליח עם כל אדם, נחרת ונשאר בתודעה של אותו אחד".

כך למשל, סיפר לרב כהן עולה מצרפת את הסיפור הבא: "אשתי הייתה חולה במשך תקופה ארוכה והלכנו מרופא לרופא מבלי שקיבלנו שום פיתרון שריפא את אשתי. תודות לחבר, פניתי לרב גורביץ מצרפת וסיפרתי לו על הבעיה המעיקה עלי והוא, כחסיד, ייעץ לי לפנות לרבי.

תשובתו של הרבי הייתה שלא לחשוש. אני קיבלתי עידוד רב מתשובה זו. ואכן כעבור תקופה קלה, אשתי יצאה מאותה מחלה. אבל עדיין היה ספק בליבי שאשתי לא תזכה להוליד ילדים. אבל גם חשש זה התבדה וכל ילדי שייכים לרבי".

עוד סיפור: "פעם נכנסתי לאחת החנויות ואני דיברתי עם בעל-הבית על הרבי והוא הגיב: 'אתה תספר לי מי זה הרבי מליובאוויטש? בזכותו אני היום הולך'... ומיד סיפר לי את הסיפור המלא: באחד המלחמות, הוא נפצע קשה. בבית-הרפואה, הרופאים היו מודאגים נורא מהמצב והעריכו שהם לא יודעים מה יהיה בנוגע להשתקמותו.

הבעיה העיקרית של ההשתקמות, אמרו הרופאים, זה הרגליים. הוא כתב לרבי והתשובה שהתקבלה הייתה מאוד חיובית. "אני כיום מנהל מפעל בהצלחה", הוא אמר לנו בגאווה.

הרבי מחזק

הפעילות של משפחת כהן, הייתה מסביב לשעון: בנוסף לפעילות השוטפת: שיעורים, הרצאות, סדנאות, החלו לקיים פעילות עם נשים, ילדים, בני-נוער. כעבור מספר שנים, אשתו לא יכלה לעמוד בנטל והם לא ידעו מה לעשות. גם ריחוק המקום מהמרכז, הקשה מאוד. הצעד הבא, כמובן, הוא כתיבת מכתב לרבי.

"התייעצנו עם הרבי בעניין והוא כתב לנו להמשיך בשליחות. התשובה הזאת הייתה מאוד משמעותית עבורנו", אומר הרב כהן.

"להתפלל בנוסח חב"ד"

באמצע שנות הממי"ם, החליט הרב כהן לפתוח בית-כנסת חב"ד במקום. הבעיה הייתה סבוכה: מכיוון שהוא היה חסיד חב"ד היחיד באזור, הוא לא ידע לאיזה נוסח להתאים את התפילות. במכתב שכתב לרבי, פירט את הבעיה עם כל המשמעויות וגם ציין שהחל להתעסק עם רבנות. הרבי ענה: בנוגע לנוסח  - להתפלל בנוסח חב"ד ובנוגע לרבנות - ימשיך בכל הפעולות (התפקידים שכותבם).

הסיפור מאחורי "בית-משיח"

לפעילות חב"ד של הרב כהן, קוראים בית-משיח. סיפור מעניין עומד מאחורי השם הזה. הרב כהן: "זה היה בכינוס-השלוחים תשנ"ג. בעקבות מצבו הקשה של הרבי, המורל היה מאוד נמוך. זה הורגש באוויר. אני ישבתי ב-770 כשלפתע נכנס הרב מוטי ענתי. השמחה הפשוטה שלו כבשה כל אדם שנתקל בו.

"כשראיתי אותו, התחלתי לדבר איתו על ענייני משיח - שהיו בשיא הכותרות באותם ימים. כחלק מההחלטות שקיבלתי על עצמי בשיחתנו, החלטתי לשנות את השם 'בית-חב"ד' ל'בית-משיח'.

כשהגעתי לארץ-הקודש, התייעצתי בעניין הזה את צעירי-חב"ד והם אמרו לי שרק בהסמכת הרבי ניתן הדבר לשינוי. העברתי את הקשתי למזכירות וכעבור שבועיים, קיבלתי טלפון מהרב לייב גרונר שאמר לי שהרבי נתן אישור מלא לעניין".

שלושים שנה לפעילות שלך. איך ההרגשה?

"כחסידים, אנחנו לא מסתפקים. כיום, אנחנו ממשיכים וחושבים כיצד ניתן להמשיך לקדם את הפצת המעיינות וכמובן גם את הנושא של משיח וגאולה". כחלק מפעילות זאת, מידי שבוע מתקיים שיעור של הרב מענדל ווכטר ושל הרב יאיר כלב.

***

שני סיפורי שליחות

לפני שנתיים ימים, נפטר אביו של הרב אברהם כהן שהיה מרבה באמירת תהילים ומשניות לעילוי-נשמת מאות אנשים. "הוא היה חי את זה", מספר בנו הרב כהן. לאחר שנפטר, רציתי לקחת משהו מהנהגותיו ולהמשיכם.

"כעבור מספר ימים, דופקת על דלת ביתי אישה תושבת המקום שביקשה ממני לעזור לה לכתוב לרבי מכתב. ראשית, אמרתי לה כיצד מתכוננים לפני כתיבת מכתב ולאחר שעשתה את כל ההכנות הדרושות, פתחה בספר 'אגרות-הקודש'. אני הסברתי לה את משמעות התשובה והיא הייתה מסופקת. כשהבטתי על העמוד השני של הדף, הייתי בהלם מוחלט.

"הרבי כתב שם (תוכן): שמעתי שעומד לפתוח דברים שקשורים לאמירת תהילים ולאמירת משניות ומותר לציין את הגדול של דבר זה אך מאחר ששייך לצעירי-אגודת-חב"ד יש חשש שיפחת בעניין העיקרי שלח הפצת המעיינות ונראה לבטח שיעסוק בנושא של הפצת המעיינות".

***

"באחת מהשנים הראשונות", מספר הרב כהן, "החלטנו לארגן כינוס גדול. לא היה הרבה ימים, אבל קבענו על תאריך. כשדברנו עם העירייה, הם אמרו שיהיה בעיה 'מפני קוצר הזמן'. אבל לא יכלנו לוותר. לבסוף, העירייה נאתה לסייע. בעיצומו של האירוע, פלטה אחת מעובדות העירייה משפט ואמרה: 'אני לא מבינה איך הם הצליחו להרים אירוע ספונטני בצורה כל-כך מהירה"... 
לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
והוא כהן לא-ל עליון
כ' טבת ה׳תשס״ו
אברהם אבינו, לפני כ-3800 שנה - וכעת אברהם אחינו . . .
התרגשתי, התפעלתי ונהנתי.

איש יקר, שיש בו הרבה מ-48 הדרכים בהם התורה נקנית.

כהכנה לכינוס השלוחים הבא-עלינו-לטובה, מאוד מתאים ומעורר השראה.

וקנאת סופרים - תרבה חכמה.

שמי"ם
2.
מידותיו הם ממש מאהרון הכהן
כ' טבת ה׳תשס״ו
איש יקר מאד הוא אברהם, ברור שגם חסיד חשוב והפנימי, אך קודם כל - הוא אדם - וזה חסר מאד היום בין האנ"ש הנלחמים בכל החזיתות ובמלחמה - כמו במלחמה , לעתים מאבדים את הרגישות לזולת, אך אברהם - למרות הקשים שהוא נמצא בהם כמו כולנו - הוא קודם כל אדם: מקשיב, מעודד, מיעץ - והכל מהלב !!!
מאחל לך ידידי הטוב המשך פעילות מוצלחת, הרבה נחת חסידי מיו"ח ושתמשיך להיות מגדלור אצלינו בנגב זאב גכטמן
3.
he is the best
כ' טבת ה׳תשס״ו
What an amazing shliach we could do with many more like him. Wishing all the hatzlacha that he deserves
4.
ישר כוח!!!!
כ' טבת ה׳תשס״ו
הרב אברהם הוא אכן מגדלור לסביבה ולאזור כולו.ישר כוח לו ולמשפחתו על כל הפעילות העצומה אותה הוא מפעיל.
מי יתן והרבי יתן לו כוח להמשיך לאורך ימים ושנים עד בוא משיח בפעילויות אלו
ממתפללי בית הכנסת
5.
Is this really True
כ' טבת ה׳תשס״ו
I had to look up at the web address bar to make sure that im on the correct website
6.
חבר ותיק
כ"א טבת ה׳תשס״ו
ישראליק מה קורה אתה לא מתקשר
לא כלום תהיה בקשר





ארהלה .ה
7.
לשניאור כהן
כ"א טבת ה׳תשס״ו
נהנתי לשמוע עלכים ,ד"ש חם
8.
עדות קרובה
כ"א טבת ה׳תשס״ו
כמשפחה שקרובה מאד למרכז הפעילות ובית חב"ד "בית משיח שנים רבות יש לציין את העבודה הנפלאה של הרב אברהם מנחם הכהן וזוגתו הרבנית נחמה שיחיו בקירוב לבבות ועזרה לזולת והפצת מעיינות החסידות ודברי הרבי לכל תושבי השכונה, לקראת שלושים שנות פעילות אנו מברכים את הרב והרבנית וכל המשפחה כולה המשיכו והצליחו לעשות חיל ולקדש את שם הרבי וחב"ד כולה בבאר שבע.
מאחלים: משפחת בן שימול .
9.
אין כמוך הרב אברהם
כ"א טבת ה׳תשס״ו
ד"ש חם לך ומשפחתך והצלחה בשליחותך לקבלת פני משיח צידקנו ללא חת אברהם יצחק פרודנשטסקי
10.
ראוי הוא לכל השבחים
כ"א טבת ה׳תשס״ו
כמי שביקר פעמים מספר בבית חב"ד-משיח באר-שבע, כל השבחים שנכתבו אודותיו ואודות הבית-חב"ד נכונים להפליא.
הוא אכן אדם נינוח שלא מחפש זרקורים. אישיותו קורנות ומושכת. הוא לוקח על עצמו הרבה הרבה מעבר ליכולתו. ובאופן של לכתחילה אריבער לגמרי. הוא קנה מערכת רמקולים משוכללת מכסף שלא היה, בשביל השיעורים שם עם יאיר כלב והרבה וועכטר. וכעת הוא משתדל לקנות מקרן וידאו. להוסיף תגובות זה יפה וטוב, אבל מי שיש ביכולתו גם לעזור לממן זה המובחר.

אסיים בברכות עד בלי די שימשיכו לפעול בכוחו של המשלח, אין לי ספק שפעולותיו גורמים נחת אדיר לרבי.
להתראות בבית משיח 770, בירושלים, מחובר לבית המקדש שירד בנוי ומשוכלל. שאליו צמוד בית משיח - בית חב"ד רובע י"א באר שבע.

נ.ב. הפחד קהל אודותיו נכתב פג ונעלם כלא היה. בוא מוסר שיעורים והרצאות בבית חב"ד בטוב טעם, ערוכים מצויין, ומעניינים ביותר. יש לו חוש רטורי משובח. (עם העולים הוא מדבר בבית הכנסת באידיש).
11.
Groner?
כ"ב טבת ה׳תשס״ו
After chof zien adar Groners answers from the rebbe dont have mcuh credibility a perfect examlpewould be whne he came down right after and told every body that the rebe said to be besimcha evry knows how that wasnt true because the rebbe wasnt concsious at the tha tome
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.