הרב ירוסלבסקי: "אפשר להמשיך לשתות וויסקי"
במהלך התוועדות שהתקיימה בשבת האחרונה בבית-הכנסת של חב"ד בנחלת הר-חב"ד, התיר הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי למתוועדים לשתות וויסקי.
"אין מה לחשוש", הרב אמר. בראיון מיוחד לאתר COL, מספר הרב ירוסלבסקי את נימוקיו לקביעתו הנחרצת.
הרב ירוסלבסקי: החביות עבור הכשרה
"אני מכיר משגיח מפורסם", מספר הרב ירוסלבסקי, "שביקר במפעל וויסקי בסקוטלנד וראה איך מפרקים את החביות שעוברים הכשרה בקיטור עם מים חמים, ולאחר-מכן אף נשרפים מעט מבפנים ועל-ידי כך כל טעם היין שהיה בתוכו לא נשאר וכידוע שיין ניתן להכשרה. בנוגע לקבל הצבע של הוויסקי, זה נעשה על-ידי צבעו החום (שנוצר מהשריפה) של פנים-החבית".
אבל לרב הסופר היו הוכחות אחרות.
"תראה, אי-אפשר לנהל תחקיר על משהו מסויים בשעה שלא היית שם ואתה מסתמך על-ידי אתרי האינטרנט של החברה. ובכלל, הדברים האלו הונחו לא-פעם בפני גדולי-תורה (כגון: הרב משה פיינשטיין) והם הגיעו למסקנות אחרות. אני חלילה לא רוצה לבטל אף-אחד".
מה יעשה אדם שיש בביתו משקאות וויסקי?
"מי ששתה וויסקי שימשיך לשתות הלאה ולא צריך לזרוק את המשקאות. מי שרוצה להדר, זו זכותו המלאה".
יש משקאות וויסקי שאינם כשרים?
"אכן, ישנם משקאות שעולים יקר והם אינם כשרים".
לסיכום?
"בזמנו, כשעלה לכותרות פרשיית הפאות, אני אמרתי שלא ייתכן שהרבי הורה לנשות ישראל ללכת עם פאות והם לא יהיו כשרות. אני בטוח שכך לבסוף יהיה עם משקאות הוויסקי ויוכח לכולם שאין בדבר ממש. אני לא חושב שדבר שמשתמשים בו אלפי יהודים כשרים ויראי-השם ניתן לפסול במחי-יד ולסיום, אני מקווה ובטוח שלא תצא תחת ידינו תקלה כזו".
הרב סופר: אין שום הכשרה
בעל התחקיר, הרב מרדכי הסופר, אחראי על טכנולוגיות המזון במערכת הכשרות של הרב משה לנדא, נשמע נחרץ: "אני פרסמתי בתחקיר תמונות של חביות מפורקות. החביות הללו, לא עברו כל הכשרה שמתירה לנו לשתות אותו".
בשביל מה הם פורקו?
"הם פורקו אך ורק בשביל שיהיה יותר קל להכניסם למשאיות ההובלה. כי חביות ריקות כידוע מלאות אוויר וזה תופס את כל המכולה.
"בקרוב, כפי שכבר ציינתי אתכם בשיחה, אנחנו נוציא חוברת עם פרטים נוספים על התחקיר וכאמור, נביא גם תשובות לכל השאלות שהפנו אלינו מכל רחבי תבל".
רבים מציינים את פסיקת בעל ה'מנחת-יצחק'.
"כל מי שמצטט את ה'מנחת-יצחק' שכח שהוא לא התיר לגמרי את משקאות הוויסקי".
בסיום השיחה, מבקש הרב הסופר להתייחס לדבריו של הרב ירוסלבסקי שאמר: "אני לא חושב שדבר שמשתמשים בו אלפי יהודים כשרים ויראי-השם ניתן לפסול במחי-יד".
"אנחנו לא מיהרנו לפרסם את התחקיר", אומר הרב הסופר, "אבל לא שייך להפקיר משהו שאתה יודע שיש בו בעיה. מצדו השני של המתרס: אני קיבלתי המון טלפונים מרחבי הארץ והעולם שאומרים לי תודה-רבה שהעלנו את זה. בתור חסידי חב"ד, אנחנו יודעים שהרבי ציוונו להשתדל שכל דבר יהיה בהידור".
הרב סטיגמן: ביקרתי במפעל
הרב דוד סטיגמן, מתאם רבני במערכת הכשרות OK בניו-יורק, סייר במפעל וויסקי לפני כשנתיים ימים.
בתגובה לדבריו של הרב הסופר, הוא אומר: "תראה, אין למפעל זה הכשר".
"אבל", הוא מוסיף בשיחה עם COL, "במקרה התהליך של החביות זה יותר מהכשרה. הם לא מקבלים חביות שלמות ושם הם בונים את החבית וזה עובר שלושה תהליכים וזה וודאי".
כשאנו מבקשים מהרב סטיגמן לחוות את דעתו המקצועית על התחקיר שהרב הסופר, הוא אומר בחיוך: "תראה, אני הייתי תלמיד של הרב משה לנדא בישיבה המרכזית בכפר-חב"ד ואני לא יכול לדבר על-כך".
אולי בכל זאת, למעשה.
"לי יש בעיה מאוד גדולה וזה מעלה שגיאות. הוא קיבל מחברה שמסכימים לענות על שאלות ורב שכותב כאלה דברים בלי לראות אישית זה לא מתאים. אם לא שינו את התהליך מאז שהייתי שם אז מותר בהחלט לשתות את זה".
עוד בנושא:
+תגלית חמורה בעולם הכשרות: משקה ה'ויסקי' אינו כשר
+בעקבות הסערה: ראיון עם הרב מרדכי הסופר
+הרב ליווי על פרשת הויסקי.
+הרב העכט: החביות אינן אוסרות את הויסקי
מה כל כך חשוב לכולם לקפוץ למערכה ולומר ההיפך ודוקא בפני קהל, ולזלזל ברב השני ולהכחיש אשר אמר וכי הרב ירוסלבסקי לא מבין שהוא מלמד איך לנהוג כאשר הוא נותן הנחיה , פשוט לחפש רב אחר לעורר בו נצחנות עד שיאמר ההיפך
האם כל כך חשוב לרב מנחלה לצדד עם ליווי ולא עם לנדא, או שמא חשוב לו שישתו ויסקי ולא וודקה ח"ו,
למה לא ליבן הנושא ועודד חבריו עמו להדריך בשפה אחת את אלו הסרים למשמעתם של רבני אנ"ש דוקא
כאחד מהקהל - פשוט נמאס, מחר יאמרו לנו אינטרנט מסוכן, כאשר היום כיכבו באתרים השונים וכל אחד מכריז אני יודע יותר טוב מהאחרים
אם איכפת לכם מאתנו הרי שהייתם נוהגים אחרת ואם איכפת לכם לנצח ומעצמיכם אז לנו לא איכפת מכם ומדבריכם
חבל !
אבל כשהי הרעש בפרשת המים, פרסמתם בעיקר רק דעת יחיד (של רבני חב"ד בניו יארק) לאסור פעם ופעמיים ושלוש, והדיעות להתיר הבאתם רק בדרך אגב, למרות שעד עכשיו כבר הדפיסו שלשה מגדולי רבני ופוסקי אנ"ש בניו יארק (הרבנים אזדאבא, העלער ורייטפורט) חוברות שלימות להתיר. אתמהה!
תודה
http://www.col.org.il/show_news.asp?6315
מה שמענין הוא שעכשיו בענדיקטין הוא הוא המשקה הכי כשר, אף יותר מוויסקי, וכידוע אשר עכשיו אף הרב משה לנדא שי שותה בענדיקטין!
רק בשהוא שכח שכבר בשנת תשכ"ז גילו את זה
המנחת יצחק נכון שלא התיר לגמרי אבל הוא לא אסר גם האגרות משה התיר זאת.
פתאום מגיע הרב סופר בשם הרב לנדא אם כל הכבוד מציג את הדברים כאילו זה גילוי שלו ואוסר בפשיטות ללא שמתיחס לפוסקים שכבר עסקו בסוגיה
במקרה הטוב זה עם ארציות במקרה הרע זה הסתרה בנסיבות לא ראויות.
אם מתעוררת שאלה כלשהי על כשרות, ויש אחד שבא עם טענה, אז מי שטוען שהדבר כשר צריך לענות ולהסביר למה זה לא טענה ולא שאלה.
למשל. בסיפור עם הויסקי, התעוררה טענה על כשרות הויסקי. וזה במילא יוצר שאלה על אלה שכן שותים את הויסקי, וגם על רבנים שנותנים הכשרים למסעדות שמכניסות ויסקי. וזה מחייב את הרבנים האלה לתת תשובה, הויסקי כשר או לא? ובאמת ראינו כאן רבנים שהשיבו והוכיחו שלדעתם הויסקי כן כשר.
השאלה שלי מה קורה עם שאר הטענות. קראנו פה באתר COL הרבה טענות על כשרות. זה לא רק טענות שמישהו כתב בתגובה כזאת או אחרת, אלא זה טענות שפורסמו גם מחוץ לאינטרנט, במכתבים ובמודעות. אז אני לא מבין: איפה הרבנים שנותנים את ההכשר? "מדשתיק אודי ליה"?
ממה נפשך, אם הם מסכימים עם הטענות, למה הם לא מתקנים את זה? איך הם נותנים הכשר לדברים שעוררו עליהם שאלות?
ומצד שני, ויותר חזק, אם הם לא מסכימים עם הטענות, הם חייבים לצאת בכל התוקף, כמו שעשו כאן עם הויסקי, ולהוכיח שאין שום שאלה. והרי בעלי החנויות משלמים להם כסף מלא על ההכשר, והם חייבים להגן עליהם, אם זה באמת כשר. לא נעים להגיד, אבל אם אתה לוקח כסף בשביל הכשר, ולא עושה את המלאכה שלך, זה נכנס בגדר של "מעילה" או אפילו "גניבה".
למשל. לפני שנה וחצי פרסמו באתר COL סיפור על הדגים של ראסקין. שהתברר שהכל זה עלילה שמישהו העליל עליהם בגלל שדרש מהם כסף. היום כולם יודעים את זה וכל היראי שמים קונים מהם. כל השלוחים בכל העולם קונים מהם וכמו שכולם יודעים כמעט כל שליח שבא לכינוס השלוחים חזר הביתה עם 2 ארגזי גפילטע פיש של ראסקין, זה טוב, זה זול, זה כשר למהדרין. אבל מה? אלה שנותנים להם את ההכשר, ישבו כל הזמן ושתקו. הם לא טרחו להוכיח שזה עלילה, והשאירו את העבודה למשפחת ראסקין בעצמה, שעשתה את זה דוקא בהצלחה.
עכשיו מה עם שאר הטענות? למה הם שותקים? למה שווה לשלם לארגון הכשר כסף מלא, כשאתה יודע שאם יעשו עליך עלילה, הם ישבו בצד וישתקו? זה לא החובה של הרב המכשיר להוכיח את האמת?
אז כל הטענות שכותבים כאן, על החנות החלבית של ר נחום גראס, ועל המאפיה של "מבן", ממה נפשך, אם הטענות נכונות, איך נותנים להם הכשר? ואם הטענות לא נכונות, כמו שהרבה מאד אנשים טוענים, אז למה שותקים? הרי שילמו לכם כסף על ההכשר וזה החוב שלכם לענות?
מפחדים ממישהו?
והנני חותם בידידות למשפחת גראסס ובמיוחד לר נוחי הנ"ל
מ"ג
בית התפלה דאנ"ש משכן מנחם
mister kroun hights.
אגב הוא שלח את המשגיח עוד לפני התחקיר של המשגיח מטעם הרב לנדא.
בענין הויסקי זה לא פוליטיקה ומותר לכל רב שמבין בעניני כשרות אלו להביע את דעתו בענין, וזה לא מוריד מכבודו של רב אחר כל זמן שלא משמיצים באופן אישי.
משום מה להחמיר על דברים מותרים?????????
מחפש סתם חיים קשים.???
למה ??אם הדבר הוא לא איסור
אנא תכתבו תגובות בכבוד המתאים לרבנים ובלי זלזול בבקשה
בד"כ הוא די מחמיר
ואם הוא מתיר אז יש בכך
The Rebbe often said that "Oif A Klotz Kasha Chapt Men Zich Nit"
The entire tumult regarding the whisky is nothing new. Does Rabbi Landua claim that he just now, "Discovered America".
Whatever the situation is NOW, with the Whisky its the same as it was 10 years ago and 50 years ago and 100 years ago.
If Rabbi Landau or Rabbi Osdoba will now say it is Assur, this is now an admission of Guilt on their Part that THEY THEMSELEVES are guilty of allwing these products for Tens of years under their own Hashgacha (to be used by all their Caterers) without any problem!
Every "Bar Be Rav, Dechad Yoma" always knew that these Mashkoes are made in Kelim that were previously used for wine. There is nothing new about this. If Rabbi Landaue and Rabbi Osdoba Claim its Assur and they previously Kaviyochol "Didnt Know" the facts, it is a Hagodas Eidus (Hodaas Bal Din, Kemeah Eidim Dami) on themselves, that they regularly give Hechsherim, without even knowing the BASICS that every child knows - that this whisky is made in Kelim that were previously used for Wine.
There is nothing new here - only that the Rabbonim who want to Asser, "Just Woke Up" to find out that, which every child always knew.
This means that if Rabbi Landau and Rabbi Osdoba don’t admit that they made a Mistake here, to Asser the Whisky, this means that they admit that their Hechsher until now wasn’t worth anything, because they never bothered to find out, even the BASICS of how these Mashkoos were always made, the same way, Bemeshech Kol Hadoros!
מגיב
בשו"ת "מנחת יצחק" ח"ב סימן כ"ח כתב בסוף התשובה בענין הוויסקי, וזה לשונו:
"אין אני רוצה להחליט שום דבר, עד שיתברר עוד ותתברר הענין בבירור יותר"
Y.T.