המכתבים שפרסם ה'בבא סאלי' לחנך הילדים במוסדות חב"ד

הרב שבתי ויינטראוב
כידוע הרה"ק רבי ישראל אבוחצירא הבבא סאלי הגיע להתגורר בארץ הקודש לאחר העליה שעשה ממרוקו בשנת הנשיאות של הרבי תשי"א. בשנת תשי"ב התכונן הבבא סאלי לנסוע לארה"ב ושאל את כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו בעניין זה, והרבי שלל זאת מכל וכל, וכתב לו ג' מכתבים בנידון וכן שלח לו משלחת מיוחדת לביתו, כאשר תוכנן של המכתבים שאוצרות המלוכה מאבותיו נמסרו לו והוא צריך לפעול בקרב אחינו הספרדים בארץ הקודש לבל יפלו ברשתות החינוך של הכפירה.
הרקע למכתבים אלו הייתה כי ה'בבא סאלי' החליט להתנזר כליל מנזר הרבנות ומקבלת אנשים, ואיוותה נפשו להתקשר עם הנשיא השביעי של חב"ד שזה לא מכבר עלה על כס נשיאות חב"ד, ולנסוע להתגורר לידו בארצות הברית בשכונת קראון הייטס בברוקלין. היכרותו של הבבא סאלי עם הרבי החלה כבר משנת תש"י, כאשר עוד כיהן כרבה של ארפוד ונכח לראות במהפכה האדירה שמחולל הרבי מליובאוויטש עם שלוחיו בקודש בכל רחבי מרוקו.
ואכן מרן ה'בבא סאלי' משגר מכתב מיוחד לרבי מליובאוויטש אודות כוונתו לנסוע ליבשת אמריקה, ומתייעץ עימו האם אכן להגיע להתגורר בארצות הברית, כאשר ה'בבא סאלי' ברצונו לנסוע ולהתגורר שם. כידוע ה'בבא סאלי רצה לעזוב את ארץ ישראל, בעיקר מפני המצב הרוחני הירוד שהיה בארץ הקודש, ומאד השתוקק לפגוש את הרבי מליובאוויטש שכבר החל את ההיכרות עימו כבר משנת תש"י"
"תפקיד מיוחד על אדמת הקודש"
ואכן הרבי קובע כבר בשנת תשי"ב במכתב נדיר ביותר לבבא סאלי שחלילה וחס לברוח מנזר ההנהגה ומהמערכה, ולשבת על התורה והעבודה, אלא ה'בבא סאלי' צריך להשתמש ב"אוצרות המלכים שנמסרו לו מאבותיו הקדושים" ועליו לעמוד בראש המערכה להנהיג את הציבור הספרדי. את המכתב התשובה ל'בבא סאלי' בתאריך כ"ו בטבת תשי"ב פתח הרבי בשורת תארים נדירה, שכל מילה שבה שקולה כסלע, בלשון שאיננה רגילה במכתבי הרבי. "שלמא רבה להאי גברא עמוד התורה בוצינא דנהורא, חד מבני עליה מראשו ומעלה עטרת זהב גדולה". בתחילה מברך הרבי את ה'בבא סאלי' "לרגל עלותו לארצנו הקדושה, תבנה ותכונן על ידי משיח צדקנו בעגלא דידן אמן כן יהי רצון, יהי בואו ברוך לה'. מה' מצעדי גבר כוננו".
ולא יפלו ברשת חינוך של הפקר רחמנא ליצלן
ובהמשך כותב לו הרבי "ומכיון שזיכהו הקב"ה לעלות לארצנו הקדושה ת"ו, הנה בטח העמיסה עליו ההשגחה העליונה תפקיד מיוחד על אדמת הקודש, להחיות רוח חיה בקרב אחינו בני ישראל הספרדים, ולהשפיע עליהם בחיזוק התורה והמצוה בכלל, ובפרט אשר ישמרו על בניהם וטפם לבל יהיו לבז, ולא יפלו ברשת חינוך של הפקר רחמנא ליצלן, אלא ישמרו עליהם בעינא פקיחא, אשר כולם, בניהם ובנותיהם בלי יוצא מן הכלל, יתחנכו על ברכי התורה והמצוה, ביראת שמים ומסורת אבותינו הקדושים, במוסדות חינוך המתנהלים על טהרת הקודש".
מברכו באריכות ימים בזכות מסירות נפשו
דבר מדהים הוא שבסוף המכתב בו מבקשו הרבי להמשיך בהנהגת אחינו בני ישראל הספרדים לבל יפלו ברשת חינוך של הפקר, מברכו הרבי שיזכה לאריכות ימים ושמים טובות "ובזכות עבודתו למילוי תפקיד זה במסירת נפש, יאריך ה' יתברך ימיו ושנותיו בטוב ובנעימים ועוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים ויצליח בעבודתו הכבירה להגדיל תורה ולהאדירה ובעניניו הפרטים מנפש ועד בשר די והותר".
נודע לי אשר הרב אבוחצירא פרסתם מכתב המלצה אודותם
כבר בשנת תשי"ב כאשר התגורר מרן ה'בבא סאלי' בארץ ישראל הוא עודד וכתב מכתב המלצה מיוחד לרשת אהלי יוסף יצחק ליובאוויטש בקשר למוסדות החינוך של חב"ד. אנו מגלים זאת ממכתב מיוחד מתאריך כ"א תמוז תשי"ב בו כותב הרבי אל הנהלת רשת 'אהלי יוסף יצחק' בארץ הקודש "נודע לי אשר הרב אבוחצירא פרסם מכתב [המלצה] אודותם, ולפלא שלא הודיעו לי על דבר זה מקודם, ונא לשלוח העתק מכתבו"
שנה וחודשיים לאחר מכן שוב כותב הרבי אל הנהלת רשת אהלי יוסף יצחק בתאריך ט' באלול תשי"ג "בטח יעמדו בקישור עם הרה"ג והרה"ח כו' וכו' מוה"ר ישראל אבוחצירא שי', כי מלבד המכתב שמבקשים ממנו הנה יש לו השפעה בחוג הספרדים... הקירוב הדעת משני הצדדים בטח יבוא תועלת".
ואכן מאז בקשתו הנפשית של הרבי, הבבא סאלי החל לפעול בקרב יוצאי מרוקו בכלל והספרדים בפרט שישלחו את ילדיהם לרשתות החינוך הדתייתם ובפרט למוסדות חב"ד ופרסם מכתבים בקרב קהילות אלו שנשמעו למרותו.
לקראת יום ההילולא רבא של הבבא סאלי אנו חושפים לראשונה את 2 המכתבים שכתב הבבא סאלי זי"ע לספרדים יוצאי מרוקו לשלוח את הילדים אך ורק למוסדות דתיים ומדגיש במכתבים שכדאי להשתדל לשלוח לחב"ד. מכתב אחד כתב הבבא סאלי בשפה הצרפתית ומכתב שני בלשון הקודש. מכתבים אלו נכתבו בשנים תשי"ב ותשי"ג.
המכתב בלשון הקודש הבבא סאלי מאריך מאד בחשיבות לשלוח רק לבתי ספר חרדים וממש נשפך משם הכאב הגדול של הבבא סאלי על מצב החינוך שהתדרדר, ואילו במכתב בצרפתית הוא יותר מתומצת.
להלן התרגום מהמכתב בצרפתית:
"לכל אחינו בישראל לכל הרבנים ותלמידיהם.
" אני פונה אליכם אחים ואחיות שמקווים לראות את ילדיכם לגדל בדרכי אבותינו והמסורת הקדושה שלנו. אתם יודעים שהחינוך של ילדינו בסכנה, ורק רצונכם הבלתי מעורער לתת להם חינוך על טהרת הקודש, באמצעות מורים יראי שמים יציל אותם מהסכנה הנוראה הזו של האיום הזה שמכביד כל הזמן על ראשם.
"אני לא יכול להימנע מלבוא אליכם ולהזהיר אותכם: בריאותי המוחלשת לצערי אינה מאפשרת לי לעבור ממקום למקום בעצמי כמתבקש, ולהפעיל את כל השפעתי עליכם כדי לחזור שוב ושוב על האמת : ארצנו הקדושה ארץ ישראל נחרבה רק על ידי חטא ביטול תורה על ידי חטאם של אלה שהפנו עורף לתורה ואלה שנטשו את ההלכה, וארצנו הקדושה תתקיים ותבנה רק בחזרה העמוקה ללימוד התורה וקיום המצוות כפי שאנו קוראים בקינותיו של הנביא ירמיהו (9: 2) : מדוע איבדו את ארץ הקודש... כי הם נטשו את התורה שלי, ובהרבה מקומות קראנו שרק השיבה להלכה יכולה להביא את הגאולה.
"כשאנו באים אל ה' אנו באים ומתחננים שיענה לבקשותינו כאשר אנו שופכים את תפילותינו לפני הקב"ה הרחום באילו טיעונים עבורנו נוכל לקבל את העוז להתפלל אליו ומה נוכל להראות לו שהוא לטובתנו. המדרש מספר שבהר סיני הקב"ה מבקש מישראל ערבים שהתורה לא ניתנה לשווא. כשהצענו לו כערבים את אבותינו אברהם יצחק ויעקב, ה' לא רצה לקבל, ולבסוף הוא רצה לקבל כערבים נצחיים רק את הילדים שלומדים את תורתו. למה דווקא את הילדים? המפרשים מלמדים אותנו כי הילדים טהורים כי הילדים הם בלי חטא ולומדים רק אצל מלמדים יראי שמים והם הערבים לפני הקב"ה.
"זו חובתכם הקדושה לשלוח את ילדיכם רק לבתי ספר יראי שמים ואם אפשר לבתי ספר חב"ד ועל ידי זה תזכו להביא את המשיח כי מציון תצא תורה ודבר הʹ מירושלים.
"שהקב"ה יעזור לכם ותצליחו להציל את ילדכם מהסכנה המאיימת עליהם.
שהקב"ה יברך את כולכם".
המכתב בלשון הקודש
ובפרט את תוכלו למצוא ישיבת חב"ד שכולה יראת שמים וקיבול עול מלכות יתברך
להלן תמלול המכתב שפורסם בלשון הקודש
ישראל אבוחצירא
רב ראשי ארפוד ואגפיה
אל ישראל ואל רבנן ואל תלמידיהון די בכל אתר ואתר יהא לכא ולכן שלמא וחנא וחסדא וחיי אריכי וכו' מן קדם אבונא דשמיא וארעא ובכל הברכות והטובות יחולו על ראשכם ועל זרעכם וז"ז [וזרע זרעכם] אמן
אחר עתרת החיים והשלום וכו' אותותי אלה יגישו אז ידברו, עתה באתי לשפוך שיחי בפני מעלת כבודכם לכבוד התורה הקדושה ולומדיה בטהרה, כי לא יכולתי להתאפק ולעצור במילין והשעה צריכה לכך. כי נדרשתי מכמה בני אדם המקנאים קנאת ה' צבא' לדרוש ברבים כדי לעורר הלבבות ולכתת רגלי ממקום למקום אולי יחון וירחם עלינו הבורא והיוצר ב"ה ויעשה רושם. הלא תדעו הלא תבינו אחי ועמי כי לא חרבה ארצנו הקדושה רק בעון ביטול תורה שנאמר על מה אבדה הארץ וכו' על עוזבם את תורתני, ואינה נבנית בנין האחרון האמיתי העולמי אלא בזכות התורה הקדושה כמו שמצינו בש"ס ובזוהר הקדוש ובתיקונים וכו'.
והנה אדוננו המלך דוד ע"ה דיבר בקודשו במזמור ח' מפי עוללים ויונקים יסדת עוז ודרשוהו רז"ל בכמה מקומות בש"ס ובמדרשים על קבלת התורה הקדושה. שבשעת קבלת התורה הקדושה אמר הקב"ה לישראל תנו לי ערבים אמרו לו, אבותינו ערבים ולא קבלו מהם, עד שאמרו לו בנינו ערבים וקבל מהם. וחקרו הראשונים ז"ל מפני מה לא קבל רק הבנים, ותרצו מפני שמצינו שבכל זמן אנו מתחננים לפני המקום ב"ה ואמרו עשה למען תינוקות של בית רבן שלא חטאו, לפי שההבל שהוגים בתורה הקדושה אין בו שום חטא ורק קדוש וטהור ונקי. ובזה אנחנו מפילים תחנונינו לפניך יתברך בזכותך ולכן צריכים וחובה עלינו רמיא [לזכור] למסור בנינו בבתי ספר דתיים ולבחור להם מורים יראים וחרדים ומדריכים ישרים והגונים, כדי להשפיע על הילדים משפעם הזך והטהור כמו שדרשו חז"ל על פסוק כי שפתי כהן וכו' ותורה יבקשו וכו' אם הרב דומה למלאך ד' צב' תורה בקשו מפיו, ואל אל יבקשו וכו'.
לזאת את אחי אני מבקש ומפיל תחינתי לפני מעלת כבודכם חוסו וחמלו על בניכם להדריך אותם בדרך הישרה לגדל אותם גידול רוחני בבתי ספר דתיים ויראים ובפרט את תוכלו למצוא ישיבת חב"ד שכולה יראת שמים וקיבול עול מלכות יתברך ויגדיל תורה ויאדיר כי היא חיותנו וחיי נפשנו בעולם הזה ובעולם הבא, והיא העמוד הגדול שבשלשה העמודים אשר עליהם העולם עומד, ותלמוד תורה כנגד כולם, ובין בעידנא דעסיק בה וכו' אגונא ומיגנא ואצולי מצלא מכל צרה וצוקה, וליהודים הייתה אורה זו כי ממנה תצא תורה והצלה מאפילה וחשכת הגלות הזה בביאת הגואל הן משיח לישראל בוב"ק [בעגלא ובזמן קריב]
כ"כ ושומע לנו ישקוט ושאנן ובצל ש' יתלונן והיה עלינו רענן
ומן החותם בכל טובה וברכה והוא ע"ה ישראל אבוחצירא".
הבבא סאלי רוקד עם המשך תער"ב
בספר האיר פני המזרח סיפר הרה"ח ר' משה אדרעי:
"זכיתי במשך השנים לשוחח עם ה'באבא סאלי' והיה מאוד שמח לדבר עימי בכל פעם שבאתי אליו. בין היתר מידי פעם הייתי מביא לו נקודות משיחות קודש שהועברו בשידור חי מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש לארץ ישראל ולעיתים זה היה ממש לפנות בוקר. יום אחד הרגשתי שזו עת רצון מיוחדת, והרהבתי עוז בנפשי לשאול את ה'באבא סאלי' מתי כ"ק הרבי מליובאוויטש יבוא לארץ ישראל. בתגובה לשאלתי ה'בבא סאלי' נתן לי בחיוך מכה על הידיים, והביא את המובא מספר הזוהר הקדוש בריש פרשת שלח [דף קנז] ששם כתוב שמשה רבינו הוא בבחינת שמש ורצה להיכנס לארץ ישראל ואמר לו הקב"ה שאינו יכול כי הוא בחינת שמש. הסביר ה"באבא סאלי" במתק לשונו, שמשה הוא פני חמה, וארץ ישראל בגלות הויא פני לבנה וגם יהושע בן נון הוא פני לבנה, ולכן יהושע הכניסם לארץ ישראל, כי אם משה שהוא בבחינת חמה היה מכניסם, ארץ ישראל שהיא בחינת לבנה הייתה מתביישת, ורק לעתיד לבוא שיהיה "אור הלבנה כאור החמה" ויהיו שווים, ארץ ישראל תתעלה לדרגה של החמה ואז משה רבינו ייכנס לארץ ישראל. כך ענה הבאבא סאלי על שאלתי, ויותר לא פירש את הדברים.
הבבא סאלי זצוק"ל. בין הנוכחים: חתנו שליח חב"ד בנתיבות הרב ישר אדרעי, והרב משה אדרעי מכפר חב"ד
ובהמשך סיפר כי בשנת תשל"ז, יצא ספר המאמרים תרע"ב על פי הוראת הרבי והיה נחשב לגילוי חדש בתורת החסידות ויוחסה לכך על ידו משמעות מיוחדת של הפצת החסידות, כאשר שנים רבות סירב הרבי מליובאוויטש להדפיס את המאמרים הללו שכתבם כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע. בהתוועדות חג הגאולה י"ט כסלו תשל"ז הודיע הרבי מליובאוויטש, על כוונתו להדפיס את ספר המאמרים תער"ב הנקרא בפי כל "המשך תער"ב", וקריאתו לציבור החסידים להשתתף איתו באחריות הגדולה, וביקש שכל אחד יהיה שותף בהדפסת הספר בסך דולר אחד, והשמות יודפסו בסוף הספר. העבודה הייתה סביב השעון עם עשרות אנשים שהתגייסו למלאכת ההגהה והעבודה, ואכן בתוך שלשה חודשים היה מוכן שלשת הכרכים ויצא לאור בז' אדר תשל"ז.
כשיצא הספר, מספר הרב משה אדרעי, הבאתי ל'בבא סאלי' את הספר, והתגובה שלו הייתה לא אופיינית בכלל. הוא תפס את הספר כמו ספר תורה בשתי ידיו הקדושות ורקד עם זה, כשהוא אומר "תערב תערב". ראו עליו שמחה כמו בשמחת תורה. ראינו במוחש איך ה'בבא סאלי' חש את גודל הגילוי החדש בתורת החסידות ושמחתו הרבה מכך.
הבאתי בזה את ספרי תרע"ב אותם הורה הרבי שליט"א להדפיס ולפרסם.
ואכן בסייעתא דשמיא פלאית מעל לדרך הטבע לאחר הדפסת הספר האיר פני המזרח גילינו צילום מהעותק של הספר המשך תער"ב של הבבא סאלי שהעניק לו הרה"ח ר' משה אדרעי כחודש וחצי לאחר שיצא לאור וכך כתב לו בהקדשה (מצורף צילום ההמשך תערב של הבבא סאלי עם ההקדשה)
בס"ד
חול המועד פסח תשל"ז
לכ"ק האדמו"ר הצדיק הקדוש רבי ישראל שליט"א
הבאתי בזה את ספרי תרע"ב אותם הורה הרבי שליט"א להדפיס ולפרסם ובזכות זה נזכה לגאולה שלימה בקרוב
משה אדרעי כפר חב"ד
החלום של הבבא מאיר על הרבי
בשבועות האחרונים ביקרתי את הרב משה זינו רב היישוב בר גיורא כדי להעניק לו את הספר האיר פני המזרח ולשמוע מפיו על משפחת אבוחצירא ובעיקר על הרה"ק רבי מאיר אבוחצירא אליו היו מקורב מאד עוד בעיר מידלת. הרב זינו נושק לגיל מאה, וזכה
שבביתו במושב בר גיורא ביקרו כל רבני משפחת אבוחצירא לדורותיהם. גם על קירות הסלון לצד תמונתו של הרבי תלויים תמונות צדיקי משפחת אבוחצירא.
רבי משה זינו הפתיע אותנו בתגלית מדהימה מחלום מיוחד שחלם הבבא מאיר זצוק"ל מהרבי לפני הולדת בנו הגה"צ רבי דוד חי אבוחצירא מנהריה.
וכך סיפר לירבי משה זינו: בשבת קודש היה זה בשנת תשי"ב הלכתי עם רבי מאיר אבוחצירא לבית הכנסת. בדרך אומר לי הבבא מאיר הלילה בליל שבת קודש חלמתי חלום. עניתי לו "חלום טוב חלום שלום". ואז גילה לי הבבא מאיר שבחלום הוא רואה בביתו שיש לו את הסט של ספרי השדי החמד ששלח לו הרבי מליובאוויטש (כידוע הספר הודפס על ידי הרבי ושלחו לרבי מאיר אבוחצירא) והוא קנה עוד סט שני של ספרי השדי חמד. כל זה מספר לי הבבא מאיר שהוא ראה בליל שבת בחלום. ואז שאל אותי רבי מאיר שאגיד לו את פתרון החלום. עניתי לו שכבוד הרב עצמו יאמר את הפתרון לחלום.
ואכן החל רבי מאיר אבוחצירא לפתור את החלום ואמר לי כך: הסט הראשון של השדי חמד ששלח לי הרבי מליובאוויט זה כנגד הילד הראשון אלעזר שיש לי בבית [הגה"צ רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל מבאר שבע], והסט השני שקניתי זה מרמז שיוולד לי עוד בן.
ואכן כך היה נולד לו לאחר שנה בתאריך כד אלול תשי"ב בנו הגה"צ רבי דוד חי אבוחצירא מנהריה. אגב הבבא סאלי שהיה אז בירושלים אמר להוסיף לו על השם דוד את השם חי. ( כנראה בגלל שדוד קרוי על שם אחיו של הבבא סאלי רבי דוד הי"ד שנרצח בי"ד כסלו)
הבשורה הטובה העולה על כולנה בהולדת בנו דוד חי
דבר פלא הוא שהרבי נשיא דורנו הגיב במכתב נדיר מאד על הולדת רבי דוד חי אבוחצירא לאחר שרבי מאיר אבוחצירא כתב לרבי על הולדת בנו דוד חי.
המכתב מתאריך ג' חשוון תשי"ג באותו מכתב בו הרבי מברכו שהתמנה לרב העיר ארפוד כממלא מקומו של אביו הקדוש הבבא סאלי לאחר עלותו לארץ הקודש, וכך כותב הרבי:
"ואחרון אחרון חביב היא בשורתו הטובה העולה על כולנה שביום כ"ד לחודש אלול נולד לו בן זכר ונקרא שמו בישראל דוד חי לאורך ימים ושנים טובות והנני בזה להביע ברכותי שיגדלוהו ביחד עם זוג' הרבנית תחי' ואת אחיו שליט"א לתורה ולחופה ולמעשים טובים מתוך הרחבת הדעת באמת. ובימיו ובימינו נזכה לגאולה השלימה על ידי דוד משיח צדקנו דוד מלך ישראל חי וקיים אמן".
מהדורה נוספת של הספר שכבש את העולם האיר פני המזרח
לקראת ההילולא של הרה"ק רבי ישראל אבוחצירא זצוק"ל המכונה הבבא סאלי בחודש שבט, הספר "האיר פני המזרח" יוצא לאור במהדורה נוספת לתועלת השלוחים ואנ"ש. מיד עם צאת הספר לאור בשנה שעברה הוא גרם לתהודה חסרת תקדים בעולם היהודי והביא לתגובות נלהבות, האיר פני המזרח מתאר באופן מופלא ומקיף את מסכת הקשרים בין הרבי נשיא דורנו לבבא סאלי ובנו הבבא מאיר וגדולי ענקי רבני המזרח. הספר על 600 עמודים ומאות המסמכים והסיפורים העוצמתיים הביאו להתעוררות חסרת תקדים בקרב ציבורים רחבים שהיו צמאים לדעת על קשרים מופלאים שפתחו צוהר חדש לעולמה של החסידות והמיזוג בין החסידות ליהדות המזרח ומרוקו.
עשרות ומאות שלוחים ואנ"ש שפעלו להפצת הספר מספרים על תגובות חסרות תקדים שקיבלו, משפחות ששינו את אורח חייהם מבחינה יהודית חסידית, והתקרבות למאור הגדול של הרבי ותורת הבעש"ט. הרב לבנוני מטבריה סיפר על רבים שהחלו רק בגלל הספר ללמוד חסידות. רבנים ואישי ציבור שקבלו את הספר נדהמו לראות את ההיקף הבלתי נתפס של קשריו של הרבי עם צדיקי המזרח וההערצה ללא גבולות לרבי, מה שפותח לדור הצעיר את היכולת להתקרב ולחבר את אותם עולמות.
שלוחים ופעילים ואנ"ש מספרים שהספר פשוט פותח להם את כל הדלתות, וההתלהבות שהספר נותן לאנשים הוא בלתי ניתן לתיאור. מחבר הספר הרב שבתי ויינטראוב יו"ר מכון באהלי צדיקים מדבר על יותר מאלף תגובות שקיבל. הוצאתי ספרים רבים דבר כזה לא ראיתי מיימי, אנשםי לא מפסיקים להודות על הספר. קשה לומר דוגמאות כי הם רבים ואי אפשר לספור אך בכל זאת אתן כמה, הרב אורי צאלח שחילק עשרות ספרים, סיפר על יהודי ששינה את כל אורח חייו בביתו בעקבות הספר, יהודי שהיה בבית חב"די בירושלים והשאיל את הספר, ואז מגלה בספר את שם אביו שנפטר ברשימת הלומדים בבתי ספר של חב"ד במרוקו עם בני משפחת אבוחצירא, ולפתע מתחוור לו כל הקשר עם הרבי. זה דבר שלא נתפס ההתלהבות שהספר האיר פני המזרח יצר בכל שדרות הציבור מהציבור המסורתי ועד ציבור בני התורה כולל אלו שלמדו בישיבות הליטאיות שלפתע גילו עולם חדש. אין ספק שמדובר שיצירת מופת שלא ראו כמותה מאז ומעולם, לאחר עבודה מאומצת ומפרכת, יש מענה למאות אלפים להכיר את פועלו של הרבי והקשרים העוצמתיים עם הבבא סאלי והבבא מאיר וצדיקי המזרח.

