זוג מקומיים בברלין הצביע על הציצית שלי ושאל: "מה זה?"
צעדתי פעם ב׳קודאם׳ של ברלין בשעת בוקר של 1999 כשנגשו אלי זוג מקומיים, הצביעו על חוטי הציצית שהשתלשלו בגאון משני צידי גופי ושאלו, מה זה? לא הייתי מוכן לשאלה ובנוקיה שלי לא היה גוגל, למעשה לא היה בו דבר חוץ מ׳סנייק׳ (מי שמחייך, מסגיר בזאת את גילו המופלג), אז אמרתי פשוט: כך כתוב בבייבל, בתורה.
כתוב ״דבר אל בני ישראל, ואמרת אליהם ועשו להם ציצית״. הם שאלו אבל לשם מה? המשכתי ואמרתי את הפסוק ״וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה׳״. המבט המבין שלהם נתן גם לי להבין שיש פה הגיון פשוט, הציצית הזאת מזכירה לך מי אתה, והנה, היא מזכירה גם להם, לאלו שסביבי שאני יהודי. כמה פשוט.
*
רבים יצטטו השבת את דברי חז״ל שבני ישראל נגאלו ממצרים כי לא שינו את שמם, לשונם ולבושם. כן, אני יודע שזה לא מובא בדיוק ככה בחז״ל, אבל כך זה מובא בין גדולי ישראל במשך הדורות, ומבחינתי הרי חייב אדם לומר בשם רבו - הרבי מלובביץ׳ מביא את זה בשם האברבנאל בהגדה של פסח כפירוש על דברי ההגדה: מלמד שהיו מצוינים שם - מסומנין, שלא שינו את שמם, לשונם, דתם, ומלבושיהם.
בדרשות ובתורות רבותינו, מכל המגזרים אגב, חוזרים על זה שוב ושוב כדי לומר לנו אנו, שמרו על שמותיכם, על שפתכם ועל לבושכם, זה מה שישמור עליכם, זה מה שישאיר אתכם יהודים.
רק שיש בעיה קטנה: רוב מה שאנו לובשים היום, לא לבשנו בעבר הרחוק. גם חלק גדול מהשמות שלנו, לא בדיוק היו כאן בעבר. אני למשל לא בטוח שאברהם אבינו חבש לראשו בורסלינו, גם אין לי הוכחות שמשה רבנו חבש שטריימל. אולי קפוטה ממשי הם כן לבשו? לא יודע. אני לא בטוח שהם דברו אידיש למרות שנשמע לי מאוד משכנע שמשה רבנו אמר לבני ישראל ׳גיי שוין ארויס׳.
למעשה בני ישראל דיברו תמיד את שפת המקום, ובימנו הרי ארון הספרים היהודים מתורגם לכל כך הרבה שפות, וחלק משמעותי מאוד מלומדי התורה בעולם לא בהכרח עושים את זה בלשון הקודש. גם השמות אינם כפי שהיו. אם רק אקח את חב״ד כדוגמא, הרי שיש הרבה לוי, יצחק, יוסף ושמואל, אבל הרבה יותר מנחם מענדל ושניאור זלמן, מושקא ושעטרנה.
אז מה אם כן עלי לומר מחר בדרשתי בבית הכנסת? לאיזה לבושים לשוב? לאילו שמות לחזור? ומה לומר על השפה עוד אני עצמי דורש בגרמנית?
את המענה מצאתי בסיפור סטייל הספר ׳חד וחלק׳ (שגם הוא יסגיר את גילכם אם תכירוהו):
שאל פעם אחד המשכילים, שהתלבש כאחד מנכבדי הגויים, את רבי שמחה בונים מפשיסחה: באיזה בגד, לדעת הרבי, היה לבוש אברהם אבינו עליו השלום?
הביט רבי שמחה בונים בבגדיו של היהודי העומד לפניו, וענה: אברהם אבינו הביט וראה באלו בגדים הולכים הגויים, ולבש בדיוק הפוך.
זוהי אם כן הדרשה שלי, אברהם היה עברי כי הוא עמד כל הזמן מהעבר השני של העולם. הבגד של אברהם לא היה ספיציפי, הוא בעיקר היה כזה שמחד מכבד אותו אבל מאידך מייחד אותו. היהודים ידעו בכל הדורות למצוא את הדרך להכניס משהו ייחודיי לבגד ויש בגדים שלא לובשים, משהו שונה בשמם וכמובן בשפת הדיבור שלהם. ׳מענטש, מזל טוב, חוצפה׳ ועוד כמה מילים יהודיות שאין להזכירם פה נכנסו לשפה האנגלית של יהודי אמריקה. כך גם בגרמנית של היהודים ושלא לדבר על האידיש, הלדינו וכמובן העברית, ששימרו על ייחודיות.
אגב, ציצית בחוץ תמיד תהיה אופציה נפלאה ופשוטה.
שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי