פולמוס הלכתי: איך יקדש כשלא הספיק לפני 'השעה השביעית'?
בקידוש ליל שבת, מקפידים שלא לקדש בשעה השביעית דהיינו בין השעה שש לשבע בשעה מדוייקת. בארץ ישראל שעה זו הינה בין 17:40 - 18:40. ובניו יורק מהשעה 17:56 - 18:56.
מקור וסיבת הדבר הוא מהספר מגן אברהם הכותב שמכיוון שבשעה זו של כניסת שבת מאיר מזל מאדים שעליו שולט מלאך סמא"ל, ונחשב זמן שלילי, ישנם המקפידים בעקבות כך להזדרז ולקדש לפני השעה הזאת, כדי לקיים את ההידור לקדש מיד בכניסת שבת.
כך כותב גם אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך שלו וכן על פי הקבלה, מכיוון שלפני שעה זו מאיר מזל צדק.
ישנם המתירים לקדש בשעה זו ביין לבן, בטענה שהאיסור הוא רק ביין אדום המזכיר את מזל מאדים. אך רוב רבני חב"ד סוברים שהאיסור כולל כל צורה של קידוש, כולל ביין לבן.
השנה, יוצאת קביעות עשרה בטבת ביום שישי, וצריך להספיק לסיים תפילת ערבית מוקדם כדי להספיק ולקדש על היין לפני שנכנסת 'השעה השביעית'. מה קורה לגבי מי שלא הספיק לקדש בזמן? האם יכול לקדש מיד על היין ולא להמתין כדי שלא יצטער בשבת? מתי יאמר 'קריאת שמע' ומי שיכול להמתין ולא יצטער, האם עליו להמתין עד לאחר חלוף ה'שעה השביעית'?
רבני אנ"ש בכל אתר ואתר הוציאו לקראת שבת זו מכתבים המורים לקהילותיהם כיצד לנהוג, COL ליקט כמה מהם.
ראו צילומי המכתבים: