י"ט כסלו הוא חג החסידות. אבל לא לשכוח גם את הנגלה
בשבת זו יחגגו המוני בני ישראל די בכל אתר ואתר את חג הגאולה של אדמו"ר הזקן מייסד חסידות חב"ד ויעלו על נס את תרומתו העצומה והפלאית ששינתה פני תבל באור תורתו הק' ובמשנתו העמוקה מני ים ורחבה מני ארץ.
רובם ככולם של הכותבים והדוברים בבימות הרבות של המגזינים ובשולחנות ההתוועדות יסבירו במתק שפתיים ובהסברה בהירה על אורה הגדול של תורת החסידות המרומם כל נפש ומחבר את האדם הקטן ליוצר האדם הבלי גבולי. גם ישוחחו רבות על ספרי התניא והלקוטי תורה וכאמרת רבי לוי יצחק מברדיצ'וב שכשקיבל לידיו את התניא לראשונה התבטא: "איך הוא הצליח להכניס את הבורא הגדול לתוך ספר כה קטן?!"
רבים יזכירו את שמו הגדול של בעל הגאולה "שניאור" שהאיר את העולם בעיקר באור השני שהוא אור של תורת החסידות אך שומה עלינו להצביע גם על האור הראשון שלו שהוא תורת הנגלה.
מה לעשות? הרבי הורה לנו לכבוש את העולם דרך התורה ורוב תופשי התורה ככולם עוסקים בתורת הנגלה ואם נרצה להשתעשע עמם בדברי תורה ולקרבם לפנימיותה, צריך ללמוד את שפתם בתורת הנגלה. ועל כן חשוב מאוד להבליט את דמותו של אדמו"ר הזקן בהארתו את תורת הנגלה. כי כאשר יגלו שוחרי התורה את אור הנגלה יתנו את דעתם לעסוק גם במקבילהו הוא אור החסידות.
בפרט כשיתוודעו לעובדה שאת השולחן ערוך על כל כרכיו כתב אדה"ז בשנתיים ימים ואילו את ספר התניא שהוא ספר היסוד של חסידות חב"ד כתב במשך עשרים שנה ולפעמים היה ימים שלמים מתבונן אם לכתוב אות מסויימת אם לאו.
*
בהקדמה לשולחן ערוך הרב כותבים בניו של אדה"ז שאביהם למד 16 פעם את הש"ס עם ראשונים ואחרונים והוא עדיין בגיל שלושים שנה בלבד.
אביו של הרבי המקובל הגרלוי"צ שניאורסאהן שואל וכי מאי רבותא היא? הרי על השאגת אריה אמרו שלמד את הש"ס 600 פעם? וביאר שאין דומה לימודו של אדה"ז ללימודו של השאגת אריה. רבינו הזקן למד את הש"ס בדרגה גבוהה מאוד שהיא דרגת הכתר שהיא בחינת "שמע ישראל" ואילו השאגת אריה למד את הש"ס בדרגה נמוכה הימנו בבחינת "ברוך שם כבוד מלכותו וכו'"
והוסיף ש"ברוך שם כבוד" היא בגימטריה 600 ואילו הד' רבתי של "שמע ישראל... אחד" הוא ד' שגדולה פי ארבע מהגודל הרגיל וד' כפול ד' שווה 16.
בשנת תשנ"ד הוצאתי לאור את הספר "מאורי ישראל" שהוא ליקוט ממאמריו של דודי הגאון רבי חנניה יוסף אייזנבך ע"ה שכתבם בגליונות כפר חב"ד, מדובר במאמרים שסקרו את גאוני חב"ד ובראשם את תלמידי אדמו"ר הזקן שהרעישו את עולם התורה במשנתם ובחידושי תורתם.
גאוני אותו הדור שכרעו ברוך לפני תלמידי אדה"ז ראו אותם עצמם מתבטלים מכל וכל אל מול דמותו הנשגבה של מורם ורבם אדמו"ר הזקן והבינו שאכן לפניהם 'נשמה חדשה' שירדה ממרומים להאיר את העולם כולו בכלל ולעולם התורה בפרט.
הספר "מאורי ישראל" שהודפס בזמנו עשה רושם גדול על אלו שהם מצורבא דרבנן ורבים הגיבו כי הקריאה בו פתחה להם צוהר לעולם חדש וזוהר שלא הכירו עד כה. יבורך מי שידפיס שוב את הספר ויפיצהו לעיני קהל עם ועדה.
לאחרונה שוחחתי עם אברך ליטאי שגדל בצעירותו בסמיכות לשיכון חב"ד בירושלים מקום הורתי ולידתי וסיפר לי כי בחזותו החיצונית אין בו כל סימן וסממן חסידי אך הוא קשור בכל נימי נפשו לחסידות ולתורת הרבי. א' הדברים ששינו אצלו את המוסכמות עליהן גדל היה כאשר במסגרת עבודתו פגש באברך חב"די צעיר שמלבד ידיעותיו בתורת החסידות הוא גאון גדול בתורת הנגלה "ותמיד אני משתומם מחדש מרמת הידיעות המופלגות שלו ומעומק פלפוליו למרות שלא למד בישיבות ליטאיות ובכוללים שלהם..."
ואגב אורחא כשאני מזכיר את שנות ילדותי בשיכון חב"ד נוכחתי לדעת השבוע שאותו אדם שלפני עשרות שנים עמד ופער פיו כנגד קודש הקדשים ולא בחל להשתמש בביטויים נוראים ומבהילים נגד צדיק יסוד עולם שגרמו להתחלחל אצל כל שומעיהם הגיע לקיצו בבזיונות גדולים ובמשך שעות נמנעה קבורתו.
*
מתוך כל אדמו"רי חב"ד רק אדה"ז, הצמח צדק והרבי הפיצו את תורת הנגלה בפרהסיה ולא הצניעו אותה כמו כל יתר אדמו"רי חב"ד שעסקו בללמד בעיקר בתורת החסידות ובפנימיות התורה. כנראה משמיא כוונו שבדור שבו מתרחב לימוד התורה אצל עשרות אלפי בעלי עסקים ויושבי אוהל היה צריך שהדמות שתאיר את נפשם באור יקרות תהיה בבחינת סיני ועוקר הרים גם בתורת הנגלה כפי שהיא משתקפת בעשרות ספרי הלקוטי שיחות ומלמדת כי כל רז לא אניס ליה.
הרבי דחק בחסידיו ובמקושריו לעסוק בתורת הנגלה כמפתח לליבם של רבנים וראשי ישיבות כדי להשפיע עליהם להיות שותפים בהפצת מעיינות הבעש"ט חוצה. באחת משיחות הקודש אמר הרבי שמברכים על הלולב שיש בו רק תורה ולא על האתרוג אף שיש בו גם תורה וגם מעשים טובים כי הלולב גבוה מכולם מאחר והוא מסמל את התורה וכיבוש העולם הוא דוקא ע"י לימוד התורה.
ובהערת אגב אציין שלאחרונה נפגשתי עם ראש הישיבה הנודע הגאון רבי שאול אלתר שליט"א ואמרתי לו שלרבי היתה חביבות יתירה להגדיל תורת הנגלה ולהאדירה בקרב החוגים החסידיים כי ע"י כך תרום קרנם של החסידים ותורת החסידות והוא שליט"א הגיב על כך כי הוא הבחין אצל הרבי שביקש להפיץ תורה גם ללא קשר להפצת תורת החסידות. היינו שביקש ודרש מכו"כ שאינם נמנים על עדות החסידים להתאמץ ולהוציא לאור את חידושי תורתם. הוא נימק זאת משום שהרבי הוא עמוד התורה עצמו והאדרת התורה היא ענין לעצמו ולא רק כדי לשרת מטרה אחרת.
כך או כך בהגיענו ליום חג זה של י"ט כסלו אנו חוגגים את גאולת התורה גם בדורנו, הן של תורת הנגלה והן של תורת החסידות שאף ששנים רבות ניסו להעלים אותה ולכסות אותה מסיבות שונות ומשונות, בסופו של דבר נפרץ הסכר ומעיינות הרבי המתוקים מפכים בכל עוז ותעצומות ומרווים נשמות ישראל להדליקם ולהאירם לשלהבת גדולה שתשרוף את כל שיירי הגלות עדי עד יפציע המאור הגדול וקאתי מר משיחא נאו.
להערות והארות אשמח ואשיב לדורשיי במייל: [email protected] ובווצאפ 2711532-052