"כאילו חיים": האמת מאחורי התמונה המושלמת ברשתות
אסתי יצאה לסיבוב קניות ביגוד לשימי ויעלי, ילדיה הקטנים והמתוקים. במהלך הקניות שימי ויעלי היו לא נינוחים בלשון המעטה... סוף סוף אחרי מסע ארוך אסתי מצאה ביגוד תואם לשימי ויעלי, היא נושמת לרווחה, אבל מאוד מהר ההתנהגות של הילדים גורמת לאסתי לכעוס עליהם... מגיעים הביתה...
"יאלה ילדים בואו תלבשו את הבגדים אני רוצה לצלם אתכם... אמא, אין לנו כוח, הם משיבים. אין כזה דבר, כעת אתם מתלבשים, הבנתם?! נו... זריז! למה אתה מתעכב שימי?"
"שימי ויעלי בואו תעמדו כאן מיד! לחייך אליי? יופי... (אסתי מצלמת). רגע, לא יצא טוב... שוב פעם תחייכו". (אסתי מצלמת) "יופי, יצא מושלם!"
"אמא תראי לי איך יצאה התמונה", אומרת יעלי. "לא עכשיו יעלי, שנייה, אני צריך לעשות משהו ("חשוב") בטלפון". היא מקלידה בפל'. "אחרי יום מדהים של קניות זו התוצאה", והיא מעלה ל'סטטוס' כאשר פניה קורנות משמחה.
"אמא גמרת?" שואלת יעלי. "אני יכולה כבר לראות את התמונה? נו, אמא!!". "די תפסיקי, קצת סבלנות, אמא עסוקה, את לא מבינה?!" אומרת אסתי.
פניה של אסתי דבוקות למסך עם חיוך מאוזן לאוזן. כן, ניחשתם נכון! היא כעת מקבלת תגובות מאוד חשובות שבלעדיהם כל המדינה קורסת... "אסתי, איזו אמא מדהימה את", "תקשיבי, איזה מהממים הילדים שלך", "הצבעים וואו... מדהים!!". כך שורה של תגובות וכמובן שאסתי חייבת להגיב כאן ועכשיו... "רגע, למה דיני לא הגיבה לי? אני רואה שהיא צפתה בסטטוס..."
•
זו דוגמא מיני רבות לצרכנות המדיה בכלל ורשתות חברתיות בפרט. נרצה או לא, רובנו, ברמה כזו או אחרת, נגועים בדבר. האמת שיש הרבה מה להרחיב בסוגיה זו אך קצרה היריעה מהכיל, ולכן אתייחס בקצרה לכמה אספקטים בסוגיה.
א. פגיעה בעצמאות הרגשית. במקום שמקור האושר של אסתי יגיע מבפנים, היא מחזרת אחרי אישורים חיצוניים, הם אלו שמעניקים לה את האושר. עם הזמן הדבר עשוי ללכת ולהחמיר, עד כדי שאדם יכול לפתח תלות במשובים החיצוניים והוא לא יהיה מסוגל להזין את עצמו, ובעקבות כך, זמן המסך ילך ויגדל.
ב. פגיעה בילדים. כל הורה מעוניין להעניק לילדיו את המיטב. זמני המסך מסבים ריגוש רגעי ומזויף, ופוגעים במה שבאמת חשוב לנו - הילדים ומעגלים חברתיים נוספים.
ג. עיסוק בחיצוניות. כיהודים בכלל וחסידים בפרט אנו שואפים לחיים של משמעות פנימית ואמיתית. עיסוק בחיצוניות באופן מוגזם, מקדש את החיצוניות והופך אותה למטרה.
ד. צניעות. מהותה של הצניעות במובנה הרחב יותר הוא, להיות מרוכז במה שאני צריך לעשות ולא בשיווק, פרסום והתבלטות. העיסוק בשיתוף בחיים האישיים, במידה מסוימת, היא פגיעה בתכונת הצניעות.
ה. קנאה ותחרות. שיתופי הצלחות יכולים לעורר אצל הצופים תחושות של קנאה וכן ליצור תחרותיות. נוסיף לכך גם את העובדה שהרבה מהשיתופים הם 'מצג שווא', והם לא באמת 'וורודים' כמו שהם מוצגים...
אלו נקודות על קצה המזלג ויש עוד הרבה מה להרחיב בסוגיה זו 'ותן לחכם ויחכם עוד'.
הכותב הוא יועץ נישואין ומשפחה, יועץ באישות, מדריך שידוכים וחתנים, מאמן אישי ומרצה.
קליניקה - רח' רש"י 7 קרית מלאכי | לתגובות: 0528622770 – [email protected]