צבי סופר | יום כ' תשרי ה׳תשפ״ה 22.10.2024

72 בקבוקי 'משקה', 60 שישיות מים | הרהורים ערב שמח"ת

בערב שמחת תורה ניתן לראות בכמה בתי כנסת חב"ד, במיוחד בבתי כנסת המכונים ל'צעירים', כמויות אדירות של 'משקה' לקראת שמחת תורה. האם אכן כך היא ההכנה הנדרשת להקפות של שמחת תורה? ומה דעת הרבי בעניין? |  הרב אברהם סלומון מחשובי אנ"ש בראשל"צ בטור דעה אקטואלי | פורסם מעל במה זו לפני מספר שנים, אקטואלי מאוד גם כיום
72 בקבוקי 'משקה', 60 שישיות מים | הרהורים ערב שמח

הרב אברהם סלמון, ראשון לציון

 

בכל שנה בימים שלאחרי שמחת תורה עולים בליבי הרהורים שונים בקשר לשתיית משקה, וכמובן הכוונה לשתייה שלמעלה ממדידה והגבלה, המביאה לידי שכרות ממש. החלטתי להוציא את ההרהורים האלו מלבי ולשתף בהם את כלל הקוראים.

אמנם אני יודע שאני מסתכן בכך שחברי יקראו לי "מתנגד" או בלשון עדינה יותר "עמלק", אני הרי קורא תגר על הדבר הקדוש ביותר לחלק מהם, אך מה לעשות, קשה לי לשתוק ואני חייב לשתף את הקוראים ברגשותי.

הדבר חוזר על עצמו בכל שנה, כאשר יש "מחמירים" שלוקחים הרבה משקה עד שמגיעים לשכרותו של לוט ממש, והדבר כמובן לא גורם לקידוש השם ולא לקידוש שם חב"ד.

בכל שנה אני רואה יהודים – מקורבים וסתם עמך – שעוזבים את בית הכנסת באמצע ההקפות בטריקת דלת, זה משום שקבל סטירה מצלצלת מחסיד גדול שנמצא בגילופין, (כמובן מתוך אהבת ישראל ממש), והשני משום שמישהו מהשכורים אחז בחוזקה בשערותיו ותלש חלק מהם. ועוד מעשים דומים לאלו.

יוצא שאנו הולכים לבתי כנסת שונים על מנת לשמח יהודים בשמחת תורה, ובו בזמן אנו מגרשים יהודים שבאים אלינו לבית הכנסת לשמוח אותנו! (גם המחזה של שיכור שרוע על ספסל או על הרצפה מוטל בקיאו – גם לא ממש מושך ציבור מבחוץ לבוא ולשמוח אתנו).

לצערי בשנים האחרונות לא מצאתי שום תועלת באלה המשתכרים, לא שמעתי מהם כל "גילויים" על דרכי החסידות והנהגות חסידיות, (כפי שפעם היינו שומעים מהמשפיעים הגדולים כשלקחו קצת משקה היו גילויים), לצערי שומעים מהם רק שטויות ורואים אותם בקלונם.

האם אכן כך היא ההכנה הנדרשת להקפות של שמחת תורה?

ה"רווח" היחיד שרואים אצל שכורים אלו הוא שהם לא עורכים הקפות בשמחת תורה, לא מתפללים מוסף ולא מתפללים מנחה, ואילו שלקחו משקה בהידור גדול יותר – אף לא מתפללים מעריב של מוצאי החג!

אמנם אני בהתלבטות גדולה האם נכון הדבר לצאת נגד שתיית המשקה (בכמויות גדולות) לאחר שכך נהגו החסידים בכל קהילות אנ"ש – ולכן החלטתי לנהוג כמו כל חסיד שנמצא בספק – לשאול את הרבי. ומה עושה חסיד בימינו אלו כשלצערינו אינו יכול לשאול את הרבי? מניין ידע את דעתו של הרבי? הדבר פשוט מאוד, ישנם את אגרות הקודש מהרבי זי"ע בהם מופיע דעתו הברורה של הרבי על כל הנושאים העולים על הפרק. ואכן עלעלתי בספרים אלו ומצאתי כמה מכתבים בהם מתייחס הרבי לשתיית משקה, והרי הם לפניכם:

בי" סיון תשי"ז כותב הרבי "לא ראיתי כל תועלת ממשקה המשכר ח"ו נוסף על העניין דפעולה ורושם בלתי רצויים כלל וכלל".

בכ' מרחשון תשי"ח כותב הרבי: "ידועים דברי רבותינו נשיאנו נגד שתיית המשקה, וגם בזמן שמחה לשתות במידה קטנה, ואם חלילה חושש להשתכר אז גם במידה קטנה לא ישתה, אפילו לא בפרהסיה, ואעכו"כ בהתועדות דרבים, ובפרט בימינו אלו שמוטלת עלינו החובה להפיץ את המעיינות חוצה לכן צריך להזהר ביותר וביותר שלא לקלקל על ידי זה.

בתשי"ז כותב הרבי להרב בן ציון שם טוב שיש לעשות התועדות חסידית כפשוטו: "ומובן ופשוט שאין זה נוגע כלל בריבוי השתיה ח"ו" ומוסיף הרבי ש"גם בפורים אפשר להגיע לעד דלא ידע ע"י טיפה אחת בלבד."

במנ"א תשי"ט כותב הרבי ש"לקחת משקה קצת יותר מהמידה מגונה הדבר", ומוסיף הרבי "באם לא לומר ביטוי חריף יותר."

במנ"א תש"כ כותב הרבי להרב זוסיא ווילמובסקי: "למותר להאריך על שאין דעתי ע"פ דעת רבותינו נשיאנו נוחה כלל וכלל  בנוגע לשתיית משקה". וכותב הרבי שהוא כותב על זה משום שמגיעות אליו שמועות לא טובות בעניין זה שמדברים בהתועדות דברי התעוררות ע"י משקה, ומוסיף הרבי שזה יותר ממצוה הבאה בעבירה, כי כאן העבירה ברורה והמצוה צריכה עיון.

ולסיום, מכתב של הרבי מתשי"ח לאחד שכתב לרבי שתיקן את דרכיו והפסיק לקחת משקה, הרבי מעודד אותו להמשיך בדרך הטובה בזה"ל; "נעם לי לקבל מכתבו בו כותב אודות הנהגתו הטובה מכאן ולהבא".

"בודאי למותר לעודדו בהחלטתו הטובה בזה, שמלבד שזוהי בקשת ודרישת רבותינו נשיאנו, הנה זהו גם כן אחד מהאופנים והדרכים להפצת המעיינות חוצה, ע"י שתראה כל הסביבה את הנהגות אנ"ש אשר דוגמא חיה הם להנהגה טובה מוצאת חן בעיני אלוקים ואדם".

כפי שכבר כתבתי יתכן שלחברי יהיו טענות על כתבה זו,  אבל מה יאמרו על דבריו המפורשים של הרבי?

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
36 תגובות
1.
חזי
כ' תשרי
חותם על כל מילה 'חותם ע"ג חותם'...
2.
כל מילה בסלע
כ' תשרי
זה מתחיל משבת סליחות שהבחורים מגיעים שיכורים כלוט כי* "זה מה שהרבי רוצה.." וממשיך בשמחת תורה ואחכ בישיבות
חייבים מבוגר אחראי שיעצור את זה
מה הקשר לבחורים
כ"א תשרי
נושא הכתבה הוא נכון וקורא בהרבה מקומות גם אצל מבוגרים וזקנים לא קשור לבחורים בשום צורה
3.
יוסי
כ' תשרי
ישר כח
הגיע הזמן להבין שהדורות ישתנו אנחנו לא ברוסיה שם באמת היו חייבים משקה להתחמם והיו יותר מזוקקים. היום האלכהול זה משקה שמייצג בעיקר פריקת עול

ישר כח גדול
אתה צודק?!
כ"ג תשרי
אני מבין שהרבי אמר רק לרוסיים להגיד לחיים , אם אני טועה תתקן אותי
4.
צודק בהחלט!
כ' תשרי
יהי רצון שיפעלו הדברים בלב השומעים
5.
דברים ברורים של הרבי
כ' תשרי
מי יכול הסביר זאת אחרת ?
6.
אין להגזים
כ' תשרי
אין צורך להגזים לא לכאן ולא לכאן
מגנה את הטרור משני הצדדים
כ"ג תשרי
7.
מענדי
כ' תשרי
כל מילה נכונה!! סוף סוף מישהו כותב על זה
8.
בדידי הווה עובדא
כ"א תשרי
לא שוכח את ילדותי בבית כנסת חב"ד ואת הטראומה בלראות את ה"אבות " ואנשים מכובדים מתנהגים בפרעות ומתבוססים בקיאם ואת ילדיהם שהיו חבריי בוכים בראותם את אביהם במצב שכזה .
אני כיום אברך חבד"י כבן חמישים ועקב הטראומה וזיכרון הילדות הלא פשוט שמחת תורה הוא היום היחיד בו מדיר רגליי מבית כנסת חב"ד .
יישר כוח למעוררים !!
אין שינוי
כ"ג תשרי
גם בדורות הקודמים של החסידים היו הילדים רואים את אבותיהם מתבוססים בקיאם, ובכל זאת יצאו דורות של חסידים
..
כ"ה תשרי
כנ"ל. חב"דניקית ולא מסוגלת להכנס בשמחת תורה לבית כנסת חב"ד.
9.
תקנת המשקה נשכחה...
כ"א תשרי
10.
גדולה לגימה שמקרבת..
כ"א תשרי
ב"ה
צר לי אך הכתבה נכתבה באופן מאד צר ולא משקף בכלל את ההסתכלות על ענין שתיית המשקה בכלל אצל חסידים ובפרט בתיאור החסידים כפי שתיאר אותם הכותב שהם פורקי עול ומבטלים תפילות וכו וכו
חסידים הם פקחים ואי אפשר לקחת מכתב פרטי שנכתב לחסיד מסוים בלי לדעת רקע בלי לדעת מה היה שם לפני מה היה המקרה וכו ולעשות העתק הדבק וזהו ועכשיו מה תגידו על מילים מפורשים של הרבי?.. אז אשאל את הכותב למה בכלל אומרים לחיים בהתוועדויות? הרי הרבי כתב שלא יוצא מזה שם תועלת... ויותר מכך מדוע הרבי הורה המון פעמים בהתוועדויות לחסידים לאמר לחיים ועל כוס גדולה... ולפעמים גם יותר מרביעית... לכן חסידים הם פקחים וחסיד יודע שהוא אומר לחיים כי הוא רוצה להתעלות מכל הגבלות הנפש הבהמית שלו... וכמובן שצריך להזהר שלא יתערבב היצר בזה שלא יעשה מהטפל עיקר
שכחת מהגזרה..
כ"ג תשרי
תקנת המשקה..
כ"ה תשרי
הוא הביא מענות פרטיים..
ואם זה מפריע לך עיין בש"פ שמיני תשכ"ג שם מביא הרב'ע את תקנת המשקה בה הוא מורה לכל חסיד מתחת גיל אברעיים לא לומר בהתוועדות יותר מג' פעמים (ויותר מאוחר הרב'ע אמר ד"פ) וכל הג' לא יגיע ליותר משיעור רוב רביעית מצומצם.. ומעל גיל אברעים גם למעט ככל הניתן משתיית משקה..
11.
מעניין
כ"א תשרי
יש קושט של אמת, אך מעניין שמי שזה מפריע לו זה דווקא אלה שלא רוקדים אלארק את ההקפות ולאחר מכן הולכים לסעוד את ליבם בבשר ויין (כפסק השו”ע)
לא מדובר בכאלה שאומרים לחיים בגבול וכואב להן כשאחרים עוברים את הגבול,
12.
כל הכבוד
כ"א תשרי
בתורת שלום על לחיים בשמחת תורה ”גם משה רבינו היה אחרי לחיים בשמח”ת”
13.
שכויח
כ"א תשרי
אין לאבד עצמינו לדעת בשמחת תורה.
אך יחד אם הביטויים שציטטת, ישנם אין ספור התייחסויות של הרבי לגבי השתייה בשמחת תורה
כמה מהשנים הרבי ביטל את הגזירה
הרבי מידי שנה הורה לאנשים להפוך כוסות וכוסות גדולים וכו’
הרבי הורה לחסידים לקדש על משקה בשמחת תורה
לגבי בחורים צעירים זה משהו אחר, אבל אי אפשר לשלול מעיקרו את כל עניין הלחיים בלי גבול שהרבי עודד בשמחת תורה
14.
לצערינו עסוקים כיום בעיקר במשקה ובדגים ו...
כ"א תשרי
בקהילות הצעירים יש שפע עצום של אוכל ומשקה וכתוצאה מזה אנשים שותים ונהנים אבל פחות עסוקים בשמחה הפנימית של היום הזה שמחת תורה.ונותנים מידי מקום לגשמיות ולחיצוניות.
15.
כל מילה בסלע
כ"א תשרי
לצערי משנה לשנה זה רק משקה, הילדים לא מצליחים לראות הקפות היום והם מתחילים ב11 או 12 בלילה.

אולי יקומו עוד רבנים, חסידים ואנשי מעשה ויבהירו את העניין.
16.
הגיע הזמן לשמחה אמיתית ולא לשמחת אלכוהול...
כ"א תשרי
17.
כמה דברים
כ"א תשרי
אני לא רואה תופעות כפי שהרב ציין כמעט באף קהילה, כולל במנייני הצעירים
ואם אחד לאלף כן מגיע למצב כזה, לא זה מה שיעשה חילול ה' אין דנים קהילה שלמה לפי טיפש אחד או שניים
לצערנו,כיום, עם כל הטכנולוגיות שסיממו את מוחנו וקיררו את ליבנו הדרך היחידה להתחמם מתוך דיבוק חברים חסידי היא יחד עם אמירת לחיים במידה כזו שתסיר את הקליפות והמחיצות שלנו עם עצמנו ושלנו עם הזולת, ולא יותר מכך, וידע אינש בנפשי'..
. נכון שעדיף "להשתכר מחסידות" אבל רובא דרובא לא שם, ואם נאסור לגמרי אמירת לחיים נמות מקרירות

אז אומרים לחיים, וממנים חבר אחראי ש"ישים עלינו עין" אם נראה לו שאנחנו עוברים את הגבול. וכמובן לומדים הרבה חסידות ועושים הרבה מבצעים כדי שכאשר יצא הסוד הוא יהיה סוד נעים ובריא, ולא חלילה ריקנות פוחזת שעל זה לא מדברים כלל וכלל ומאן דכג שמי'
א גוט יו"ט חסידים
חד משמעית
כ"ה תשרי
אבל שזה לא יגיע מהחלל השמאלי
18.
עם כל הכבוד להתוועדות
כ"א תשרי
עם כל הכבוד להתוועדות ויש כבוד .
שמחת תורה הוא זמן לרקוד עם התורה .
לוקחים את הטפל ועושים ממנו עיקר .
לשבת שעות בעזרת הגברים כשהילדים והנשים מחפשים את עצמם ולהתעלם מהם כאילו אינם קיימים ומתחילים הקפות קרוב ל 12 בלילה כשהילדים כבר עייפים .
זמן ועת לכל דבר .
והגדילו לעשות בתי הכנסת (מסויימים, לא כולם כמובן) של הצעירים שהפכו את היום ליום של זלילה ושתייה ואת ההקפות לעניין טפל .
בהחלט יש לעורר לחשבון נפש בעניין .

19.
ככלל
כ"ג תשרי
העניין הזה אינו שחור-לבן, זה לא ''אסור\מותר'' ''כשר\טרף''.
צריך להבין זאת.
20.
שמחת תורה והמשקה - מסורת קדושה שיש לשמר
כ"ג תשרי
ר' איתן הרינג, קריית שמונה

לקראת שמחת תורה, ליבי מתמלא שמחה למראה ההתעוררות בבתי הכנסת של חב"ד, במיוחד בבתי הכנסת של הצעירים, בהכנות הגדולות של משקה לכבוד החג. זוהי ההכנה המתאימה להקפות.

ההכנות - 72 בקבוקי משקה ו-60 שישיות מים - מעידות על ההשקעה במנהג הקדוש. בכל שנה, בימים שאחרי שמחת תורה, אני נרגש מהאופן בו המשקה מרומם את הנשמה ומביא להתעלות.

אני מודע לכך שיש המחשיבים אותי "חסיד שוטה", אך אני יודע שהשתייה ללא הגבלה היא מה שמביאה להתעלות בשמחת תורה. המראות בבית הכנסת - ריקודים, חיבוקים ושמחה אמיתית - הם ביטויים מוחשיים לכך.

האורחים נמשכים לאווירה הזו וסיפורים רבים על ניגונים חדשים נחשפים. השותים מגיעים לדרגות גבוהות בתפילה, ואני מאחל שנמשיך במסורת קדושה זו ונזכה לאורות עליונים בשמחת תורה.
להרב הערינג
כ"ד תשרי
מה נעשה שהרבי מליובאוויטש חושב אחרת ממך. למי נשמע ?
21.
א' הצעירים
כ"ד תשרי
כותב השורות נוגע בביטוי של הבעיה ולא בבעיה עצמה.
ה"צעירים" ו"צעירי הצעירים" ו"צעירי אנ"ש הצעירים בכל מקום שהם" - חלקם הגדול לא ראו את הרבי.
זהו.
זאת הבעיה כולה מתחילת ועד סופה.
באה לידי ביטוי במשקה, בזקן, בכיפה צבעונית בגארטלעך על חלציים, בסרטוק עד מותניים ועוד ועוד ועוד
לא ראינו את הרבי!!! זאת הבעיה שלנו!
כל השנה אנחנו נדרשים לאשרינו שחסידים אנחנו, אבל מה עם הקב"ה שנדרש לרצוננו לראות את מלכנו????
זה קשה זה נורא ואיום.
לחיים לחיים
לכל דור יש את הבעיות שלו
כ"ה תשרי
"איני מבקש אלא לפי כוחן" - האם זה אגדה ח"ו?
מותר לך להרגיש, לחשוב ולומר את מה שכתבת, אבל להחזיק מזה כתירוץ לקושיא הנזעקת מבין שורות כותב הטור?
לא ולא.

אולי הייתי מוסיף: ממש לא!
22.
מכתב של הרבי על שמחת תורה
כ"ד תשרי
נבהלתי להסברה לקדש על יי"ש ועכ"פ לקדש את שתיית היי"ש היפך הגמור מציווי כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו. ובוודאי תיכף לקבלת מכתבי זה ינקטו באמצעים הכי מוחלטים לתיקון כ"ז.
לא הדגשת מספיק
כ"ה תשרי
המכתב נכתב לרב ששונקין לגבי שמחת תורה!
23.
מועדון המשקה
כ"ה תשרי
בכפר חב"ד המשפיע ר' שלמה חיים היה מתוועד בליל שמח"ת עד קרוב לחצות ואח"כ ערכו הקפות. כמו"כ ביום התוועד כמה שעות וסיימו קרוב לשקיעה ואח"כ המשיך להתוועד בביתו עד מוציא שמח"ת קוב לחצות. מי שישב בהתוועדות זו יצא עם מטען ענק ואל היתה זלילה ומשקאות. היום יש בעיה שאם ראובן כועס על שמעון הוא מחליט לרדת על שמעון בשמח"ת כי אז לוקחים משקה ז.א. שמח"ת היא המשך לר"ה ויוכ"פ אבל בקו השמחה ומנצלים לחיסול חשבונות
24.
א' הצעירים
כ"ה תשרי
מסכים מאוד. זה ממש לא תירוץ.
אני רק מציף שהבעיה חמורה יותר והיא לא רק המשקה. היא הגלות. אונזרע גלות וגלות הכלל.
מובן וברור שכל בנ"י (גם הצעירים) בכל אתר ואתר נדרשים לשולחן ערוך
מובן ש"ונפלינו" מחייב ומזכה אותנו בספר המנהגים ושלל ההנהגות הקדושות...
להגיד - לא עושים טוב בהנהגה מסוימת! זה נכון וטוב. אבל צריך להכיר שזה לא הבעיה עצמה אלא תוצאה שלה.
כבר מנחה והבן שלי לא רוצה לקום לשחרית?
זאת לא בעיה, זאת סיבה.

והטיפול בהתאם.
25.
תקנת המשקה
כ"ח תשרי
לא מבין למה הוא מביא מענות במקום פשוט להביא את תקנת/גזירת המשקה???
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.