מנדי ברגר | יום י"ט תשרי ה׳תשפ״ה 21.10.2024

ישראלים קיבלו אזרחות מחוק השבות ופעלו כסוכני איראן

שבעה יהודים מחיפה והקריות, שלהם גם אזרחות אזרית, חשודים בריגול עבור איראן תמורת מאות אלפי שקלים • ביצעו מאות משימות מודיעין - עד ש"נתפסו על חם" • חלק מהמידע שהעבירו שימש את איראן במתקפת הטילים • יואשמו בסעיף החמור ביותר: ריגול עבור מדינת אויב במלחמה  
ישראלים קיבלו אזרחות מחוק השבות ופעלו כסוכני איראן
כוחות צה"ל פועלים מול האויב. אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

בית משפט השלום בראשון לציון התיר היום (שני) לפרסם: פרקליטות המדינה הגישה היום הצהרת תובע נגד שבעה חשודים יהודים, תושבי חיפה והצפון, ובהם חייל עריק ושני נערים, החשודים שהופעלו על ידי סוכנים איראניים וביצעו משימות שונות עבור מפעיליהם – תמורת בצע כסף.

החשודים הם אזיז ניסנוב, אלכסנדר סדיקוב, יגאל ניסן, ויצ’סלב גושצ’ין, יבגני יופה, ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. חלק מהחשודים קיבלו אזרחות מכוח חוק השבות.

השבעה, כולם אזרחים ישראלים וגם בעלי אזרחות של מדינת אזרביג’אן. חלקם עלו ממנה ארצה, ואחרים נולדו בארץ. שניים מהחשודים הם אב ובן.

בין היתר, הם חשודים בצילום ואיסוף מידע על בסיסים ומתקנים צבאיים צה”ל, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בת”א, אתרי סוללות כיפת ברזל, תחנת הכוח בחדרה, ועוד. כמו כן, הם קיבלו מהמפעילים מפות של אתרים אסטרטגיים, ובא”ח גולני.

לפי המשטרה, חלק מהמטרות שצולמו והועברו לאיראן שימשו במתקפות טילים על ישראל.

ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם לביהמ”ש המחוזי בחיפה כתב אישום בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות. בפרקליטות המדינה מדגישים, כי מדובר באחת הפרשות החמורות ביותר שנחקרו בשנים האחרונות.

הפרשה מלווה מזה מספר שבועות באופן צמוד על ידי ראש הצוות הביטחוני בפרקליטות מחוז חיפה, עו”ד שלי ברזילי-זאבי וע”י עו”ד עינב איטסקו גולד, וכן המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, אלון אלטמן.

לפי דיווח בחדשות 12, החוליה פעלה במשך כשנתיים ואספה מידע על מתקנים ביטחוניים רגישים ויעדים אסטרטגיים בתוך ישראל, תוך שהיא מקבלת תמורה כספית עבור משימות אלה. גורם במשטרה אמר: “זה מבהיל להבין שהמידע שהועבר על ידי החשודים שימש לתכנון מתקפות על מתקנים אסטרטגיים”.

בנוסף, נחשף כי החשודים העבירו מידע רגיש במיוחד בנוגע לאישים בכירים בצבא ובמערכת הביטחון הישראלית. “מדובר באיסוף ממוקד ומסוכן שנועד לפגוע ישירות באנשים ששומרים על ביטחון המדינה”, אמר הגורם.

החשודים יואשמו שביצעו כ-700-600 משימות שהטילו עליהם גורמים באיראן, כולן בזמן המלחמה.

החוליה עבדה בשלושה צירים מרכזיים:

• איסוף מודיעין על מתקנים רגישים במדינה: החשודים אספו מידע על אתרים ביטחוניים כמו בסיסי צה”ל, מתקני ביטחון ואסטרטגיים אחרים. המידע שצולם ותועד הועבר לאיראנים באמצעים מוצפנים.

• איסוף מידע על בסיסים של חיל הים: אחת המשימות המרכזיות הייתה איסוף מידע על בסיסים ימיים של חיל הים, כולל מתקנים ותשתיות החיוניים לביטחון ישראל.

• איסוף מידע על דמויות ביטחוניות: בנוסף לאתרים הפיזיים, החוליה התמחתה באיסוף מידע על אישים בכירים במערכת הביטחונית הישראלית, ובכלל זה מפקדי בסיסים ומקבלי החלטות ברמות הגבוהות.

במשטרה אומרים כי שלושה מהחשודים “נתפסו על חם” בעת שתיעדו יעד אסטרטגי. המעצר הביא לפתיחת החקירה ולחשיפת תא הריגול.

במסגרת המשימות שביצעו, החשודים קיבלו מאות אלפי שקלים שניתנו באמצעות מטבעות קריפטו או באמצעים אחרים. המשטרה חשפה מעין “מחירון” שאיתו עבדה החוליה, עבור כל משימה היה תג מחיר שבהתאם קיבלו את שכרם. המידע הועבר בין הצדדים בתוכנות מוצפנות. לעיתים בוצעו גם 4-3 משימות ביום.

המפגש בטורקיה

החקירה, שהתנהלה במשך 35 ימים, חשפה כי מנהיג החוליה פגש את מפעיליו האיראניים בטורקיה, שם התבצעו ההוראות המבצעיות ותשלום הכספים לחברי החולייה. לפי החשד, הנאשמים ביצעו מעל 600 משימות ריגול עבור איראן, כאשר המידע שנאסף שימש את האיראנים לצורכי תכנון מתקפות על יעדים ישראליים.

כשהמשטרה עלתה על עקבותיה של החוליה, היא החלה לבצע להם האזנות סתר. לאחר שנעצרו, הם הודו שהמניע שלהם היה כלכלי. הם הודו ש”התמכרו לכסף ולא יכלו להפסיק”.

עוד אישרו במהלך החקירה שהתוצרים שהביאו הגיעו לידיים איראניות.

במשטרה מגדירים את האירוע כאחד ממקרי הריגול החמורים ביותר שידעה מדינת ישראל בעשורים האחרונים.

בכיר במשטרה: “זה אירוע חמור מאוד, תא טרור שפעל במשך תקופה ארוכה מתחת לאף בצורה שיטתית כל כך, ומבצע משימות עבור איראן. מטריד באיזה מציאות אנחנו נמצאים. כל טיל שנורה בשנים האחרונות לעבר ישראלי, הרקע עליו עבר על ידי החוליה. בין האירועים הביטחוניים החמורים שנחקרו עד כה בישראל”.

השבעה עצורים כבר 35 ימים בחשד לביצוע המעשה. ככל הנראה הם יואשמו בסעיף החמור ביותר בספר החוקים: חשד לריגול עבור מדינת אויב בשעת מלחמה. על העבירה עונש הוא מאסר עולם ממושך ובמקרים מסוימים גם עונש מוות.

לדברי מקורב לחקירה, “מדובר במקרים נדירים מאוד שבהם מוגש כתב אישום על עבירה כזו. אם אכן יואשמו הנאשמים בסעיף זה, מדובר בהליך משפטי מהחמורים ביותר שידעה מדינת ישראל בשנים האחרונות”.

יודגש, כי פרשה חמורה זו מצטרפת לשורה של מקרים שנחשפו בשבועות האחרונים ושעל חלקם הוגשו כתבי אישום ובקשות מעצר עד תום ההליכים, וחלקם עתידים להיות מוגשים בעת הקרובה.

מדובר במקרה הרביעי בתקופה האחרונה שנחשף של חשד לריגול של ישראלים עבור איראן. לפני כמה ימים ולדימיר ורחובסקי, כבן 35, תושב פתח תקווה, נעצר לחקירה בחשד שגויס בידי איראן להתנקש באישיות ישראלית תמורת 100 אלף דולר.

לפני כשבוע וחצי בני זוג מרמת גן נעצרו בחשד להפעלת תא טרור בישראל בשירות המודיעין האיראני – עבור בצע כסף. לפי החשד בני הזוג ביצעו שורת פעולות עוינות בהנחיית מפעיליהם, החל בריסוס גרפיטי ועד הצתת כלי רכב – והם היו בשלבי תכנון של התנקשות באישיות בכירה.

לפני כחודש נחשף כי מרדכי ממן הוברח פעמיים לאיראן וניהל משא ומתן עם סוכנים איראניים על משימות עבור איראן.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.