צבי סופר | יום כ"ו אלול ה׳תשפ״ד 29.09.2024

התגובות בעולם על חיסול רב המרצחים נסראללה

בהלה באיראן לאחר חיסול בן טיפוחם, רב המרצחים חסן נסראללה: ה'ניו יורק טיימס' מצטט גורמים איראניים שלדבריהם "איראן היא היעד הבא של ישראל לתקיפה, וכי אולי ח’אמנאי עצמו יחוסל" | חתנו ויועצו הקרוב של טראמפ קושנר: "הצעד הנכון כעת עבור אמריקה יהיה לומר לישראל לסיים את העבודה, זה לא רק המאבק של ישראל"
התגובות בעולם על חיסול רב המרצחים נסראללה
מטוס רעם של חיל האוויר ממריא לתקיפה בלבנון (צילום: דו"צ)

מטוסי קרב של חיל האוויר השמידו מתחם תת קרקעי, שהיה בנוי כמתחם אזרחי לכאורה ובו על פי מידע מודיעיני מדוייק, שהה מתחת לפני הקרקע מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה ימ"ש, ועימו צוות מעוזריו הבכירים ביותר, שהתכנסו כדי לתכנן את הפעולות המלחמתיות הבאות שלהם נגד ישראל.

כל זאת בהמשך למבצע 'חיצי הצפון', כך צה"ל מכנה את המבצע הנוכחי, שהחל בסיכול אלפי משגרי טילים ורקטות, המשיך בחיסול רמטכ"ל חיזבאללה ונמשך בסיכולים של אלפי מחבלים ב'מבצע הביפרים' ומכשירי הקשר, נמשך בסיכולים מדוייקים של ארכי מחבלים בכירים ביותר המקורבים לחסן נסראללה והמופעלים מרחוק בידי איראן, ראש התמנון.

ובינתיים: צה״ל ממשיך לפגוע ולחסל את  מפקדי ארגון הטרור חיזבאללה, ולפעול נגד כל מי שמאיים ופוגע בישראל. דובר צה"ל הודיע לפני שעות אחדות כי סוכל נביל קוואק, מפקד יחידת הביטחון המונע בחיזבאללה.

חיסולו של נסרללה עורר גל תגובות והתפעלות בעולם, לצד גינויים מגורמים ומדינות המקורבות ל'ציר הרשע' האיראני.

חיסולו של מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה זעזע עמוקות את עלי ח’אמנאי, המנהיג העליון של איראן.

ב’ניו יורק טיימס’ דווח הבוקר (ראשון) כי בטהראן הוכו בהלם מפעולת ישראל – וכעת שוקלים כיצד להגיב.

לפי הדיווח, מדבריהם של 4 גורמים איראניים עולה כי ברפובליקה האיסלאמית הביעו חשש שאיראן תהיה היעד הבא של ישראל לתקיפה, וכי אולי ח’אמנאי עצמו יחוסל.

אתמול דווח ברויטרס שח’אמנאי הועבר למקום מאובטח, על רקע הבהלה מחיסול מזכ”ל חיזבאללה.

לפי ה’ניו יורק טיימס’, הגורמים האיראניים סיפרו כי  מיד לאחר הדיווח על המתקפה ברובע הדאחייה בביירות כינס ח’אמנאי ישיבת חירום של המועצה העליונה לביטחון לאומי בביתו.

בדיון, כך לפי הדיווח, עלו חילוקי דעות על אופי התגובה. גורמים שמרניים במשטר האייתוללות, כמו סעיד ג’לילי שהפסיד לפזשכיאן בבחירות לנשיאות, טען שאיראן צריכה לבסס במהירות הרתעה באמצעות תקיפה על ישראל, “לפני שנתניהו יביא את המלחמה לטהראן”.

מנגד, גורמים מתונים יותר כמו הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן, טענו שתגובה מהירה וחזקה משמעה ליפול לפח שטומן נתניהו – “שכבר חצה את כל הקווים האדומים”, משום שמטרתו להוביל למלחמה אזורית.

הקולות המתונים אמרו כי איראן לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה קריטית בתשתיות שמלחמה שכזו תביא עמה.

ח’אמנאי עצמו פרסם אמש הודעה רשמית שבה נמנע מלהתחייב שהתגובה תגיע מאיראן ישירות, ורמז שהוא מצפה מחיזבאללה ושאר שלוחי איראן להגיב.

בטלוויזיה הממלכתית של איראן קראו לשלטונות לפגוע בישראל, וקראו תיגר על הזהירות שבה נקט המנהיג העליון בתגובתו. “אין הבדל בין טהראן לבגדד וביירות, המשטר יבוא אחרי כל אחת מהמטרות הללו”, אמר שם אחד המגישים. “נתניהו מבין רק שפה אחת, והיא טילים בליסטיים וכטב”מים”.

ברויטרס דווח כי באיראן ממשיכים לקיים קשר עם חיזבאללה במטרה לדון ולתאם “בצעד הבא” בעקבות ההסלמה.

 

*

ג׳ארד קושנר, חתנו של טראמפ המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב ושליחו למזה״ת:

״27 בספטמבר הוא היום החשוב ביותר במזרח התיכון מאז פריצת הדרך בהסכם אברהם.

ביליתי אינספור שעות בחקר חיזבאללה ואין מומחה עלי אדמות שחשב שמה שישראל עשתה כדי לערוף את ראשם ולהשפיל אותם הוא אפשרי.

זה משמעותי מכיוון שאיראן חשופה כעת במלואה. הסיבה לכך שהמתקנים הגרעיניים שלהם לא הושמדו, למרות מערכות הגנה אוויריות חלשות, היא בגלל שחיזבאללה היה אקדח טעון שכוון לעבר ישראל. איראן הקדישה את ארבעים השנים האחרונות לבניית יכולת זו כגורם ההרתעה שלה.

הנשיא טראמפ היה אומר לעתים קרובות, "איראן מעולם לא ניצחה במלחמה אבל מעולם לא הפסידה במשא ומתן". המשטר של הרפובליקה האסלאמית קשה הרבה יותר כאשר מסכנים את חייהם של חמאס, חיזבאללה, סורים והחות'ים מאשר כאשר מסכנים את חייהם. המאמצים המטופשים שלהם לרצוח את הנשיא טראמפ ולפרוץ למסע הבחירות שלו מסריחים ייאוש ומקשיחים נגדם קואליציה גדולה.

ההנהגה האיראנית תקועה במזרח התיכון הישן, בעוד שכניהם ב-GCC דוהרים לעבר העתיד על ידי השקעה באוכלוסיות ובתשתיות שלהם. הם הופכים למגנטים דינמיים לכישרון והשקעות בעוד איראן מפגרת יותר. ככל שהשליחות והאיומים האיראניים יתפוגגו, הביטחון והשגשוג האזורי יעלו עבור נוצרים, מוסלמים ויהודים כאחד.

ישראל מוצאת את עצמה כעת כשהאיום מעזה נוטרל ברובו ועם הזדמנות לנטרל את חיזבאללה בצפון. מצער איך הגענו לכאן אבל אולי בסופו של דבר מעז ייצא מתוק.

*מי שקרא להפסקת אש בצפון טועה. לישראל אין דרך חזרה. הם לא יכולים להרשות לעצמם עכשיו לא לסיים את העבודה ולפרק לחלוטין את הארסנל שכוון אליהם. הם לעולם לא יקבלו הזדמנות נוספת*.

לאחר ההצלחות הטקטיות המבריקות והמהירות של הביפרים, מכשירי הקשר והכוונה של ההנהגה, מאגר הנשק האדיר של חיזבאללה אינו מאויש. רוב לוחמי חיזבאללה מסתתרים במנהרותיהם. כל מי שעדיין בסביבה לא היה חשוב מספיק כדי לשאת ביפר או להיות מוזמן לישיבת מנהיגות. גם איראן מתערערת, חסרת ביטחון ואינה בטוחה עד כמה נחדר המודיעין שלה. אי ניצול מלא של הזדמנות זו לנטרול האיום הוא חוסר אחריות.

שמעתי כמה סיפורים מדהימים על האופן שבו ישראל אוספת מודיעין במהלך 10 החודשים האחרונים עם כמה טכנולוגיה מבריקה ויוזמות של מיקור המונים.

אבל היום, עם ההרג המשמח של נסראללה ולפחות 16 מפקדים בכירים שחוסלו תוך תשעה ימים בלבד, היה היום הראשון שהתחלתי לחשוב על מזרח תיכון ללא הארסנל העמוס של איראן המכוון לישראל. כל כך הרבה יותר תוצאות חיוביות אפשריות.

זה רגע לעמוד מאחורי עם ישראל שוחרת השלום והחלק הגדול של הלבנונים שנפגעו על ידי חיזבאללה ורוצים לחזור לתקופות שבהן ארצם שגשגה, וביירות עיר קוסמופוליטית. הבעיה המרכזית בין לבנון לישראל היא איראן; בלעדיה יש תועלת רבה לתושבי שתי המדינות מעבודה משותפת.

הצעד הנכון כעת עבור אמריקה יהיה לומר לישראל לסיים את העבודה. זה כבר מזמן. וזה לא רק המאבק של ישראל", מסכם קושנר.

*

אתר וויינט: "ייתכן שהחלו, או עומדים להתחיל, מבצעים בקנה מידה קטן או "תנועות בגבול" לתוך לבנון כדי להתמודד עם עמדות חיזבאללה, שנמצאות ממש על הגבול. כך דיווחה רשת ABC מפי שני גורמים אמריקניים."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.