COL | יום ה' אלול ה׳תשפ״ד 08.09.2024

תעלומה בביתר עילית: מה קרה למזוזה?

חסיד חב"ד מאנ"ש ביתר עילית, ניגש לבדוק את מזוזת המחסן שבחצרו כפי שמורה ההלכה בחודש אלול וכשפתח את בית המזוזה, נדהם לחלוטין | יש לו מסר: "עד כמה חשוב לבדוק תפילין ומזוזות" | ומה אומר על כך סופר סת"ם מומחה?
תעלומה בביתר עילית: מה קרה למזוזה?

בחודש אלול נוהגים לבדוק תפילין ומזוזות. זה בדיוק מה שעשה חסיד חב"ד תושב העיר ביתר עילית, שלקח לבדיקה את מזוזות ביתו וגם הסיר לבדיקה את המזוזה במחסן שבחצר ביתו.

כשמסר את המזוזה לבדיקה, פתחו את בית המזוזה והוא נדהם לחלוטין: המזוזה הייתה שחורה ומפוייחת לגמרי!

"כאן אני רואה מסר, כמה חשוב לבדוק תפילין ומזוזות", הוא כתב והוסיף לצד התמונה: "זה מה שנהיה מהמזוזה אצלי במחסן, שנבדקה לפני כשנתיים וחצי והייתה תקינה לגמרי!"

"המכסה היה סגור לא נראה שיש סדק או משהו... אולי מהשמש?", תהה ושאל סופר סת"ם-מגיה ידוע בעיר. המגיה ענה לו שטרם נתקל בדבר כזה...

לצד זאת, הדגיש סופר הסת"ם כי מאוד יתכן שבית המזוזה התחמם בשמש הקופחת בקיץ יתר על המידה וזו התוצאה...

בשיחה עם COL, הסופר מעלה עוד אפשרות, אמנם נדירה יחסית אבל קרתה לו בעבר: במזוזה שבדק, תולעת שנכנסה, נחנקה והשמש גרמה לתופעה הזאת. "בעבר כבר ראיתי תולעת במזוזה", אומר הסופר.


בהזדמנות זו ולעורר את ציבור הגולשים לעניין, מצורף כאן המדור של הרב יוסף שמחה גינזבורג, ב'שיחת השבוע', על עניין בדיקת תפילין ומזוזות בחודש אלול, ובפרט בימים אלו כשעם ישראל נמצא בסכנה:

מן הדין חייבים לבדוק מזוזה כל שלוש שנים וחצי. תפילין חייבות בבדיקה באותה תדירות, רק אם "מניחים אותם לפרקים". ויש פוסקים אחרונים הטוענים שמכיוון שאנו מניחים את התפילין רק לתפילת שחרית, גם זה נקרא "לפרקים".

כל זה כאשר הכתיבה והבדיקה נעשו מראש כראוי. אולם בימינו רבים המקרים שהכתיבה או הבדיקה לא נעשו מראש על-פי כל דרישות ההלכה. גם עמידות הכתב על הקלף בימינו קצרה מבדורות קודמים. כמו-כן יש חובת בדיקה אם שהו התפילין או המזוזה בחום גבוה, או באו במגע עם לחות או עם ממיס כימי (מצוי במזוזות - ברחיצת המשקופים ובצביעת הבית). מצבים אלה עלולים לפגוע בכתב.

המנהג לבדוק תפילין ומזוזות בחודש אלול נובע מהצורך לערוך אז חשבון-נפש ולהדר במצוות. במצבנו כיום, שעם-ישראל (וכל יחיד) זקוק לברכה מיוחדת, הרי גם מי שהתפילין והמזוזות שלו עברו בדיקה בעבר, אם רק עברו מאז שנים-עשר חודש, רצוי שימסור אותן כבר עכשיו לבדיקה מוסמכת.

יש לזכור שמצוות מזוזה שומרת לא רק על הבית, אלא גם על בני-הבית בצאתם ובבואם, כפי שהזוהר מקשר זאת עם הפסוק "ה' ישמר צאתך ובואך (והשמירה היא) מעתה ועד עולם".

על הפסוק (דברים כח,י) "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך, ויראו ממך" דרשו חז"ל "אלו תפילין שבראש". כתב הרא"ש: "מפני קיום מצוות תפילין (שמניחין על הזרוע והקדקוד) ותיקונן [ובכלל זה בדיקה!], יתקיים באנשי המלחמה (דברים לג,כ): 'וטרף זרוע אף קדקוד'".


מקורות: ברכות ו,א. זוהר ח"ג רסג,ב. רא"ש, הלכות קטנות, הל' תפילין סט"ו. שו"ע או"ח סו"ס לט, נו"כ ושו"ע אדמו"ר הזקן, מאסף לכל המחנות ס"ק מו ולקט הקמח החדש ס"ק כז. יו"ד סי' רצא ונו"כ. מטה אפרים סי' תקפא ס"י. קיצור שו"ע סי' קכח ס"ג. שיחת כ' מנ"א תשל"ד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.