COL | יום כ"ד אב ה׳תשפ״ד 28.08.2024

הרב גלויברמן: "אות קלון שהגענו למצב הזה" • טור דעה

לפני שלוש עשרה שנה בדיוק פרסמתי בבמה המכובדת כאן ב-COL,  טור נוקב על התופעה המעציבה של נערים טובים וחסידיים מבתים טובים שמוצאים את עצמם ללא מסגרות חינוכיות עד לפתיחת שנת הלימודים וזמן אלול בישיבות הקטנות והגדולות. גם היום, לא אחת פונים אלי הורים בבעיות שיש להם מול ראשי הישיבות, כשלצערי הרב אני מרגיש שאני 'מדבר לקיר' ושאין מולי אדם שרוצה לפתור את הבעיה | במהלך השנים צברתי ניסיון מר מול אותם ראשי הישיבות, הרוצים רק לקבל תלמידים ברמת לימוד גבוהה, כשבמקביל, הם כל הזמן ניזונים משמועות נגד תלמידים. חייבים לשים לזה סוף! | העסקן החב"די הרב יעקב גלויברמן במאמר נוקב 
הרב גלויברמן:
כותב השורות הרב יעקב גלויברמן. ברקע: אילוסטרציה, ארכיון COL


הרב יעקב גלויברמן

אני כותב את הדברים הבאים בצער גדול, ובתקווה שמי שצריך להתעורר אכן יתעורר ויעשה משהו לשנות את המצב המחפיר אליו נקלענו, כשעשרות בחורים נמצאים ללא מסגרת ישיבתית.

לא מדובר בבחורים רעים ממשפחות מפורקות! אני מדבר על בחורים וילדים טובים מבתים טובים, שבגלל המלצה כזאת או אחרת ממשגיח בישיבה, הוא מוצא את עצמו כמו גם הוריו חסרי האונים, מול שער נעול-תרתי משמע! שער נעול לישיבה הגדולה אליה הוא חפץ וציפה להגיע ושער נעול לליבו של ראש הישיבה או המשגיח.

לא חושב שלאחר כל מה שנכתב כבר, ולאחר שעשרות אם לא מאות קולמוסים נשברו בגין הדיונים הללו על מצב מערכת החינוך הישיבתית שלנו, יש על מה להאריך ולהסביר כשהדברים ידועים לכל.

במרוצת השנים וניסיוני כעסקן בכרם חב"ד עשרות בשנים, רובם לצידו של הרה"ח אפרים וולף ע"ה, שמעתי כבר תירוצים שונים ומשונים, אך פתרון יצירתי למצב טרם שמעתי. 

חייב לציין שהיו שנים שפניתי אישית עבור בחורים ממשפחות טובות להנהלה ב770, בין אם זה הרב דוד רסקין ע"ה, או יבלחט"א הרב שלמה זרחי, בכדי למצוא מקום לבחורים טובים שלא קיבלו את אישור הישיבה לשהות בשנת הקבוצה בחצר הרבי ובבית חיינו 770.

אין לי מושג, למה אף רב מרבני בית דין רבני חב"ד הנכבדים לא מרים את הכפפה הלוהטת הזאת ומנסה ליישר את העקומה הזאת. נכון, ברוך ה' חב"ד גדלה לממדי ענק, ויש לנו בהחלט במה להתגאות, הישיבות מצמיחות אברכים חסידיים שבונים בתים טובים ושלוחים שפונים לשדה השליחות בהצלחה גדולה, ובכל זאת ולמרות כל זאת, הכתם הזה מעיב על הדברים הבאמת טובים שמתחוללים אצלנו בתנועה.

למה הורים צריכים להדיר שינה מעיניהם ונער צריך להגיע לתחילת שנת הלימודים מושפל וחבול נפשית, בגלל המלצה שלילית של המשגיח או ראש הישיבה בישיבה הקטנה שחוסמת לו את הדרך להמשיך הלאה? רבותיי, אם לא הבנתם-מדובר בדיני נפשות וזה לא משהו שיש להקל בו ראש!

דווקא עם ריבוי ישיבות כיום, אנחנו מוצאים את עצמנו בתחילת כל שנה עם עשרות בחורים אם לא יותר, שפשוט אין להם מקום להמשיך הלאה. ומה אתם חושבים שקורה עם כל אלה? כמה נפשו של הבחור חסינה מההשלכות של המצוקה הזאת? אחר כך מתפלאים ומשתוממים על בעיות אחרות שנגררות ונוצרות מהשבר החינוכי הזה, בין אם זה בעיות בשידוכים ופערים משמעותיים בין בחורים לבחורות בחב"ד שמשוועות לשידוך הגון ואכמ"ל.

אני אומר לאותם ראשי ישיבות כאן ועכשיו, לא תוכלו לנקות את ידיכם אחר כך. תהפכו עולמות כאילו מדובר בבשר מבשרכם. לא ייתכן שכל כך הרבה צער ייגרם להורים שמתמודדים ממילא עם אתגרי חינוך וכלכלה ומה לא. לאן נגיע? זה אחר כך חוזר אלינו כבומרנג. את פירות הבאושים של ההזנחה הנפשעת הזאת אנחנו משלמים לאחר שנים בריבית דריבית. 
שיקום גוף רבני שירכז את כל הפניות הללו וינווט בחכמה את הבחורים לפי רמה רוחנית וכו', אבל לא ייתכן שבחור בתחילת שנה יושב בבית ובוכה כי הוא לא יודע לאן הוא הולך וממשיך, או יותר גרוע, כי הוא יודע 'שלכלכו' עליו אצל ראשי הישיבות...

בנפשנו הדבר, רבותיי. ישנן עוולות שצועקות לשמיים והתעלמות מהן לא רק שלא תיטיב את המצב אלא ההיפך. אנא מכם, אני פונה לרבני חב"ד ולראשי הישיבות, אל תחכו לדקה האחרונה, תגלו אכפתיות, חמלה, ובעיקר, לנסות עד הקצה האחרון, להימנע מלפגוע בעתידם של נערים ובחורים שרוצים להמשיך ללמוד בישיבות ברוח רבותינו נשיאנו. אין צורך לתאר עד כמה הרבי נשיא דורנו השתדל בכל מאודו לעזור לבחורים ונערים כאלה, וכמה עסקנים ורבנים בדורות קודמים אצלנו מסרו את הנפש כפשוטו בשביל שלא "יידח ממנו נידח...".

ויפה שעה אחת קודם.

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
26 תגובות
1.
תודה רבה
לפני 14 שעות
שהרב גלויברמן משמש פה למאות הורים שעוברים מסכת קשה של קושי בדרך לישיבה, כי המנהלים רוצים רק להשיג את הישיבה למצטיינים
בבקשה לא להגזים לא מדובר על מאות
לפני 9 שעות
מדובר אוליי על עשרות ואולי מישהו בלבד יתחיל להבין שצריך להעלות את המודעות לתרומות לישיבות גדולות היות וזה פשוט מוסד גרעוני שעולה הרבה כסף וחלק מהבעיה זה בעיה כלכלית
2.
טולו קורה מבין עיניכם
לפני 14 שעות
כל שנה אותו הסיפור. ההורים בוכים אכלו לי שתו לי. מה לעשות שלא כל ילד בגיל 13 עשה הכנה ראויה לישיבה וחבל שיגיע לישיבה כשהוא לא מוכן. זה לא עוד כיתה בת"ת. תשקיעו בילד בשנת המכינה וכך הישיבות יחטפו אותו
תשקיעו בילד ואם האבא בור אז מה
לפני 13 שעות
נגזר על הילד, שולחים בחור לישיבה כדי שילמדו אותו, אם זה לא כך עדיף שישאר בבית
תגובה על התגובה הקודמת
לפני 13 שעות
תפסיק לבלבל את המוח תראה כולם גם עשו לך בוז כנראה שאתה עובד בישיבה ויש לך אינטרס
הבנת הנקרא אין לך
לפני 12 שעות
בושה. לא פלא שאתה משתמש במילים בוטות.
זאת בדיוק הרמה והשפה
לפני 12 שעות
תפסיק לבלבל את את המח, אתה תפסיק אנשים מסכימים איתו שרמים וראשי ישיבות יתחילו למסור את נפשם על בחורים, ולא רק יקבלו גו'ב או משכורת, זה תפקידם ולא תירוצים, הבחור כך המשפחה כך הדוד שלו כך, ומה יצא מהבחור הזה
3.
גם למכינה יש חלק גדול בזה
לפני 14 שעות
אם המחנך בכיתה הגבוהה כלומר המכינה לישיבה מכין את הכיתה כמו שצריך וגם לוקח אחריות לשבץ את הילד בישיבה הכי מתאימה לו, אז הבעיות פוחתות למינימום. במקרה ולא, אז יש את הטורים כמו של הרב גלויברמן
4.
במחילה, ניכר שהרב גלויברמן איננו בקיא וכ...
לפני 14 שעות
א. כל הבחורים שידוע לי שלא התקבלו לאחר סיבוב שני וכו', די מובן לכל רואה הסיבות... לא כל בחור מתאים לכל ישיבה, ובייחוד שזה לא רק אינטרס של הישיבות אלא גם לטובת הבחורים עצמם.
ב. וגם אלו שבסוף מתקבלים, רחמנות עליהם ועל הוריהם המפעילים לחצים משום שלצערנו לא מועיל ולעיתים להיפך רח"ל... ובכל שנה ושנה כו'
קיצור: הימנעו מלעשות צעדים חסרי מחשבה ואף ייתכן שאתם לא מכירים לגמרי את הבן שלכם...
5.
הרב גלויברמן צודק
לפני 13 שעות
ויש לו חוכמת חיים יותר גדולה משלכם, יש היום הרבה צוציקים שהתקבלו להיות רמים מצד כל מיני שיקולים, לא יודעים ולא מבינים בחינוך, ופוסקים גזר דינו של ילד שרוצה ללמוד אבל הר"מ לא יודע איך מתעסקים עם הבחור
רוקדים ובוכים
לפני 9 שעות
תחליט מה אתה רוצה, אם הר"מים לא טובים וההנהלה לא רצינית, למה אתה דוחף לשם תל' בכוח.
פתח ישיבה, הרב גלויברמן ידאג לכל העניין הכלכלי, אתה תגייס ר"מים ומשפיעים ויחד תקבלו את כל התל'. רק תנהג בזהירות מדובר בנפשות רכות.
6.
הבעיה בישיבות לצערינו
לפני 13 שעות
שאין פיקוח של משרד החינוך, ואין כאן המקום לעשות מעשים קיצוניים, אבל אני מכיר בכמה ישיבות רמים, שאם זה הי' תלוי במשרד החינוך לא היו נכנסים בשערי הישיבה , אולי כן יש מקום לערב את משרד החינוך, לא יתכן שבחורים ירדו מהדרך בגלל שהמדריכים של הבחורים לא יודעים מה זה חינוך
7.
אל תסתכל בקנקן אלא מה שיש בתוכו!
לפני 9 שעות
טוב שהנושא עלה ויישר כח על כך! במחילה מכבוד הרב. אין מושג כזה "ילדים רעים" כמו שנכתב בכתבה. יש ילד שרע לו וגם עליהם יש לתת את הדעת ולעזור דבר נוסף, ילדים מ"בית מפורק" כמו שצויין הם לא סוג ב או ג! ישנם ילדים שזה המסלול שהשם יתברך סלל להם ולפעמים הם יותר טובים מבחורים שגדלו במשפחות רגילות וכו'. נא לא לשים סתיגמה על אף אחד. יש להסתכל על הפנמיות, המידות, האנושיות לפני הכל כולל לימוד התורה. כי " דרך ארץ קדמה לתורה". זה הקריטריון הכי חשוב לקבלת תלמידים ולא רק לפי הכשרונות ללימוד! לא בזה נמדדים, בכל אופן לא אצל השם יתברך!!!
8.
מגוחך
לפני 9 שעות
עולם הישיבות החבד"י מלא ב"ה בישיבות מכל הסוגים - כולל ישיבות מכילות ומקבלות. כל מי שמכיר 'קצת' את השטח יודע זאת היטב
לדעתי הטור הזה נכתב מתוך ניתוק מוחלט מהמציאות כשהמטרה מצטיירת סביב החץ. אין בדברים אלא רוח בעלמא.
מזכיר לי סיפור, שפעם הרב חיים אשכנזי ע"ה אמר ליהודי אחד בשיכון חב"ד בלוד: "כדאי לך להכניס אבנים לכיסים כדי שלא תעוף מהרוח שאתה עושה" ודפח"ח.
9.
לכל שבת יש מוצ"ש
לפני 9 שעות
א. לא ברורה טענתו של הכותב. מה הפשט 'לכלכו'? יש ממש בדברים או שסתם מישהו החליט להציק לבחור ולהוריו. זה נשמע לך רציני?
המצב היום שלחלק מהתל' אין מה לחפש בישיבה גדולה רגילה, מפני שכתכנית לא מתאימה עבורם. ככה פשוט. יש תל' שלא מסוגלים לדבת כל כך הרבה זמן ללמוד, תקנון הישיבה לא מתאים עבורם. זוהי עובדה.
ואם המשגיח בישיבה קטנה סתם מלכלך, קח בחשבון שגם המשגיח בישיבה גדולה גם כן 'סתם מתעלל,
10.
כל ילד הוא יהלום
לפני 9 שעות
(גם ממשפחה מפורקת)
מה זה ילדים רעים?
11.
לצערנו ולבושתנו
לפני 9 שעות
שזה מגיע לבן של אחד מהצוות, לא משנה באיזה מצב הוא, הוא נכנס לישיבה אחר כבוד ובאם הוא יעשה מעשה קונדס עם עוד תלמידים, אותם ישלחו לבית ואותו ישאירו.
בדידי הווא עובדא
לפני 9 שעות
היה לי מקרה הפוך בדיוק
12.
כמדומני שזה התפקיד של תמכי תמימים
לפני 9 שעות
אני לא מדבר על בחורים ממש פרחחים שלא מעניין אותם כלום. אבל יש בחורים טובים שלפעמים קצת קשה להם. ולפי עניות דעתי, זה בעיקר מה שתומכי תמימים צריך לפעול - שהבחור ישתנה לטובה ויגדל להיות חסיד ומקושר. בשביל זה יש משפיעים!!! אם נחפש רק 'מצויינים' - במה שונים אנו מ'פוניביז' וכדו'?!
13.
הערה קטנה
לפני 9 שעות
מוחה בתוקף על 'ילדים רעים ממשפחות מפורקות'. יש חברה ממשפחות מפורקות שהם בחורים טובים, אבל מישהו אמר כמה מילים למשגיח בישי"ג והנה עושים לו בעיות. ולפעמים גם אין הורים שידאגו. וגם אם בסוף הוא מתקבל זה לאחר תנאים והשפלה מייסרת. הבחור נכנס באלול ומרגיש סוג ב'.
14.
לצערנו מנהלי הישיבות אינטרסנטים
לפני 9 שעות
ממליץ לכל הורה לחפש מה שטוב באמת לילד,ישיבות לצערינו מתאים רק לקבוצה מצומצמת של בחורים למסגרת הדורסנית שקבעו המבינים הגדולים בחינוך,מי שלא עומד בקצב בועטים אותו החוצה
15.
אברך
לפני 9 שעות
מה קרה ר' יענקל? שוב נכד שלך לא התקבל לאף ישיבה?
16.
עובד עם בחורים
לפני 8 שעות
אני עובד במסגרת לא חבדית בעליל. כמות הבחורים שמגיעים מליובאוויטש ב4-5 שנים האחרונות רק עולה ועולה. כולל הישיבות המרכזיות ביותר.
הם השפיצים של המוסד, בכל מובן -
אבל הם לא בתומכי תמימים.
המשותף אצל כולם - דחיה מצד צוות/ משפחה ובעיקר בעיקר חברי כיתה/שיעור/חדר.
עד שרצים לחנך את המחנכים, יש לחנך את הילדים בבית לאהבת ישראל גם למי שלא נשמע כמוהם בתפילה או שאבא שלו לא שליח ראשי במאדים. בחורים בורחים מהישיבה בגלל ראש את"ה יהיר או קבוצת בני רבנים מנופחים.
וכשאין על מי להישען בבית - כשהאבא בעל תשובה נלהב שמתפעל מכל משפט של ר"מ בישיבה בלי לראות את מצבו הרגשי של בנו בכורו - מצב הבחור גרוע שבעתיים.
17.
בקשר לקבוצה
לפני 8 שעות
הרב גלויברמן הזכיר שדיבר עם הנהלת ישיבת 770 עבור בחורים,
כיום, באופן כללי, כל מי שרוצה מתקבל לקבוצה לטוב ולמוטב.
לטוב- בחורים חסידיים שההנהלה בישב”ג לא מספיק עזרה לנתב, מתקבלים
למוטב- בחורים שבקושי דורכים ב770 אלא נמצאים במ”א, מתקבלים
אנרכיסטים אלימים שוברי קירות , גם מתקבלים
בחורים שחייבים מבוגר אחראי לידם ובקבוצה יכולים לאבד את זה, מתקבלים.
שוב. יש בזה משהו טוב, שבחורים שמגיע להם להתקבל מתקבלים למרות פרצופים של הנהלת הישיבה גדולה
18.
לתגובה 4 הרב גלויברמן היה עדין מידי וכתב...
לפני 8 שעות
הרב גלויברמן ישר כח שאתה אמיץ לפתוח שוב את הנושא הכאוב
וברור שכיום משפיעים ורמים במקום להשקיע בבחורים משקיעים במקום שליחותו כשליחים או כמשפיעי קבילה וכדומה לכן הם פחות עסוקים בלחנך תמימים וקצת יותר עסוקים בלהשפיע או על מקורבים או חבדניקים מקהילות
עדיף מי שמשפיע או ראש ישיבה או משגיח שיהיה עסוק רק בזה ויתנו להם משכורות מכובדות וישקיעו בתמימים שזה עבודת שליחות מכובדת ואמיתות ולא ירחו על עצמם להיות שלוחים בחבילות או משפיעים בקהילות
19.
כל אחד מבין בגזרה שלו
לפני 8 שעות
עם כל הכבוד מי שלא מתעסק בחינוך שלא יביע דעה. כמו שאינך מביע דעה ברפואה כך גם אל תביע בחינוך
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.