מערכת COL | יום כ"ז כסלו ה׳תשס״ו 28.12.2005

ראש-ממשלת קנדה חגג חנוכה בישיבת חב"ד

על פרסומי-ניסא בהיקף כזה רחב לא חלמו בקנדה. ראש-הממשלה הקנדי פול מרטין, ידיד ישראל וחבר הקהילה היהודית, החליט כי התחנה הראשונה שלו בקמפיין הבחירות בעיר מונטריאול תהיה בישיבה הגדולה חב"ד "תומכי תמימים". רכבי שידור של הטלוויזיה ואוטובוס של עיתונאים התמקמו אמש (שלישי) ברחוב ווסטבורי שנחסמה לתנועה על-ידי המשטרה. "העצירה הראשונה שלו הייתה בליובאוויטש", אומר ל-COL העסקן החב"די הרב שמחה זירקינד, שארגן את האירוע יחד עם בנו הרב מענדי זירקינד, שליח חב"ד למוסדות השלטון באוטווה הבירה."מה שחנוכה מייצגת היא המאבק המתמשך של העם היהודי לשמור על הדת באופן חופשי", ראש-הממשלה אמר בנאומו וגינה את כתובת נאצה שצויירה על בית-כנסת מקומי השבוע. הוא כובד בהדלקת נר השמש, קיבל כיפה קטיפה עם שמו, וברכה מיוחדת מאת רבני ודייני העיר וראש-הישיבה הרב אריה-לייב קפלן. שר המשפטים היהודי של קנדה, ארווין קוטלר גילה לציבור כי הוא נוהג להגיע לבית-כנסת חב"ד המרכזי במונטריאול כדי להתפלל. "אני בשנת אבלות על אמא שלי ז"ל, ואני יודע כי תמיד ניתן ללכת לליובאוויטש ולמצוא שם מניין לתפילה", אמר. ראש-הממשלה האזין לשירת "הנרות הללו" במנגינה המסורתית על-ידי אנ"ש ובחורי הישיבה.לציפייה בנאום ראש-הממשלה וההדלקה - לחצו כאן דיווח מלא וגלריית תמונות בלעדית - ב'כתבה המלאה'
ראש-ממשלת קנדה חגג חנוכה בישיבת חב
ראש הממשלה פול מרטין עם הרב שמחה זירקינד
היכל הישיבה היה עמוס לעייפה. אנשים ונשים לא הפסיקו להגיע למקום – הבניין החדש שנבנה לפני שנה עבור הישיבה הגדולה בתרומת איש העסקים בן ווידר. הישיבה הגדולה היא אחת המוסדות היהודיים הוותיקים ביותר בקנדה, שהוקמה לפני יותר מארבעים שנה. הבניין שוכן ליד מרכז ה"ישיבה" – בית-כנסת חב"ד המרכזי במונטריאול.

"מידי שנה אנחנו מארגנים הדלקה בפרלמנט הקנדי ובלשכת ראש-הממשלה", אומר ל-COL הרב מענדי זירקינד, המתגורר במונטריאול אך שומר על קשרים קרובים עם אישי ממשל באוטווה הבירה. הוא ואביו, הרב שמחה זירקינד, ידועים כיוצאים ונכנסים מלשכות הבכירים במדינה.

על-אף השפעתו הרבה, ר' מענדי בוחר להישאר מאחורי הקלעים ומותיר לאביו את הכבוד הפומבי.

ראש-הממשלה נכנס ל'זאל' הישיבה שלוב זרוע עם הרב זירקינד ופיזר חיוכים לקהל. מרטין הוא ראש מפלגה הליברלית, שכבר נמצאת בשלטון כבר מספר קדנציות. הוא עומד בפני בחירות מוקדמות בחודש הקרוב, ועושה מסע קמפיין ברחבי המדינה. בשל חופשת חג המולד הנוצרי, הרבנים זירקינד החליטו לערוך את ההדלקה במונטריאול.

פיצול האישיות של המדינה

הבמה מוצבת על רקע תמונה מכובדת של הרבי מליובאוויטש, ומדפים של ספרי-קודש שמשמשת את תלמידי הישיבה ומכון הסמיכה הפועלת במקום. שלט גדול מכריז באותיות כחולות "ידידי ליובאוויטש בקנדה מאחלים לך חנוכה שמח".

הטקסט מופיע באנגלית ובצרפתית – עדות לפיצול האישיות של הקנדים. מונטריאול נמצאת במחוז קוויבק הצרפתית, בעוד שבשאר מחוזות המדינה השפה היא אנגלית. הצרפתים ניסו לפני 7 שנים להיבדל מקנדה ולהכריז על מדינה עצמאית חדשה. הניסיון לא צלח לשמחת רבים מהקהילה היהודית שחששו כי התוצאה תהיה רעה לכלכלה ולביטחונם האישי, שכן הצרפתים נוטים להזדהות עם מאבק הפלסטינאי נגד ישראל, ונושאים עמדות מדיניות דומות לצרפת ולאיחוד האירופי.

על הבמה יישובים ראש-הממשלה ושר המשפטים לצד אב"ד מונטריאול הרב אברהם-דוד ניז'ניק; הרב סבאח, רב הקהילה הספרדית; הדיין החדש של הקהילה הרב יונתן-בנימין וייס; הרב משה-אליהו גרליצקי, משלוחי הרבי הריי"צ לעיר וגבאי בית-הכנסת חב"ד המרכזי; ראש-הישיבה הרב אריה-לייב קפלן והר"מ הרב משה שטערן; הרב אברהם בן-שמעון, ראש מכון הסמיכה לרבנות.

בין הקהל נראים הרב יוסף-יצחק מינקוביץ' ור' מענדל מרוזוב ממוסד החינוך לבנות "בית רבקה" בעיר; הרב אליעזר ויינגר, איש החינוך ורב בית-כנסת; הרב עמנואל קרליבך, השליח בעיר ס' אגאת'.

שר המשפטים מגלה בקיאות

הדובר הראשון הוא ארווין קוטלר, פוליטיקאי ידוע המכהן כשר המשפטים הקנדי. הוא יהודי גאה ושומר מסורת, מתגייס בעקביות להגן על ישראל במדינה ובועידות בינלאומיות.

קוטלר עולה לדוכן הנואמים ומספר כי את הקשר המשפחתי שלו לחג החנוכה. "יש לי בן שנולד בחנוכה וקראנו לו יונתן".

השר הוסיף לספר על הקשר שלו עם קהילת חב"ד במונטריאול, בו הוא מתגורר, ועל התרשמותו מפעילות חב"ד בעולם. "לא הפסדתי אף סיום שנערך בישיבה", הוא אמר לקהל, אולם לא היה מובן אם הוא מדבר על סיום הרמב"ם, הש"ס או התהילים.

הוא טיבל את נאומו במילים באנגלית, צרפתית, עברית ואידיש – מדווא שלא נשאר איש מבין הנוכחים שלא הבין את דבריו.

לסיום, שר המשפטים גילה כי הוא מתפלל לעיתים קרובות בבית-כנסת חב"ד המרכזי. אני בשנת אבלות על אמא שלי ז"ל, ואני יודע כי תמיד ניתן ללכת לליובאוויטש ולמצוא שם מניין לתפילה ולקדיש", אמר.

בחור מתלמידי הישיבה נשא דברים קצרים בשפה הצרפתית, ושיבח את הישיבה והעומד בראשה הרב קפלן.

הוראות 'מבולבלות' לראש-הממשלה

ראש-הממשלה עולה לנאום, ומתחיל באווירה חברתית מבודחת.

"אתם צריכים להבין אותי", הוא פתח בדברים. "באיזה מצב אני צריך להיכנס לאולם הזה, עמוס באנשים. למטה, מענדי זירקינד נתן לי הוראות מדוייקות מה לעשות ואיפה לפנות. כשעליתי לכאן, אבא שלו ישב איתי ונתן לי הוראות הפוכות בדיוק".

הקהל צחק בקול.

פול מרטין עבר לדבר על המסר של החג. "מה שחנוכה מייצגת היא המאבק המתמשך של העם היהודי לשמור על הדת באופן חופשי, ומה שאור המנורה מסמל הוא אור האמיתי של חירות - לכל האנשים מכל הדתות. ניצחון המכבים לפני יותר מאלפיים שנה הביא לתקווה וזה מה שקנדה מייצגת".

בטון דיבור רציני, ראש-הממשלה עבר לדבר עם הואנליזם נגד בית-הכנסת "בית שלום" בעיר אדמנטון בסופשבוע האחרון. "זה לא קנדה, מה שקרה באדמונטון. עלינו להבין זאת. אנו נגנה את המעשה בכל התוקף", אמר ונענה במחיאות כפיים.

על בית-הכנסת צוייר צלב קרס נאצי והאותיות ZOG - "ממשלת כיבוש ציונית", רמז לקונספירציה האנטישמית כי היהודים שולטים על תפקידי הכוח בעולם.

העיתונאים נראו רושמים את דבריו במהירות וערוצי הרדיו והטלוויזיה הקליטו את הנאום, למהדורת החדשות ברחבי המדינה. ערוץ חדשות מרכזי במדינה, CTV, החליט להעביר את האירוע בשידור חי, כשהקריינית מסבירה לצופים כי הערב הוא הנר השלישי של חנוכה, 'חג האורים היהודי'.

"היה השריפה בבית-הספר יהודי במונטריאול, היו חילולי בתי-קברות ומסגדים, והתקפות על מוסדות של דתות אחרות. אני מאמין בקנדה סובלנית עם כבוד לרב-תרבותיות", מרטין הצהיר.

הנרות הללו לצד המנון קנדה

הרב שמחה זירקינד וראש-הממשלה ניגשו לחנוכייה המוכספת שעמדה על דוכן עץ. מאבטח חמור סבר התמקם בצד שמאל והמצלמות התמקדו על השניים.

ראש-הממשלה הדליק את נר השמש, והרב זירקינד הדליק את שלושת נרות חנוכה, לאחר ברכת "להדליק נר" ו"שעשה ניסים לאבותינו" בקול רם. הקהל ענה 'אמן' ונשאר לעמוד.

הרב זירקינד סיפר לכתב COL במונטריאול כי הוא הקפיד שהאירוע יתקיים בזמן שמותר להדליק נרות לפי ההלכה.

החזן החב"די ר' משה שור החל בנגינת "הנרות הללו" במנגינה החב"דית המסורתית, ולאחריה המנון המדינה "או קנדה". ראש-הממשלה שהתקשה במילים של הניגון הראשון, הצטרך בשמחה לשיר השני. הפגנת פטריוטיות בהחלט עוזרת בקלפי.

מעלים את רף הציפיות

האירוע מגיע לסיומו. ראש-הממשלה אמנם הגיע מצוייד עם כיפת עור כהה, קיבל כיפה חב"דית מקטיפה עם שמו באנגלית מתנוסס בתחתיתו. "זהו ללא ספק אירוע היסטורי", מסכם הרב שמחה זירקינד. "הוא לא פנה לפדרציה היהודית או לארגונים יהודיים אחרים במונטריאול, שהיא עיר ואם בישראל, אלא דווקא אלינו".

אנ"ש נשארים במקום דקות נוספות, מתרשמים מהישיבה ומנתחים את האירוע. חלקם ימשיכו הביתה להדליק נרות חנוכה עם משפחתם, ומאוחר יותר יצטרפו לפעילות המבצעים של בתי-חב"ד בקניונים, חנויות, בתי-הרפואה ובתי-אבות.

בשעות הערב, הרב מענדי זירקינד קיבל טלפון משר המשפטים קוטלר. "You raise the bar higher and higher", הוא החמיא לו. "אתה מעלה את הסטנדרטים והציפיות כל שנה".

"בשנה שעברה, כשאנחנו יצאנו מההדלקה עם ראש-הממשלה וחברי הפרלמנט, לא יכולנו להבין איך ממשיכים גבוה יותר מכך", הרב זירקינד אומר ל-COL.

"השנה עשינו את הקידוש ליובאוויטש הכי יפה שהכרנו".
לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
2.
כל הכבוד - איזה קידוש ליובאביטש
כ"ז כסלו ה׳תשס״ו
לר שמחה ור מענדי

-מדובר באנשים - שכל שאיפתם בחיים, היא להביא עוד יהודים ליהדות וליובאוויטש - ר שמחה היתה ממקימי "מחנה ישראל דעוועלעפמאנט פונד" - כל מגמתו - להביא יהודים להרבי - להביא קידוש ליובאוויטש ולתת נחת רוח להרבי
3.
mendi
כ"ז כסלו ה׳תשס״ו
what time is it?nice job!
Dyrol
4.
Rabbi Zirkind
כ"ז כסלו ה׳תשס״ו
Your the man amazing to watch keep up the great work and always be Bisimcha!!!!!!!!!!!


your Chasidim in Montreal
5.
COL YOU SHOULD BE ASHAMED
כ"ז כסלו ה׳תשס״ו
This was done without the consent of the head shliach of montreal. and both simcha and mendy dont work for chabad as every head shliach in canada would tell you.
col youve stooped to a new low.
6.
To 5
כ"ז כסלו ה׳תשס״ו
What do you want from COL? How about complaining to Rabbi Kalpan, Rabbi Garlitzki and Rabbi Minkowitz for participating. Are you questioning these respected rabbis judgment?

COL reported about a high profile landmark visit to a Lubavitch institution, not a Chabad House. I dont understand your problem.
7.
GREAT!!!
כ"ז כסלו ה׳תשס״ו
This is the greatest Pirsumie Nisa Canada has seen in years. Is anyone against that?
10.
Clarification
כ"ז כסלו ה׳תשס״ו
This was a project of Canadian Friends of Lubavitch, based in Ottawa and run by Rabbi Zirkind for over 20 years. He has lit the Menorah on Parliment Hill all these years, but since the government in Ottawa was closed during this week he decided to do in in Montreal. His activities are similar to Rabbi Shemtovs organization in Washington.
13.
kiddush lubavitch
כ"ח כסלו ה׳תשס״ו
kol hakavod to rabbi kaplan and his yeshiva !very impressive!!
to all of you who need to critisize every event be happy for a nother person and stop looking for kavod
15.
ברוך שניאור
כ"ט כסלו ה׳תשס״ו
טוב מאד [יצי]???????????????????????..................................
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.