הרב גולדשמיד על סערת הגיוס: קטרוג, צריך להגיב ביותר תורה
כיצד עלינו להסתכל על גזירת הגיוס שמרחפת מעל תלמידי הישיבות בעקבות חוק הגיוס החדש שעלה לכותרות עם החלטת בג"צ השבוע בעניין?
הרב יעקב גולדשמיד, מראשי ישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד, התארח הערב (חמישי) בתכנית 'ליל שישי' ברדיו COL בהגשת הרצל קוסאשוילי, וידבר על כך שתמים, מיקומו היחידי הוא בין כותלי הישיבה.
הרב גולדשמיד הרחיב בכך שהליכת בחור לצבא היא פריקת עול מכל מה שתומכי תמימים סימלה ומסמלת.
בנוסף בהמשך השיחה הוא גם דיבר על היתרון שטמון דווקא בדור החדש של המשפיעים בישיבות ש'לא ידע את יוסף' ולא ראה את הרבי, והשיב על השאלה המסקרנת - כיצד הרבי חי גם כיום ומחיה אותנו ובעיקר את תלמידי התמימים?
האזינו לריאיון המלא >>
תחילת הריאיון עסק בנושא חוק הגיוס שעבר השבוע בכנסת. "אנחנו יכולים ללמוד ממה שהרבי דיבר בעבר, ויש פה כמה סוגיות", פתח הרב גולדשמיד שנשאל באשר ליחס החב"די לסוגיה.
"פחות אדבר על החלק הפרקטי, מה יהיה בפועל ואיך צריך להתמודד, אני לא איש פוליטי. אבל במובן הפנימי יש פה אמירה עקרונית, כאשר בארץ מעבירים חוק נגד התורה. עצם הרעיון הזה, עצם החילול השם, הרבי כאב את זה. כולנו זוכרים את הנושא של מיהו יהודי לדוגמה.
"מאמין שיש פה גזירה, יש פה מוטיב רוחני. יש פה ערעור על הרעון שבחור עניינו ללמוד תורה יומם ולילה, להיות לומדי תורה".
הרב גולדשמיד המשיך והסביר: "הרעיון של צבא בעולם של בחור ישיבה בחב"ד, מקבל משמעות יותר עמוקה, כי הרעיון של תומכי תמימים הוא שאין לו עליו אלא ה' אלוקיו. בחור שלצערנו מתגלגל לצבא בצורה כזו או אחרת, אפלו ששומר כללים, מאבד את המומנטום שאין לו עליו אלא ה' אלוקיו, עד שמתחתן וממשיך את השליחות שלו.
"ולהגיע למצב שבחור מתגלגל למקום כזה ומאבד את השליטה של תומכי תמימים זו אמירה פנימית וערכית. אני מדבר על עצם הגזירה הזו שיש בעם ישראל. אני לא יודע את הפרטים אם יותר חמור ממה שהיה פעם, אבל ברור שהייתה פה אמירה. ואנחנו כעת צריכים לקבל על עצמנו עול תורה. מי שמקבל עליו עול תורה מעבירים ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ.
"אני לא מדבר על בחורים שהישיבה לא מתאימה להם. יש עשה לך רב. ואני לא מדבר על אברכים ועוד. אני מדבר על תלמידי תומכי תמימים וברור שאם יש קטרוג צריך להוסיף בקו שכנגד הקטרוג".