מערכת COL | יום כ"ה כסלו ה׳תשס״ו 26.12.2005

המנורה הלאומית בוושינגטון פתחה חנוכה בארה"ב

השר לביטחון המולדת של ארה"ב הדליק את הנר הראשון ב'חנוכייה הלאומית' בטקס חגיגי שנערך אמש (ראשון) בחצר הבית-הלבן. הידיעה עשוייה להישמע שגרתית, לאור ההשפעה הגוברת של אנשי חב"ד בוושינגטון, ועובדת מוצאו היהודי של השר מייקל צ'רטוף (בנו של רב, ליתר דיוק). אולם למארגנים, השליח הרב לוי שם-טוב ועוזריו, לא חסרו מניעות ועיכובים. וושינגטון התרוקנה בשל חופשת חג המולד הנוצרי, שלא לדבר על הגשמים הסוערים שלא וויתרו לאלה שכן נותרו בעיר. "כתבתי פ"נ לרבי וביקשתי ברכה עבור כל השלוחים בעולם", סיפר יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית, הרב אברהם שם-טוב.הטקס התקיים לראשונה לפני 26 שנה בהשתתפות הנשיא ג'ימי קרטר, וזכה לתואר "נאשונל מנורה" מאת הנשיא רונלד רייגן. מאות מגיעים מידי שנה, והמארגנים נאלצו לענות לטלפונים ולהודיע "האירוע לא מתבטל". שעה קלה לפני האירוע, מאות נראו מגיעים ל'אליפסה' עם מטריות. וכמו באגדות, 12 דקות בלבד לפני הפתיחה הגשם פסק. נותרו עדיין ביצות אבל מהשמיים קרן השמש. הרבי נתן תשובה חיובית, השר אמר לשלוחים, בעודו מתרשם ממאכלי החג באוהל האח"מים. האבטחה באירוע קשוחה וקפדנית. גם לאחר האירוע, בגלל המיקום האסטרטגי, סוכנות הביטחון ה-FBI דורשת שמירה 24 שעות ביממה סביב החנוכייה. הוצאה לא זולה. דיווח מלא וגלריית תמונות בלעדית - ב'כתבה המלאה'
המנורה הלאומית בוושינגטון פתחה חנוכה בארה
הרב אברהם שם-טוב חולף על רקע ה"מנורה הלאומית" בחצר הבית-הלבן

"חנוכה מתחילה השנה באותו יום כמו חג המולד, וחג האורים היהודי ייפתח עם אחד החנוכיות הגדולות ביותר בעולם - המנורה הלאומית על שדה האליפסה, בחצר הבית-הלבן", דיווח העיתונאי ברט זונגקר מסוכנות הידיעות העולמית AP. "מוצגים פומביים דומים הוקמו ברחבי העולם, כולל מקומות לא צפויים כמו הכיכר האדומה במוסקבה ושער הברדנבורג בברלין, גרמניה.

"לא מדובר במיקומים ביישנים כלל", אומר הרב לוי שם-טוב, שליח חב"ד בוושינגטון ומנהל ידידי ליובאוויטש בארה"ב. "אנחנו מציבים חנוכייה בדשא הכי חשוב של האומה".

רבים אכן רואים בחנוכייה הלאומית סמל ודוגמא לחופש הדת והאמונה השורר כיום בארה"ב ובעולם.

במאבק להצבת חנוכייה במקום ציבורי בפורט-קולינס בקולורדו, השליח הרב ירחמיאל גורליק דרש מהעירייה להקצות לו מקום לחנוכייה כמו שנתנו לעץ האשוח של הנוצרים.

"לנשיא בוש, ולנשיאים מאז ג'ימי קרטר יש מנורה שמוקמת בבית-הלבן ומשתתפים אישית בחגיגות. אין סיבה שפורט-קולינס תהיה שונה", הרב גורליק טען בלהט לטלוויזיה המקומית. ראש העיר כנראה השתכנע והבטיח, בשל המועד הקצר וחופשת עמיתיו, להגיע להסדר לקראת חנוכה בשנה הבאה. 

חיילים מבולטימור וסביבון מפיטסבורג

הדשא הירוק עדיין רטוב, ומאות אנשים מתיישבים בכיסאות פלסטיק חומות. החנוכייה הלאומית, בגובה 30 רגל, ניצב בגאווה. מאחוריו נראה הבית-הלבן, מואר בחלקו. הנשיא עצמו כבר יצא לטקסס לחופשת החג. בצד ניצב עץ אשוח גדול ומואר. מעין שיחזור הניגודיות של אור וחושך (במובן הרוחני), טהורים וטמאים, עוסקי תורתיך וזדים.

לצד הבמה, באוהל מאורך, יושבים חברי להקת "אלקטריק דריידל". הם פותחים במחרוזת שירי החג, בניצוחו של ג'פרי נאדל, ומלווה בחזן החב"די ר' שניאור-זלמן בוימגרטן והזמר החסידי ר' שלמה שמחה סופרין. הקהל מוחה כף, הילדים שרים איתם, והאווירה חגיגית ושמחה. מי יכל לדמיין שלפני כמה דקות, האנשים הסתתרו מתחת מטריות גדולות.

במקום נראים גם תלמידי ישיבת חב"ד בבולטימור, מרילנד. המוסד הוא חדש יחסית, והתלמידים הצעירים יחסית מתחלקים לשתי קבוצות. אחת מתלבשת במדים אדומים של לוחמי המכבים (או שמא מדובר בלבוש של היוונים?) עם כידונים בידיהם. הקבוצה השנייה לובשת כובעים וחליפות שחורות, המדים החב"דיים, ומסייעת בשירה וריקודים.

לאלה מצטרף סביבון כחול, בגודל אנושי, שנותן יד לילדים ומשעשע את המוזמנים. בתוך תחפושת נמצא בחור מפיטסבורג. אפילו השר צ'רטוף הצטלם איתו.

מניצחון המכבים לניצחון האמריקאים

את המסר של חנוכה מביא הרב אברהם שם-טוב, יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית שמונה על-ידי הרבי כאיש הקשר לראשי הממשל האמריקאי בוושינגטון. בשפתו הייחודית והמלהיבה, הרב נוגע באקטואליות של הימים ההם לזמן הזה.

"רשע היא תוצאה של יהירות ובורות, וכדי להילחם בתופעה זו בזמנינו, אנו צריכים להגביר את פעולות החינוך", הרב שם-טוב מכריז לתשואות מהקהל. "זהו המסר של חנוכה, הטוב על הרע. ואנו מקווים שגם הנשיא ג'ורג' בוש יוכל בקרוב לחגוג את הניצחון על הטרור והרשע".

"אנו פונים לממשלה שיתנו לכל ילד את הזכות הטבעית שלו: חינוך. להשריש את המודעות שזה בריאתו של אלוקים ואנו זכינו להיות חלק ממנו", הרב הוסיף פנייה אישית.

הרב שם-טוב, ותיק ורגיל בוושינגטון, עוד זוכר את המאמצים להקים את החנוכייה בשנה הראשונה. לא היה קל, אבל מי יכול לעמוד בדרכו של שליח הרבי שבטוח בצדקת אמונתו. ההדלקה היא האירוע הכי פומבי של חב"ד בוושינגטון, ולדעת הפרופ' סמואל היילמן מניו-יורק, פעילות פומבית זו היא אחת האלמנטים שהביאה להכרה העולמית ברבי מליובאוויטש ובבתי-חב"ד.

החג שהילדה מניו-אורלינס לא תשכח

המנחה הוא השליח הרב לוי שם-טוב. הוא בנו של הרב, מרבית היהודים בגבעת הקפיטול מיודדים איתו אישית, ומחזיק רקורד עשייה בזכות עצמו. באוהל האח"מים, לפני צאתם לטקס ההדלקה, השר צ'רטוף שמע איך הרב בודק עם עוזריו, אנשי האבטחה והארגון על סידורים אחרונים. "הרב לוי, אתה מפליא אותי בארגון אירועים", השר התבטא בהערצה.

מאחורי דוכן נואמים עם שלט "חנוכה על האליפסה", הרב לוי שם-טוב נושא דברי הקדמה לנאום הבא. "כולנו זוכרים את הפעילות של שלוחי חב"ד אחרי אסון 'קתרינה'. הניצולים ידעו אז שהם לא לבד, ויש כתובת לפנות - בתי-חב"ד בטקסס, פלורידה ועוד", הרב אומר ומצטט את נאומו המפורסם של הנשיא בוש ש"חב"ד הצילו חיים".

"ממש בימים אלו", הרב שם-טוב מבשר. "יש קבוצת סטודנטים מרחבי ארה"ב שויתרו על חופשת הלימודים והגיעו לניו-אורלינס כדי להתנדב ולעזור לשקם את הקהילה היהודית, בארגונם של חב"ד שעל הקמפוס".

לבמה עולה חיה שרייבר, תלמידת בית-הספר "תורה אקדמי" של חב"ד בניו-אורלינס. לבושה במעיל חורף עבה, היא אומרת לקהל כי "זה חנוכה שלא אשכח לעולם".

"אני זוכרת את 28 באוגוסט, כשנסענו עם המשפחה לקחת את אמא שלי מבית-החולים, בו היא עובדת, בדרך לטקסס. לקחתי בגדים לכמה ימים בלבד, אבל אז התברר כי ייקח עוד הרבה זמן עד שנוכל לחזור. לא יכולנו לדבר עם אחי בממפיס, כי הסלולרים לא עבדו. רק תקשרנו דרך הודעות SMS. 

"אבא שלי סיפר לנו שהבית שלנו נהרס, וגם בית-הספר שלנו. מידי ערב, הלכתי לישון בתפילה להקב"ה שיחזיר אותנו לשם. לבית שלנו, בית-ספר שלנו ולחברים שלנו. והנה, תפילתי נענתה. אחרי חנוכה אנחנו חוזרים לניו-אורלינס, ובית-הספר ייפתח מחדש.

"אני מודה לה' שענה לתפילתי", חיה שרייבר סיימה את נאומה המרגש.

השר: הרב שם-טוב צודק

בהמשך טבעי לנאום, עולה לבמה מייקל (מיכאל) צ'רקוף. בעבר שופט אמריקאי, צ'רקוף מכהן כיום כשר לביטחון המולדת - משרד מיוחד שהוקם לאחר פיגועי הטרור 9/11, וממונה בין היתר על FEMA - הגוף האחראי על סיוע והצלה באסונות טבע, כמו ההוריקנים 'קתרינה', 'ריטה' ו'וילמה' שפגעו השנה בארה"ב והותירו רבים ללא קורת-גג.

"אני רוצה להגיד לחיה שרייבר: אני בטוח שבעוד שנה, היא תשמח להדליק נרות חנוכה בביתה", השר היהודי פתח בנאומו.

"מהאסון הקשה הגיעו כל-כך הרבה סיפורים של הטוב והעזרה של אנשים", הוא סיפר. "מאחורי נמצאים שני סמלי חופש חזקים: דגל ארה"ב שמתנופף על הבית-הלבן והמנורה הלאומית. הראשון מסמל את החופש לבטא ולהתנהג לפי הדת, והשני מסמל את העקביות ועוז-הרוח של כל דור.

"כפי שהרב שם-טוב אמר, אנו אכן חיים בזמן שיש הרבה רע. כמו המכבים, החובה שלנו היא להתעקש. לא חשוב כמות המספר, אלא כמות העוז", צ'רקוף מסיים.

הרב לוי שם-טוב מעניק לו מדלייה עם רפליקה של המנורה הלאומית.

'מעוז צור' מהאויר

המכובדים יורדים מהבמה לעבר מנוף שירים אותם להדליק את הנר הראשון. החזנים מסלסלים את ברכות ההדלקה. 'שעשה ניסים לאבותינו'. הקהל עומד על רגליו, והצלמים ומצלמות הטלוויזיה מכוונים את עדשותיהם אל-על.

את הנר מדליקים הרבנים שם-טוב והשר צ'רטוף. אוחזים יחד בלפיד אש, מדליקים ומנופפים לקהל לשלום. "מעוז צור" מתנגן ברקע, ובצד נראה אב צעיר הרוקד עם בנו ובתו הקטנים.

לקהל מחולקות לביבות קטנות וסופגניות ממולאות בריבת פירות. חנוכיות אישיות עם נרות נמסרות לכל המבקש. ילדים נראים מאושרים מהסביבונים ודמי החנוכה (משוקולד) שמרוחים על פניהם. רבים מודים נרגשות למארגנים. יועצו של הנשיא בוש לעניינים יהודיים, ג'ף ברקוביץ' מתעקש להצטלם עם ידידו הרב לוי שם-טוב על רקע החנוכייה.

הלילה ירד על הבירה, ומול הבית-הלבן עומד לו זקוף החנוכייה הלאומית, שהפך לסמל נשיאותי ומודל לחיקוי - גאווה יהודית משולב עם נאמנות פטריוטית.

ביקור מתיתיהו ושידור בלארי קינג 

המשתתפים מתפזרים, וחיוך עולה גם על פניהם של השלוחים, מנסים לקלוט את 'נס הגשם' שהתרחש מול עיניהם. עוברים ושבים מסתכלים בשלוחים ובחנוכייה בסקרנות. הרב אברהם שם-טוב כבר עומד להיכנס לרכבו, החונה בשדרת פנסילבניה הידועה. לפתע הוא מבחין בקבוצת התמימים מבולטימור שעומדת לחצות את הרחוב הרחב.

הרב שם-טוב ממהר לצאת מהרכב, ופוצח בשירה וריקוד עם הבחורים: "על ניסיך, ועל נפלאותיך ועל ישועתיך.."

הפמלייה החב"דית ממשיכה ל'שגרירות חב"ד' - בית-כנסת ומשרדי חב"ד ברחוב לירוי בוושינגטון. שני דגלים מפארים את חזית הבניין - דגל ארה"ב ודגל ידידי ליובאוויטש בארה"ב.

בקומה הראשונה, הת' מוטי זליגסון ואנשי הביצוע מסכמים את ארגון האירוע. בקומה השנייה, הרב אברהם שם-טוב מתוועד עם תלמידי הישיבה בבולטימור. בקומה השלישית, הרב לוי שם-טוב מארח את זמר הרגאיי ר' מתיתיהו מילר, שנמצא בעיר עם זוגתו ובנו לוי-יצחק, לרגל הופעת קונצרט באיזה מיקום סמוך.

"החנוכה שלכם שודרה בלארי קינג לייו", בכיר בארגון יהודי מדווח בטלפון לרב לוי שם-טוב על שידור טקס ההדלקה בתוכנית הפופולרית ברשת הטלוויזיה CNN. הנה, הרב  שם-טוב אומר, עכשיו יש עוד כמה מיליונים שיודעים שהערב זה חנוכה.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
להוריד מהתמונות
כ"ה כסלו ה׳תשס״ו
למחוק את העץ של הנוצרים
2.
To # 1. What tree, a Chosid only sees th...
כ"ה כסלו ה׳תשס״ו
Lechaim!
3.
to # 1
כ"ה כסלו ה׳תשס״ו
look at the cup 1/2 full not 1/2 empty no need to make big deals of nothing, thats all they do in this site, just find anything negative to say. a big Yasher koiach to COL for giving us this great news of the amazing Lubavich orginization around the world.... keep up the good work Chabad
4.
מספר 1
כ"ה כסלו ה׳תשס״ו
אתה צודק, להודיע להזהר, הסביבון עשוי מהצבעים והסיסמה שלהם..... וד"ל, כשגגה ..... השליט וכו
5.
כל הכבוד!!!!
כ"ו כסלו ה׳תשס״ו
Done beautifully
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.