שניאור דייטש | יום י"ד סיון ה׳תשפ״ד 20.06.2024

חוק בלואיזיאנה מחייב הצגת כרזה של עשרת הדיברות בבי"ס

בקרוב בישראל? לואיזיאנה הפכה למדינה הראשונה בעולם המחייבת כי עשרת הדיברות יוצגו בכל כיתת בית ספר ממלכתי, מגן ילדים ועד לאוניברסיטה | בקיץ תשמ"ג (1983) ביקש הרבי להנהיג 'רגע של שתיקה' למחשבה על בורא העולם ומנהיגו בכל מוסדות החינוך בעולם. נשיא ארה"ב דאז רולנד רייגן חתם על הצהרה מיוחדת בעקבות קריאת הרבי
חוק בלואיזיאנה מחייב הצגת כרזה של עשרת הדיברות בבי
צילום: שאטרסטוק

לואיזיאנה הפכה למדינה הראשונה שדרשה כי עשרת הדיברות יוצגו בכל כיתת בית ספר ממלכתי.

החקיקה שעליה חתם המושל הרפובליקני ג'ף לנדרי בחוק ביום רביעי מחייבת הצגה בגודל כרזה של עשרת הדיברות ב"גופן גדול וקל לקריאה" בכל הכיתות הציבוריות, מגן ילדים ועד אוניברסיטאות במימון המדינה, כך מדווח ה-CBS ניוז.

המתנגדים הטילו ספק בחוקתיות החוק והבטיחו לערער עליו בבית המשפט. התומכים אמרו שהצעד אינו דתי בלבד, אלא שיש לו משמעות היסטורית. בלשון החוק, עשרת הדיברות הם "מסמכי יסוד של ממשלתנו הממלכתית והלאומית".

הכרזות, שישולבו עם "הצהרת הקשר" בת ארבע פסקאות, המתארות כיצד עשרת הדיברות "היוו חלק בולט בחינוך הציבורי האמריקאי במשך כמעט שלוש מאות שנים", חייבות להיות מוצבות בכיתות עד תחילת 2025 למניינם

לפי החוק, כספי המדינה לא ישמשו למימוש ההחוק. הכרזות ישולמו באמצעות תרומות.

ארגוני זכויות אזרח וארגונים שרוצים להרחיק את הדת ממהמדינה הבטיחו להגיש תביעה שתערער על כך.

נציג בית המחוקקים ד. הורטון הוא מחבר הצעת החוק. באפריל, הוא הגן על זה בפני בית המחוקקים, ואמר שעשרת הדיברות הם הבסיס לכל החוקים בלואיזיאנה, דיווחה WWL-TV.

"אני מקווה ומתפלל שלואיזיאנה היא המדינה הראשונה שמאפשרת להחזיר קוד מוסרי לכיתות", אמר הורטון. "מאז שהייתי בגן, זה תמיד היה על הקיר. למדתי שיש אלוקים, וידעתי לכבד אותו ואת חוקיו".

הצעות חוק דומות המחייבות את הצגת עשרת הדיברות בכיתות הוצעו במדינות אחרות כולל טקסס, אוקלהומה ויוטה. עם זאת, אף מדינה מלבד לואיזיאנה לא הצליחה לחוקק את החוק הזה.

*

בקיץ תשמ"ג (1983) ביקש הרבי להנהיג 'רגע של שתיקה' בכל מוסדות החינוך בעולם. הרבי ביקש שבתחילת כל יום לימודים יקדישו התלמידים 'רגע של שתיקה' - דקה אחת למחשבה אודות בורא העולם ומנהיגו.

את הרקע להוראה זו הסביר הרבי:

"במשך חמישים שנה האחרונות ירד פלאים מצבו הרוחני והמוסרי של הנוער האמריקאי. הסיבה היחידה לכך היא - העדר ההכרה בבורא עולם. שכן ללא אמונה ב'עין רואה ואוזן שומעת', בעובדה שיש בעל הבית לבירה זו שממנו אי אפשר להעלים דבר - לא מובטח קיום הציוויים "לא תרצח" ו"לא תגנוב". ובלשון הכתוב (וירא כ, יא): "אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני". האיום של ענישה אינו מרתיע את האדם מחטא, שהרי הוא מאמין שיוכל להערים על השוטר וכו', ואפילו אם יתפסו אותו - ביכלתו לתת שוחד וכיוצא בזה.

מוכרח להנהיג בבתי הספר, החל מגן ילדים ועד לאוניברסיטה, בתחילת היום, מדי יום ביומו, "רגע של שתיקה" - שישים שניות להתבוננות בבורא העולם".

נשיא ארה"ב דאז רולנד רייגן חתם בעקבות בקשת הרבי על קריאה ל'רגע של שתיקה' בפתיחת יום הלימודים בכל בתי הספר, למחשבה אודות בורא העולם ומנהיגו.

הרבי עודד רבות צעד זה של הנשיא ואיחל שבעקבותיו ילכו כל חברי ה'סנאט' והקונגרס האמריקני. בהמשך השנים התקבלה קריאתו של נשיא ארה"ב במדינות רבות בארה"ב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.