מערכת COL | יום י"א סיון ה׳תשפ״ד 17.06.2024

קול התורה נשמע באוקראינה: הישיבה בהאדיטש נפתחה מחדש

בשבת האחרונה למשל נכחו במתחם ציון אדמו"ר הזקן בהאדיטש כ-30 יהודים מקהילת סוצ'י, שהשתתפו בסמינר יהדות מיוחד, ושחלקם למד בחברותא עם הבחורים בישיבה המקומית | סיפורה של הישיבה
קול התורה נשמע באוקראינה: הישיבה בהאדיטש נפתחה מחדש
כיתוב לתמונה: קול התורה בהאדיטש, השבוע

במשך שנה וחצי, לפני המלחמה באוקראינה, נישא קול התורה ברמה בהאדיטש שבמזרח המדינה. הישיבה שנפתחה בהיכל בית הכנסת שבמתחם האירוח הסמוך לציון אדמו"ר הזקן הפכה באותם ימים לאבן שואבת לעשרות בחורי ישיבה ששהו במקום דרך קבע. החל מ'תמימים' שהגיעו למקום אחרי שנת ה'קבוצה', עבור בבניהם של שלוחים באוקראינה וביהודים מקומיים שחזרו על ידם בתשובה וכלה ב'מבקשים' – בחורי ישיבה מבוגרים שחיפשו מקום מיוחד לשבת ולהגות בתורה הקדושה. 

אלא שהמלחמה הקשה הביאה לסגירתה, כאשר ראש הישיבה הרב שמואל וייספיש עבר להתגורר בוינה ויתר הבחורים עזבו לישיבות שבהן אין סכנה קיומית.

בערב חג השבועות, לאחר שנתיים של מלחמה כשלכל ברור כי האדיטש כבר אינה בסכנת כיבוש מיידית או הפצצות ממטוסי חיל האוויר הרוסי, החליט השליח ורבה של העיר הרב שניאור זלמן דייטש לפתוח מחדש את הישיבה. 

"בתחילת המלחמה החיילים הרוסיים שהיו באזור הגיעו כבר למרחק קילומטרים בודדים מהציון" אומר הרב דייטש "והיה חשש ממשי מכיבוש העיירה. בניסים הם הוברחו ונסוגו למרחק של יותר ממאה קילומטרים, ולכן העיר בטוחה כיום באופן יחסי".

כמו אז, גם כיום ניתן למצוא בישיבה בחורים מסוגים שונים כאשר המשותף לכולם הוא רצונם לשקוד על התורה הקדושה בשקט ובשלווה, בחיק הטבע, ללא כל הפרעות, במתחם מנותק ומסודר, ובעיקר – סמוך ונראה לציון הקדוש של אדמו"ר הזקן. את סדר הלימוד מנהל התמים מנחם מענדל חזן שיחי'.

הרב דייטש מבקש להוסיף כי הלימודים במקום הינם ללא עלות, בתנאי שהתלמידים מגיעים אכן כדי ללמוד ברצינות ומתחייבים ללימודים של לפחות שלשה חודשים ברציפות. עוד לדבריו, מחצית מהיום לומדים התלמידים גמרא לעיונא ולגרסא, ובשאר הזמן לומדים בשולחן ערוך של אדמו"ר הזקן ובתניא.

מי שנהנים מלימוד התורה במקום הם יהודי העיירות במחוז שהבחורים נוסעים אליהם אחת לשבוע, וכן יהודים מרחבי המדינה שמגיעים למקום לשאת תפילה או להשתתף בסמינרי יהדות שנערכים במתחם לעיתים קרובות. בשבת האחרונה למשל נכחו במתחם כ-30 יהודים מקהילת סוצ'י שהשתתפו בסמינר יהדות מיוחד, ושחלקם למד בחברותא עם הבחורים. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.