מערכת COL | יום כ"ח אייר ה׳תשפ״ד 05.06.2024

מעל 20 שנה ו-3 מילארד ₪: גמ"ח לנישואין ודיור בחב"ד

לראשונה, גמ"ח ייעודי לנישואין ודיור בעבור אנ"ש יוצא לדרך. יוזמה פורצת דרך זו, פרי שיתוף פעולה בין רבני הקהילה, גבאי בתי הכנסת ו'גמ"ח לבית בישראל', נועדה לתת מענה לאתגר המשמעותי איתו מתמודדות משפחות רבות - עלויות חתונה והקמת בית לזוגות הצעירים.
מעל 20 שנה ו-3 מילארד ₪: גמ
הרב בנימין הכהן לרר מדבר בפני הקהל. מימין: סגן ראש העיר הרב מאיר בר לב, והרב משה כהנא

מהפכה של ממש מתרחשת בקהילת חב"ד: לראשונה, גמ"ח ייעודי לנישואין ודיור בעבור אנ"ש יוצא לדרך. יוזמה פורצת דרך זו, פרי שיתוף פעולה בין רבני הקהילה, גבאי בתי הכנסת ו'גמ"ח לבית בישראל', נועדה לתת מענה לאתגר המשמעותי איתו מתמודדות משפחות רבות - עלויות חתונה והקמת בית לזוגות הצעירים.

העיר ביתר עילית נבחרה להוביל את הפיילוט החלוצי, כקהילה גדולה ומבוססת עם ריכוז גבוה של משפחות ברוכות ילדים. ההצלחה שם תהווה מודל לחיקוי בעבור קהילות חב"ד נוספות ברחבי הארץ, שגם הן תוכלנה בעתיד ליהנות מפירות המיזם.

מאחורי התוכנית עומד גמ"ח ותיק ומנוסה, הפועל כבר למעלה מ-20 שנה ובשנה האחרונה לבדה סיפק הלוואות בהיקף מרשים של חצי מיליארד שקלים. הגמ"ח פועל תחת בקרה ופיקוח של חברות פיננסיות חיצוניות ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום הכלכלי, מה שמבטיח את יציבותו ואמינותו.

כדי להתאים את שירותי הגמ"ח לצרכים הספציפיים של קהילת אנ"ש, ערב מיוחד התקיים ב'היכל מנחם' בביתר עילית. רבני הקהילות וגבאי בתי הכנסת התכנסו יחדיו לסיעור מוחות, במהלכו הם נחשפו לתוכנית החדשנית, קיבלו מענה לשאלותיהם והעלו רעיונות לשיפור ולהתאמה.

את התוכנית הציג בהרחבה מנכ"ל הגמ"ח, ר' חיים אלעזר אלתר, שפירט את ההתאמות הרבות שנעשו במיוחד בעבור אנ"ש. בשיחות שנשאו הרבנים הודגשה חשיבותה ההלכתית והמעשית של היוזמה בעבור הקהילה.

הרב בנימין לרר, רב בית הכנסת ברחוב זוועהיל, הזכיר את מעלת הצדקה והגמ"ח, שגדולה אף ממצוות צדקה רגילה. הרב שאול רוזנבלט, רב הספרייה החסידית, הדגיש את השמירה על כבוד האדם בתהליך קבלת ההלוואה, והרב אברהם ליכטר ציין כי התוכנית תסייע לזוגות להגיע מהר יותר לדירה משלהם, תחסוך בזבוז כספי שכירות ותאפשר שקט נפשי לבניית בית בישראל.

הרב דוד אופן, משפיע ורב בית הכנסת 770 ברח' המגיד ממעזריטש, התפעל מההתאמה ההלכתית המבריקה המונעת בעיות ריבית: האב תורם סכום מסוים, והילד מקבל הלוואה בתוספת מענק בגובה מחצית או יותר מסכום התרומה.

הפריצה הגדולה טמונה בהיקף הסכומים - עד 320,000 ₪ בעבור דירה, וכן באפשרות לצרף ילדים עד גיל 16, שיוכלו לקבל את ההלוואה כבר בגיל 20. נקודה חשובה נוספת היא רשת נציגים אותה יקים הגמ"ח בקהילות, לצורך קבלת שירות מהיר ויעיל.

לדברי רכז הפרויקט ר' יוסי קרישבסקי, המצב הנוכחי, בו אברך חב"די נאלץ להמתין שנים רבות לדירה תוך בזבוז הון על שכירויות, הוא בלתי נסבל. זאת בפרט לאור העובדה, שבחסידויות אחרות המצב טוב בהרבה. הגמ"ח החדש הוא בשורה של ממש, שתחולל מהפכה בתחום הקריטי הזה.

קרישבסקי מוסיף, כי עצם ההתחייבות החודשית להחזר הלוואה והצורך לעמוד ביעדים - ימריצו את האברכים להתאמץ ולהגדיל הכנסה, בניגוד למצב של 'קיפאון' בשכירות, ללא תמריץ להתקדם. בנוסף, רכישה מוקדמת של דירה חוסכת את האפקט של העלייה המתמדת במחירי הנדל"ן.

מהנהלת הגמ"ח נמסר, כי בקרוב יופץ עלון מקיף לכל בית אב בקהילה, ובו יפורטו כל התנאים וההסברים על התוכניות החדשות. עלון זה צפוי להיות שגריר לבשורה של ממש למשפחות הזקוקות נואשות לפתרון בתחומי הנישואין והדיור.

ר' יוסי משתף גם בסיפור אישי מצמרר, על אברך נכבד שעקב משבר הקורונה מצא את עצמו חסר אמצעים לחתונת בנו, עד כדי קושי לשלם לצלם, ונקלע לסחרור מטורף בין הלוואות וגמ"חים למיניהם. הגמ"ח החדש אמור למנוע מקרים קשים שכאלו בעתיד.

היוזמה החשובה הזו, שהיא פרי מאמץ משותף של רבנים, גבאים ואנשי מקצוע, מביאה תקווה ובשורה מרנינה לקהילת אנ"ש, שרבים מבניה מתמודדים עם קשיים אדירים בתחומים אלו. זהו צעד חשוב בדרך לחיזוק הקהילה ולבניית עתיד בריא ויציב יותר לדור הצעיר של חסידי חב"ד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.