. | יום כ"ד אייר ה׳תשפ״ד 01.06.2024

ביידן הציג מתווה כניעה לסיום המלחמה; בימין מאיימים בפרישה

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן נשא נאום על המלחמה ברצועת עזה, שבו חשף את ההצעה הישראלית לחמאס, הכוללת עסקת חטופים – וקרא לסיום המלחמה | בלשכת נתניהו לא הכחישו את ההצעה  | השרים סמוטריץ' ובן גביר מגיבים כי אם ההצעה תקודם - יפרשו מהממשלה
ביידן הציג מתווה כניעה לסיום המלחמה; בימין מאיימים בפרישה
ביידן ונתיהו. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ


נשיא ארה”ב ג’ו ביידן נשא נאום על המלחמה ברצועת עזה, שבו חשף את ההצעה הישראלית לחמאס, הכוללת עסקת חטופים – וקרא לסיום המלחמה.

ביידן פירט על המאמצים המושקעים לסיום המלחמה בעזה, ואמר כי ישראל הציעה “מפת דרכים להפסקת אש ושחרור החטופים. ההצעה הישראלית הועברה לחמאס על ידי קטאר”.

בהמשך, הוא החל לפרט את שלבי ההצעה, שלדבריו כוללת שלושה שלבים.

השלב הראשון יימשך שישה שבועות – עם הפסקת אש מלאה, נסיגה של ישראל מאזורים מאוכלסים בעזה ושחרור של חלק מהחטופים, כולל נשים, זקנים ופצועים, בתמורה למאות מחבלים. במסגרת השלב הזה, אזרחים פלסטינים יחזרו לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. כמו כן, סיוע הומניטרי לעזה יעלה ל-600 משאיות מדי יום. “יש שבויים אמריקנים שישוחררו בשלב הזה, ואנחנו רוצים אותם בבית”, אמר ביידן.

ביידן אמר עוד, כי במהלך ששת השבועות, “ישראל וחמאס ידונו בהפסקת אש קבועה”, והוסיף כי ארה”ב, מצרים וקטאר יפעלו כדי לקיים את המשא ומתן בין הצדדים.

לדבריו, בששת השבועות “ישראל וחמאס ינהלו מו”מ על הסידורים הנדרשים כדי להגיע לשלב השני שהוא סיום קבוע של הלחימה”. הוא הוסיף: “ההצעה אומרת שאם המו”מ יימשך יותר משישה שבועות אחרי השלב הראשון, הפסקת האש תימשך כל עוד המו”מ נמשך – עד שמגיעים לכל ההסכמות ואפשר יהיה להתחיל את השלב השני”.

בהנחה והצדדים יגיעו לשלב השני, לדברי הנשיא האמריקני “ישוחררו כל יתר החטופים, כולל חיילים גברים; כל הכוחות הישראליים ייסוגו מעזה; וככל שחמאס יעמוד בהתחייבות שלו, הפסקת האש הזמנית תהפוך – במילים של ההצעה הישראלית – להפסקה קבועה של העוינות”.

השלב השלישי יכלול תחילת בנייה מחדש של רצועת עזה. ביידן ניסה לטעת בקרב הישראלים אשלייה – ואמר: “תושבי ישראל צריכים לדעת שהסיבה שהצעה כזו אפשרית היא כי כוחות חמאס חוסלו בשבעת החודשים האחרונים – חמאס לא יכולים יותר לבצע 7 באוקטובר נוסף.

“אני יודע שבישראל יש אנשים, כולל בקואליציה, שלא יסכימו ורוצים להמשיך במלחמה – והחטופים לא חשובים להם. אני אומר לתושבי ישראל, כתומך של ישראל מאז ומתמיד והנשיא היחיד שביקר בישראל בזמן מלחמה, אני מבקש לקחת צעד אחורה ולחשוב על מה שיקרה אם נפסיד את ההזדמנות הזו:

“מלחמה ללא סוף והמשך חתירה לרעיון לא מוגדר של ‘ניצחון מוחלט’ רק ימשכו למטה את ישראל ואת עזה; זה ישאב וירוקן את הכלכלה, הצבא והמשאבים האנושיים; יגביר את הבידוד של ישראל בעולם; לא יחזיר את החטופים הביתה, לא יביא להבסת חמאס בטווח הארוך, ולא יביא לביטחון ישראל”.

ביידן הוסיף כי העסקה, אם תתממש, “תעזור להרגיע גם את הגבול הצפוני”.

לדבריו, “לישראל תמיד תהיה זכות להגן על עצמה וארה”ב תמיד תדאג שלישראל יהיה מה שהיא צריכה לשם כך. בכל העולם דורשים הפסקת אש, עכשיו הזמן להרים קול ולדרוש שחמאס יבוא למו”מ לסיים את המלחמה שהם התחילו. חמאס אומרים שהם רוצים הפסקת אש – זה הרגע שלהם להוכיח את זה”.

ביידן סיכם: “שבעת החודשים האחרונים היו גיהינום בישראל ובעזה, יותר מדי חפים מפשע נהרגו, ראינו את התמונות הנוראיות מרפיח. אני יודע שאנשים בארה”ב רגישים באופן עמוק כלפי הנושא. זו אחת הבעיות הקשות בעולם. אני רוצה להיות כן איתכם, כל מי שרוצה שלום עכשיו צריך להרים קול ולתת למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו. הגיע הזמן שהחטופים יחזרו, ישראל תהיה בטוחה והסבל ייגמר. הגיע הזמן לסיים את המלחמה הזו ולהתחיל את היום שאחרי”.

מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הצהרת ביידן: “ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המו”מ להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה”.

גורם מדיני אמר לכאן חדשות: “המשא ומתן מתבסס על כך שסופו יוביל להשמדת היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס” לדבריו, “זו ההצעה שקיבלו המתווכות”.

עוד מדגישים בישראל, כי אכן הוסכם להמשיך את הפסקת האש מעבר לשבוע השישי של השלב הראשון אם הצדדים לא יגיעו להסכמות. אולם, הפסקת האש תימשך בתנאי שחמאס ינהל משא ומתן בתום לב, ולא ינצל אותה להתעצמותו הצבאית וחפירת מנהרות. “ברגע שנגלה שיש הפרה – חוזרים ללחימה”.

גרם מדיני אמר לחדשות 14 כי אם חמאס יפר את התחייבויותיו בהסכם, לרבות אי-שחרור חטופים במספר שעליו יוסכם – ישראל תחדש את הלחימה בכל עת.

“נוצר צורך לחדד דברים שלא היו בהירים מספיק בהצהרה של ביידן”, אמר הגורם – והוסיף: “השתמע ממנה כביכול שהמו”מ בין שלב 1 לשלב 2 יכול להימשך לנצח – לא יהיה דבר כזה”.

הגורם הדגיש: “אם יידרשו עוד כמה ימים מעבר לששת השבועות שהוקצבו, ניתן אותם – אבל לאחר מכן נחדש את המלחמה”.

הגורם הבהיר כי לפני שישראל תלך לעסקה היא תצטרך לאשר אותה בממשלה, ושם יובהר לשרים כי העסקה לא כוללת התחייבות לסיום המלחמה, אלא אך ורק הסכמה להיכנס למו”מ בין שלב 1 לשלב 2.

“במסגרת המו”מ הזה לא נסטה מהתנאי לחיסול יכולותיו הצבאיות והשלטוניות של חמאס לפני סיום המלחמה”.

חמאס הגיב גם הוא על ההצעה בהצהרה רשמית: “רואים בחיוב את נאומו של נשיא ארה”ב ביידן. מדגישים את עמדתנו – התייחסות באופן חיובי לכל הצעה שכוללת הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, שיקום, חזרת העקורים למקומות מגוריהם והשלמת עסקת חילופי שבויים רצינית, אם ישראל תצהיר על מחויבותה המפורשת לכך”.


*

בימין תוקפים הערב את ‘מתווה התבוסה’ שהציג נשיא ארה”ב ג’ו ביידן.

השר בצלאל סמוטריץ’ הודיע הערב (מוצ”ש) כי הבהיר לראש הממשלה שמפלגתו לא תסכים למתווה המוצע – ואף תפרוש מהממשלה אם יקודם.

“שוחחתי עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים. לא נסכים להפסקת המלחמה לפני השמדת חמאס, לא לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה”ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים”.

סמוטריץ’ הוסיף “אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו”.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיב: “העסקה כפי שפרטיה פורסמו היום – משמעותה סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס. זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט – אלא התבוסה המוחלטת. לא נאפשר את סיום המלחמה ללא חיסולו המוחלט של חמאס.


“במידה וראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת בתנאים שפורסמו היום, שמשמעותם הם סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה”.

יו”ר הימין הממלכתי ח”כ גדעון סער הגיב: “מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט. זאת תהיה תבוסה ישראלית וניצחון לחמאס שהשלכותיהם תהיינה מרחיקות לכת”.

השרה אורית סטרוק אמרה: “לא הצלחתי לזהות הבדל מהותי בין מתווה ביידן ה’חדש’ וה’מבטיח’ ובין זה הקודם. עוד עסקת כניעה, שמצילה את חמאס, מתחילה את הספירה לאחור לטבח הבא, וגם משאירה חטופים מאחור ללא שום מנוף לשחרורם מלבד הפסקת המלחמה.

“גם אם הקמפיינרים מהשמאל יקראו לה ‘עסקת נתניהו’ – אותי היא לא עוברת בשום אופן”.

שרת התחבורה מירי רגב: “המצב האבסורדי שבו מדינת ישראל הופכת מקורבן לנאשם חייב להפסק. אין לי ספק שראש הממשלה יציג את עמדתה הברורה של מדינת ישראל בקונגרס. ארה״ב חייבת לתת גיבוי לישראל. רק החזרת כל החטופים, חיסול יכולות החמאס והסרת האיום מעזה יסיימו את המלחמה”.

חברת הכנסת לימור סון הר מלך: “ברור לכל בר דעת שהמתווה המוצג הוא הסכם כניעה של ישראל לטרור, ואנחנו לא נהיה חלק ממנו. משמעות חתימה על הסכם כזה הינה הפקרה מוחלטת של ביטחון ישראל.

“ההסכם המדובר הינו כתב ויתור על המאבק נגד ארגון הטרור הרצחני חמאס. זו עסקה חסרת אחריות שמעניקה ניצחון לטרור ומעמידה את ביטחון ישראל בסכנה חמורה. הסכם כזה מעביר מסר חד משמעי לאויבינו שמותר לרצוח ולטבוח בנו בלי לשאת בתוצאות. המהלך הזה מציג חולשה וכניעה במקום עמידה איתנה על עקרונות הביטחון הלאומי שלנו.

“אם ראש הממשלה יבחר לממש את ההסכם בתנאים שפורסמו, שמשמעותם הפקרת ביטחון ישראל, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה”.

ח”כ צבי סוכות כתב בטוויטר: “כל מהלך שישאיר את חמאס כשלטון בעזה הוא יריקה בפנים של הלוחמים הגיבורים והמשפחות השכולות ומשאיר איום אדיר על מדינת ישראל וישובי העוטף בהמשך”.

ח”כ דן אילוז אמר: “הסכם הכניעה שהוצג על ידי ביידן הוא סכנה קיומית למדינת ישראל. הוא חוצה כמעט כל קו אדום שהציבה מדינת ישראל בחודשי הלחימה ומביא ניצחון מוחלט דווקא לחמאס. לאחר הטבח הנורא של השביעי לאוקטובר, הסכם כזה מעודד עוד חטיפות ועוד טבח, פוגע אנושות בהרתעה הישראלית ומסכן את עצם קיומנו.

“אין לממשלה שתסכים להסכם כזה זכות קיום. כולנו מתפללים לחזרת החטופים, חיילנו נלחמים בגבורה כדי להחזיר אותם, אך אסור לוותר על ניצחון וחיסול החמאס. אני קורא לראש הממשלה להתנער מההצעה שרק תקשיח את עמדות החמאס”.

ח”כ אריאל קלנר הוסיף: “‏בזמן שביידן נלחם על הבית הלבן, אנחנו נלחמים על הבית. ‏המחויבות שלנו: ניצחון והשבת החטופים בגבורה. ‏דור הניצחון דורש ניצחון ולא כניעה”.

הפרשן אריאל כהנא מ’ישראל היום’ כתב: “ג’ו ביידן צודק כשהוא אומר שה-7 באוקטובר לא יכול לחזור, פשוט משום שהתאריך הזה חלף. בכל השאר הוא טועה מרה.

“אם לשיטתו חמאס כבר לא מסכן את ישראל, הרי ארגוני המודיעין שלו טענו אך לפני שבועיים שבסך הכל 30 אחוז מצבא חמאס חוסל. ורק לפני שבועות ספורים התרחש אירוע שפרטיו אסורים בפרסום אך מלמד שלחמאס יש אולי עדיין יכולות לא רעות ובעיקר לא מוכרות.

“אמנם ידו של צה”ל על העליונה ומדינת הטרור העזתית ספגה מכה קשה, אבל כמעט כל הצמרת של הארגון חיה, פעילה ובראייתה מנצחת פשוט משום שלא חוסלה עדיין. בנוסף, מאות ק”מ של מנהרות טרם נהרסו וחמאס נהנה מאספקת משאבים נרחבת, כולל דלק, באדיבות ביידן עצמו אגב. כך שהמלאכה עוד רבה מאוד, ואוי להם לקברניטים ישראלים שעכשיו יסכימו לעצור אותה – נתניהו להבנתי לא ביניהם.

“על כל פנים, לומר לישראל לעצור עכשיו את המלחמה, זה כמו להגיד לבעלות הברית להפסיק את התקדמות הכוחות שבועיים אחרי הפלישה לנורמנדי, או להנחות את אריות הים לא לחסל את בן לאדן, או למנוע מהקואליציה הבינלאומית מלהרוג את אבו באכר אל בגדדי. אלה כאלה לא יעלו על הדעת.

“במקום לשאת נאום תבוסתני, ביידן צריך היה לגלות מנהיגות ולומר שישראל נמצאת בחוד החזית הבינלאומי נגד כוחות הרשע של העולם, וכי תמיכה הדוקה במאמציה לחסל את החמאס עד הסוף, חיונית לעתיד העולם החופשי, שבראשו אמריקה”.

פורום תקווה על המתווה: “לפני כל כניסה לפרטים של העסקה ובטח לכל פעימה יש לדעת שיש לנו עסק עם חיות אדם גם בהתנהגותם בטבח וגם בהתנהגותם במו”מ.

“לכן כדי להבטיח את שלום ילדינו אנחנו דורשים שחמאס יציג לישראל באופן מפורט את רשימת החטופים החיים ורשימת החללים אותם הוא מחזיק. לא יכול להיות שנלך לעסקה מרחיקת לכת ללא ידיעה מה ואת מי אנחנו מקבלים.

“בנוסף אנו פונים לארצות הברית וכלל המתווכות בתמונה – לכל אורך תקופת העסקה יוחזקו החטופים על ידי גורם שלישי, ובטיפול הצלב האדום. ללא שני תנאים אלו יהיה קשה מאוד לצלוח עסקה מורכבת שכזאת ולכן אנו קוראים לכל העוסקים בדבר. גלו אחריות כלפי החטופים”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.